Capitolul vi - COOPERARE ADMINISTRATIVĂ, IMPLEMENTARE ŞI ASIGURARE A APLICĂRII - Regulamentul 821/20-mai-2021 de instituire a unui regim al Uniunii pentru controlul exporturilor, serviciilor de intermediere, asistenţei tehnice, tranzitului şi transferului de produse cu dublă utilizare (reformare)

Acte UE

Jurnalul Oficial 206L

În vigoare
Versiune de la: 15 Noiembrie 2025
CAPITOLUL VI:COOPERARE ADMINISTRATIVĂ, IMPLEMENTARE ŞI ASIGURARE A APLICĂRII
Art. 23
(1)Statele membre informează fără întârziere Comisia cu privire la actele cu putere de lege şi actele administrative adoptate pentru punerea în aplicare a prezentului regulament, inclusiv:
a)o listă a autorităţilor competente ale statelor membre împuternicite:
- să acorde autorizaţii de export pentru produsele cu dublă utilizare,
- să acorde autorizaţii în conformitate cu prezentul regulament pentru furnizarea de servicii de intermediere şi de asistenţă tehnică,
- să interzică tranzitul produselor cu dublă utilizare neunionale în conformitate cu prezentul regulament;
b)măsurile menţionate la articolul 25 alineatul (1).
Comisia transmite aceste informaţii celorlalte state membre şi publică informaţiile în seria C a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene.
(2)Statele membre, în colaborare cu Comisia, iau toate măsurile corespunzătoare pentru a stabili o cooperare directă şi un schimb de informaţii între autorităţile competente în vederea consolidării eficienţei regimului de control al exporturilor din Uniune şi în vederea asigurării unei implementări şi aplicări eficace şi consecvente a controalelor pe întreg teritoriul Uniunii. Schimbul de informaţii poate cuprinde:
a)date relevante privind autorizarea, furnizate pentru fiecare autorizaţie eliberată (de exemplu, valoarea şi tipurile autorizaţiilor, precum şi destinaţiile aferente, numărul de utilizatori ai autorizaţiilor generale);
b)informaţii suplimentare referitoare la aplicarea controalelor, inclusiv informaţii privind aplicarea criteriilor prevăzute la articolul 15 alineatul (1), numărul de operatori care au un PIC şi, dacă sunt disponibile, date privind exporturile de produse cu dublă utilizare efectuate în alte state membre;
c)informaţii privind analiza care stă la baza completărilor sau a completărilor planificate pe listele de control naţionale în conformitate cu articolul 9;
d)informaţii referitoare la aplicarea controalelor, inclusiv audituri bazate pe analiza de risc, detalii cu privire la exportatorii privaţi de dreptul de a utiliza autorizaţii generale de export naţionale sau ale Uniunii, şi, dacă este disponibil, numărul de încălcări, confiscări şi aplicări ale altor sancţiuni;
e)date privind utilizatorii finali sensibili, actorii implicaţi în activităţi de achiziţii suspecte şi, dacă sunt disponibile, itinerariile folosite.
(3)Schimbul de date privind autorizarea are loc cel puţin o dată pe an, în conformitate cu orientările care urmează să fie elaborate de Grupul de coordonare pentru produse cu dublă utilizare instituit în temeiul articolului 24 şi ţinând seama în mod corespunzător de cerinţele legale privind protecţia informaţiilor cu caracter personal, a informaţiilor comerciale sensibile sau a informaţiilor protejate din domeniul apărării, al politicii externe sau al securităţii naţionale.
(4)Statele membre şi Comisia examinează periodic punerea în aplicare a articolului 15 pe baza informaţiilor transmise în temeiul prezentului regulament şi a analizelor acestor date. Toţi participanţii la aceste schimburi respectă confidenţialitatea discuţiilor.
(5)Regulamentul (CE) nr. 515/97 al Consiliului (14) şi în special dispoziţiile sale privind confidenţialitatea informaţiilor se aplică mutatis mutandis.
(14)Regulamentul (CE) nr. 515/97 al Consiliului din 13 martie 1997 privind asistenţa reciprocă între autorităţile administrative ale statelor membre şi cooperarea dintre acestea şi Comisie în vederea asigurării aplicării corespunzătoare a legislaţiei din domeniile vamal şi agricol (JO L 82, 22.3.1997, p. 1).
