Regulamentul 779/16-mai-2019 de stabilire a unor dispoziţii detaliate privind un sistem de certificare a entităţilor responsabile cu întreţinerea vehiculelor în temeiul Directivei (UE) 2016/798 a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 445/2011 al Comisiei

Acte UE

Jurnalul Oficial 139Lbis

În vigoare
Versiune de la: 16 Iunie 2020
Regulamentul 779/16-mai-2019 de stabilire a unor dispoziţii detaliate privind un sistem de certificare a entităţilor responsabile cu întreţinerea vehiculelor în temeiul Directivei (UE) 2016/798 a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 445/2011 al Comisiei
Dată act: 16-mai-2019
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva (UE) 2016/798 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 mai 2016 privind siguranţa feroviară (1), în special articolul 14 alineatele (6) şi (8),
(1)JO L 138, 26.5.2016, p. 102.
întrucât:
(1)Directiva (UE) 2016/798 vizează îmbunătăţirea accesului la piaţă al serviciilor de transport feroviar prin definirea unor principii comune pentru gestionarea, reglementarea şi controlul siguranţei feroviare. De asemenea, Directiva (UE) 2016/798 prevede instituirea unui cadru care să asigure condiţii egale tuturor entităţilor responsabile cu întreţinerea vehiculelor prin aplicarea aceloraşi cerinţe şi condiţii de certificare în întreaga Uniune.
(2)Sistemul de certificare are scopul de a oferi un cadru pentru armonizarea cerinţelor şi metodelor de evaluare a capacităţii entităţilor responsabile cu întreţinerea din întreaga Uniune.
(3)În urma evaluării pozitive a sistemului actual de certificare a entităţilor responsabile cu întreţinerea vagoanelor de marfa, transmisă Comisiei la 11 martie 2015 de către Agenţia pentru Căi Ferate a Uniunii Europene (denumită în continuare "agenţia"), la 27 septembrie 2018, Agenţia a emis Recomandarea 007REC1004 privind revizuirea Regulamentului (UE) nr. 445/2011 al Comisiei (2).
(2)Regulamentul (UE) nr. 445/2011 al Comisiei din 10 mai 2011 privind un sistem de certificare a entităţilor responsabile cu întreţinerea vagoanelor de marfă şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 653/2007 (JO L 122, 11.5.2011, p. 22)
(4)Anexa III la Directiva (UE) 2016/798 stabileşte cerinţele şi criteriile de evaluare aplicabile organizaţiilor care solicită un certificat pentru o entitate responsabilă cu întreţinerea (denumit în continuare "certificatul ERI") sau un certificat în ceea ce priveşte funcţiile de întreţinere externalizate de o entitate responsabilă cu întreţinerea. Pentru a fi pe deplin aplicabile, aceste cerinţe trebuie să fie detaliate şi specificate mai în profunzime pentru diferitele funcţii de întreţinere menţionate la articolul 14 alineatul (3) literele (a)-(d) din directiva respectivă.
(5)Ţinând seama de marea varietate a metodelor de proiectare şi întreţinere, sistemul de întreţinere respectiv ar trebui să fie orientat mai mult spre cerinţele de gestionare, cum ar fi organizarea entităţii responsabile cu întreţinerea, mai degrabă decât spre o cerinţă tehnică specifică.
(6)Componentele critice pentru siguranţă necesită o atenţie deosebită şi trebuie să fie tratate cu prioritate în cadrul procedurilor de întreţinere. Cu toate acestea, aspectele referitoare la caracterul critic al oricărei componente sunt legate de proiectarea vehiculului şi de funcţiile specifice componentei respective. Prin urmare, nu este posibil să se stabilească o listă exhaustivă a componentelor critice pentru siguranţă. Ar trebui să fie stabilite elementele esenţiale ale componentelor critice pentru siguranţă.
(7)La proiectarea unui nou tip de vehicul, producătorul ar trebui să determine caracterul critic al funcţiilor şi componentelor produselor lor printr-o analiză bazată pe riscuri şi să le înregistreze în dosarul tehnic menţionat la articolul 15 alineatul (4) din Directiva (UE) 2016/797 a Parlamentului European şi a Consiliului (3). Determinarea caracterului critic ar trebui să ia în considerare modul în care componenta urmează să fie utilizată şi mediul în care aceasta va fi utilizată. Entitatea responsabilă cu întreţinerea ar trebui să aibă acces la părţile relevante din dosarul tehnic pentru a se asigura că este pe deplin informată asupra caracterului critic al componentelor pentru fiecare tip de vehicul aflat în responsabilitatea sa. Entitatea responsabilă cu întreţinerea ar trebui să identifice aspectele critice prin observarea şi analizarea defecţiunilor şi urmărirea tuturor intervenţiilor sale şi să fie obligată să ofere informaţii cel puţin cu privire la componentele critice pentru siguranţă care sunt identificate ca atare de către producător.
(3)Directiva (UE) 2016/797 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 mai 2016 privind interoperabilitatea sistemului feroviar în Uniunea Europeană (JO L 138, 26.5.2016, p. 44).
(8)În cazul în care entitatea responsabilă cu întreţinerea consideră că noi componente critice pentru siguranţă ar trebui incluse în dosarul tehnic sau că anumite componente ar trebui reclasificate ca nefiind critice pentru siguranţă, aceasta ar trebui să informeze prompt producătorul, deţinătorul autorizaţiei de tip a vehiculului şi titularul autorizaţiei vehiculului pentru a permite luarea măsurilor necesare, inclusiv pentru a revizui dosarul tehnic, dacă este necesar.
(9)O entitate sau o organizaţie care îndeplineşte una sau mai multe funcţii de întreţinere astfel cum se menţionează la articolul 14 alineatul (3) literele (b)-(d) din Directiva (UE) 2016/798 sau o parte a funcţiilor de întreţinere respective poate aplica sistemul de certificare pe bază voluntară, în temeiul principiilor specificate la articolul 6. Obiectivul certificării este de a garanta că operaţiunile de întreţinere sunt efectuate în cadrul unui proces controlat care respectă standardele de calitate comune în toate etapele sale. Articolul 14 alineatul (5) din Directiva (UE) 2016/798 privind valabilitatea în întreaga Uniune ar trebui să se aplice şi în cazul certificatelor voluntare respective.
(10)În cadrul activităţilor lor, este posibil ca administratorii de infrastructură să trebuiască să utilizeze trenuri, vehicule de inspectare a infrastructurii, maşini de întreţinere a căii sau alte vehicule speciale pentru diferite scopuri, cum ar fi transportul de materiale sau de personal pentru întreţinerea infrastructurii, întreţinerea activelor de infrastructură sau gestionarea situaţiilor de urgenţă. În astfel de situaţii, se consideră că administratorul de infrastructură acţionează în calitate de întreprindere feroviară în cadrul sistemului său de management al siguranţei. Evaluarea capacităţii administratorului de infrastructură de a exploata vehicule în acest scop trebuie să facă parte din evaluarea acestuia în vederea acordării unei autorizaţii de siguranţă în temeiul articolului 12 din Directiva (UE) 2016/798.
(11)Evaluarea unei cereri de certificat ERI de către un organism de certificare presupune evaluarea capacităţii solicitantului de a gestiona activităţile de întreţinere şi de a îndeplini funcţiile de întreţinere operaţionale fie în mod autonom, fie prin contracte cu alte organisme, precum atelierele de întreţinere, cărora li se delegă sarcina de a îndeplini aceste funcţii sau o parte a acestora.
(12)În conformitate cu articolul 14 alineatul (4) din Directiva (UE) 2016/798, organismele de certificare sunt organisme acreditate, organisme recunoscute sau autorităţile naţionale de siguranţă. Un sistem de acreditare trebuie să ofere un instrument de management al riscurilor, garantând că organismele acreditate au competenţa de a îndeplini sarcinile pe care şi le asumă. Mai mult, acreditarea este o modalitate de obţinere a recunoaşterii naţionale şi internaţionale pentru certificatele ERI emise de organismele acreditate.
(13)Pentru a deţine un sistem care să permită organismelor de certificare să efectueze verificări cu privire la entităţile certificate responsabile cu întreţinerea în întreaga Uniune şi să armonizeze abordările privind certificarea, este important ca toate organismele care pot acorda certificate oricărei entităţi responsabile cu întreţinerea (denumite în continuare "organisme de certificare") să coopereze între ele. Cerinţele specifice privind acreditarea şi recunoaşterea trebuie elaborate şi aprobate în conformitate cu capitolul II din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (4).
(4)Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93 (JO L 218, 13.8.2008, p. 30).
(14)Performanţa, organizarea şi procedurile decizionale în domeniul siguranţei feroviare şi al interoperabilităţii variază semnificativ în rândul entităţilor responsabile cu întreţinerea, ceea ce are un efect negativ asupra bunei funcţionări a spaţiului feroviar unic european. În special, întreprinderile mici şi mijlocii care doresc să intre pe piaţa transportului feroviar dintr-un alt stat membru ar putea fi afectate negativ de acest lucru. Prin urmare, este esenţială o coordonare consolidată în vederea unei mai bune armonizări la nivelul Uniunii. Pentru a se asigura că entităţile responsabile cu întreţinerea şi organismele de certificare implementează şi aplică în mod consecvent diferitele dispoziţii ale prezentului regulament, agenţia ar trebui, în limita competenţelor sale de monitorizare a performanţei generale în materie de siguranţă a sistemului feroviar al Uniunii astfel cum este menţionat la articolul 35 din Regulamentul (UE) 2016/796 al Parlamentului European şi al Consiliului (5), să monitorizeze activităţile organismelor de certificare prin audituri şi inspecţii. Pentru a putea îndeplini această funcţie, agenţia ar trebui să colecteze informaţii privind caracterul organismelor de certificare care îşi desfăşoară activitatea în domeniul respectiv şi numărul certificatelor emise pentru entităţile responsabile cu întreţinerea. De asemenea, este important ca agenţia să faciliteze coordonarea organismelor de certificare.
(5)Regulamentul (UE) 2016/796 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 mai 2016 privind Agenţia Uniunii Europene pentru Căile Ferate şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 881/2004 (JO L 138, 26.5.2016, p. 1-43)
(15)Pe durata unei perioade de tranziţie, până la aplicarea pe deplin a sistemului de certificare a entităţii responsabile cu întreţinerea prevăzut în prezentul regulament, practicile existente de certificare a entităţilor responsabile cu întreţinerea şi a atelierelor de întreţinere ar trebui să rămână valabile, astfel încât să se asigure furnizarea neîntreruptă a serviciilor de transport feroviar de marfă, mai ales la nivel internaţional.
(16)Prezentul regulament prevede un sistem de certificare pentru toate tipurile de vehicule, inclusiv pentru vagoanele de marfă. Prin urmare, Regulamentul (UE) nr. 445/2011 al Comisiei (6) ar trebui abrogat.
(6)Regulamentul (UE) nr. 445/2011 al Comisiei din 10 mai 2011 privind un sistem de certificare a entităţilor responsabile cu întreţinerea vagoanelor de marfa şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 653/2007 (JO L 122, 11.5.2011, p. 22).
(17)Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul comitetului menţionat la articolul 28 alineatul (1) din Directiva (UE) 2016/798,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Obiectul şi domeniul de aplicare
(1)Prezentul regulament instituie un sistem de certificare a entităţilor responsabile cu întreţinerea, inclusiv a funcţiilor de întreţinere descrise la articolul 14 alineatul (3) din Directiva (UE) 2016/798.
