Capitolul iii - PROCEDURI PENTRU OMOLOGAREA UE DE TIP - Regulamentul 858/30-mai-2018 privind omologarea şi supravegherea pieţei autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi ale sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 şi (CE) nr. 595/2009 şi de abrogare a Directivei 2007/46/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 151L
În vigoare Versiune de la: 1 Iulie 2024 până la: 1 August 2026
CAPITOLUL III:PROCEDURI PENTRU OMOLOGAREA UE DE TIP
Art. 22: Proceduri pentru omologarea UE de tip
(1)La depunerea unei cereri de omologare de tip pentru întregul vehicul, producătorul poate alege una dintre următoarele proceduri:
a)omologarea de tip în etape succesive;
b)omologarea de tip într-o singură etapă;
c)omologarea de tip mixtă.
În plus, pentru un vehicul incomplet sau completat, producătorul poate alege o omologare de tip în mai multe etape.
(2)Fără a aduce atingere cerinţelor actelor de reglementare enumerate în anexa II, pentru omologarea de tip a unui sistem, omologarea de tip a unei componente şi omologarea de tip a unei unităţi tehnice separate este aplicabilă numai omologarea de tip într-o singură etapă.
(3)Omologarea de tip în mai multe etape este acordată unui tip de vehicul incomplet sau completat care, având în vedere stadiul de completare a vehiculului, este în conformitate cu datele din dosarul informativ menţionat la articolul 24 şi care îndeplineşte cerinţele tehnice prevăzute în actele de reglementare relevante enumerate în anexa II.
Omologarea de tip în mai multe etape se aplică, de asemenea, vehiculelor complete care au fost transformate sau modificate de un alt producător după completarea lor.
(4)Omologarea UE de tip pentru ultima etapă a completării se acordă numai după ce autoritatea de omologare a verificat, în conformitate cu procedurile prevăzute în anexa IX, dacă tipul de vehicul omologat în etapa finală îndeplineşte, în momentul omologării, toate cerinţele tehnice aplicabile. Verificarea include analiza documentelor referitoare la toate cerinţele prevăzute de omologarea UE de tip a unui tip de vehicul incomplet acordată pe parcursul procedurii în mai multe etape, inclusiv dacă omologarea UE de tip a fost acordată pentru o categorie diferită de vehicul.
(5)Alegerea procedurii pentru omologarea UE de tip menţionată la alineatul (1) nu aduce atingere cerinţelor aplicabile pe care tipul de vehicul omologat trebuie să le îndeplinească la momentul acordării omologării de tip pentru întregul vehicul.
(6)Omologarea de tip în mai multe etape poate fi utilizată, de asemenea, de către un singur producător, cu condiţia ca aceasta să nu fie utilizată pentru a eluda cerinţele aplicabile vehiculelor produse într-o singură etapă. Vehiculele produse de un singur producător nu sunt considerate a fi fost produse în mai multe etape în sensul articolelor 41, 42 şi 49.
Art. 23: Cererea de omologare UE de tip
(1)Producătorul prezintă autorităţii de omologare o cerere pentru omologarea UE de tip, precum şi dosarul informativ menţionat la articolul 24.
(2)Pentru un anumit tip de vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată se poate prezenta o singură cerere. Respectiva cerere se prezintă doar într-un singur stat membru şi doar unei singure autorităţi de omologare.
Nu se poate prezenta o nouă cerere într-un alt stat membru în ceea ce priveşte acelaşi tip de vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată, în cazul în care:
a)o autoritate de omologare a refuzat să acorde o omologare de tip pentru tipul respectiv;
b)o autoritate de omologare a retras omologarea de tip pentru tipul respectiv; sau
c)producătorul a retras o cerere de omologare de tip pentru tipul respectiv.
Autoritatea de omologare refuză o cerere de omologare de tip pentru o desemnare de tip diferită sau pentru o modificare cu privire la o cerere anterioară în cazul în care modificările nu sunt suficiente pentru a constitui un nou tip de vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată.
(3)O cerere de omologare UE de tip a unui anumit tip de vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată include o declaraţie a producătorului prin care se certifică, în conformitate cu alineatul (2) al doilea paragraf că:
a)producătorul nu a solicitat o omologare UE de tip pentru acelaşi tip de la nicio altă autoritate de omologare şi nicio altă autoritate de omologare nu a acordat producătorului o astfel de omologare;
b)nicio autoritate de omologare nu a refuzat să acorde omologarea de tip tipului respectiv;
c)nicio autoritate de omologare nu a retras omologarea de tip pentru tipul respectiv; şi
d)producătorul nu a retras o cerere pentru omologare de tip a tipului respectiv.
(4)Pentru fiecare tip de vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată care urmează a fi omologată se prezintă o cerere separată.
