Capitolul xv - EVALUAREA, DESEMNAREA, NOTIFICAREA ŞI MONITORIZAREA SERVICIILOR TEHNICE - Regulamentul 858/30-mai-2018 privind omologarea şi supravegherea pieţei autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi ale sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 şi (CE) nr. 595/2009 şi de abrogare a Directivei 2007/46/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 151L
În vigoare Versiune de la: 1 Iulie 2024 până la: 1 August 2026
CAPITOLUL XV:EVALUAREA, DESEMNAREA, NOTIFICAREA ŞI MONITORIZAREA SERVICIILOR TEHNICE
Art. 67: Autoritatea de omologare de tip responsabilă pentru servicii tehnice
(1)Autoritatea de omologare desemnată de statul membru în conformitate cu articolul 6 alineatul (2) (denumită în sensul prezentului capitol "autoritatea de omologare de tip") este responsabilă pentru evaluarea, desemnarea, notificarea şi monitorizarea serviciilor tehnice, inclusiv, dacă este cazul, a subcontractanţilor sau a filialelor respectivelor servicii tehnice. Autoritatea de omologare de tip poate decide ca evaluarea şi monitorizarea serviciilor tehnice şi, după caz, a subcontractanţilor sau a filialelor respectivelor servicii tehnice urmează să fie efectuate de către un organism naţional de acreditare.
(2)Autorităţile de omologare de tip fac obiectul evaluărilor inter pares cu privire la orice activitate pe care o desfăşoară în legătură cu evaluarea şi monitorizarea serviciilor tehnice.
Evaluările inter pares acoperă evaluările tuturor sau a unora dintre operaţiunile serviciilor tehnice care au fost efectuate de către autorităţile de omologare de tip în conformitate cu articolul 73 alineatul (4), inclusiv în ceea ce priveşte competenţa personalului, corectitudinea metodologiei de încercare şi de inspecţie şi corectitudinea rezultatelor încercărilor bazate pe domeniul de aplicare definit al actelor de reglementare enumerate în partea I a anexei II.
Activităţile legate de evaluarea şi monitorizarea serviciilor tehnice care se ocupă numai de omologări individuale naţionale care au fost acordate în conformitate cu articolul 45 sau de omologări naţionale de tip pentru vehiculele fabricate în serii mici care au fost acordate în conformitate cu articolul 42 sunt scutite de evaluările inter pares.
Orice evaluare a serviciilor tehnice acreditate efectuată de către autorităţile de omologare de tip este scutită de evaluările inter pares.
(3)Autorităţile de omologare de tip nu fac obiectul evaluărilor inter pares atunci când îşi desemnează toate serviciile tehnice exclusiv pe baza acreditării serviciilor tehnice.
(4)Autoritatea de omologare de tip nu oferă servicii de consultanţă în condiţii comerciale sau concurenţiale.
(5)Autoritatea de omologare de tip are la dispoziţie personal suficient pentru îndeplinirea sarcinilor prevăzute în prezentul regulament.
(6)Fiecare stat membru furnizează Comisiei, forumului şi celorlalte state membre care le solicită informaţii cu privire la procedurile lor de evaluare, desemnare şi notificare a serviciilor tehnice şi de monitorizare a serviciilor tehnice, precum şi în legătură cu orice modificare a procedurilor.
Comisia poate adopta acte de punere în aplicare în vederea stabilirii modelului de utilizat pentru furnizarea informaţiilor privind procedurile statelor membre menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 83 alineatul (2).
(7)Autorităţile de omologare de tip care fac obiectul evaluărilor inter pares stabilesc proceduri pentru audituri interne, în conformitate cu anexa III apendicele 2. Astfel de audituri interne se efectuează cel puţin o dată pe an. Cu toate acestea, frecvenţa auditurilor interne poate fi redusă dacă autoritatea de omologare de tip poate demonstra că sistemul său de management este pus în aplicare în mod efectiv şi şi-a dovedit stabilitatea.
(8)Evaluările inter pares ale unei autorităţi de omologare de tip se efectuează cel puţin o dată la fiecare cinci ani de către o echipă de evaluare inter pares formată din două autorităţi de omologare de tip din alte state membre.
Comisia poate decide să participe în cadrul echipei de evaluare inter pares pe baza unei analize a evaluării riscurilor.
Evaluarea inter pares se efectuează sub responsabilitatea autorităţii de omologare care face obiectul evaluării şi include o vizită la sediul unui serviciu tehnic selectat de echipa de evaluare inter pares.
Autorităţile de omologare de tip care nu fac obiectul unei evaluări inter pares în conformitate cu alineatul (3) nu sunt incluse în niciuna dintre activităţile aferente echipei de evaluare inter pares.