(2)Acesta se aplică tuturor vehiculelor şi introduce posibilitatea de certificare a funcţiilor de întreţinere externalizate.
(3)Prezentul regulament stabileşte cerinţele care trebuie îndeplinite de entităţile responsabile cu întreţinerea în ceea ce priveşte gestionarea componentelor critice pentru siguranţă.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
(a)"acreditare" înseamnă acreditarea astfel cum este definită la articolul 2 alineatul (10) din Regulamentul (UE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului;
(b)"organism de certificare" înseamnă un organism responsabil cu certificarea entităţilor care răspund de întreţinere sau cu certificarea entităţii sau a organizaţiei care îndeplineşte funcţiile de întreţinere menţionate la articolul 14 alineatul (3) literele (b), (c) sau (d) din Directiva (UE) 2016/798 sau părţi ale acestor funcţii;
(c)"punere în serviciu" înseamnă asigurarea justificată şi înregistrată, însoţită de documentaţie, dacă este cazul, acordată de către entitatea care asigură întreţinerea administratorului de parc feroviar că operaţiunile de întreţinere au fost efectuate în conformitate cu comenzile de întreţinere;
(d)"repunere în funcţiune" înseamnă o notificare transmisă utilizatorului, de exemplu o întreprindere feroviară sau un deţinător, de către entitatea responsabilă cu întreţinerea, ca urmare a punerii în serviciu, potrivit căreia toate lucrările de întreţinere adecvate au fost încheiate şi vehiculul, care fusese scos din funcţiune, poate fi utilizat în siguranţă, sub rezerva unor eventuale restricţii de utilizare.
Se aplică definiţia "componentei critice pentru siguranţă" prevăzută la punctul 4.2.12.1 din anexa la Regulamentul (UE) nr. 1302/2014 al Comisiei (7).
(7)Regulamentul (UE) nr. 1302/2014 al Comisiei din 18 noiembrie 2014 privind o specificaţie tehnică de interoperabilitate referitoare la subsistemul "material rulant - material rulant de călători şi locomotive" al sistemului feroviar din Uniunea Europeană (JO L 356, 12.12.2014, p. 228).
Art. 3: Sistemul de certificare
(1)Fără a aduce atingere articolului 15 alineatul (1) din Directiva (UE) 2016/798, orice entitate responsabilă cu întreţinerea trebuie să îndeplinească cerinţele din anexa II în privinţa tuturor vehiculelor care intră sub incidenţa Directivei (UE) 2016/798.
(2)O certificare a entităţii responsabile cu întreţinerea (ERI) care stabileşte conformitatea cu cerinţele din anexa II este obligatorie pentru orice entitate responsabilă cu întreţinerea:
a)care răspunde de întreţinerea vagoanelor de marfă; sau
b)care nu este o întreprindere feroviară sau un administrator de infrastructură care administrează vehicule exclusiv pentru propriile sale operaţiuni.
(3)Orice entitate responsabilă cu întreţinerea vehiculelor, altele decât cele menţionate la alineatul (2), poate solicita să fie certificată drept entitate responsabilă cu întreţinerea (ERI).
(4)Conformitatea cu anexa II trebuie să fie demonstrată fie prin intermediul unei certificări ERI sau, fără a aduce atingere alineatului (2), în cazul întreprinderilor feroviare, prin procedura de certificare a siguranţei sau, în cazul administratorilor de infrastructură, prin intermediul procedurii de autorizare de siguranţă.
(5)Certificatul ERI acordat unei întreprinderi feroviare sau unui administrator de infrastructură este considerat o dovadă a conformităţii cu punctele 5.2.4 şi 5.2.5 din anexa I şi din anexa II la regulamentul delegat (UE) 2018/762 al Comisiei (8) în ceea ce priveşte întreţinerea vehiculelor.
(8)Regulamentul delegat (UE) 2018/762 al Comisiei din 8 martie 2018 de stabilire a metodelor comune de siguranţă privind cerinţele sistemului de management al siguranţei în conformitate cu Directiva (UE) 2016/798 a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Regulamentelor Comisiei (UE) nr. 1158/2010 şi (UE) nr. 1169/2010 (JO L 129, 25.5.2018, p. 26).
Art. 4: Componente critice pentru siguranţă
(1)În scopul gestionării componentelor critice pentru siguranţă, entitatea responsabilă cu întreţinerea ia în considerare identificarea iniţială a componentelor critice pentru siguranţă de către producătorul vehiculului, împreună cu orice instrucţiuni specifice de întreţinere înregistrate în dosarele tehnice ale subsistemelor menţionate la articolul 15 alineatul (4) din Directiva (UE) 2016/797.
(2)Entitatea responsabilă cu întreţinerea trebuie, direct sau prin intermediul deţinătorului, să furnizeze informaţii întreprinderilor feroviare şi administratorilor de infrastructură care exploatează vehiculele, deţinătorilor, producătorilor, deţinătorilor de autorizaţii şi titularilor de autorizaţii de tip de vehicule, subsisteme sau componente, în modul cel mai corespunzător şi, în special, să le informeze cu privire la constatările excepţionale referitoare la întreţinere care depăşesc cadrul uzurii normale.
(3)În cazul în care, în timpul întreţinerii unui vehicul, o autoritate responsabilă cu întreţinerea constată existenţa unor elemente care indică faptul că o componentă ar trebui să fie considerată critică pentru siguranţă, deşi anterior componenta respectivă nu a fost identificată ca având un astfel de caracter, autoritatea respectivă trebuie să informeze fără întârziere producătorul, titularul autorizaţiei de tip a vehiculului şi titularul autorizaţiei vehiculului.
(4)Pentru a confirma caracterul critic pentru siguranţă al componentei, producătorul, atunci când acesta poate fi identificat, efectuează o evaluare a riscurilor. Evaluarea trebuie să ia în considerare utilizarea preconizată a componentei şi mediul în care aceasta este destinată a fi utilizată. După caz, entitatea responsabilă cu întreţinerea îşi ajustează procedurile de întreţinere pentru a asigura monitorizarea şi întreţinerea în condiţii de siguranţă a componentei.
(5)Componentele critice pentru siguranţă, inclusiv cele identificate la alineatul (4) de mai sus, se înregistrează şi se gestionează cu ajutorul documentaţiei relevante a vehiculului după cum urmează:
a)producătorii gestionează informaţiile privind componentele critice pentru siguranţă şi instrucţiunile de întreţinere corespunzătoare referitoare la acestea prin trimitere la dosarul tehnic al subsistemelor menţionat la articolul 15 alineatul (4) din Directiva (UE) 2016/797; iar
b)entităţile responsabile cu întreţinerea gestionează informaţiile privind componentele critice pentru siguranţă şi instrucţiunile de întreţinere corespunzătoare referitoare la acestea, precum şi toate activităţile de întreţinere relevante în dosarul de întreţinere sau în documentaţia menţionată la articolul 14 din Directiva (UE) 2016/798.
(6)Entitatea responsabilă cu întreţinerea informează sectorul feroviar şi industria feroviară cu privire la constatările noi sau neaşteptate privind siguranţa, inclusiv cu privire la constatările excepţionale referitoare la întreţinere care depăşesc cadrul uzurii normale, în legătură cu vehicule, subsisteme sau cu alte componente, atunci când riscurile asociate vizează mai mulţi actori şi sunt susceptibile de a fi gestionate în mod defectuos. Entitatea responsabilă cu întreţinerea trebuie să utilizeze instrumentul informatic de alertă de siguranţă sau un alt instrument informatic furnizat de agenţie în acest scop.
(7)La cererea entităţii responsabile cu întreţinerea sau a deţinătorului vehiculului, producătorii furnizează sprijin tehnic şi de inginerie în ceea ce priveşte componentele esenţiale pentru siguranţă şi integrarea lor în condiţii de siguranţă.
Art. 5: Obligaţiile părţilor implicate în procesul de întreţinere
(1)Entitatea responsabilă cu întreţinerea vehiculului furnizează întreprinderilor feroviare sau administratorilor de infrastructură, la cerere, fie direct, fie prin intermediul deţinătorului, informaţii cu privire la întreţinerea unui vehicul şi, după caz, cu privire la aspecte relevante pentru operaţiune.
(2)La cerere, întreprinderea feroviară sau administratorul de infrastructură furnizează entităţii responsabile cu întreţinerea, direct sau prin intermediul deţinătorului vehiculului, informaţii privind funcţionarea unui vehicul.
(3)Toate părţile implicate în procesul de întreţinere, cum ar fi întreprinderile feroviare, administratorii de infrastructură, deţinătorii, entităţile responsabile cu întreţinerea, precum şi producătorii de vehicule, subsisteme sau componente, fac schimb de informaţii relevante privind întreţinerea în conformitate cu criteriile enumerate în secţiunile I.7 şi I.8 din anexa II.
(4)În cazul în care o parte implicată, în special o întreprindere feroviară sau un administrator de infrastructură, deţine elemente probatorii conform cărora o entitate responsabilă cu întreţinerea nu este în conformitate cu articolul 14 din Directiva (UE) 2016/798 sau cu cerinţele din prezentul regulament, aceasta informează fără întârziere organismul de certificare şi autoritatea naţională de siguranţă relevantă cu privire la acest lucru. Organismul de certificare sau, în cazul în care entitatea responsabilă cu întreţinerea nu este certificată, autoritatea naţională de siguranţă relevantă ia măsurile care se impun pentru a verifica dacă suspiciunile privind neconformitatea sunt fondate.
(5)În cazul în care are loc o schimbare a entităţii responsabile cu întreţinerea, deţinătorul, în conformitate cu articolul 47 alineatul (6) din Directiva (UE) 2016/797, informează fără întârziere entitatea de înregistrare menţionată la articolul 4 alineatul (1) din Decizia 2007/756/CE a Comisiei (9) şi solicită actualizarea registrului vehiculului. În această situaţie:
(9)Decizia 2007/756/CE a Comisiei din 9 noiembrie 2007 de adoptare a unei specificaţii comune a registrului naţional al vehiculelor prevăzut la articolul 14 alineatele (4) şi (5) din Directivele 96/48/CE şi 2001/16/CE (JO L 305, 23.11.2007, p. 30).
(i)precedenta entitate responsabilă cu întreţinerea furnizează fără întârziere deţinătorului documentaţia de întreţinere;
(ii)precedenta entitate responsabilă cu întreţinerea este scutită de obligaţii atunci când este eliminată din registrul vehiculelor;
(iii)în absenţa unei noi entităţi responsabile cu întreţinerea, se suspendă înmatricularea vehiculului.
Art. 6: Organismele de certificare
(1)Statele membre furnizează agenţiei următoarele informaţii cu privire la organismele de certificare:
- denumire;
- adresă;
- date de contact;
- natura împuternicirii acestora în conformitate cu articolul 14 din Directiva (UE) 2016/798 (acreditare, recunoaştere sau dacă au îndeplinit sarcina în calitate de autoritate naţională de siguranţă).
(2)Statele membre informează agenţia cu privire la orice modificare a situaţiei în termen de o lună de la producerea modificării respective.
(3)Statele membre trebuie să se asigure că organismele de certificare respectă criteriile şi principiile generale prevăzute în anexa I, precum şi orice sisteme specifice de acreditare sectorială stabilite de legislaţia Uniunii.
(4)Statele membre se asigură că hotărârile luate de organismele de certificare fac obiectul controlului jurisdicţional.
(5)Organismele de certificare cooperează, atât la nivelul statelor membre, cât şi la nivelul Uniunii, în vederea armonizării abordărilor privind evaluarea cererilor.
(6)Agenţia organizează şi facilitează cooperarea dintre organismele de certificare.
