Art. 13. - Art. 13: Obligaţii generale ale producătorilor - Regulamentul 858/30-mai-2018 privind omologarea şi supravegherea pieţei autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi ale sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 şi (CE) nr. 595/2009 şi de abrogare a Directivei 2007/46/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 151L

În vigoare
Versiune de la: 1 Iulie 2024 până la: 1 August 2026
Art. 13: Obligaţii generale ale producătorilor
(1)Producătorii se asigură că vehiculele, sistemele, componentele şi unităţile tehnice separate pe care le-au fabricat şi care sunt introduse pe piaţă au fost fabricate şi omologate în conformitate cu cerinţele prevăzute în prezentul regulament şi, în special, cu cele de la articolul 5.
(2)Producătorii răspund în faţa autorităţii de omologare pentru toate aspectele procedurii de omologare şi pentru asigurarea conformităţii producţiei.
În cazul omologării de tip în mai multe etape, producătorii sunt responsabili, de asemenea, pentru omologarea şi conformitatea producţiei sistemelor, componentelor sau unităţilor tehnice separate pe care le-au adăugat în cadrul etapei de completare a vehiculului. Producătorii care modifică componentele, sistemele sau unităţile tehnice separate deja omologate în etapele anterioare sunt responsabili pentru omologarea de tip şi conformitatea producţiei componentelor, sistemelor sau unităţilor tehnice separate modificate. Producătorii din etapa anterioară furnizează informaţii producătorilor din etapa ulterioară cu privire la orice modificare care poate afecta omologarea de tip a unei componente, omologarea de tip a unui sistem, omologarea de tip a unei unităţi tehnice separate sau omologarea de tip a întregului vehicul. Aceste informaţii sunt furnizate de îndată ce a fost acordată noua extindere a omologării de tip a întregului vehicul şi nu mai târziu de data începerii producţiei vehiculului incomplet.
(3)Producătorii care modifică un vehicul incomplet de o manieră care conduce la clasificarea acestuia în altă categorie de vehicule şi care conduce la modificarea cerinţelor deja evaluate într-o etapă anterioară a omologării de tip sunt, de asemenea, obligaţi să asigure conformitatea cu cerinţele aplicabile pentru categoria de vehicule din care face parte vehiculul modificat.
(4)În scopul omologării UE de tip a unor vehicule, sisteme, componente şi unităţi tehnice separate, un producător stabilit în afara Uniunii desemnează un reprezentant unic stabilit în Uniune pentru a reprezenta producătorul în faţa autorităţii de omologare. În scopul supravegherii pieţei, producătorul respectiv desemnează, de asemenea, un reprezentant unic stabilit în Uniune, care poate fi acelaşi ca reprezentantul desemnat în vederea omologării UE de tip.
(5)Producătorii se asigură că vehiculele, sistemele, componentele şi unităţile tehnice separate nu sunt concepute pentru a încorpora strategii sau alte mijloace care modifică performanţele expuse în procedurile de încercare, astfel încât acestea să nu fie conforme cu prezentul regulament atunci când îşi desfăşoară activitatea în condiţii care pot fi întâlnite în mod rezonabil în condiţii normale de funcţionare.
(6)Producătorii stabilesc proceduri care garantează că producţia de serie a vehiculelor, sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate rămâne în conformitate cu tipul omologat.
(7)Producătorii analizează toate reclamaţiile pe care le primesc referitoare la riscuri, incidente suspectate sau probleme de neconformitate cu vehiculele, sistemele, componentele, unităţile tehnice separate, piesele şi echipamentele pe care le-au introdus pe piaţă.
Producătorii ţin o evidenţă a acestor reclamaţii, inclusiv pentru fiecare reclamaţie o descriere a problemei şi detaliile necesare pentru identificarea cu precizie a tipului afectat de vehicul, sistem, componentă, unitate tehnică separată, piesă sau echipament, iar în cazul reclamaţiilor motivate, producătorii îşi informează distribuitorii şi importatorii cu privire la acestea.
(8)Pe vehiculele, componentele sau unităţile sale tehnice separate puse la dispoziţie pe piaţă sau, dacă acest lucru nu este posibil, pe ambalaj sau într-un document care însoţeşte componenta sau unitatea tehnică separată, producătorii indică, în plus faţă de plăcuţa producătorilor fixată pe vehiculele lor şi de mărcile de omologare de tip aplicate pe componentele sau unităţile lor tehnice separate în conformitate cu articolul 38, numele, denumirea comercială înregistrată sau marca comercială înregistrată şi adresa din Uniune la care pot fi contactaţi.
(9)Producătorii se asigură că, pe toată perioada în care un vehicul, un sistem, o componentă sau o unitate tehnică separată se află în responsabilitatea lor, condiţiile de depozitare sau de transport nu afectează conformitatea cu cerinţele prevăzute în prezentul regulament.
(10)Fără a aduce atingere articolului 9 alineatul (5) şi sub rezerva protecţiei secretelor comerciale şi a păstrării datelor cu caracter personal în temeiul legislaţiei Uniunii şi a dreptului intern, producătorii de vehicule pun la dispoziţie datele care sunt necesare pentru testarea de către părţi terţe a unei posibile neconformităţi, incluzând toţi parametrii şi setările necesare pentru recrearea cu exactitate a condiţiilor de testare care au fost utilizate la momentul încercării în vederea obţinerii omologării de tip.
În sensul primului paragraf de la prezentul alineat, Comisia adoptă acte de punere în aplicare în vederea definirii datele care urmează a fi puse la dispoziţie cu titlu gratuit, precum şi a cerinţelor care trebuie îndeplinite de către părţile terţe pentru a demonstra interesul lor legitim în domeniul siguranţei publice sau protecţiei mediului şi recurgerea la instalaţii adecvate de încercare. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 83 alineatul (2).