(9)Ţinând seama în mod corespunzător de considerentele exprimate de forum, Comisia poate adopta acte de punere în aplicare prin care defineşte un plan pentru evaluările inter pares care acoperă o perioadă de cel puţin cinci ani şi care stabileşte criterii privind componenţa echipei de evaluare inter pares, metodologia utilizată pentru evaluarea inter pares, calendarul, frecvenţa şi celelalte sarcini legate de evaluarea inter pares. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 83 alineatul (2).
(10)Rezultatele evaluărilor inter pares sunt analizate de către forum. Comisia întocmeşte şi publică rezumate ale rezultatelor evaluărilor inter pares.
Art. 68: Desemnarea serviciilor tehnice
(1)Autorităţile de omologare de tip desemnează servicii tehnice pentru a desfăşura una sau mai multe dintre următoarele categorii de activităţi, în funcţie de domeniul lor de competenţă:
a)categoria A: încercările specificate în prezentul regulament şi în actele de reglementare enumerate în anexa II, pe care serviciile tehnice le efectuează în cadrul propriilor unităţi;
b)categoria B: supravegherea încercărilor specificate în prezentul regulament şi în actele de reglementare enumerate în anexa II, inclusiv pregătirea acestor încercări, în cazul în care respectivele încercări au loc în cadrul unităţilor producătorului sau ale unei părţi terţe;
c)categoria C: evaluarea şi monitorizarea periodică a procedurilor producătorului destinate controlului conformităţii producţiei;
d)categoria D: supravegherea sau efectuarea încercărilor sau a inspecţiilor pentru supravegherea conformităţii producţiei.
(2)Fiecare stat membru poate desemna o autoritate de omologare de tip în calitatea de serviciu tehnic pentru una sau mai multe dintre categoriile de activităţi menţionate la alineatul (1).
(3)Un serviciu tehnic se instituie în conformitate cu legislaţia unui stat membru şi are personalitate juridică, cu excepţia serviciilor tehnice care aparţin unei autorităţi de omologare de tip şi a serviciilor tehnice interne acreditate aparţinând producătorului, astfel cum se menţionează la articolul 72.
(4)Un serviciu tehnic încheie o asigurare de răspundere pentru activităţile sale, cu excepţia cazului în care această responsabilitate este asumată, în conformitate cu dreptul intern, de statul membru sau cu excepţia cazului în care statul membru este direct responsabil pentru evaluarea conformităţii.
(5)Serviciile tehnice ale unei ţări terţe, altele decât cele care au fost desemnate în conformitate cu articolul 72, pot fi desemnate şi notificate Comisiei în sensul articolului 74 numai dacă un acord bilateral între Uniune şi ţara terţă în cauză prevede posibilitatea de a desemna aceste servicii tehnice. Acest lucru nu împiedică un serviciu tehnic stabilit în temeiul legislaţiei unui stat membru, în conformitate cu alineatul (3) de la prezentul articol, să deschidă filiale în ţări terţe, cu condiţia ca respectivele filiale să fie gestionate şi controlate direct de serviciul tehnic desemnat.
Art. 69: Independenţa serviciilor tehnice
(1)Un serviciu tehnic, inclusiv personalul său, este independent şi îndeplineşte activităţile pentru care a fost desemnat la cel mai înalt nivel de integritate profesională şi de competenţă tehnică necesare în domeniul respectiv în care funcţionează şi este liber de orice presiune şi stimulent, îndeosebi financiare, care i-ar putea influenţa aprecierea sau rezultatele activităţilor de evaluare şi, în special, liber de presiuni sau stimulente din partea persoanelor sau a grupurilor de persoane interesate de rezultatele activităţilor în cauză.
(2)Un serviciu tehnic este o organizaţie sau un organism terţ care nu este implicat în procesul de proiectare, fabricaţie, furnizare sau întreţinere a vehiculului, a sistemului, a componentei sau a unităţii tehnice separate pe care o evaluează, o supune încercărilor sau o inspectează.
Se poate considera că cerinţele de la primul paragraf sunt îndeplinite de către o asociaţie comercială sau de către un organism care aparţine unei asociaţii de întreprinderi sau unei federaţii profesionale care reprezintă întreprinderile implicate în proiectarea, fabricarea, furnizarea sau întreţinerea vehiculelor, a sistemelor, a componentelor sau a unităţilor tehnice separate pe care le evaluează, le supune încercărilor sau le inspectează, cu condiţia ca independenţa sa şi absenţa oricărui conflict de interese să fie demonstrate autorităţii de omologare de tip a statului membru în cauză.