(7)Organismele de certificare transmit agenţiei un raport de activitate, în format electronic, o dată la trei ani. Conţinutul unui astfel de raport este definit de către agenţie (în colaborare cu organismele de certificare) şi este pus la dispoziţie la 16 decembrie 2020 şi în conformitate cu orice sisteme sectoriale de acreditare specifice prevăzute de legislaţia relevantă a Uniunii. Agenţia publică rapoartele pe site-ul său web.
(8)O autoritate naţională de siguranţă, un organism naţional de investigare sau agenţia poate solicita oricărui organism de certificare situaţia referitoare la o certificare individuală ERI. Organismul de certificare răspunde în termen de cel mult două săptămâni.
Art. 7: Certificarea entităţilor responsabile cu întreţinerea
(1)Entitatea responsabilă cu întreţinerea solicită certificarea ERI unui organism de certificare. Aceasta utilizează formularul corespunzător din anexa III şi furnizează documente justificative referitoare la cerinţele şi procedurile din anexa II. Solicitarea include descrierea strategiei de asigurare a conformităţii continue cu cerinţele prevăzute în anexa II după acordarea certificării ERI, inclusiv a conformităţii cu dispoziţiile prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1078/2012 al Comisiei (10).
(10)Regulamentul (UE) nr. 1078/2012 al Comisiei din 16 noiembrie 2012 privind o metodă de siguranţă comună pentru monitorizarea pe care trebuie să o aplice întreprinderile feroviare şi administratorii de infrastructură după primirea unui certificat de siguranţă sau a unei autorizaţii de siguranţă, precum şi entităţile responsabile cu întreţinerea (JO L 320, 17.11.2012, p. 8).
(2)Cererea de certificare ERI poate fi limitată la o anumită categorie de vehicul.
(3)La cererea organismului de certificare, solicitantul trebuie să prezinte informaţii şi documente suplimentare. Termenul pentru furnizarea de informaţii suplimentare trebuie să fie rezonabil, proporţional cu dificultatea furnizării informaţiilor solicitate şi convenit, la cerere, cu solicitantul.
(4)Organismul de certificare verifică dacă sunt îndeplinite cerinţele prevăzute în anexa II. În acest scop, acesta poate efectua vizite la faţa locului ale entităţii responsabile cu întreţinerea.
(5)Organismul de certificare ia o decizie de acordare sau de refuz al certificării ERI în termen de cel mult patru luni de la primirea tuturor informaţiilor şi documentaţiei.
(6)Organismul de certificare expune motivele care stau la baza deciziilor sale. Acesta notifică entităţii responsabile cu întreţinerea decizia luată şi îi furnizează detalii cu privire la procedura şi la termenul de depunere a contestaţiei, laolaltă cu datele de contact ale instanţei competente.
(7)Decizia de acordare a certificării ERI este notificată prin utilizarea formularului relevant prevăzut în anexa IV.
(8)Un certificat ERI este valabil pentru o perioadă maximă de cinci ani. Entitatea responsabilă cu întreţinerea care a fost certificată informează fără întârziere organismul de certificare cu privire la orice modificări care ar putea avea un impact asupra valabilităţii certificării sale.
Art. 8: Conformitatea entităţilor responsabile cu întreţinerea
(1)Organismul de certificare desfăşoară activităţi de supraveghere a entităţii responsabile cu întreţinerea pentru a verifica conformitatea continuă cu cerinţele prevăzute în anexa II. Acesta efectuează vizite la faţa locului cel puţin o dată la 12 luni. Alegerea privind natura activităţilor de supraveghere şi locurile care urmează a fi vizitate are scopul de a asigura conformitatea generală continuă şi se bazează pe un echilibru geografic şi funcţional. Aceasta ia în considerare activităţile de supraveghere anterioare efectuate asupra entităţii responsabile cu întreţinerea care face obiectul supravegherii.
(2)Atunci când organismul de certificare constată că o entitate responsabilă cu întreţinerea nu mai îndeplineşte cerinţele pe baza cărora a emis certificarea ERI, acesta poate lua una dintre următoarele măsuri:
- poate conveni cu entitatea responsabilă cu întreţinerea asupra unui plan de îmbunătăţire;
- poate decide să limiteze domeniul de aplicare al certificării ERI;
- Poate suspenda sau revoca certificarea, în funcţie de amploarea neconformităţii.
(3)În cazul în care entitatea responsabilă cu întreţinerea nu respectă planul de ameliorare sau continuă să nu respecte cerinţele prevăzute în anexa II, organismul de certificare decide să limiteze domeniul de aplicare sau să revoce certificarea ERI, în funcţie de amploarea neconformităţii.
(4)În cazul revocării unei certificări ERI, entitatea responsabilă cu registrul naţional sau european al vehiculelor asigură suspendarea înmatriculării vehiculelor afectate de revocare până la înregistrarea unei noi entităţi responsabile cu întreţinerea pentru vehiculele respective.
(5)Fiecare entitate responsabilă cu întreţinerea transmite un raport anual privind activităţile sale organismului de certificare şi, la cerere, îl pune la dispoziţia autorităţii naţionale de siguranţă şi a agenţiei. Cerinţele referitoare la acest raport sunt prezentate în anexa V.
Art. 9: Externalizarea funcţiilor de întreţinere
(1)Una sau mai multe dintre funcţiile menţionate la articolul 14 alineatul (3) literele (b), (c) şi (d) din Directiva (UE) 2016/798, sau părţi ale acestor funcţii, pot fi externalizate, iar organismul de certificare trebuie să fie informat cu privire la acest fapt.
(2)Entitatea responsabilă cu întreţinerea trebuie să demonstreze organismului de certificare că respectă toate cerinţele şi criteriile de evaluare prevăzute în anexa II în ceea ce priveşte funcţiile pe care a decis să le externalizeze.
(3)Entitatea responsabilă cu întreţinerea răspunde în continuare de rezultatul activităţilor de întreţinere externalizate şi instituie un sistem pentru a controla performanţele acestora.
Art. 10: Certificarea pentru funcţiile de întreţinere externalizate
(1)O certificare poate fi solicitată de orice entitate sau organizaţie care preia una sau mai multe dintre funcţiile de întreţinere menţionate la articolul 14 alineatul (3) literele (b), (c) şi (d). Această certificare confirmă faptul că activitatea de întreţinere efectuată de către entitatea sau organizaţia în cauză, în ceea ce priveşte una sau mai multe dintre funcţiile respective, respectă cerinţele relevante stabilite în anexa II.
(2)Organismele de certificare aplică procedurile stabilite la articolele 6, 7, 8 şi la articolul 13 alineatul (2) adaptate la cazul specific al solicitantului.
La evaluarea cererilor de certificare referitoare la funcţiile de întreţinere externalizate sau la părţi ale acestora, organismele de certificare aplică:
a)cerinţele şi criteriile de evaluare prevăzute în secţiunea I din anexa II, adaptate la tipul organizaţiei şi la amploarea serviciului;
b)cerinţele şi criteriile de evaluare care descriu funcţia de gestionare specifică sau funcţiile de gestionare specifice.
Art. 11: Rolul autorităţilor naţionale de siguranţă
În cazul în care o autoritate naţională de siguranţă deţine informaţii conform cărora o entitate responsabilă cu întreţinerea nu respectă cerinţele din anexa III la Directiva (UE) 2016/798 sau cerinţele de certificare prevăzute în prezentul regulament, aceasta informează autorităţile naţionale responsabile cu acreditarea sau cu recunoaşterea, precum şi agenţia, organismul de certificare şi alte părţi interesate, după caz.
Art. 12: Cooperarea cu organismele de certificare
Agenţia sprijină sistemul armonizat de certificare prin:
(a)asistenţa acordată organismelor naţionale de acreditare şi autorităţilor naţionale relevante responsabile cu recunoaşterea organismelor de certificare;
(b)instituirea cooperării în privinţa sistemelor de acreditare şi certificare adecvate. Aceste sisteme stabilesc criterii şi proceduri de evaluare pentru a verifica respectarea de către organismele de certificare a cerinţelor prevăzute în anexa I [prin intermediul infrastructurii europene de acreditare stabilite în temeiul articolului 14 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008].
Art. 13: Transmiterea de informaţii
(1)Agenţia colectează, înregistrează şi publică informaţii de bază cu privire la organismele de certificare şi la entităţile certificate responsabile cu întreţinerea. Agenţia elaborează un instrument informatic pentru îndeplinirea acestei sarcini.
(2)Organismele de certificare notifică Agenţiei toate certificările ERI emise, modificate, reînnoite, suspendate sau revocate sau toate certificările pentru funcţiile menţionate la articolul 14 alineatul (3) literele (b), (c) şi (d) din Directiva (UE) 2016/798, în termen de o săptămână de la luarea deciziei, utilizând formularele prevăzute în anexa IV.
Art. 14: Raportare
Agenţia transmite Comisiei un prim raport privind punerea în aplicare a prezentului regulament după cinci ani de la intrarea sa în vigoare. După prezentarea primului raport, agenţia transmite rapoarte ulterioare, o dată la trei ani, cu privire la punerea în aplicare a prezentului regulament.
Art. 15: Dispoziţii tranzitorii
(1)Organismele de certificare acreditate sau recunoscute în temeiul Regulamentului (UE) nr. 445/2011 sunt considerate acreditate sau recunoscute în conformitate cu prezentul regulament în condiţiile în care aceste organisme de certificare au fost acreditate sau recunoscute.
(2)Certificarea pentru o entitate responsabilă cu întreţinerea vehiculelor altele decât vagoanele de marfă, emisă de organismul de certificare pe baza legislaţiei naţionale aplicabile în domeniul reglementat de prezentul regulament înainte de 16 iunie 2020, este recunoscută ca fiind echivalentă cu certificarea ERI pentru perioada de valabilitate iniţială a acesteia sau cel târziu până la 16 iunie 2023.
(3)Atestatele de conformitate cu principiile şi criteriile echivalente cu cerinţele din anexa III la Regulamentul (UE) nr. 445/2011, emise de un organism de certificare pentru vehicule altele decât vagoanele de marfă până la 16 iunie 2019 cel târziu, sunt considerate echivalente cu certificatele ERI emise în temeiul prezentului regulament pentru perioada lor de valabilitate iniţială sau cel târziu până la 16 iunie 2023.
(4)Atestatele de conformitate privind funcţiile de întreţinere externalizate pentru vehicule altele decât vagoanele de marfă, emise de organismul de certificare până cel târziu la 16 iunie 2022, pe baza legislaţiilor naţionale aplicabile în domeniul reglementat de prezentul regulament înainte de intrarea în vigoare a acestuia, sunt considerate ca fiind echivalente cu certificatele ERI pentru funcţiile de întreţinere externalizate emise în temeiul prezentului regulament pentru perioada lor de valabilitate iniţială sau cel târziu până la 16 iunie 2025.
(5)Toate entităţile responsabile cu întreţinerea altor vehicule decât vagoanele de marfă şi vehiculele menţionate la articolul 15 alineatul (1) din Directiva (UE) 2016/798, care nu fac obiectul alineatelor (2)-(4), trebuie să se conformeze prezentului regulament până la 16 iunie 2022, cel târziu.
(6)Fără a se aduce atingere niciunei proceduri pe care organismul de certificare o poate lua în temeiul dispoziţiilor articolului 7 alineatul (7) din Regulamentul (UE) nr. 445/2011, valabilitatea certificatelor ERI şi a certificatelor referitoare la funcţiile de întreţinere externalizate care sunt emise în conformitate cu regulamentul respectiv şi care expiră între 1 martie 2020 şi 31 august 2020 se prelungeşte cu încă şase luni.

