Art. 39. - Art. 39: Ajutoarele pentru investiţiile în proiectele de eficienţă energetică a clădirilor sub formă de instrumente financiare - Regulamentul 651/17-iun-2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat

Acte UE

Jurnalul Oficial 187L

În vigoare
Versiune de la: 14 August 2025
Art. 39: Ajutoarele pentru investiţiile în proiectele de eficienţă energetică a clădirilor sub formă de instrumente financiare
(1)Ajutoarele pentru investiţii în favoarea unor proiecte de eficienţă energetică a clădirilor sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat, cu condiţia să fie îndeplinite cerinţele prevăzute la prezentul articol şi în capitolul I.
(2)Sunt eligibile pentru ajutor în temeiul prezentului articol investiţiile care îmbunătăţesc eficienţa energetică a clădirilor.

(21)Ajutoarele acordate pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice a clădirii pot fi combinate cu ajutoare pentru oricare dintre sau pentru toate măsurile următoare:
a)instalarea de echipamente integrate la faţa locului care generează energie electrică, încălzire sau răcire din surse regenerabile de energie, inclusiv, dar fără a se limita la acestea, panouri fotovoltaice şi pompe de căldură;
b)instalarea de echipamente de stocare a energiei produse la faţa locului de instalaţii de producere a energiei din surse regenerabile. Echipamentele de stocare absorb anual cel puţin 75 % din energia lor din instalaţia de producţie de energie din surse regenerabile conectată direct;
c)investiţii în conexiuni la sisteme de termoficare şi/sau răcire centralizată eficiente din punct de vedere energetic şi echipamente conexe;
d)construirea şi instalarea infrastructurii de reîncărcare şi a infrastructurii conexe, cum ar fi conductele, pentru uzul utilizatorilor clădirii, în cazul în care parcarea fie este situată în interiorul clădirii, fie este adiacentă clădirii;
e)instalarea de echipamente pentru digitalizarea clădirii, în special pentru a spori gradul său de pregătire pentru soluţii inteligente. Investiţiile eligibile pot include intervenţii limitate la cablajul intern pasiv sau cablajul structurat pentru reţelele de date şi la partea auxiliară a infrastructurii în bandă largă de pe proprietatea căreia îi aparţine clădirea, dar excluzând cablajul pentru reţelele de date din afara proprietăţii;
f)investiţii în acoperişuri verzi şi echipamente pentru captarea şi utilizarea apei de ploaie.

(3)Costurile eligibile sunt costurile totale ale proiectului de eficienţă energetică, cu excepţia clădirilor menţionate la alineatul (2a), în cazul cărora costurile eligibile sunt costurile totale ale proiectului de eficienţă energetică, precum şi costurile de investiţie aferente diverselor echipamente enumerate la alineatul (2a).

(4)Ajutoarele se acordă sub formă de resurse atribuite, de capital propriu, de garanţie sau de împrumut către un fond pentru eficienţă energetică sau către un alt intermediar financiar, care le transferă, în cea mai mare măsură posibilă, beneficiarilor finali, care sunt proprietarii sau locatarii clădirii, sub forma unor volume mai mari de finanţare, a unor cerinţe mai puţin stricte în materie de garanţii reale, a unor prime de garantare mai mici sau a unor rate ale dobânzii mai scăzute.

(5)Fondul pentru eficienţă energetică sau alt intermediar financiar acordă împrumuturi sau garanţii proiectelor de eficienţă energetică eligibile. Valoarea nominală a împrumutului sau valoarea garantată nu depăşeşte 25 de milioane EUR pe beneficiar final şi proiect, cu excepţia investiţiilor combinate menţionate la alineatul (2a), în cazul cărora aceasta nu depăşeşte 30 de milioane EUR. Garanţia nu depăşeşte 80 % din împrumutul subiacent.

(6)Suma rambursată de către proprietarii clădirii către fondul pentru eficienţă energetică sau către un alt intermediar financiar nu trebuie să fie mai mică decât valoarea nominală a împrumutului.
(7)Ajutoarele pentru eficienţă energetică trebuie să mobilizeze investiţii suplimentare din partea investitorilor privaţi independenţi, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 72, care se ridică la cel puţin 30 % din finanţarea totală acordată unui proiect de eficienţă energetică. Atunci când ajutorul este furnizat de un fond pentru eficienţă energetică, mobilizarea unor astfel de investiţii private poate fi efectuată la nivelul fondului pentru eficienţă energetică şi/sau la nivelul proiectelor de eficienţă energetică, astfel încât să se obţină un total de cel puţin 30 % din finanţarea totală furnizată unui proiect de eficienţă energetică.