(3)Un serviciu tehnic, personalul său de conducere şi personalul responsabil cu îndeplinirea activităţilor pentru care sunt desemnate în conformitate cu articolul 68 alineatul (1) nu proiectează, nu produc, nu furnizează şi nu întreţin vehiculele, sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate pe care le evaluează şi nici nu reprezintă părţi angajate în aceste activităţi. Aceasta nu exclude utilizarea respectivelor vehicule, sisteme, componente sau unităţi tehnice separate care sunt necesare pentru funcţionarea serviciului tehnic şi nici utilizarea în scopuri personale a unor astfel de vehicule, sisteme, componente sau unităţi tehnice separate.
(4)Un serviciu tehnic se asigură că activităţile filialelor sale sau ale subcontractanţilor săi nu afectează confidenţialitatea, obiectivitatea sau imparţialitatea categoriilor de activităţi pentru care a fost desemnat.
(5)Personalul unui serviciu tehnic păstrează secretul profesional referitor la toate informaţiile obţinute în îndeplinirea sarcinilor sale în temeiul prezentului regulament, mai puţin faţă de autoritatea de omologare de tip şi, dacă este cazul, faţă de organismul naţional de acreditare, sau în cazurile impuse prin dreptul Uniunii sau prin dreptul intern.
Art. 70: Competenţa serviciilor tehnice
(1)Un serviciu tehnic este capabil să presteze toate activităţile pentru care solicită să fie desemnat în conformitate cu articolul 68 alineatul (1). Acesta demonstrează autorităţii de omologare de tip sau organismului naţional de acreditare care efectuează evaluarea sau monitorizarea serviciului tehnic respectiv că îndeplineşte toate condiţiile următoare:
a)personalul său deţine competenţele corespunzătoare, cunoştinţele tehnice specifice, formarea profesională necesară şi o experienţă suficientă şi adecvată pentru a desfăşura activităţile pentru care solicită să fie desemnat;
b)deţine descrieri ale procedurilor relevante pentru desfăşurarea activităţilor pentru care solicită să fie desemnat, ţinând seama în mod corespunzător de gradul de complexitate al tehnologiei vehiculului, sistemului, componentei sau unităţii tehnice separate respective, precum şi de caracterul de serie sau de masă al procesului de producţie. Serviciul tehnic demonstrează transparenţa şi reproductibilitatea procedurilor respective;
c)deţine mijloacele necesare pentru îndeplinirea sarcinilor legate de categoria sau categoriile de activităţi pentru care solicită să fie desemnat şi accesul la toate echipamentele şi instalaţiile necesare.
(2)Un serviciu tehnic demonstrează, de asemenea, că posedă competenţele necesare, cunoştinţele tehnice specifice şi o experienţă demonstrată pentru a efectua încercări şi inspecţii în vederea evaluării conformităţii vehiculelor, a sistemelor, a componentelor şi a unităţilor tehnice separate în raport cu prezentul regulament şi că respectă standardele enumerate în anexa III apendicele 1. Cu toate acestea, standardele enumerate în anexa III apendicele 1 nu se aplică ultimei etape a unei proceduri naţionale în mai multe etape, menţionată la articolul 47 alineatul (1).
(3)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate, în conformitate cu articolul 82, în vederea modificării anexei III în ceea ce priveşte cerinţele pentru evaluarea serviciilor tehnice.
Art. 71: Filiale şi subcontractanţi ai serviciilor tehnice
(1)Serviciile tehnice pot subcontracta, cu acordul autorităţii relevante de omologare de tip însărcinate cu desemnarea, unele dintre categoriile de activităţi pentru care au fost desemnate în conformitate cu articolul 68 alineatul (1) sau pot dispune ca aceste activităţi să fie realizate de o filială.
(2)În cazul în care un serviciu tehnic subcontractează sarcini specifice din rândul categoriilor de activităţi pentru care a fost desemnat sau recurge la o filială pentru îndeplinirea acestor sarcini, acesta se asigură că subcontractantul sau filiala îndeplineşte cerinţele prevăzute la articolele 68, 69 şi 70 şi informează autoritatea de omologare de tip în acest sens.
(3)Serviciile tehnice preiau întreaga responsabilitate pentru sarcinile îndeplinite de subcontractanţii sau filialele lor, indiferent de locul în care acestea sunt stabilite.
(4)Serviciile tehnice ţin la dispoziţia autorităţii de omologare de tip însărcinate cu desemnarea documentele relevante privind evaluarea efectuată de către autoritatea de omologare de tip sau acreditarea efectuată de către organismul naţional de acreditare al subcontractantului sau al filialei şi privind sarcinile îndeplinite de acestea.