Art. 24: Dosarul informativ
(1)Dosarul informativ conţine următoarele elemente:
a)o fişă de informaţii, elaborată în conformitate cu modelul prevăzut în actele de punere în aplicare menţionate la alineatul (4) pentru omologarea de tip într-o singură etapă sau omologarea de tip mixtă a întregului vehicul sau pentru omologarea de tip în etape succesive a întregului vehicul sau, în cazul omologării de tip a unui sistem, a unei componente sau a unei unităţi tehnice separate, elaborată în conformitate cu actul de reglementare relevant enumerat în anexa II;
b)setul complet de date, desene, fotografii şi alte informaţii relevante;
c)pentru vehicule, indicarea procedurii sau procedurilor alese în conformitate cu articolul 22 alineatul (1);
d)orice informaţie suplimentară solicitată de autoritatea de omologare în contextul procedurii de omologare UE de tip.
(2)Fişa de informaţii menţionată la alineatul (1) litera (a) pentru omologarea de tip a întregului vehicul conţine un set complet de informaţii privind caracteristicile tipului de vehicul care sunt necesare autorităţii de omologare pentru a identifica tipul de vehicul şi pentru a desfăşura procedura de omologare de tip în mod adecvat.
(3)Producătorul prezintă dosarul informativ autorităţii de omologare într-un format electronic acceptabil pentru autoritatea respectivă. Autoritatea de omologare poate accepta şi dosare informative prezentate pe suport de hârtie.
(4)Comisia adoptă acte de punere în aplicare în vederea stabilirii modelului pentru fişa de informaţii şi orice altă parte a dosarului informativ şi a unui format electronic armonizat în sensul alineatului (3) din prezentul articol. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 83 alineatul (2). Primul astfel de act de punere în aplicare se adoptă până la 5 iulie 2020.
Art. 25: Informaţii suplimentare care trebuie furnizate într-o cerere pentru omologare UE de tip
(1)O cerere de omologare de tip în etape succesive conţine, pe lângă dosarul informativ menţionat la articolul 24, setul complet de certificate de omologare UE de tip sau de certificate de omologare ONU de tip şi anexele la acestea care sunt necesare în temeiul actelor de reglementare enumerate în anexa II.
În cazul unei omologări de tip a unui sistem, a unei componente sau a unei unităţi tehnice separate, în temeiul actelor de reglementare enumerate în anexa II, autoritatea de omologare are acces la dosarul informativ şi, dacă este cazul, la certificatele de omologare UE de tip şi la anexele la acestea, până în momentul în care omologarea de tip a întregului vehicul este fie acordată, fie refuzată.
(2)O cerere de omologare de tip mixtă conţine, pe lângă dosarul informativ menţionat la articolul 24, certificatele de omologare UE de tip sau certificatele de omologare ONU de tip şi anexele la acestea care sunt necesare în temeiul actelor de reglementare enumerate în anexa II.
În cazul sistemelor pentru care nu a fost prezentat niciun certificat de omologare UE de tip sau niciun certificat de omologare ONU de tip, cererea conţine, pe lângă dosarul informativ menţionat la articolul 24, informaţiile necesare pentru omologarea sistemelor respective în faza de omologare a vehiculului şi un raport de încercare în locul certificatului de omologare UE de tip sau un certificat de omologare ONU de tip.
(3)O cerere de omologare de tip în mai multe etape conţine cel puţin următoarele informaţii:
a)în prima etapă, acele părţi ale dosarului informativ şi acele certificate de omologare UE de tip sau certificate de omologare ONU de tip sau, dacă este cazul, rapoarte de încercare care sunt relevante pentru stadiul de completare a vehiculului de bază;
b)în cea de a doua etapă şi în etapele ulterioare, acele părţi ale dosarului informativ şi acele certificate de omologare UE de tip sau certificate de omologare ONU de tip care sunt relevante pentru stadiul de completare curent, o copie a certificatului de omologare UE de tip a întregului vehicul acordat în stadiul de fabricaţie anterior al vehiculului, precum şi detalii complete privind orice modificare sau completare adusă vehiculului de producător.
Informaţiile specificate la prezentul alineat se furnizează în conformitate cu articolul 24 alineatul (3).
(4)Autoritatea de omologare şi serviciile tehnice au acces la software şi la algoritmii vehiculului în măsura în care consideră necesar în vederea desfăşurării activităţilor lor.
Autoritatea de omologare şi serviciile tehnice pot solicita, de asemenea, producătorului să furnizeze documente sau orice informaţii suplimentare necesare pentru a permite autorităţii de omologare sau serviciilor tehnice să dezvolte un nivel adecvat de înţelegere a sistemelor, inclusiv a procesului de dezvoltare a sistemului şi a conceptului sistemului, precum şi funcţiile software-ului şi algoritmii de care este nevoie pentru a se verifica conformitatea cu cerinţele prezentului regulament, pentru a lua o decizie privind încercările necesare sau pentru a facilita efectuarea încercărilor respective.