Art. 16: Abrogare
Regulamentul (UE) nr. 445/2011 se abrogă cu efect de la 16 iunie 2020.
Certificatele eliberate în temeiul Regulamentului (UE) nr. 445/2011 de către un organism de certificare sunt considerate echivalente cu certificatele eliberate în temeiul prezentului regulament pentru perioada lor de valabilitate iniţială.
Art. 17: Intrare în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Se aplică de la 16 iunie 2020. Cu toate acestea, articolul 4 se aplică de la 16 iunie 2021, iar articolul 15 alineatul (6) se aplică de la 1 martie 2020.

Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 16 mai 2019.

Pentru Comisie

Preşedintele

Jean-Claude JUNCKER

ANEXA I:Criterii pentru acreditarea sau recunoaşterea organismelor de certificare implicate în evaluarea şi emiterea certificatelor ERI
1.ORGANIZAŢIA
Organismul de certificare îşi documentează structura organizatorică, indicând sarcinile, responsabilităţile şi autorităţile de gestionare, ceilalţi membri ai personalului de certificare şi toate comitetele. În cazul în care organismul de certificare este o parte definită a unei entităţi juridice, structura include linia ierarhică şi raportul cu celelalte părţi din cadrul aceleiaşi entităţi juridice.
2.INDEPENDENŢĂ
Din punct de vedere organizatoric şi funcţional, în procesul de luare a deciziilor, organismul de certificare este independent de întreprinderile feroviare, de administratorii de infrastructură, de deţinători, de producători şi de entităţile responsabile cu întreţinerea şi nu furnizează servicii similare.
Este garantată independenţa personalului responsabil cu verificările în vederea certificării. Niciun funcţionar nu este remunerat în funcţie de numărul de verificări efectuate sau de rezultatele acestora.
3.COMPETENŢĂ
Organismul de certificare şi membrii personalului acestuia deţin competenţa profesională necesară, mai ales în ceea ce priveşte organizarea întreţinerii vehiculelor şi sistemul de întreţinere corespunzător. Cerinţele specifice referitoare la personalul implicat în gestionarea şi realizarea evaluării şi în certificare sunt descrise în cadrul sistemului de acreditare.
4.IMPARŢIALITATE
Deciziile organismului de certificare se bazează pe dovezile obiective obţinute de acesta privind conformitatea sau neconformitatea şi nu sunt influenţate de alte interese sau de alte părţi.
5.RESPONSABILITATE
Organismul de certificare nu este responsabil pentru asigurarea respectării în continuare a cerinţelor de certificare.
Organismul de certificare are responsabilitatea de a evalua dovezi obiective suficiente pe care să-şi bazeze decizia privind certificarea.
6.DESCHIDERE
Un organism de certificare divulgă sau oferă acces public în timp util la informaţii adecvate privind procedura sa de audit şi procedura sa de certificare. De asemenea, oferă informaţii privind statutul oricărei organizaţii din punctul de vedere al certificării (inclusiv privind acordarea, extinderea, menţinerea, reînnoirea, suspendarea, retragerea sau reducerea domeniului de aplicare al certificării), pentru a spori încrederea în integritatea şi credibilitatea certificării. Deschiderea este un principiu care guvernează accesul la sau divulgarea de informaţii adecvate.
7.CONFIDENŢIALITATE
Pentru a beneficia de accesul privilegiat la informaţiile de care are nevoie pentru a evalua în mod adecvat îndeplinirea cerinţelor de certificare, organismul de certificare păstrează confidenţialitatea tuturor informaţiilor comerciale referitoare la un client.
8.REACŢIE LA PLÂNGERI
Organismul de certificare stabileşte o procedură de gestionare a plângerilor privind deciziile şi alte activităţi legate de certificare.
9.RĂSPUNDERE ŞI FINANŢARE
Organismul de certificare este în măsură să demonstreze că a evaluat riscurile generate de activităţile sale de certificare şi că a luat măsuri adecvate (inclusiv asigurări sau rezerve) pentru a compensa răspunderile care decurg din operaţiunile sale în fiecare domeniu de activitate şi în zonele geografice în care acţionează.
ANEXA II:Cerinţe şi criterii de evaluare pentru organizaţiile care solicită un certificat ERI sau un certificat în ceea ce priveşte funcţiile de întreţinere externalizate de o entitate responsabilă cu întreţinerea
PARTEA I:Cerinţe şi criterii de evaluare pentru funcţia de management
1.Spirit de conducere - angajament faţă de dezvoltarea şi aplicarea sistemului de întreţinere al organizaţiei şi faţă de îmbunătăţirea continuă a eficacităţii acestuia
Organizaţia deţine proceduri pentru:
(a)a stabili o politică de întreţinere adecvată pentru tipul organizaţiei şi pentru amploarea serviciului şi aprobată de directorul executiv al organizaţiei sau de reprezentantul acestuia;
(b)a se asigura că sunt stabilite obiective de siguranţă, în conformitate cu cadrul legal şi potrivite pentru tipul organizaţiei, amploarea acesteia şi riscurile relevante;
(c)a-şi evalua prestaţiile generale în materie de siguranţă, în raport cu obiectivele de siguranţă ale corporaţiei;
(d)a elabora planuri şi proceduri în vederea îndeplinirii obiectivelor de siguranţă;
(e)a asigura disponibilitatea resurselor necesare pentru aplicarea tuturor procedurilor în vederea îndeplinirii cerinţelor prevăzute în prezenta anexă;
(f)a identifica şi a gestiona impactul altor activităţi de gestionare asupra sistemului de întreţinere;
(g)a se asigura că persoanele cu funcţii superioare de conducere cunosc rezultatele monitorizării prestaţiilor şi ale auditurilor şi îşi asumă răspunderea generală pentru efectuarea unor schimbări în cadrul sistemului de întreţinere;
(h)a se asigura că personalul şi reprezentanţii acestuia sunt reprezentaţi şi consultaţi în mod corespunzător în cadrul definirii, dezvoltării, monitorizării şi revizuirii aspectelor referitoare la siguranţă ale tuturor procedurilor conexe care pot implica personalul.
2.Gestionarea riscurilor - o abordare structurată pentru evaluarea riscurilor legate de întreţinerea vehiculelor, inclusiv a riscurilor generate direct de procesele operaţionale şi de activităţile altor organizaţii sau persoane, precum şi pentru identificarea măsurilor adecvate de control al riscurilor
2.1.Organizaţia deţine proceduri şi acorduri stabilite pentru a recunoaşte necesitatea şi angajamentul de a colabora cu deţinători, întreprinderi feroviare, administratori de infrastructură, proiectanţi şi producători de vehicule şi componente sau cu alte părţi interesate.
2.2.Organizaţia dispune de proceduri de gestionare a riscurilor pentru a gestiona modificările aduse dosarului de întreţinere, inclusiv planurilor de întreţinere, echipamentelor, procedurilor, organizării, personalului sau interfeţelor şi a aplica metodele comune de siguranţă referitoare la metodele de evaluare a riscurilor, astfel cum au fost adoptate în temeiul articolului 6 alineatul (1) litera (a) din Directiva (UE) 2016/798.
2.3.Când evaluează riscurile, organizaţia dispune de proceduri pentru a ţine cont de nevoia de a institui, oferi şi susţine un mediu de lucru corespunzător care să respecte legislaţia UE şi naţională, în special Directiva 89/391/CEE a Consiliului (1).
(1)Directiva 89/391/CEE a Consiliului din 12 iunie 1989 privind punerea în aplicare de măsuri pentru promovarea îmbunătăţirii securităţii şi sănătăţii lucrătorilor la locul de muncă (JO L 183, 29.6.1989, p. 1).
3.Monitorizare - o abordare structurată pentru a garanta faptul că sunt aplicate măsuri de control al riscurilor, acestea funcţionând corect şi îndeplinind obiectivele organizaţiei
3.1.Organizaţia deţine o procedură aplicată pentru a colecta, monitoriza şi analiza permanent datele relevante privind siguranţa, inclusiv:
(a)prestaţiile procedurilor relevante;
(b)rezultatele procedurilor (inclusiv toate serviciile şi produsele contractate);
(c)eficacitatea măsurilor de control al riscurilor;
(d)informaţiile privind experienţa, disfuncţiile, defectele şi reparaţiile generate de exploatarea şi întreţinerea zilnice.
3.2.Organizaţia deţine proceduri pe care le utilizează pentru a se asigura că accidentele, incidentele, incidentele evitate la limită şi alte evenimente periculoase sunt raportate, înregistrate, investigate şi analizate.
3.3.Pentru revizuirea periodică a tuturor procedurilor, organizaţia posedă un sistem de audit intern independent, imparţial şi care acţionează în mod transparent. Acest sistem trebuie să includă proceduri aplicabile pentru:
(a)a elabora un plan de audit intern, care poate fi revizuit în funcţie de rezultatele auditurilor anterioare şi ale monitorizării performanţei;
(b)a analiza şi a evalua rezultatele auditurilor;
(c)a propune şi a pune în aplicare măsuri sau acţiuni corective specifice;
(d)a verifica eficacitatea măsurilor sau acţiunilor anterioare.
3.4.Procedurile menţionate la punctele 3.1, 3.2 şi 3.3 din prezenta secţiune sunt în conformitate cu metodele comune de siguranţă astfel cum au fost adoptate în temeiul articolului 6 alineatul (1) litera (a) din Directiva (UE) 2016/798 şi cu metodele de evaluare a nivelului de siguranţă şi a performanţei în materie de siguranţă a operatorilor feroviari la nivel naţional şi la nivelul Uniunii astfel cum au fost adoptate în temeiul articolului 6 alineatul (1) din directiva respectivă.
4.Îmbunătăţire continuă - o abordare structurată în scopul de a analiza informaţiile colectate în urma monitorizării regulate, a auditurilor sau din alte surse relevante şi în scopul de a utiliza rezultatele în vederea tragerii de învăţăminte şi a adoptării unor măsuri preventive sau corective pentru menţinerea sau îmbunătăţirea nivelului de siguranţă
