Art. 4. - Art. 4: Componente critice pentru siguranţă - Regulamentul 779/16-mai-2019 de stabilire a unor dispoziţii detaliate privind un sistem de certificare a entităţilor responsabile cu întreţinerea vehiculelor în temeiul Directivei (UE) 2016/798 a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 445/2011 al Comisiei
Acte UE
Jurnalul Oficial 139Lbis
În vigoare Versiune de la: 16 Iunie 2020
Art. 4: Componente critice pentru siguranţă
(1)În scopul gestionării componentelor critice pentru siguranţă, entitatea responsabilă cu întreţinerea ia în considerare identificarea iniţială a componentelor critice pentru siguranţă de către producătorul vehiculului, împreună cu orice instrucţiuni specifice de întreţinere înregistrate în dosarele tehnice ale subsistemelor menţionate la articolul 15 alineatul (4) din Directiva (UE) 2016/797.
(2)Entitatea responsabilă cu întreţinerea trebuie, direct sau prin intermediul deţinătorului, să furnizeze informaţii întreprinderilor feroviare şi administratorilor de infrastructură care exploatează vehiculele, deţinătorilor, producătorilor, deţinătorilor de autorizaţii şi titularilor de autorizaţii de tip de vehicule, subsisteme sau componente, în modul cel mai corespunzător şi, în special, să le informeze cu privire la constatările excepţionale referitoare la întreţinere care depăşesc cadrul uzurii normale.
(3)În cazul în care, în timpul întreţinerii unui vehicul, o autoritate responsabilă cu întreţinerea constată existenţa unor elemente care indică faptul că o componentă ar trebui să fie considerată critică pentru siguranţă, deşi anterior componenta respectivă nu a fost identificată ca având un astfel de caracter, autoritatea respectivă trebuie să informeze fără întârziere producătorul, titularul autorizaţiei de tip a vehiculului şi titularul autorizaţiei vehiculului.
(4)Pentru a confirma caracterul critic pentru siguranţă al componentei, producătorul, atunci când acesta poate fi identificat, efectuează o evaluare a riscurilor. Evaluarea trebuie să ia în considerare utilizarea preconizată a componentei şi mediul în care aceasta este destinată a fi utilizată. După caz, entitatea responsabilă cu întreţinerea îşi ajustează procedurile de întreţinere pentru a asigura monitorizarea şi întreţinerea în condiţii de siguranţă a componentei.
(5)Componentele critice pentru siguranţă, inclusiv cele identificate la alineatul (4) de mai sus, se înregistrează şi se gestionează cu ajutorul documentaţiei relevante a vehiculului după cum urmează:
a)producătorii gestionează informaţiile privind componentele critice pentru siguranţă şi instrucţiunile de întreţinere corespunzătoare referitoare la acestea prin trimitere la dosarul tehnic al subsistemelor menţionat la articolul 15 alineatul (4) din Directiva (UE) 2016/797; iar
b)entităţile responsabile cu întreţinerea gestionează informaţiile privind componentele critice pentru siguranţă şi instrucţiunile de întreţinere corespunzătoare referitoare la acestea, precum şi toate activităţile de întreţinere relevante în dosarul de întreţinere sau în documentaţia menţionată la articolul 14 din Directiva (UE) 2016/798.
(6)Entitatea responsabilă cu întreţinerea informează sectorul feroviar şi industria feroviară cu privire la constatările noi sau neaşteptate privind siguranţa, inclusiv cu privire la constatările excepţionale referitoare la întreţinere care depăşesc cadrul uzurii normale, în legătură cu vehicule, subsisteme sau cu alte componente, atunci când riscurile asociate vizează mai mulţi actori şi sunt susceptibile de a fi gestionate în mod defectuos. Entitatea responsabilă cu întreţinerea trebuie să utilizeze instrumentul informatic de alertă de siguranţă sau un alt instrument informatic furnizat de agenţie în acest scop.
(7)La cererea entităţii responsabile cu întreţinerea sau a deţinătorului vehiculului, producătorii furnizează sprijin tehnic şi de inginerie în ceea ce priveşte componentele esenţiale pentru siguranţă şi integrarea lor în condiţii de siguranţă.