(6)Un sistem securizat şi criptat este dezvoltat de către Comisie, în consultare cu Grupul de coordonare pentru produse cu dublă utilizare instituit în temeiul articolului 24, pentru a sprijini schimbul de informaţii şi cooperarea directă între autorităţile competente din statele membre şi, după caz, Comisie. Dacă este posibil, sistemul este conectat de Comisie la sistemele electronice de autorizare ale autorităţilor competente ale statelor membre, în măsura în care acest lucru este necesar pentru facilitarea acestei cooperări directe şi a schimbului de informaţii. Parlamentul European este informat cu privire la bugetul, dezvoltarea şi funcţionarea sistemului.
(7)Prelucrarea datelor cu caracter personal se efectuează în conformitate cu normele prevăzute în Regulamentele (UE) 2016/679 şi (UE) 2018/1725.
Art. 24
(1)Se instituie un Grup de coordonare pentru produse cu dublă utilizare, prezidat de un reprezentant al Comisiei. Fiecare stat membru îşi desemnează un reprezentant în acest grup. Grupul de coordonare pentru produse cu dublă utilizare examinează orice chestiune privind aplicarea prezentului regulament, care poate fi semnalată fie de preşedinte, fie de un reprezentant al unui stat membru.
(2)Grupul de coordonare pentru produse cu dublă utilizare consultă, ori de câte ori consideră necesar, exportatorii, intermediarii, furnizorii de asistenţă tehnică şi alte părţi interesate vizate de prezentul regulament.
(3)Atunci când este cazul, Grupul de coordonare pentru produse cu dublă utilizare instituie grupuri de experţi tehnici formate din experţi din statele membre, care să examineze aspecte specifice legate de implementarea controalelor, inclusiv aspecte legate de actualizarea listelor de control ale Uniunii prevăzute în anexa I. Atunci când este cazul, grupurile de experţi tehnici consultă exportatorii, intermediarii, furnizorii de asistenţă tehnică şi alte părţi interesate vizate de prezentul regulament.
(4)Comisia sprijină un program al Uniunii de consolidare a capacităţilor în materie de autorizare şi de aplicare a legii, inclusiv prin elaborarea, în consultare cu Grupul de coordonare pentru produse cu dublă utilizare, a unor programe comune de formare pentru personalul statelor membre.
Art. 25
(1)Fiecare stat membru ia măsurile corespunzătoare pentru a asigura aplicarea corectă a prezentului regulament. Fiecare stat membru stabileşte în special sancţiunile aplicabile în cazul încălcării dispoziţiilor prezentului regulament sau ale celor adoptate pentru punerea în aplicare a acestuia. Sancţiunile respective trebuie să fie eficace, proporţionale şi cu efect de descurajare.
(2)Grupul de coordonare pentru produse cu dublă utilizare instituie un mecanism de coordonare a aplicării legii pentru a sprijini schimbul de informaţii şi cooperarea directă între autorităţile competente şi autorităţile însărcinate cu aplicarea legii din statele membre ("mecanismul de coordonare a aplicării legii"). În cadrul mecanismului de coordonare a aplicării legii, statele membre şi Comisia fac schimb de informaţii relevante, dacă sunt disponibile, inclusiv cu privire la aplicarea, natura şi efectul măsurilor, luate în temeiul alineatului (1), privind aplicarea celor mai bune practici şi exporturile neautorizate de produse cu dublă utilizare şi/sau încălcările prezentului regulament şi/sau ale legislaţiei naţionale relevante.
În cadrul mecanismului de coordonare a aplicării legii, statele membre şi Comisia fac, de asemenea, schimb de informaţii cu privire la cele mai bune practici ale autorităţilor naţionale de aplicare a legii în ceea ce priveşte auditurile bazate pe analiza de risc, depistarea şi urmărirea penală a exporturilor neautorizate de produse cu dublă utilizare şi/sau a altor posibile încălcări ale prezentului regulament şi/sau ale legislaţiei naţionale relevante.
Schimbul de informaţii în cadrul mecanismului de coordonare a aplicării legii este confidenţial.