Art. 56c. - Art. 56 c : Ajutoarele destinate porturilor interioare - Regulamentul 651/17-iun-2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat

Acte UE

Jurnalul Oficial 187L

În vigoare
Versiune de la: 14 August 2025
Art. 56c: Ajutoarele destinate porturilor interioare
(1)Ajutoarele destinate porturilor interioare sunt compatibile cu piaţa internă în înţelesul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la prezentul articol şi în capitolul I.
(11)Ajutoarele prevăzute la prezentul articol nu se acordă pentru construirea, instalarea sau modernizarea infrastructurii de realimentare care aprovizionează navele cu combustibili fosili, cum ar fi motorina, gazele naturale, în stare gazoasă [gaz natural comprimat (GNC)] şi lichefiată [gaz natural lichefiat (GNL)] şi gaz petrolier lichefiat (GPL).

(2)Costurile eligibile sunt costurile de investiţie, inclusiv costurile de planificare:
a)ale investiţiilor pentru construirea, înlocuirea sau modernizarea infrastructurilor din porturi;
b)ale investiţiilor pentru construirea, înlocuirea sau modernizarea infrastructurilor de acces;
c)ale dragajului.
(21)În cazul ajutoarelor pentru infrastructura de reîncărcare şi realimentare care furnizează energie electrică, hidrogen, amoniac şi metanol, costurile eligibile sunt costurile aferente construirii, instalării, modernizării sau extinderii infrastructurii de reîncărcare sau de realimentare. Aceste costuri pot include costurile infrastructurii de reîncărcare sau de realimentare în sine şi ale echipamentelor tehnice aferente, inclusiv ale instalaţiilor fixe, mobile sau plutitoare, instalarea sau modernizarea componentelor electrice sau de alt tip, inclusiv a cablurilor electrice şi transformatoarelor de putere, necesare pentru conectarea infrastructurii de reîncărcare sau de realimentare la reţea sau la o unitate locală de producţie sau stocare a energiei electrice ori a hidrogenului, precum şi lucrările de construcţii civile, adaptările terestre sau rutiere, costurile de instalare şi costurile suportate pentru obţinerea autorizaţiilor aferente.
Costurile eligibile pot acoperi, de asemenea, costurile de investiţii ale producţiei la faţa locului de energie electrică din surse regenerabile sau hidrogen produs din surse regenerabile de energie şi costurile de investiţii ale unităţilor de stocare a energiei electrice din surse regenerabile sau a hidrogenului produs din surse regenerabile de energie. Capacitatea nominală de producţie a instalaţiei de producţie la faţa locului de energie electrică din surse regenerabile sau de hidrogen produs din surse regenerabile de energie nu trebuie să depăşească puterea maximă utilă nominală sau capacitatea de realimentare a infrastructurii de reîncărcare sau de realimentare la care este conectată.

(3)Nu sunt eligibile costurile referitoare la activităţi care nu sunt legate de transporturi, inclusiv instalaţii de producţie industrială care funcţionează în port, birouri sau magazine, şi nici costurile pentru suprastructurile din port.
(4)Valoarea ajutorului nu depăşeşte diferenţa dintre costurile eligibile şi profitul din exploatare aferent investiţiei sau dragajului. Profitul din exploatare se deduce din costurile eligibile ex ante, pe baza unor estimări rezonabile, sau prin intermediul unui mecanism de recuperare.
(5)Intensitatea maximă a ajutorului nu depăşeşte 100 % din costurile eligibile şi nu depăşeşte suma prevăzută la articolul 4 alineatul (1) litera (ff).
(6)Orice contract de concesiune sau de alt tip de încredinţare către o parte terţă pentru construirea, modernizarea, exploatarea sau închirierea infrastructurii portuare care beneficiază de ajutor se atribuie în mod concurenţial, transparent, nediscriminatoriu şi necondiţionat.
(7)Infrastructura portuară care beneficiază de ajutor trebuie să fie pusă la dispoziţia utilizatorilor interesaţi în mod egal şi nediscriminatoriu, în condiţiile pieţei.
(71)Atunci când se acordă ajutoare pentru construirea, instalarea sau modernizarea unei infrastructuri de realimentare care furnizează hidrogen, beneficiarul se angajează ca, până cel târziu la 31 decembrie 2035, infrastructura de realimentare care beneficiază de ajutor să furnizeze exclusiv hidrogen produs din surse regenerabile de energie. Atunci când se acordă ajutoare pentru construirea, instalarea sau modernizarea unei infrastructuri de realimentare care furnizează amoniac sau metanol, beneficiarul se angajează ca, până cel târziu la 31 decembrie 2035, infrastructura de realimentare care beneficiază de ajutor să furnizeze numai amoniac sau metanol al căror conţinut energetic este derivat din surse regenerabile, altele decât biomasa, şi care au fost produse în conformitate cu metodologiile stabilite pentru combustibilii lichizi şi gazoşi de origine nebiologică produşi din surse regenerabile şi utilizaţi în transporturi în Directiva (UE) 2018/2001 şi în actele sale de punere în aplicare sau delegate.

(8)Pentru ajutoarele care nu depăşesc 2,2 milioane EUR, valoarea maximă a ajutorului poate fi stabilită la 80 % din costurile eligibile, ca alternativă la folosirea metodei menţionate la alineatele (4) şi (5).