Întreprinderea deţine proceduri pentru a se asigura că:
(a)deficienţele identificate sunt remediate;
(b)sunt puse în aplicare noile îmbunătăţiri în materie de siguranţă;
(c)concluziile auditului intern sunt utilizate pentru a îmbunătăţi sistemul;
(d)sunt puse în aplicare acţiuni preventive sau corective, atunci când este necesar, pentru a asigura conformitatea sistemului feroviar cu standardele şi alte cerinţe de-a lungul întregului ciclu de viaţă al echipamentelor şi operaţiunilor;
(e)informaţiile relevante referitoare la investigarea şi cauzele accidentelor, incidentelor, incidentelor evitate la limită şi ale altor evenimente periculoase sunt utilizate pentru a trage învăţăminte şi, atunci când este necesar, pentru a adopta măsuri în vederea îmbunătăţirii nivelului de siguranţă;
(f)recomandările relevante ale autorităţii naţionale de siguranţă, ale organismului naţional de anchetă şi cele care rezultă din investigaţiile interne sau ale sectorului sunt evaluate şi puse în aplicare, dacă este cazul;
(g)rapoartele/informaţiile relevante primite de la întreprinderile feroviare/administratorii de infrastructură, deţinători sau din alte surse relevante sunt analizate şi luate în considerare.
5.Structură şi responsabilitate - o abordare structurată pentru definirea responsabilităţilor persoanelor şi echipelor în scopul îndeplinirii certe a obiectivelor de siguranţă ale organizaţiei
5.1.Organizaţia deţine proceduri în vederea atribuirii responsabilităţilor pentru toate procesele relevante din întreaga organizaţie.
5.2.Organizaţia deţine proceduri pentru a defini clar domeniile de responsabilitate legate de siguranţă şi împărţirea responsabilităţilor între funcţiile specifice asociate lor, precum şi interfeţelor acestora. Acestea includ procedurile indicate la punctul 2.1 de mai sus, dintre organizaţie şi deţinători şi, dacă este cazul, dintre întreprinderile feroviare şi administratorii de infrastructură.
5.3.Organizaţia deţine proceduri pentru a se asigura că membrii personalului cărora li s-au delegat responsabilităţi în cadrul organizaţiei deţin autoritatea, competenţa şi resursele adecvate pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin. Responsabilitatea şi competenţa este conformă şi compatibilă cu rolul atribuit, iar delegarea trebuie să se facă în scris.
5.4.Organizaţia deţine proceduri pentru a asigura coordonarea activităţilor legate de procedurile relevante din cadrul întregii organizaţii.
5.5.Organizaţia deţine proceduri prin care persoanele care deţin un rol în managementul siguranţei să fie ţinute răspunzătoare pentru prestaţiile lor.
6.Gestionarea competenţelor - o abordare structurată pentru a garanta faptul că angajaţii au competenţele necesare în vederea îndeplinirii obiectivelor organizaţiei în mod sigur, eficace şi eficient în toate circumstanţele
6.1.Organizaţia instituie un sistem de gestionare a competenţelor, prin care prevede:
(a)identificarea posturilor cu responsabilitate privind aplicarea în cadrul sistemului a tuturor procedurilor necesare pentru îndeplinirea cerinţelor din prezenta anexă;
(b)identificarea posturilor care implică sarcini privind siguranţa;
(c)desemnarea membrilor personalului care deţin competenţele adecvate pentru sarcinile corespunzătoare.
6.2.În cadrul sistemului de gestionare a competenţelor al organizaţiei există proceduri pentru gestionarea competenţelor personalului care cuprind cel puţin:
(a)identificarea cunoştinţelor, abilităţilor şi experienţei necesare pentru îndeplinirea sarcinilor legate de siguranţă care corespund responsabilităţilor respective;
(b)principiile de selecţie, inclusiv nivelul de educaţie de bază, aptitudinile mentale şi fizice;
(c)formarea şi calificarea iniţiale sau certificarea competenţelor şi abilităţilor dobândite;
(d)asigurarea faptului că toţi membrii personalului cunosc relevanţa şi importanţa activităţilor lor şi modul în care fiecare contribuie la îndeplinirea obiectivelor de siguranţă;
(e)formarea continuă şi actualizarea periodică a cunoştinţelor şi abilităţilor existente;
(f)verificările periodice ale competenţei şi ale aptitudinilor mentale şi fizice, dacă este cazul;
(g)măsurile speciale aplicabile în cazul unor accidente/incidente sau al unor absenţe de lungă durată din serviciu, dacă este necesar.
7.Informaţii - o abordare structurată pentru a garanta faptul că informaţiile importante sunt disponibile pentru cei care analizează şi iau decizii la toate nivelurile organizaţiei
7.1.Organizaţia deţine proceduri pentru a defini canalele de raportare, astfel încât să se garanteze faptul că, în cadrul entităţii şi în relaţiile ei cu alte părţi, inclusiv cu administratorii de infrastructură, întreprinderile feroviare, deţinătorii şi proiectanţii sau producătorii de vehicule sau componente sau ambii, au loc schimburi adecvate de informaţii privind toate procedurile relevante, aceste informaţii fiind comunicate clar şi cu promptitudine persoanei care are rolul potrivit atât în cadrul propriei organizaţii, cât şi în cadrul altor organizaţii.
7.2.Pentru a asigura un schimb adecvat de informaţii, organizaţia deţine proceduri pentru:
(a)primirea şi prelucrarea unor informaţii specifice;
(b)identificarea, generarea şi diseminarea unor informaţii specifice;
(c)a pune la dispoziţie informaţii fiabile şi actualizate.
7.3.Organizaţia deţine proceduri pentru a se asigura că informaţiile operaţionale esenţiale sunt:
(a)pertinente şi valabile;
(b)exacte;
(c)complete;
(d)actualizate în mod corespunzător;
(e)verificate;
(f)coerente şi uşor de înţeles (inclusiv limbajul utilizat);
(g)aduse la cunoştinţa personalului în conformitate cu responsabilităţile care îi revin, înainte de a fi aplicate;
(h)uşor accesibile pentru personal, acestuia fiindu-i distribuite copii atunci când este necesar.
7.4.Cerinţele prevăzute la punctele 7.1, 7.2 şi 7.3 se aplică în special următoarelor informaţii operaţionale:
(a)verificări privind exactitatea şi caracterul complet al registrelor naţionale ale vehiculelor (RNV) în ceea ce priveşte identificarea (inclusiv mijloacele) şi înmatricularea vehiculelor pe care le întreţine organizaţia;
(b)documentaţia privind întreţinerea;
(c)informaţiile referitoare la asistenţa acordată deţinătorilor şi, după caz, altor părţi, inclusiv întreprinderilor feroviare/administratorilor de infrastructură;
(d)informaţiile referitoare la calificarea personalului şi supervizarea ulterioară de pe parcursul dezvoltării întreţinerii;
(e)informaţiile referitoare la operaţiunile (inclusiv kilometrajul, tipul şi amploarea activităţilor, incidentele sau accidentele) şi solicitările întreprinderilor feroviare, ale deţinătorilor şi ale administratorilor de infrastructură;
(f)înregistrările referitoare la activităţile de întreţinere desfăşurate, inclusiv informaţiile privind deficienţele constatate în timpul inspecţiilor şi măsurile corective luate de întreprinderile feroviare sau de administratorii de infrastructură, precum inspecţiile şi monitorizarea întreprinse înaintea plecării trenului sau pe traseu;
(g)documentaţia de redare în exploatare şi repunere în funcţiune;
(h)comenzile de întreţinere;
(i)informaţiile tehnice care trebuie să fie furnizate întreprinderilor feroviare/administratorilor de infrastructură şi deţinătorilor ca instrucţiuni de întreţinere;
(j)informaţiile de urgenţă legate de situaţiile în care este compromisă starea sigură de funcţionare, informaţii care ar putea consta în:
(i)impunerea unor restricţii de utilizare sau a unor condiţii de exploatare specifice în cazul vehiculelor pe care le întreţine organizaţia sau al altor vehicule din aceeaşi serie, chiar dacă acestea sunt întreţinute de alte entităţi responsabile cu întreţinerea, caz în care aceste informaţii sunt comunicate, de asemenea, tuturor părţilor implicate;
(ii)informaţii de urgenţă privind problemele legate de siguranţă identificate pe parcursul întreţinerii, precum deficienţe detectate în cazul unei componente comune pentru mai multe categorii sau serii de vehicule;
(k)toate informaţiile sau datele relevante necesare în vederea transmiterii raportului anual privind întreţinerea către organismul de certificare şi către clienţii în cauză (inclusiv deţinătorii), acest raport fiind pus la dispoziţie, la cerere, autorităţilor naţionale de siguranţă.
8.Documentaţie - o abordare structurată pentru a se asigura trasabilitatea tuturor informaţiilor relevante
8.1.Organizaţia deţine proceduri adecvate pentru a se asigura că toate procedurile relevante sunt documentate corespunzător.
8.2.Organizaţia deţine proceduri adecvate stabilite pentru:
(a)a monitoriza şi actualiza regulat toată documentaţia relevantă;
(b)a configura, a genera, a distribui şi a controla schimbările aduse întregii documentaţii relevante;
(c)a primi, a colecta şi a arhiva întreaga documentaţie relevantă.
9.Activităţi de contractare - o abordare structurată pentru a garanta faptul că activităţile subcontractate sunt gestionate în mod adecvat, astfel încât să fie îndeplinite obiectivele organizaţiei
9.1.Organizaţia deţine proceduri care au rolul de a asigura identificarea produselor şi serviciilor de siguranţă conexe.