Art. 72: Servicii tehnice interne ale producătorului
(1)Un serviciu tehnic intern al unui producător poate fi desemnat drept serviciu tehnic în cazul activităţilor din categoria A menţionate la articolul 68 alineatul (1) litera (a), însă doar în privinţa actelor de reglementare menţionate în anexa VII. Un serviciu tehnic intern constituie o parte separată şi distinctă a societăţii producătorului şi nu este implicat în proiectarea, fabricarea, furnizarea sau întreţinerea vehiculelor, sistemelor, componentelor sau unităţilor tehnice separate pe care le evaluează.
(2)Un serviciu tehnic intern menţionat la alineatul (1) îndeplineşte următoarele cerinţe:
a)a fost acreditat de un organism naţional de acreditare şi îndeplineşte cerinţele prevăzute în anexa III apendicele 1 şi 2;
b)serviciul tehnic intern, inclusiv personalul acestuia, este identificabil din punctul de vedere al organizării întreprinderii şi aplică metode de raportare în cadrul întreprinderii producătorului din care face parte, ceea ce asigură imparţialitatea sa şi demonstrează această imparţialitate faţă de autoritatea de omologare de tip relevantă şi de organismul naţional de acreditare relevant;
c)nici serviciul tehnic intern, nici personalul acestuia nu se angajează în vreo activitate care ar putea intra în conflict cu independenţa sau cu integritatea sa în ceea ce priveşte realizarea activităţilor pentru care a fost desemnat;
d)prestează servicii doar pentru întreprinderea producătorului din care face parte.
(3)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate, în conformitate cu articolul 82, în vederea modificării anexei VII pentru a ţine seama de evoluţiile tehnice şi în materie de reglementare prin actualizarea listei actelor de reglementare şi a restricţiilor pe care acestea le conţin.
Art. 73: Evaluarea şi desemnarea serviciilor tehnice
(1)Serviciul tehnic solicitant adresează autorităţii de omologare de tip a statului membru o cerere oficială în care solicită să fie desemnat în conformitate cu anexa III apendicele 2 punctul 4. Cererea specifică categoriile de activităţi pentru care serviciul tehnic solicită să fie desemnat.
(2)Înainte ca o autoritate de omologare de tip să desemneze un serviciu tehnic, autoritatea de omologare de tip sau organismul naţional de acreditare îl evaluează în conformitate cu o listă de acţiuni de îndeplinit în cadrul evaluării care să acopere cel puţin cerinţele prevăzute în anexa III apendicele 2. Evaluarea include o evaluare la faţa locului la sediul serviciului tehnic solicitant, precum şi, dacă este cazul, o evaluare a tuturor filialelor sau subcontractanţilor situaţi atât în interiorul cât şi în exteriorul Uniunii.
(3)În cazurile în care evaluarea se realizează de către un organism naţional de acreditare, serviciul tehnic solicitant furnizează autorităţii de omologare de tip un certificat de acreditare valabil şi raportul de evaluare corespunzător care atestă că serviciul tehnic îndeplineşte cerinţele prevăzute în anexa III apendicele 2 în ceea ce priveşte categoriile de activităţi pentru care serviciul tehnic solicită desemnarea.
(4)În cazurile în care evaluarea este efectuată de autoritatea de omologare de tip, autoritatea de omologare de tip din statul membru în care serviciul tehnic solicitant a cerut să fie desemnat numeşte în mod oficial o echipă de evaluare în comun alcătuită din reprezentanţi ai autorităţilor de omologare de tip din cel puţin alte două state membre şi un reprezentant al Comisiei.
În cazul în care serviciul tehnic solicită să fie desemnat într-un alt stat membru decât statul membru în care este stabilit, unul dintre reprezentanţii din echipa de evaluare în comun provine de la autoritatea de omologare de tip a statului membru de stabilire, cu excepţia cazului în care autoritatea de omologare de tip respectivă decide să nu facă parte din echipa de evaluare în comun.
Echipa de evaluare în comun participă la evaluarea serviciului tehnic solicitant, inclusiv la evaluarea la faţa locului. Autoritatea de omologare de tip însărcinată cu desemnarea a statului membru în care serviciul tehnic solicitant a cerut să fie desemnat oferă echipei de evaluare în comun toată asistenţa necesară şi oferă acces în timp util la întreaga documentaţie necesară pentru a evalua serviciul tehnic solicitant.
(5)În cazurile în care autoritatea de omologare de tip însărcinată cu desemnarea efectuează evaluarea serviciilor tehnice care solicită efectuarea de încercări exclusiv în vederea unor omologări naţionale individuale ale vehiculelor în conformitate cu articolul 45, autoritatea de omologare de tip din statul membru în care serviciul tehnic solicitant a cerut să fie desemnat este scutită de obligaţia de a numi o echipă de evaluare în comun. Serviciile tehnice care doar verifică instalarea corectă a componentelor din categoriile O1 şi O2 sunt, de asemenea, scutite de evaluare.
