Art. 36. - Art. 36: Ajutoarele pentru investiţiile în materie de protecţie a mediului, inclusiv decarbonizarea - Regulamentul 651/17-iun-2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat

Acte UE

Jurnalul Oficial 187L

În vigoare
Versiune de la: 14 August 2025
Art. 36: Ajutoarele pentru investiţiile în materie de protecţie a mediului, inclusiv decarbonizarea
(1)Ajutoarele pentru investiţiile în materie de protecţie a mediului, inclusiv ajutoarele pentru reducerea şi eliminarea emisiilor de gaze cu efect de seră, sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat, cu condiţia să fie îndeplinite cerinţele prevăzute la prezentul articol şi în capitolul I.
(11)Prezentul articol nu se aplică măsurilor pentru care sunt prevăzute norme mai specifice la articolele 36a, 36b şi 38-48. Prezentul articol nu se aplică nici investiţiilor în echipamente, utilaje şi instalaţii de producţie industrială care utilizează combustibili fosili, inclusiv a celor care utilizează gaze naturale. Acest lucru nu aduce atingere posibilităţii de a acorda ajutoare pentru instalarea de componente suplimentare care îmbunătăţesc nivelul de protecţie a mediului al echipamentelor, utilajelor şi instalaţiilor de producţie industrială existente, caz în care investiţia nu are ca rezultat extinderea capacităţii de producţie, nici creşterea consumului de combustibili fosili.
(12)Prezentul articol se aplică, de asemenea, investiţiilor în echipamente şi utilaje care utilizează hidrogen şi în infrastructura de transport al acestuia, în măsura în care hidrogenul utilizat sau transportat se califică drept hidrogen din surse regenerabile. Prezentul regulament se aplică, de asemenea, investiţiilor în echipamente şi utilaje care utilizează combustibili derivaţi din hidrogen al căror conţinut energetic este derivat din surse regenerabile, altele decât biomasa, şi care au fost produşi în conformitate cu metodologiile stabilite pentru combustibilii lichizi şi gazoşi de origine nebiologică produşi din surse regenerabile şi utilizaţi în transporturi în Directiva (UE) 2018/2001 şi în actele sale de punere în aplicare sau delegate.
Prezentul articol se aplică, de asemenea, ajutoarelor pentru investiţii în instalaţii, echipamente şi utilaje care produc sau utilizează hidrogen produs din energie electrică şi care nu se califică drept hidrogen regenerabil, precum şi în infrastructura dedicată menţionată la articolul 2 punctul 130 ultima teză care transportă acest tip de hidrogen, în măsura în care se poate demonstra că hidrogenul pe bază de energie electrică produs, utilizat sau transportat realizează reduceri ale emisiilor de gaze cu efect de seră pe durata ciclului de viaţă de cel puţin 70% în raport cu un combustibil fosil de referinţă de 94 g CO2 echivalent/MJ.

În cazurile menţionate la primul şi al doilea paragraf, numai hidrogenul care îndeplineşte condiţiile prevăzute la paragrafele respective este utilizat, transportat sau – după caz – produs pe întreaga durată de viaţă a investiţiei. Statul membru obţine un angajament în acest sens.

(2)Investiţiile trebuie să îndeplinească una dintre condiţiile următoare:
a)permit punerea în aplicare a unui proiect care conduce la o creştere a protecţiei mediului în ceea ce priveşte activităţile beneficiarului, dincolo de standardele în vigoare ale Uniunii, indiferent dacă există standarde naţionale obligatorii mai stricte decât cele ale Uniunii; în cazul proiectelor legate de sau care implică infrastructura dedicată menţionată la articolul 2 punctul 130 ultima teză pentru hidrogen în sensul alineatului (1b), căldură reziduală sau CO2 sau care include o conexiune la infrastructura energetică pentru hidrogen în sensul alineatului (1b), căldură reziduală sau CO2, creşterea protecţiei mediului poate rezulta, de asemenea, din activităţile unei alte entităţi implicate în lanţul infrastructurii; sau

