Art. 38. - Art. 38: Ajutoarele pentru investiţii în favoarea măsurilor de eficienţă energetică, altele decât cele pentru clădiri - Regulamentul 651/17-iun-2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat

Acte UE

Jurnalul Oficial 187L

În vigoare
Versiune de la: 14 August 2025
Art. 38: Ajutoarele pentru investiţii în favoarea măsurilor de eficienţă energetică, altele decât cele pentru clădiri
(1)Ajutoarele pentru investiţii care permit întreprinderilor să îmbunătăţească eficienţa energetică, altele decât cele pentru clădiri, sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat, cu condiţia să fie îndeplinite cerinţele prevăzute la prezentul articol şi în capitolul I.

(2)Nu se acordă ajutoare în temeiul prezentului articol pentru investiţiile realizate în vederea respectării standardelor Uniunii care au fost adoptate şi sunt în vigoare. Se pot acorda ajutoare în temeiul prezentului articol pentru investiţii realizate în vederea respectării standardelor Uniunii care au fost adoptate, dar care nu sunt încă în vigoare, cu condiţia ca investiţia să fie pusă în aplicare şi finalizată cu cel puţin 18 luni înainte de intrarea în vigoare a standardului.
(21)Prezentul articol nu se aplică în cazul ajutoarelor pentru cogenerare şi ajutoarelor pentru încălzire şi/sau răcire centralizată.
(22)Ajutoarele pentru instalarea de echipamente energetice pe bază de combustibili fosili, inclusiv gaze naturale, nu sunt exceptate, în temeiul prezentului articol, de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat.

(3)Costurile eligibile sunt costurile suplimentare de investiţie necesare pentru a atinge un nivel mai ridicat de eficienţă energetică. Acestea se determină prin compararea costurilor investiţiei cu cele ale scenariului contrafactual care ar surveni în absenţa ajutorului, după cum urmează:
a)în cazul în care scenariul contrafactual constă în realizarea unei investiţii mai puţin eficiente din punct de vedere energetic care corespunde practicii comerciale normale din sectorul sau pentru activitatea în cauză, costurile eligibile constau în diferenţa dintre costurile investiţiei pentru care se acordă ajutorul de stat şi costurile investiţiei mai puţin eficiente din punct de vedere energetic.
b)în cazul în care scenariul contrafactual constă în realizarea aceleiaşi investiţii ulterior, costurile eligibile constau în diferenţa dintre costurile investiţiei pentru care se acordă ajutorul de stat şi valoarea actualizată netă corespunzătoare costurilor investiţiei ulterioare, actualizate la momentul în care ar fi realizată investiţia care beneficiază de ajutor;
c)în cazul în care scenariul contrafactual constă în menţinerea instalaţiilor şi echipamentelor existente în funcţiune, costurile eligibile constau în diferenţa dintre costurile investiţiei pentru care se acordă ajutorul de stat şi valoarea actualizată netă corespunzătoare investiţiilor în materie de întreţinere, reparare şi modernizare a instalaţiilor şi echipamentelor existente, actualizate la momentul în care ar fi realizată investiţia care beneficiază de ajutor;
d)în cazul echipamentelor care fac obiectul unor contracte de leasing, costurile eligibile constau în diferenţa în valoare actualizată netă dintre închirierea echipamentelor pentru care se acordă ajutorul de stat şi închirierea echipamentelor mai puţin eficiente din punct de vedere energetic care ar fi închiriate în absenţa ajutorului; costurile de închiriere nu includ costurile legate de exploatarea echipamentului sau a instalaţiei (costuri pentru combustibil, asigurare, întreţinere, alte consumabile), indiferent dacă acestea fac parte din contractul de leasing.
În toate situaţiile enumerate la primul paragraf, scenariul contrafactual corespunde unei investiţii cu o capacitate de producţie şi o durată de viaţă comparabile, care respectă standardele Uniunii deja în vigoare. Scenariul contrafactual trebuie să fie credibil din perspectiva cerinţelor legale, a condiţiilor de piaţă şi a stimulentelor generate de sistemul EU ETS.
În cazul în care investiţia constă într-o investiţie identificabilă în mod clar, destinată exclusiv îmbunătăţirii eficienţei energetice, pentru care nu există investiţii contrafactuale mai puţin eficiente din punct de vedere energetic, costurile eligibile sunt costurile totale ale investiţiei.
Nu sunt eligibile costurile care nu sunt legate direct de atingerea unui nivel mai ridicat de eficienţă energetică.

(31)
[textul din Art. 38, alin. (3^1) din capitolul III, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-iul-2023 de Art. 1, punctul 33., alin. (E) din Regulamentul 1315/23-iun-2023]
(4)Intensitatea ajutorului nu trebuie să depăşească 30 % din costurile eligibile.
(5)Intensitatea ajutorului poate fi majorată cu 20 de puncte procentuale în cazul ajutoarelor acordate întreprinderilor mici şi cu 10 puncte procentuale în cazul ajutoarelor acordate întreprinderilor mijlocii.
(6)Intensitatea ajutorului poate fi majorată cu 15 puncte procentuale pentru investiţiile situate în zone asistate care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 107 alineatul (3) litera (a) din tratat şi cu 5 puncte procentuale pentru investiţiile situate în zone asistate care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 107 alineatul (3) litera (c) din tratat.
(7)Intensitatea ajutorului poate ajunge la 100 % din costurile totale ale investiţiei în cazul în care ajutorul este acordat în cadrul unei proceduri de ofertare concurenţiale, care îndeplineşte toate condiţiile următoare în plus faţă de cele menţionate la articolul 2 punctul 38:
a)ajutorul se acordă pe baza unor criterii de selecţie şi de eligibilitate obiective, clare, transparente şi nediscriminatorii, definite ex ante şi publicate cu cel puţin şase săptămâni înainte de termenul de depunere a candidaturilor, pentru a permite o concurenţă efectivă;
b)în timpul punerii în aplicare a unei scheme, în cazul unei proceduri de ofertare în care toţi ofertanţii primesc ajutor, modul în care este concepută procedura respectivă trebuie corectat pentru a restabili concurenţa efectivă în cadrul procedurilor de ofertare ulterioare, de exemplu prin reducerea bugetului sau a volumului;
c)sunt excluse ajustările ex post ale rezultatului procedurii de ofertare (cum ar fi negocierile ulterioare privind rezultatele ofertării);
d)cel puţin 70 % din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea ofertelor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul procedurii de ofertare concurenţiale se definesc în termeni de ajutor în raport cu contribuţia proiectului la obiectivele de mediu ale măsurii, de exemplu ajutorul solicitat pe unitate de energie economisită sau de eficienţă energetică câştigată. Criteriile respective nu reprezintă mai puţin de 70 % din ponderea tuturor criteriilor de selecţie.
(8)Prin derogare de la alineatul (3) literele (a)-(d) şi de la alineatul (7), costurile eligibile pot fi stabilite fără identificarea scenariului contrafactual şi în absenţa unei proceduri de ofertare concurenţiale. În acest caz, costurile eligibile sunt costurile totale ale investiţiei legate direct de atingerea unui nivel mai ridicat de eficienţă energetică, iar intensităţile ajutoarelor şi bonusurile aplicabile prevăzute la alineatele (4), (5) şi (6) se reduc cu 50 %.