9.2.Când recurge la contractanţi sau la furnizori sau la ambii pentru produse şi servicii de siguranţă conexe, organizaţia deţine proceduri stabilite pentru a verifica, la momentul selecţiei, că:
(a)contractanţii, subcontractanţii şi furnizorii sunt competenţi;
(b)contractanţii, subcontractanţii şi furnizorii au un sistem de întreţinere şi gestionare adecvat şi documentat.
9.3.Organizaţia deţine o procedură pentru definirea cerinţelor pe care trebuie să le îndeplinească respectivii contractanţi şi furnizori.
9.4.Organizaţia deţine proceduri pentru a monitoriza conştientizarea de către furnizori şi/sau contractanţi a riscurilor pe care ei le reprezintă pentru operaţiunile organizaţiei.
9.5.În cazul în care sistemul de întreţinere sau de gestionare al unui contractor sau furnizor este certificat, procedura de monitorizare descrisă la punctul 3 poate fi limitată la rezultatele proceselor operaţionale subcontractate menţionate la punctul 3.1 litera (b).
9.6.Cel puţin principiile de bază ale următoarelor proceduri sunt definite clar, cunoscute şi specificate în contractul dintre părţile contractante:
(a)responsabilităţile şi sarcinile legate de aspectele privind siguranţa feroviară;
(b)obligaţiile legate de transferul informaţiilor relevante între cele două părţi;
(c)trasabilitatea documentelor legate de siguranţă.
PARTEA II:Cerinţe şi criterii de evaluare pentru funcţia de dezvoltare a întreţinerii
1.Organizaţia deţine o procedură pentru a identifica şi gestiona:
(a)toate activităţile de întreţinere care afectează siguranţa;
(b)toate componentele critice pentru siguranţă.
2.Organizaţia deţine proceduri pentru a garanta îndeplinirea cerinţelor esenţiale referitoare la interoperabilitate, inclusiv în ceea ce priveşte actualizările pe parcursul întregului ciclu de viaţă, prin:
(a)asigurarea respectării specificaţiilor referitoare la parametrii de bază pentru interoperabilitate, astfel cum sunt prevăzuţi în specificaţiile tehnice pentru interoperabilitate (STI-uri) relevante;
(b)verificarea în toate circumstanţele a coerenţei dosarului de întreţinere cu autorizaţia aferentă vehiculului (inclusiv orice cerinţe naţionale de siguranţă), inclusiv a conformităţii cu dosarul tehnic şi cu tipul de evidenţe astfel cum sunt prevăzute în Registrul european pentru tipurile de vehicule autorizate (ERATV);
(c)gestionarea şi înlocuirea în cadrul întreţinerii;
(d)identificarea necesităţii unei evaluări a riscurilor cu privire la impactul potenţial al schimbării în cauză asupra siguranţei sistemului feroviar, prin aplicarea metodelor comune de siguranţă legate de metodele de evaluare a riscurilor adoptate în conformitate cu articolului 6 alineatul (1) litera (a) din Directiva (UE) 2016/798;
(e)gestionarea configurării tuturor schimbărilor tehnice care afectează integritatea sistemului vehiculului.
3.Organizaţia deţine o procedură pentru a proiecta şi a sprijini punerea în funcţiune a dotărilor, echipamentelor şi uneltelor de întreţinere dezvoltate în acest scop şi necesare pentru efectuarea întreţinerii. Organizaţia deţine o procedură pentru a verifica utilizarea, depozitarea şi întreţinerea acestor dotări, echipamente şi unelte potrivit programului lor de întreţinere şi în conformitate cu cerinţele privind întreţinerea lor.
4.Când vagoanele de marfă sunt puse în exploatare, organizaţia deţine proceduri pentru:
(a)a obţine acces la recomandările privind întreţinerea precizate în documentaţia iniţială şi a colecta suficiente informaţii cu privire la operaţiunile planificate;
(b)a analiza recomandările de întreţinere din documentaţia originală şi a furniza, prin aplicarea metodelor de siguranţă comune legate de metodele de evaluare a riscurilor adoptate în temeiul articolului 6 alineatul (1) litera (a) din Directiva (UE) 2016/798, primul dosar de întreţinere, luând în considerare, de asemenea, informaţiile conţinute în orice garanţii asociate;
(c)a se asigura că primul dosar de întreţinere este pus în aplicare în mod adecvat.
5.În scopul menţinerii dosarului de întreţinere actualizat pe parcursul întregului ciclu de viaţă al vehiculului, organizaţia deţine proceduri pentru:
(a)a colecta cel puţin informaţiile relevante referitoare la:
(i)tipul şi amploarea operaţiunilor efectuate în mod efectiv, inclusiv, dar fără a se limita la acestea, accidentele, precum şi accidentele şi incidentele grave, astfel cum sunt definite în Directiva (UE) 2016/798;
(ii)defecţiunile detectate ale componentelor;
(iii)tipul şi amploarea operaţiunilor planificate;
(iv)acţiunile de întreţinere desfăşurate efectiv.
(b)a defini necesitatea actualizărilor, ţinând cont de valorile limită pentru interoperabilitate;
(c)a face propuneri şi a aproba modificările şi punerea lor în aplicare, în vederea unei decizii bazate pe criterii clare, ţinând seama de constatările evaluării riscurilor efectuate prin aplicarea metodelor de siguranţă comune legate de metodele de evaluare a riscurilor, astfel cum au fost adoptate în temeiul articolului 6 alineatul (1) litera (a) din Directiva (UE) 2016/798;
(d)a se asigura ca schimbările sunt puse în aplicare în mod adecvat;
(e)a monitoriza eficacitatea modificărilor prin intermediul unei proceduri coerente cu metodele de evaluare a nivelului de siguranţă şi a performanţei în materie de siguranţă a operatorilor feroviari la nivel naţional şi la nivelul Uniunii astfel cum au fost adoptate în temeiul articolului 6 alineatul (1) litera (d) din Directiva (UE) 2016/798.
6.La aplicarea procedurii de gestionare a competenţelor în cazul funcţiei de dezvoltare a întreţinerii se ţine cont cel puţin de următoarele activităţi care afectează siguranţa:
(a)aplicarea metodelor comune de siguranţă referitoare la metodele de evaluare a riscurilor, astfel cum au fost adoptate în temeiul articolului 6 alineatul (1) litera (a) din Directiva (UE) 2016/798 pentru evaluarea modificărilor aduse dosarului de întreţinere;
(b)competenţele în inginerie necesare pentru gestionarea instituirii şi modificărilor dosarului de întreţinere, precum şi pentru dezvoltarea, evaluarea, validarea şi aprobarea unor înlocuiri în cadrul întreţinerii;
(c)activităţi de întreţinere a componentelor critice pentru siguranţă;
(d)tehnicile de asamblare (inclusiv sudarea şi lipirea);
(e)controlul nedistructiv.
7.La aplicarea procedurii de documentare în cazul funcţiei de dezvoltare a întreţinerii trebuie garantată trasabilitatea a cel puţin următoarelor elemente:
(a)documentaţia referitoare la elaborarea, evaluarea, validarea şi aprobarea unei înlocuiri în cadrul întreţinerii;
(b)configurarea vehiculelor, inclusiv a componentelor critice pentru siguranţă şi modificările software-ului de la bord, dar fără a se limita la acestea;
(c)înregistrarea activităţilor de întreţinere desfăşurate;
(d)rezultatele studiilor privind experienţa dobândită;
(e)toate versiunile ulterioare ale dosarului de întreţinere, inclusiv evaluarea riscurilor;
(f)rapoartele privind competenţa şi supervizarea efectuării întreţinerii, precum şi a gestionării întreţinerii parcului;
(g)informaţiile tehnice care trebuie să fie furnizate în sprijinul deţinătorilor, al întreprinderilor feroviare şi al administratorilor de infrastructură.
PARTEA III:Cerinţe şi criterii de evaluare pentru funcţia de gestionare a întreţinerii parcului
1.Organizaţia deţine o procedură de verificare a competenţei, a disponibilităţii şi a capacităţii entităţii responsabile pentru operaţiunile de întreţinere, aplicată înainte de plasarea comenzilor de întreţinere. În acest sens, este necesar ca atelierele de întreţinere să fie calificate în mod corespunzător pentru a decide cu privire la cerinţele pentru competenţele tehnice în cadrul funcţiei de efectuare a întreţinerii.
2.Organizaţia deţine o procedură pentru alcătuirea pachetului de lucrări, precum şi pentru emiterea şi eliberarea comenzii de întreţinere.
3.Organizaţia deţine o procedură pentru trimiterea în timp util a vehiculelor în vederea efectuării operaţiunilor e întreţinere.
4.Organizaţia dispune de o procedură pentru a gestiona scoaterea vehiculelor din funcţiune în scopul efectuării operaţiunilor de întreţinere sau atunci când funcţionarea în condiţii de siguranţă este afectată sau atunci când nevoile de întreţinere afectează funcţionarea normală.
5.Organizaţia deţine o procedură pentru a defini măsurile de verificare necesare aplicate în urma efectuării întreţinerii şi a punerii în serviciu a vehiculelor.
6.Organizaţia dispune de o procedură pentru emiterea unei notificări de repunere în funcţiune, inclusiv a definiţiei restricţiilor de utilizare pentru a asigura circulaţia în condiţii de siguranţă prin luarea în considerare a documentaţiei de punere în serviciu.
7.La aplicarea procedurii de gestionare a competenţelor în cazul funcţiei de gestionare a întreţinerii parcului se ţine cont cel puţin de repunerea în funcţiune, inclusiv de definiţia restricţiilor de utilizare.
8.La aplicarea procedurii de informare în cazul funcţiei de gestionare a întreţinerii parcului, trebuie furnizate funcţiei de efectuare a întreţinerii cel puţin următoarele elemente:
(a)normele şi specificaţiile tehnice aplicabile;
(b)planul de întreţinere pentru fiecare vehicul;
(c)lista pieselor de schimb, inclusiv o descriere tehnică suficient de detaliată a fiecărei piese pentru a permite înlocuirea cu o piesă similară care să ofere aceleaşi garanţii;
(d)o listă de materiale care să includă o descriere suficient de detaliată a modului de utilizare a acestora şi informaţii privind sănătatea şi siguranţa;