b)permit punerea în aplicare a unui proiect care conduce la o creştere a protecţiei mediului în ceea ce priveşte activităţile beneficiarului în absenţa unor standarde ale Uniunii; în cazul proiectelor legate de sau care implică infrastructura dedicată menţionată la articolul 2 punctul 130 ultima teză pentru hidrogen în sensul alineatului (1b), căldură reziduală sau CO2 sau care include o conexiune la infrastructura energetică pentru hidrogen în sensul alineatului (1b), căldură reziduală sau CO2, creşterea protecţiei mediului poate rezulta, de asemenea, din activităţile unei alte entităţi implicate în lanţul infrastructurii; sau
c)permit punerea în aplicare a unui proiect care conduce la o creştere a protecţiei mediului în ceea ce priveşte activităţile beneficiarului în vederea respectării standardelor Uniunii care au fost adoptate, dar care nu sunt încă în vigoare; în cazul proiectelor legate de infrastructura dedicată menţionată la articolul 2 punctul 130 ultima teză sau care implică o astfel de infrastructură, pentru hidrogen în sensul alineatului 1b, căldură reziduală sau CO2 sau care includ o conexiune la infrastructura energetică pentru hidrogen în sensul alineatului 1b, căldură reziduală sau CO2, creşterea protecţiei mediului poate rezulta, de asemenea, din activităţile unei alte entităţi implicate în lanţul infrastructurii.

(21)Investiţiile în captarea şi transportul de CO2 îndeplinesc următoarele condiţii cumulative:
a)captarea şi/sau transportul de CO2, inclusiv elementele individuale ale lanţului CCS sau CUC, sunt integrate într-un lanţ CCS şi/sau CUC complet;
b)valoarea actualizată netă («VAN») a proiectului de investiţii pe durata sa de viaţă este negativă. În scopul calculării VAN a proiectului, se iau în considerare costurile evitate ale emisiilor de CO2;
c)costurile eligibile sunt exclusiv costurile de investiţii suplimentare care decurg din captarea CO2 de la o instalaţie cu emisii de CO2 (instalaţie industrială sau centrală electrică) sau direct din aerul înconjurător, precum şi din stocarea tampon şi transportul emisiilor de CO2 captate.
(22)Atunci când ajutorul vizează reducerea sau evitarea emisiilor directe, ajutorul nu trebuie doar să transfere emisiile în cauză dintr-un sector în altul şi trebuie să reducă în ansamblu emisiile vizate; în special, atunci când ajutorul vizează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, ajutorul nu trebuie doar să transfere aceste emisii dintr-un sector în altul şi trebuie să le reducă în ansamblu.

(3)Nu se acordă ajutoare în cazul în care investiţiile sunt realizate doar pentru a se asigura respectarea de către întreprinderi a standardelor în vigoare ale Uniunii. Ajutoarele care permit întreprinderilor să respecte standardele Uniunii care au fost adoptate, dar care nu sunt încă în vigoare pot fi acordate în temeiul prezentului articol, cu condiţia ca investiţia pentru care se acordă ajutorul să fie realizată şi finalizată cu cel puţin 18 luni înainte de data intrării în vigoare a standardului în cauză.

(4)Costurile eligibile sunt costurile suplimentare de investiţii calculate prin raportarea costurilor investiţiei la cele ale unui scenariu contrafactual care ar surveni în absenţa ajutorului, după cum urmează:
a)în cazul în care scenariul contrafactual constă în realizarea unei investiţii mai puţin ecologice care corespunde practicii comerciale normale din sectorul sau pentru activitatea în cauză, costurile eligibile constau în diferenţa dintre costurile investiţiei pentru care se acordă ajutorul de stat şi costurile investiţiei mai puţin ecologice;
b)în cazul în care scenariul contrafactual constă în realizarea aceleiaşi investiţii ulterior, costurile eligibile constau în diferenţa dintre costurile investiţiei pentru care se acordă ajutorul de stat şi valoarea actualizată netă corespunzătoare costurilor investiţiei ulterioare, actualizate la momentul în care ar fi realizată investiţia care beneficiază de ajutor;
c)în cazul în care scenariul contrafactual constă în menţinerea instalaţiilor şi echipamentelor existente în funcţiune, costurile eligibile constau în diferenţa dintre costurile investiţiei pentru care se acordă ajutorul de stat şi valoarea actualizată netă corespunzătoare investiţiilor în materie de întreţinere, reparare şi modernizare a instalaţiilor şi echipamentelor existente, actualizate la momentul în care ar fi realizată investiţia care beneficiază de ajutor;
d)în cazul echipamentelor care fac obiectul unor contracte de leasing, costurile eligibile constau în diferenţa în valoare actualizată netă dintre închirierea echipamentelor pentru care se acordă ajutorul de stat şi închirierea echipamentelor mai puţin ecologice care ar fi închiriate în absenţa ajutorului; costurile de închiriere nu includ costurile legate de exploatarea echipamentului sau a instalaţiei (costuri pentru combustibil, asigurare, întreţinere, alte consumabile), indiferent dacă acestea fac parte din contractul de leasing.
În toate situaţiile enumerate la primul paragraf literele (a)-(d), scenariul contrafactual corespunde unei investiţii cu o capacitate de producţie şi o durată de viaţă comparabile, care respectă standardele Uniunii deja în vigoare. Scenariul contrafactual trebuie să fie credibil din perspectiva cerinţelor legale, a condiţiilor de piaţă şi a stimulentelor generate de sistemul EU ETS.
În cazul în care investiţia pentru care se acordă ajutorul de stat constă în instalarea unei componente suplimentare la o instalaţie deja existentă, pentru care nu există o investiţie contrafactuală mai puţin ecologică, costurile eligibile sunt costurile totale ale investiţiei.
În cazul în care investiţia pentru care se acordă ajutor de stat constă în construirea infrastructurii dedicate menţionate la articolul 2 punctul 130 ultima teză, pentru hidrogen în sensul alineatului (1b), căldură reziduală sau CO2, care este necesară pentru a permite creşterea nivelului de protecţie a mediului astfel cum se menţionează la alineatele (2) şi (2a), costurile eligibile sunt costurile totale ale investiţiei. Costurile pentru construirea sau modernizarea instalaţiilor de stocare, cu excepţia instalaţiilor de stocare a hidrogenului produs din surse regenerabile de energie şi a hidrogenului care intră sub incidenţa alineatului (1b) al doilea paragraf, nu sunt eligibile.
Costurile care nu sunt direct legate de realizarea unui nivel mai ridicat de protecţie a mediului nu sunt eligibile.