(8)Statele membre pot înfiinţa fonduri pentru eficienţă energetică şi/sau pot utiliza intermediari financiari atunci când acordă ajutoare pentru eficienţă energetică. În acest caz, trebuie să fie îndeplinite următoarele condiţii:
a)administratorii intermediarilor financiari, precum şi administratorii de fonduri pentru eficienţă energetică sunt selecţionaţi printr-o procedură deschisă, transparentă şi nediscriminatorie, în conformitate cu legislaţia Uniunii şi cu legislaţiile naţionale aplicabile. În special, nu se face niciun fel de discriminare în funcţie de locul de stabilire sau de înregistrare, indiferent de statul membru. Este posibil ca intermediarilor financiari şi administratorilor de fonduri pentru eficienţă energetică să li se ceară să îndeplinească anumite criterii definite în prealabil, justificate în mod obiectiv de natura investiţiilor;
b)investitorii privaţi independenţi sunt selecţionaţi printr-o procedură deschisă, transparentă şi nediscriminatorie, în conformitate cu legislaţia Uniunii şi cu legislaţiile naţionale aplicabile, având drept scop stabilirea dispoziţiilor adecvate privind partajarea riscurilor şi a recompenselor prin care, pentru toate investiţiile în afară de garanţii, se va prefera participarea asimetrică la profit în locul protecţiei împotriva evoluţiei negative. În cazul în care investitorii privaţi nu sunt selectaţi printr-o astfel de procedură, rata echitabilă de rentabilitate pentru investitorii privaţi se stabileşte de către un expert independent selectat prin intermediul unei proceduri deschise, transparente şi nediscriminatorii;
c)în cazul în care pierderile sunt împărţite asimetric între investitorii publici şi cei privaţi, prima pierdere asumată de către investitorul public este plafonată la 25 % din totalul investiţiei efectuate;
d)în cazul garanţiilor, rata de garantare este limitată la 80 %, iar pierderile totale asumate de către un stat membru sunt plafonate la 25 % din portofoliul subiacent garantat. Numai garanţiile care acoperă pierderile preconizate ale portofoliului subiacent garantat pot fi furnizate în mod gratuit. Dacă o garanţie cuprinde, de asemenea, acoperirea pierderilor neprevăzute, intermediarul financiar plăteşte, pentru partea din garanţie care acoperă pierderile neprevăzute, o primă de garanţie conformă cu condiţiile pieţei;
e)investitorilor li se permite să fie reprezentaţi în organismele de guvernanţă ale fondului pentru eficienţă energetică sau ale intermediarului financiar, cum ar fi consiliul de supraveghere sau comitetul consultativ;
f)Fondul pentru eficienţă energetică sau intermediarul financiar este instituit în conformitate cu legislaţia aplicabilă şi statul membru asigură un proces de diligenţă astfel încât să se asigure că măsura de ajutor privind eficienţa energetică este pusă în aplicare pe baza unei strategii de investiţii solidă din punct de vedere comercial.

(9)Intermediarii financiari, inclusiv fondurile pentru eficienţă energetică, sunt gestionaţi pe bază comercială şi asigură faptul că deciziile de finanţare sunt motivate de obţinerea unui profit. Se consideră că acest lucru se întâmplă în cazul în care intermediarul financiar şi, după caz, administratorii fondului pentru eficienţă energetică îndeplinesc următoarele condiţii:
a)sunt obligaţi prin lege sau prin contract să acţioneze cu diligenţa unui administrator profesionist şi de bună credinţă, evitând conflictele de interese; se aplică cele mai bune practici şi supravegherea normativă;
b)remuneraţia lor respectă practicile de pe piaţă. Se consideră că această cerinţă este respectată atunci când administratorul este selecţionat printr-o procedură deschisă, transparentă şi nediscriminatorie, bazată pe criterii obiective legate de experienţă, cunoştinţe de specialitate şi capacitate operaţională şi financiară;
c)primesc o remuneraţie în funcţie de performanţă sau îşi asumă o parte din riscurile de investiţii prin co-investirea de resurse proprii, astfel încât să se asigure faptul că interesele lor sunt în permanenţă aliniate cu interesele investitorului public;
d)stabilesc o strategie de investiţii, criteriile şi calendarul propus pentru realizarea investiţiilor în proiecte de eficienţă energetică, determinând viabilitatea financiară ex-ante şi impactul preconizat asupra eficienţei energetice;
e)există o strategie de ieşire clară şi realistă pentru fondurile publice investite în fondul pentru eficienţă energetică sau acordate intermediarului financiar, care permite pieţei să finanţeze proiecte de eficienţă energetică atunci când piaţa este pregătită să facă acest lucru.
(10)Nu se acordă ajutoare în temeiul prezentului articol pentru investiţiile realizate în vederea respectării standardelor Uniunii care au fost adoptate şi sunt în vigoare.
(11)Se pot acorda ajutoare în temeiul prezentului articol pentru investiţii realizate în vederea respectării standardelor Uniunii care au fost adoptate, dar care nu sunt încă în vigoare. În cazul în care standardele relevante ale Uniunii sunt standarde minime de performanţă energetică, ajutoarele trebuie acordate înainte ca standardele să devină obligatorii pentru întreprinderea în cauză. În acest caz, statul membru trebuie să se asigure că beneficiarii furnizează un plan şi un calendar de renovare precise care să demonstreze că renovarea pentru care s-a acordat ajutorul este cel puţin suficientă pentru a asigura respectarea standardelor minime de performanţă energetică. În cazul în care standardele relevante ale Uniunii diferă de standardele minime de performanţă energetică, investiţia trebuie pusă în aplicare şi finalizată cu cel puţin 18 luni înainte de intrarea în vigoare a standardului.
(12)De asemenea, se pot acorda ajutoare pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice a echipamentelor de încălzire sau răcire din clădire.
(13)Ajutoarele pentru instalarea de echipamente energetice pe bază de combustibili fosili, inclusiv gaze naturale, nu sunt exceptate, în temeiul prezentului articol, de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat.
(14)Statul membru poate încredinţa punerea în aplicare a măsurii de ajutor unei entităţi căreia i-a fost încredinţată execuţia.