(6)În cazul în care serviciul tehnic a solicitat să fie desemnat de către una sau mai multe autorităţi de omologare de tip din statele membre, altele decât statul membru în care este stabilit, în conformitate cu articolul 74 alineatul (2), evaluarea se realizează o singură dată, cu condiţia ca întregul domeniu de aplicare al desemnării serviciului tehnic să facă obiectul evaluării respective.
(7)Echipa de evaluare în comun formulează constatările privind neconformitatea serviciului tehnic solicitant cu cerinţele prevăzute la articolele 68-72, la articolele 80 şi 81, precum şi în anexa III apendicele 2 în cursul procesului de evaluare. Astfel de constatări se discută în cadrul echipei de evaluare în comun.
(8)Echipa de evaluare în comun întocmeşte, după evaluarea la faţa locului, un raport care indică măsura în care serviciul tehnic solicitant îndeplineşte cerinţele prevăzute la articolele 68-72, la articolele 80 şi 81, precum şi în anexa III apendicele 2.
(9)Raportul menţionat la alineatul (8) conţine un rezumat al tuturor neconformităţilor constatate, împreună cu o recomandare care menţionează dacă solicitantul poate fi desemnat ca serviciu tehnic.
(10)Autoritatea de omologare de tip notifică Comisiei numele şi competenţele reprezentanţilor săi care participă la echipa de evaluare în comun.
(11)Autoritatea de omologare de tip din statul membru unde serviciul tehnic solicitant a cerut să fie desemnat trimite Comisiei şi, la cerere, autorităţilor de omologare de tip ale celorlalte state membre raportul privind rezultatul evaluării, în conformitate cu procedurile prevăzute în anexa III apendicele 2. Raportul respectiv include documente justificative cu privire la competenţele serviciului tehnic şi la reglementările existente de care dispune autoritatea de omologare de tip pentru a monitoriza regulat serviciul tehnic.
(12)Autorităţile de omologare de tip ale celorlalte state membre şi Comisia pot reexamina raportul de evaluare şi documentele justificative, pot pune întrebări sau exprima preocupări şi pot solicita documente justificative suplimentare în termen de o lună de la data primirii raportului de evaluare şi a documentelor justificative.
(13)Autoritatea de omologare de tip a statului membru în care serviciul tehnic solicitant a cerut să fie desemnat răspunde la întrebările, preocupările şi cererile de furnizare a documentelor justificative suplimentare în termen de patru săptămâni de la primirea lor.
(14)În termen de patru săptămâni de la primirea răspunsului menţionat la alineatul (13), autorităţile de omologare de tip ale celorlalte state membre sau Comisia pot adresa, individual sau în comun, recomandări autorităţii de omologare de tip din statul membru în care serviciul tehnic solicitant a cerut să fie desemnat. Autoritatea de omologare de tip ia în considerare recomandările atunci când ia decizia privind desemnarea serviciului tehnic. În cazul în care autoritatea de omologare de tip decide să nu dea curs recomandărilor formulate de celelalte state membre sau de Comisie, aceasta îşi motivează decizia în termen de două săptămâni de la adoptarea ei.
(15)Valabilitatea desemnării serviciilor tehnice se limitează la cinci ani.
(16)Autoritatea de omologare de tip care doreşte să fie desemnată ca serviciu tehnic, în conformitate cu articolul 68 alineatul (2), demonstrează conformitatea cu prezentul regulament printr-o evaluare realizată de auditori independenţi. Aceşti auditori pot aparţine aceleiaşi organizaţii, cu condiţia de a fi administraţi în mod autonom faţă de personalul implicat în activitatea evaluată şi cu condiţia ca aceştia să respecte cerinţele prevăzute în anexa III apendicele 2.
Art. 74: Notificarea Comisiei în ceea ce priveşte desemnarea serviciilor tehnice
(1)Autorităţile de omologare de tip notifică Comisiei denumirea, adresa, inclusiv adresa electronică, persoanele responsabile şi categoria de activităţi ale fiecărui serviciu tehnic pe care l-au desemnat. Notificarea specifică în mod clar domeniul de aplicare al desemnării, activităţile şi procedurile de evaluare a conformităţii, tipurile de vehicule, sisteme, componente şi unităţi tehnice separate şi subiectele enumerate în anexa II pentru care au fost desemnate serviciile tehnice, precum şi eventualii subcontractanţi sau eventualele filiale ale serviciilor tehnice şi orice modificare ulterioară a acestor detalii.