(5)Intensitatea ajutorului nu depăşeşte 40 % din costurile eligibile. În cazul în care investiţia, cu excepţia celor care se bazează pe utilizarea biomasei, are ca rezultat o reducere cu 100 % a emisiilor directe de gaze cu efect de seră, intensitatea ajutorului poate ajunge la 50 %.

(6)În cazul investiţiilor legate de CSC şi/sau CUC, intensitatea ajutorului nu poate depăşi 30 % din costurile eligibile.

(7)Intensitatea ajutorului poate fi majorată cu 10 puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mijlocii şi cu 20 de puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mici.
(8)Intensitatea ajutorului poate fi majorată cu 15 puncte procentuale pentru investiţiile situate în zone asistate care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 107 alineatul (3) litera (a) din tratat şi cu 5 puncte procentuale pentru investiţiile situate în zone asistate care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 107 alineatul (3) litera (c) din tratat.
(9)Intensitatea ajutorului poate ajunge la 100 % din costurile de investiţii în cazul în care ajutorul este acordat în cadrul unei proceduri de ofertare concurenţiale, care îndeplineşte toate condiţiile următoare în plus faţă de cele menţionate la articolul 2 punctul 38:
a)ajutorul se acordă pe baza unor criterii de selecţie şi de eligibilitate obiective, clare, transparente şi nediscriminatorii, definite ex ante şi publicate cu cel puţin şase săptămâni înainte de termenul de depunere a candidaturilor, pentru a permite o concurenţă efectivă;
b)în timpul punerii în aplicare a unei scheme, în cazul unei proceduri de ofertare în care toţi ofertanţii primesc ajutor, modul în care este concepută procedura respectivă trebuie corectat pentru a restabili concurenţa efectivă în cadrul procedurilor de ofertare ulterioare, de exemplu prin reducerea bugetului sau a volumului;
c)sunt excluse ajustările ex post ale rezultatului procedurii de ofertare (cum ar fi negocierile ulterioare privind rezultatele ofertării);
d)cel puţin 70 % din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea ofertelor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul procedurii de ofertare concurenţiale se definesc în termeni de ajutor în raport cu contribuţia proiectului la obiectivele de mediu ale măsurii, de exemplu ajutorul solicitat pe unitate de protecţie a mediului care urmează să fie furnizat.
(10)Ca alternativă la alineatele (4)-(9), valoarea ajutorului nu depăşeşte diferenţa dintre costurile de investiţii direct legate de atingerea unui nivel mai ridicat de protecţie a mediului şi profitul din exploatare al investiţiei. Profitul din exploatare se deduce din costurile eligibile ex ante, fiind calculat pe baza unor estimări rezonabile, şi este verificat ex post prin intermediul unui mecanism de recuperare.
(11)Prin derogare de la alineatul (4) primul paragraf literele (a)-(d) şi alineatele (9) şi (10), costurile eligibile pot fi stabilite fără identificarea scenariului contrafactual şi în absenţa unei proceduri de ofertare concurenţiale. În acest caz, costurile eligibile sunt costurile de investiţii direct legate de atingerea unui nivel mai ridicat de protecţie a mediului, iar intensităţile ajutoarelor şi bonusurile aplicabile prevăzute la alineatele (5)-(8) se reduc cu 50 %.