(e)un dosar care defineşte specificaţiile pentru activităţile care afectează siguranţa şi care să conţină restricţiile de intervenţie şi utilizare în cazul componentelor;
(f)o listă a componentelor sau a sistemelor care fac obiectul unor cerinţe legislative şi o listă a cerinţelor respective (inclusiv în ceea ce priveşte rezervoarele sistemului de frânare şi cisternele destinate transportului de mărfuri periculoase);
(g)aplicarea metodelor comune de siguranţă referitoare la metodele de evaluare a riscurilor adoptate în temeiul articolului 6 alineatul (1) litera (a) din Directiva (UE) 2016/798 pentru evaluarea modificărilor care afectează funcţia de gestionare a întreţinerii parcului.
9.La aplicarea procedurii de informare în cazul funcţiei de gestionare a întreţinerii parcului, părţile interesate sunt informate cel puţin asupra repunerii în funcţiune, inclusiv asupra restricţiilor de utilizare relevante pentru utilizatori (întreprinderile feroviare şi administratorii de infrastructură).
10.La aplicarea procedurii de documentare în cazul funcţiei de gestionare a întreţinerii parcului, trebuie înregistrate cel puţin următoarele elemente:
(a)comenzile de întreţinere;
(b)repunerea în funcţiune, inclusiv restricţiile de utilizare relevante pentru întreprinderile feroviare şi administratorii de infrastructură.
PARTEA IV:Cerinţe şi criterii de evaluare pentru funcţia de efectuare a întreţinerii
1.Organizaţia deţine proceduri pentru:
(a)a verifica adecvarea şi caracterul complet al informaţiilor furnizate de funcţia de gestionare a întreţinerii parcului în legătură cu activităţile comandate;
(b)a verifica utilizarea documentelor de întreţinere necesare şi relevante, precum şi a altor standarde aplicabile efectuării de servicii de întreţinere, în conformitate cu comenzile de întreţinere;
(c)a se asigura că toate specificaţiile relevante referitoare la întreţinere, astfel cum sunt definite în reglementările aplicabile şi în standardele specificate cuprinse în comenzile de întreţinere, sunt disponibile tuturor membrilor personalului implicaţi (de exemplu, că acestea sunt cuprinse în instrucţiunile de lucru interne).
2.Întreprinderea deţine proceduri pentru a se asigura că:
(a)componentele (inclusiv piesele de schimb) şi materialele sunt utilizate în conformitate cu specificaţiile comenzilor de efectuare a întreţinerii şi cu documentaţia oferită de furnizor;
(b)componentele şi materialele sunt depozitate, manipulate şi transportate în aşa fel încât să se prevină uzura şi daunele, conform specificaţiilor din comenzile de întreţinere şi din documentaţia oferită de furnizor;
(c)toate componentele şi materialele, inclusiv cele furnizate de client, respectă normele naţionale şi internaţionale relevante, precum şi cerinţele din comenzile de întreţinere relevante.
3.Organizaţia deţine proceduri pentru a stabili, identifica, furniza, înregistra şi păstra disponibile dotări, echipamente şi unelte corespunzătoare şi adecvate care să îi permită să furnizeze serviciile de întreţinere în conformitate cu comenzile de întreţinere şi cu alte specificaţii aplicabile, asigurând:
(a)efectuarea în siguranţă a întreţinerii, inclusiv cu garantarea sănătăţii şi siguranţei personalului de întreţinere;
(b)ergonomia şi protecţia sănătăţii, inclusiv interfeţele dintre utilizatori şi sistemele informatice sau echipamentele de diagnosticare.
4.În cazul în care este necesar, pentru a garanta obţinerea unor rezultate fiabile, organizaţia deţine proceduri pentru a se asigura că echipamentele sale de măsurare sunt:
(a)etalonate sau verificate la intervale specificate sau înaintea utilizării, în raport cu standardele de măsurare internaţionale, naţionale sau industriale. În cazul în care nu există astfel de standarde, trebuie înregistrată baza utilizată pentru etalonare sau verificare;
(b)ajustate sau reajustate, dacă este necesar;
(c)identificate ca permiţând stabilirea stadiului de etalonare;
(d)protejate de ajustări care ar invalida rezultatul măsurătorii;
(e)protejate de daune şi deteriorări în timpul manipulării, întreţinerii şi depozitării.
5.Organizaţia deţine proceduri pentru a se asigura că toate dotările, echipamentele şi uneltele sunt utilizate corect, etalonate, păstrate şi întreţinute conform unor proceduri documentate.
6.Organizaţia deţine proceduri pentru a verifica dacă activităţile desfăşurate sunt în conformitate cu comenzile de întreţinere şi pentru a emite notificarea de punere în serviciu. Notificarea de punere în serviciu include toate informaţiile utile pentru definirea restricţiilor de utilizare.
7.În situaţia aplicării procedurii de evaluare a riscurilor (mai ales a punctelor 2.2 şi 2.3 din secţiunea I) în cazul funcţiei de efectuare a întreţinerii, mediul de lucru include nu doar atelierele în care se efectuează întreţinerea, ci şi liniile de cale ferată din afara clădirilor atelierului şi toate locurile în care se desfăşoară activităţi de întreţinere.
8.La aplicarea procedurii de gestionare a competenţelor în cazul funcţiei de efectuare a întreţinerii se ţine cont cel puţin de următoarele activităţi care afectează siguranţa, după caz:
(a)tehnicile de asamblare (inclusiv sudarea şi lipirea);
(b)controlul nedistructiv;
(c)încercare finală a vehiculului şi punerea în serviciu;
(d)activităţile de întreţinere în cazul sistemelor de frânare, al osiilor montate şi al mecanismelor de tracţiune şi activităţile de întreţinere în cazul unor componente specifice, precum cisternele, valvele etc. ale vagoanelor de marfă pentru transportul de mărfuri periculoase;
(e)activităţi de întreţinere a componentelor critice pentru siguranţă;
(f)activităţi de întreţinere a sistemelor de control-comandă şi semnalizare;
(g)activităţi de întreţinere a sistemelor de comandă a uşilor;
(h)alte domenii specializate identificate care au efecte asupra siguranţei.
9.La aplicarea procedurii de informare în cazul funcţiei de efectuare a întreţinerii, funcţiilor de gestionare a întreţinerii parcului şi de dezvoltare a întreţinerii le sunt furnizate cel puţin următoarele elemente:
(a)lucrările efectuate în conformitate cu comenzile de întreţinere;
(b)orice eventuală defecţiune sau eventual defect legat de siguranţă care este identificat(ă) de organizaţie;
(c)punerea în serviciu.
10.Atunci când procesul de documentare este aplicat funcţiei de efectuare a întreţinerii, trebuie înregistrate cel puţin următoarele elemente pentru activităţile de întreţinere care afectează siguranţa, astfel cum se menţionează la punctul 1 litera (a) din secţiunea II:
(a)identificarea clară a tuturor instalaţiilor, echipamentelor şi instrumentelor;
(b)toate lucrările de întreţinere efectuate, inclusiv personalul, uneltele, echipamentele, piesele de schimb şi materialele utilizate şi ţinând cont de:
(i)normele relevante ale ţării în care îşi are sediul organizaţia;
(ii)cerinţele stabilite în comenzile de întreţinere, inclusiv cerinţele referitoare la înregistrări;
(iii)încercarea finală şi decizia privind punerea în serviciu;
(c)măsurile de control necesare în temeiul comenzilor de întreţinere şi pentru punerea în serviciu;
(d)Rezultatele etalonării şi verificării. În cazul programelor informatice utilizate la monitorizarea şi măsurarea unor cerinţe specificate, este confirmată, înaintea primei utilizări, capacitatea programului de a îndeplini funcţia dorită, această capacitate fiind reconfirmată dacă este necesar;
(e)fiabilitatea rezultatelor măsurătorilor precedente, în cazul în care se constată că un instrument de măsurare nu îndeplineşte cerinţele.
ANEXA III:Formulare de cerere
PARTEA I:CERERE PENTRU CERTIFICATUL DE CONFORMITATE AL ENTITĂŢII RESPONSABILE CU ÎNTREŢINEREA
Cerere de certificat prin care se confirmă că sistemul de întreţinere al unei entităţi responsabile cu întreţinerea (ERI) este considerat a fi în conformitate cu Directiva (UE) 2016/798 a Parlamentului European şi a Consiliului şi cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/779 al Comisiei
DATELE DE CONTACT ALE ORGANISMULUI DE CERTIFICARE
1.1Denumirea organismului de certificare solicitat pentru tratarea cererii
1.2Numărul de referinţă al organismului de certificare
1.3Adresa poştală completă (strada, codul poştal, localitatea, ţara)
INFORMAŢII PRIVIND SOLICITANTUL
2.1Denumirea juridică
2.2Adresa poştală completă (strada, codul poştal, oraşul, ţara)
2.3Numărul de telefon 2.4 Numărul de fax
2.5Adresa de e-mail 2.6 Siteweb
2.7Numărul de înregistrare a întreprinderii
2.8Nr. de TVA
2.9Alte informaţii
INFORMAŢII PRIVIND PERSOANA DE CONTACT
3.1Numele şi prenumele
3.2
Adresa poştală completă (strada, codul poştal, oraşul, ţara)
3.3Numărul de telefon 3.4 Numărul de fax
3.5Adresa de e-mail
DETALII ALE CERERII
4.1Numărul de referinţă al cererii (dat de solicitant)
Această cerere este pentru un
4.2certificat nou |_| 4.3 certificat actualizat/modificat |_|
4.4certificat reînnoit |_|
DETALIU PRIVIND OPERAŢIUNEA
5.1Tipul societăţii:
5.11RU |_| 5.12 IM |_| 5.13 Deţinător |_| 5.14 Furnizor de servicii de întreţinere |_|
5.15Producător |_| 5.16 Altele |_|
5.2Domeniul de aplicare al activităţilor ERI (categoria vehiculelor: vagoane de marfa, locomotive, rame, vagoane de călători, vehicule de mare viteză, maşini de întreţinere a căii, altele - a se preciza):
5.3Vizează vagoane specializate în transportul de mărfuri periculoase: DA/NU
5.4Funcţii operaţionale ale ERI
  