Astfel de notificări se efectuează înainte ca serviciile tehnice desemnate să desfăşoare orice activităţi menţionate la articolul 68 alineatul (1).
(2)Un serviciu tehnic poate fi desemnat de către una sau mai multe autorităţi de omologare de tip din alt stat membru decât statul membru în care este stabilit, cu condiţia ca întregul domeniu de aplicare al desemnării efectuate de către autoritatea de omologare de tip să fie acoperit de o acreditare acordată în conformitate cu articolul 73 alineatul (3), sau de o evaluare efectuată în conformitate cu articolul 73 alineatul (4).
(3)Comisia publică pe site-ul său internet şi actualizează o listă cuprinzând detaliile de contact ale serviciilor tehnice desemnate, ale subcontractanţilor lor şi ale filialelor lor care i-au fost notificate în conformitate cu prezentul articol.
Art. 75: Modificările şi reînnoirea desemnărilor serviciilor tehnice
(1)În cazul în care autoritatea de omologare de tip a constatat sau a fost informată că un serviciu tehnic nu mai îndeplineşte cerinţele prevăzute în prezentul regulament, autoritatea de omologare de tip respectivă restricţionează, suspendă sau retrage desemnarea, după caz, în funcţie de gravitatea încălcării cerinţelor sau a neîndeplinirii acestora.
Autoritatea de omologare de tip notifică imediat Comisiei şi autorităţilor de omologare din celelalte state membre orice restricţie, suspendare sau retragere a unei desemnări.
Comisia actualizează în consecinţă lista menţionată la articolul 74 alineatul (3).
(2)În caz de restricţionare, de suspendare sau de retragere a desemnării sau în cazul în care serviciul tehnic şi-a încetat activitatea, autoritatea de omologare de tip păstrează dosarele serviciului tehnic respectiv la dispoziţia autorităţilor de omologare sau a autorităţilor de supraveghere a pieţei ori transferă dosarele respective către un alt serviciu tehnic ales de producător de comun acord cu serviciul tehnic respectiv.
(3)Autoritatea de omologare de tip evaluează în termen de trei luni de la data notificării prevăzute la paragraful al doilea de la alineatul (1) dacă nerespectarea de către serviciul tehnic are un impact asupra certificatelor de omologare UE de tip emise pe baza rapoartelor de inspecţie şi de încercare emise de serviciul tehnic care face obiectul modificării desemnării şi informează celelalte autorităţi de omologare de tip şi Comisia în consecinţă.
În termen de două luni de la data la care a notificat modificările la desemnare, autoritatea de omologare de tip prezintă Comisiei şi celorlalte autorităţi de omologare de tip un raport privind concluziile sale în ceea ce priveşte neconformitatea. Dacă este necesar pentru a asigura siguranţa vehiculelor, a sistemelor, a componentelor sau a unităţilor tehnice separate care au fost deja introduse pe piaţă, autoritatea de omologare însărcinată cu desemnarea transmite autorităţilor de omologare de tip în cauză să suspende sau să retragă, într-un interval de timp rezonabil, toate certificatele de omologare UE de tip care au fost emise în mod necorespunzător.
(4)În cazul în care desemnarea serviciilor tehnice a fost restricţionată, suspendată sau retrasă, certificatele de omologare UE de tip care au fost emise pe baza unor rapoarte de inspecţie şi încercare emise de serviciile tehnice respective rămân valabile, cu excepţia cazului în care omologările de tip respective îşi pierd valabilitatea în conformitate cu articolul 35 alineatul (2) litera (f).
(5)Extinderile domeniului de aplicare al desemnării serviciului tehnic care conduc la desemnarea unei categorii suplimentare de activităţi menţionate la articolul 68 alineatul (1) se evaluează în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 73.
Extinderile domeniului de aplicare al desemnării unui serviciu tehnic exclusiv pentru actele de reglementare enumerate în anexa II pot fi efectuate în conformitate cu procedurile prevăzute în anexa III apendicele 2 şi sub rezerva notificării menţionate la articolul 74.
(6)Desemnarea unui serviciu tehnic este reînnoită doar după ce autoritatea de omologare de tip a verificat dacă serviciul tehnic continuă să respecte cerinţele prezentului regulament. Evaluarea se efectuează în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 73.
Art. 76: Monitorizarea serviciilor tehnice
(1)Autoritatea de omologare de tip însărcinată cu desemnarea monitorizează în permanenţă serviciile tehnice pentru a asigura conformitatea cu cerinţele prevăzute la articolele 68-72, la articolele 80 şi 81, precum şi în anexa III apendicele 2.
Primul paragraf de la prezentul alineat nu se aplică niciuneia dintre activităţile serviciilor tehnice care sunt monitorizate de organisme de acreditare în conformitate cu articolul 67 alineatul (1) pentru a asigura conformitatea cu cerinţele prevăzute la articolele 68-72, la articolele 80 şi 81, precum şi în anexa III apendicele 2.
Serviciile tehnice furnizează, la cerere, toate informaţiile şi documentele relevante, care sunt necesare pentru a permite autorităţii de omologare de tip însărcinată cu desemnarea sau organismului naţional de acreditare să verifice respectarea respectivelor cerinţe.
Serviciile tehnice informează fără întârziere autoritatea de omologare de tip însărcinată cu desemnarea sau organismul naţional de acreditare cu privire la orice modificare, în special referitoare la personal, la instalaţii, la filiale sau la subcontractanţi, care poate afecta conformitatea cu cerinţele prevăzute la articolele 68-72, la articolele 80 şi 81, precum şi în anexa III apendicele 2 sau capacitatea lor de a efectua sarcinile de evaluare a conformităţii referitoare la vehiculele, sistemele, componentele şi unităţile tehnice separate pentru care au fost desemnate.
(2)Serviciile tehnice răspund fără întârziere la cererile formulate de o autoritate de omologare de tip sau de către Comisie cu privire la evaluările conformităţii pe care le-au efectuat.
(3)Autoritatea de omologare de tip însărcinată cu desemnarea se asigură că serviciul tehnic îşi îndeplineşte obligaţia prevăzută la alineatul (2) de la prezentul articol, cu excepţia cazului în care există un motiv legitim pentru a nu proceda astfel.
În cazul în care recunoaşte existenţa unui motiv legitim, autoritatea de omologare de tip respectivă informează Comisia cu privire la această situaţie.
Comisia se consultă fără întârziere cu statele membre. Pe baza consultării respective, Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru a decide dacă motivul legitim este considerat justificat sau nu. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 83 alineatul (2).
Serviciul tehnic şi autoritatea de omologare de tip însărcinată cu desemnarea pot solicita ca orice informaţie transmisă autorităţii de omologare de tip a unui alt stat membru sau Comisiei să fie tratată confidenţial.
(4)Cel puţin o dată la fiecare 30 de luni, autoritatea de omologare de tip însărcinată cu desemnarea evaluează dacă fiecare serviciu tehnic aflat în responsabilitatea sa continuă să îndeplinească cerinţele prevăzute la articolele 68-72, la articolele 80 şi 81, precum şi în anexa III apendicele 2. Respectiva evaluare include o evaluare la sediul fiecărui serviciu tehnic de care este responsabilă.
În termen de două luni de la data finalizării evaluării serviciului tehnic, fiecare stat membru raportează Comisiei şi celorlalte state membre cu privire la activităţile sale de monitorizare. Respectivele rapoarte conţin un rezumat al evaluării, care este pus la dispoziţia publicului.
Art. 77: Contestarea competenţei serviciilor tehnice
(1)Comisia, în colaborare cu autoritatea de omologare de tip din statul membru în cauză, investighează toate cazurile în care i se atrage atenţia asupra unor preocupări legate de competenţa unui serviciu tehnic sau de continuarea îndeplinirii de către un serviciu tehnic a cerinţelor şi responsabilităţilor care îi revin în temeiul prezentului regulament. De asemenea, Comisia poate începe astfel de investigaţii din proprie iniţiativă.
Comisia investighează responsabilitatea serviciului tehnic în cazul în care este demonstrat sau în cazul în care există motive întemeiate să se considere că o omologare de tip a fost acordată pe baza unor informaţii false, că rezultatele încercării au fost falsificate sau că nu au fost dezvăluite informaţii sau specificaţii tehnice care ar fi condus la refuzul de a acorda omologarea de tip.
(2)Comisia consultă autoritatea de omologare de tip însărcinată cu desemnarea în cadrul investigaţiei menţionate la alineatul (1). Autoritatea de omologare de tip respectivă furnizează Comisiei, la cerere, toate informaţiile relevante legate de performanţă şi de conformitatea serviciului tehnic în cauză cu cerinţele privind independenţa şi competenţa.
(3)Comisia se asigură că toate informaţiile sensibile obţinute pe parcursul investigaţiilor sale sunt tratate confidenţial.
(4)În cazul în care constată că un serviciu tehnic nu îndeplineşte sau nu mai îndeplineşte cerinţele pentru desemnarea sa sau că este responsabil pentru oricare dintre circumstanţele menţionate la alineatul (1), Comisia informează statul membru al autorităţii de omologare de tip însărcinată cu desemnarea cu privire la acest lucru.
Comisia solicită statului membru respectiv să ia măsuri restrictive, inclusiv restricţionarea, suspendarea sau retragerea desemnării, dacă este necesar.