proprii

parţial

complet externalizate

5.4

Dezvoltarea întreţinerii

5.4.1 |_|

5.4.2 |_|

5.4.3 |_|

5.5

Gestionarea întreţinerii parcului

5.5.1 |_|

5.5.2 |_|

5.5.3 |_|

5.6

Efectuarea întreţinerii

5.6.1 |_|

5.6.2 |_|

5.6.3 |_|

DOCUMENTELE PREZENTATE
6.1.Documentaţia privind sistemul de întreţinere |_|
6.2Altele |_| a se specifica:
SEMNĂTURI
Solicitant
(prenumele şi numele)
Data Semnătură
Organism de Certificare
Numărul de referinţă intern
Data la care s-a primit cererea
Data Semnătură

SPAŢIU REZERVAT OFICIULUI/AUTORITĂŢII DESTINATARE

PARTEA II:CERERE DE CERTIFICAT DE CONFORMITATE PENTRU FUNCŢII DE ÎNTREŢINERE
Cerere de certificat prin care se confirmă că sistemul de întreţinere de pe teritoriul Uniunii Europene este considerat a fi în conformitate cu Directiva (UE) 2016/798 a Parlamentului European şi a Consiliului şi cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/779 al Comisiei
DATELE DE CONTACT ALE ORGANISMULUI DE CERTIFICARE
1.1Denumirea organismului de certificare solicitat pentru tratarea cererii
1.2Numărul de referinţă al organismului de certificare
1.3Adresa poştală completă (strada, codul poştal, localitatea, ţara)
INFORMAŢII PRIVIND SOLICITANTUL
2.1Denumirea juridică
2.2
Adresa poştală completă (strada, codul poştal, oraşul, ţara)
2.3Numărul de telefon 2.4 Numărul de fax
2.5Adresa de e-mail 2.6 Siteweb
2.7Numărul de înregistrare a întreprinderii 2.8 Nr. de TVA
2.9Alte informaţii
INFORMAŢII PRIVIND PERSOANA DE CONTACT
3.1Numele şi prenumele
3.2
Adresa poştală completă (strada, codul poştal, oraşul, ţara)
3.3Numărul de telefon 3.4 Numărul de fax
3.5Adresa de e-mail
DETALII ALE CERERII
4.1.Numărul de referinţă al cererii (dat de solicitant)
Această cerere este pentru un
4.2.certificat nou |_| 4.3. certificat actualizat/modificat |_|
4.4certificat reînnoit |_|
DETALII PRIVIND OPERAŢIUNILE
5.1Tipul societăţii:
5.11RU |_| 5.12 IM |_| 5.13 Deţinător |_| 5.14 Furnizor de servicii de întreţinere |_|
5.15Producător |_| 5.16 Altele |_|
5.2Domeniul de aplicare al activităţilor ERI (categoria vehiculelor: vagoane de marfa, locomotive, rame, vagoane de călători, vehicule de mare viteză, maşini de întreţinere a căii, altele - a se preciza):
5.3Vizează vagoane specializate în transportul de mărfuri periculoase: DA/NU

5.4 Funcţii de întreţinere

   

5.5 Dezvoltarea întreţinerii

DA |_|

NU |_|

Parţial |_|

5.6 Gestionarea întreţinerii parcului

DA |_|

NU |_|

Parţial |_|

5.7 Efectuarea întreţinerii

DA |_|

NU |_|

Parţial |_|

Pentru funcţiile de întreţinere parţiale, subfuncţiile pentru care este depusă cererea [a se vedea lista din anexa II la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/779]:
DOCUMENTELE PREZENTATE
6.1Documentaţia privind sistemul de întreţinere |_|
6.2Altele |_| a se specifica:
SEMNĂTURI
Solicitant
(prenumele şi numele)
Data Semnătură
Organism de Certificare
Numărul de referinţă intern
Data la care s-a primit cererea
Data Semnătură

SPAŢIU REZERVAT OFICIULUI/AUTORITĂŢII DESTINATARE

ANEXA IV:Formulare de certificare
CERTIFICAT DE CONFORMITATE AL UNEI ENTITĂŢI RESPONSABILE CU ÎNTREŢINEREA
prin care se confirmă acceptarea sistemului de întreţinere al unei entităţi responsabile cu întreţinerea (ERI) de pe teritoriul Uniunii Europene în conformitate cu Directiva (UE) 2016/798 a Parlamentului European şi a Consiliului şi cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/779 al Comisiei

1. Număr NEI

 

2. ENTITATEA CERTIFICATĂ RESPONSABILĂ CU ÎNTREŢINEREA

Denumirea juridică:

Denumirea comercială sau acronimul (facultativ)

Adresa poştală completă (strada, codul poştal, oraşul, ţara)

Numărul de înregistrare a întreprinderii:

Nr. TVA:

3. ORGANISM DE CERTIFICARE

Denumirea juridică:

Adresa poştală completă (strada, codul poştal, oraşul, ţara)

Numărul de referinţă al organismului de certificare:

4. INFORMAŢII PRIVIND CERTIFICATUL

Acesta este un

- certificat nou |_|

- certificat reînnoit |_|

- certificat actualizat/modificat |_|

Număr NEI al certificatului anterior:

Valabil de la: la:

Tipul societăţii:

(întreprindere feroviară, deţinător, furnizor de întreţinere etc.)

5. DOMENIUL DE APLICARE A ACTIVITĂŢILOR ERI

Categoria de vehicule:

(vagoane de marfa, locomotive, rame, vagoane de călători, vehicule de mare viteză, maşini de întreţinere a căii, altele)

Vizează vagoane specializate în transportul de mărfuri periculoase

DA/NU

6. INFORMAŢII SUPLIMENTARE

 

Data emiterii Semnătură

 
  

Numărul de referinţa intern

Stampila organismului de certificare

  
CERTIFICAT DE CONFORMITATE PENTRU FUNCŢII DE ÎNTREŢINERE
prin care se confirmă acceptarea sistemului de întreţinere pe teritoriul Uniunii Europene în conformitate cu Directiva (UE) 2016/798 a Parlamentului European şi a Consiliului şi cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/779 al Comisiei

1. Număr NEI

2. ORGANIZAŢIE CERTIFICATĂ

Denumirea juridică:

Denumirea comercială sau acronimul (facultativ)

Adresa poştală completă (strada, codul poştal, oraşul, ţara)

Numărul de înregistrare a întreprinderii:

Nr. TVA:

3. ORGANISM DE CERTIFICARE

Denumirea juridică:

Adresa poştală completă (strada, codul poştal, oraşul, ţara)

Numărul de referinţă al organismului de certificare:

4. INFORMAŢII PRIVIND CERTIFICATUL

Acesta este.

- certificat nou |_|

- certificat reînnoit |_|

- certificat actualizat/modificat |_|

Numărul de identificare al certificatului anterior:

Valabil de la: la:

Tipul societăţii:

(întreprindere feroviară, deţinător, furnizor de întreţinere etc.)

5. DOMENIUL DE APLICARE A ACTIVITĂŢILOR DE ÎNTREŢINERE

Categoria de vehicule:

(vagoane de marfa, locomotive, rame, vagoane de călători, vehicule de mare viteză, maşini de întreţinere a căii, altele)

Vizează vagoane specializate în transportul de mărfuri periculoase DA/NU

6. FUNCŢII DE ÎNTREŢINERE

Dezvoltarea întreţinerii DA |_| NU |_|

Gestionarea întreţinerii parcului DA |_| NU |_|

Efectuarea întreţinerii DA |_| NU |_|

în cazul funcţiilor de întreţinere parţiale, subfuncţiile pentru care este valabil prezentul certificat [a se vedea lista din anexa II la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/779)]:

……………………………………………………….

……………………………………………………….

……………………………………………………….

7. INFORMAŢII SUPLIMENTARE

 

Data emiterii Semnătură

 
  

Numărul de referinţa intern

Stampila organismului de certificare

  
ANEXA V:Raportul entităţii responsabile cu întreţinerea
1.Entitatea responsabilă cu întreţinerea emite un raport care acoperă o perioadă ce începe cu 2 luni înainte de ultima supraveghere şi se încheie cu două luni înainte de următoarea supraveghere planificată.
2.Raportul include cel puţin următoarele elemente:
- explicaţii şi justificări privind modul în care au fost abordate sau soluţionate neconformităţile sau ambele;
- informaţii cu privire la volumul operaţiunilor de întreţinere efectuate în cursul perioadei actuale;
- feedback privind experienţa acumulată în urma aplicării metodelor comune de siguranţă astfel cum au fost adoptate în temeiul articolului 6 alineatul (1) litera (a) din Directiva (UE) 2016/798 şi a metodelor de monitorizare care trebuie aplicate de întreprinderile feroviare, de administratorii de infrastructură şi de entităţile responsabile cu întreţinerea astfel cum au fost adoptate în temeiul articolului 6 alineatul (1) litera (c) din directiva respectivă;
- modificări legate de:
- proprietatea legală a societăţii;
- organizare (procedurile în vigoare);
- vehiculele pentru care entitatea este responsabilă cu întreţinerea;
- amplasamente şi contractanţi, inclusiv procese şi echipamente;
- echilibrul între activităţile interne şi externe legate de cele trei funcţii de întreţinere (dezvoltarea întreţinerii, întreţinerea parcului şi efectuarea întreţinerii);
- acordurile contractuale cu utilizatorii (inclusiv privind deţinătorii şi schimbul de date);
- sistemul de întreţinere;
- defectele şi defecţiunile componentelor legate de siguranţă, menţionate în secţiunea II din anexa II, precum şi informaţiile relevante privind operaţiunile de întreţinere transmise în temeiul articolului 5 alineatul (3);
- rapoarte de audit intern;
- măsuri de control sau anchete efectuate de agenţie, de autorităţile naţionale de siguranţă şi de alte autorităţi, inclusiv alegaţiile în conformitate cu articolele 8 şi 12 din prezentul act legislativ;
- gestionarea competenţelor.
3.Entitatea responsabilă cu întreţinerea adaugă la raport toate informaţiile pe care le consideră relevante pentru organismul de certificare.
4.Entitatea responsabilă cu întreţinerea transmite raportul către organismul de certificare cu 1 lună înainte de următorul audit de supraveghere planificat.
Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 139Lbis din data de 27 mai 2019