În cazul în care un stat membru nu ia măsurile restrictive necesare, Comisia poate adopta acte de punere în aplicare pentru a decide să restricţioneze, să suspende, sau să retragă desemnarea serviciului tehnic în cauză. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 83 alineatul (2). Comisia notifică statului membru în cauză actele de punere în aplicare respective şi actualizează în consecinţă informaţiile publicate în temeiul articolului 74 alineatul (3).
Art. 78: Schimbul de informaţii cu privire la evaluarea, la desemnarea şi la monitorizarea serviciilor tehnice
(1)Autorităţile de omologare de tip se consultă reciproc şi cu Comisia cu privire la întrebări cu relevanţă generală pentru punerea în aplicare a cerinţelor prevăzute în prezentul regulament în ceea ce priveşte evaluarea, desemnarea şi monitorizarea serviciilor tehnice.
(2)Autorităţile de omologare de tip se informează reciproc şi informează Comisia cu privire la lista-model cu acţiuni de îndeplinit în cursul evaluării utilizată în conformitate cu articolul 73 alineatul (2) până la 5 iulie 2020, iar ulterior, cu privire la adaptările acestei liste până la adoptarea de către Comisie a unei liste armonizate cu acţiuni de îndeplinit în cursul evaluării. Comisia este împuternicită să adopte acte de punere în aplicare pentru a stabili modelul pentru lista armonizată cu acţiuni de îndeplinit în cursul evaluării. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 83 alineatul (2).
(3)În cazul în care rapoartele de evaluare menţionate la articolul 73 alineatul (8) indică discrepanţe între practicile generale ale autorităţilor de omologare de tip, statele membre sau Comisia pot solicita un schimb de informaţii.
Schimbul de informaţii este coordonat de forum.
Art. 79: Cooperarea cu organismele naţionale de acreditare
(1)În cazul în care desemnarea unui serviciu tehnic se bazează pe acreditare în sensul Regulamentului (CE) nr. 765/2008, organismul naţional de acreditare şi autoritatea de omologare de tip cooperează pe deplin în orice moment şi fac schimb de informaţii relevante în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 765/2008, inclusiv schimb de rapoarte referitoare la incidente şi de alte informaţii aferente aspectelor aflate sub controlul serviciului tehnic în cazul în care informaţiile pot fi relevante pentru evaluarea performanţei serviciului tehnic.
(2)Statele membre se asigură că autoritatea de omologare de tip a statului membru în care este stabilit serviciul tehnic informează organismul naţional de acreditare responsabil de acreditarea unui anumit serviciu tehnic cu privire la orice constatări relevante pentru acreditare. Organismul naţional de acreditare informează autoritatea de omologare de tip a statului membru în care este stabilit serviciul tehnic cu privire la constatările sale.
Art. 80: Obligaţii privind funcţionarea serviciilor tehnice
(1)Serviciile tehnice îşi desfăşoară activităţile pentru care au fost desemnate în conformitate cu articolul 68 alineatul (1).
(2)În orice moment, serviciile tehnice:
a)permit autorităţii lor de omologare de tip însărcinate cu desemnarea să observe performanţele serviciului tehnic în timpul încercării pentru omologarea de tip; şi
b)la cerere, furnizează autorităţii lor de omologare de tip însărcinate cu desemnarea informaţii cu privire la categoriile de activităţi pentru care au fost desemnate.
(3)În cazul în care un serviciu tehnic constată că un producător nu respectă cerinţele prevăzute în prezentul regulament, raportează această neconformitate autorităţii de omologare de tip, pentru ca aceasta să solicite producătorului să ia măsurile corective corespunzătoare. Autoritatea de omologare de tip refuză să emită un certificat de omologare de tip în cazul în care nu au fost luate măsurile corective corespunzătoare.
Art. 81: Obligaţii ale serviciilor tehnice privind informarea
(1)Serviciile tehnice informează autorităţile de omologare de tip însărcinate cu desemnarea în ceea ce priveşte:
a)orice neconformitate observată care poate implica refuzul, restricţionarea, suspendarea sau retragerea certificatului de omologare de tip;
b)orice circumstanţă care afectează domeniul de aplicare şi condiţiile desemnării lor;
c)orice cerere de informare cu privire la activităţile lor, primită de la autorităţile de supraveghere a pieţei.
(2)La cererea autorităţii de omologare de tip însărcinate cu desemnarea, serviciile tehnice furnizează informaţii cu privire la activităţile efectuate în limita domeniului de aplicare al desemnării, sau cu privire la orice altă activitate pe care au efectuat-o, inclusiv în ceea ce priveşte activităţile transfrontaliere şi subcontractările.