Art. 56a. - Art. 56 a : Ajutoarele pentru aeroporturile regionale - Regulamentul 651/17-iun-2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat
Acte UE
Jurnalul Oficial 187L
În vigoare Versiune de la: 14 August 2025
Art. 56a: Ajutoarele pentru aeroporturile regionale
(1)Ajutoarele pentru investiţii acordate unui aeroport sunt compatibile cu piaţa internă în înţelesul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (3)-(14) ale prezentului articol şi în capitolul I.
(2)Ajutoarele de exploatare acordate unui aeroport sunt compatibile cu piaţa internă în înţelesul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (3), (4), (10) şi (15)-(18) ale prezentului articol şi în capitolul I.
(3)Aeroportul trebuie să fie deschis tuturor potenţialilor utilizatori. În cazul unor limite fizice de capacitate, ajutorul se alocă pe baza unor criterii pertinente, obiective, transparente şi nediscriminatorii.
(4)Ajutoarele nu se acordă pentru relocarea aeroporturilor existente sau pentru crearea unui nou aeroport de pasageri, inclusiv transformarea unui aerodrom existent într-un aeroport de pasageri.
(5)Investiţia în cauză nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru a se face faţă traficului preconizat pe termen mediu pe baza unor prognoze rezonabile ale traficului.
(6)Ajutoarele pentru investiţii nu se acordă aeroporturilor situate la o distanţă de până la 100 de kilometri sau 60 de minute de mers cu maşina, cu autobuzul, cu trenul sau cu trenul de mare viteză de un aeroport existent de pe care sunt operate servicii aeriene regulate în înţelesul articolului 2 alineatul (16) din Regulamentul (CE) nr. 1008/2008.
(7)Alineatele (5) şi (6) nu se aplică în cazul aeroporturilor care înregistrează un trafic mediu anual de pasageri de maximum 200 000 de pasageri în cursul ultimelor două exerciţii financiare dinaintea celui în care sunt acordate efectiv ajutoarele, dacă se preconizează că ajutoarele pentru investiţii nu vor conduce la creşterea traficului mediu anual de pasageri pe aeroport la peste 200 000 de pasageri în cursul următoarelor două exerciţii financiare după acordarea ajutoarelor. Ajutoarele pentru investiţii acordate unor astfel de aeroporturi trebuie să respecte fie alineatul (11), fie alineatele (13) şi (14).
(8)Alineatul (6) nu se aplică în cazul în care ajutoarele pentru investiţii se acordă unui aeroport situat la o distanţă de până la 100 de kilometri de aeroporturi existente de pe care sunt operate servicii aeriene regulate în înţelesul articolului 2 alineatul (16) din Regulamentul (CE) nr. 1008/2008, cu condiţia ca traseul dintre fiecare alt aeroport existent şi aeroportul care beneficiază de ajutor să presupună în mod necesar fie o durată totală a călătoriei prin intermediul transportului maritim de cel puţin 90 de minute, fie transport aerian.
(9)Ajutoarele pentru investiţii nu se acordă aeroporturilor cu un trafic mediu anual de pasageri de peste trei milioane de pasageri pe parcursul celor două exerciţii financiare anterioare celui în care ajutoarele sunt acordate efectiv. Ajutoarele pentru investiţii nu trebuie să conducă la creşterea traficului mediu anual de pasageri pe aeroport la peste trei milioane de pasageri în cursul următoarelor două exerciţii financiare după acordarea ajutoarelor.
(10)Ajutoarele nu se acordă aeroporturilor care înregistrează un trafic mediu anual de mărfuri de peste 200 000 de tone în cursul ultimelor două exerciţii financiare dinaintea celui în care sunt acordate efectiv ajutoarele. Ajutoarele nu trebuie să conducă la creşterea traficului mediu anual de mărfuri pe aeroport la mai mult de 200 000 de tone în cursul următoarelor două exerciţii financiare după acordarea ajutoarelor.
(11)Valoarea ajutorului pentru investiţii nu depăşeşte diferenţa dintre costurile eligibile şi profitul din exploatare aferent investiţiei. Profitul din exploatare se deduce din costurile eligibile ex ante, pe baza unor estimări rezonabile, sau prin intermediul unui mecanism de recuperare.
(12)Costurile eligibile sunt costurile aferente investiţiilor în infrastructura aeroportului, inclusiv costurile de planificare.
(13)Valoarea ajutorului nu depăşeşte:
a)50 % din costurile eligibile în cazul aeroporturilor care înregistrează un trafic mediu anual de pasageri cuprins între un milion şi trei milioane de pasageri în cursul ultimelor două exerciţii financiare dinaintea celui în care sunt acordate efectiv ajutoarele;
b)75 % din costurile eligibile în cazul aeroporturilor care înregistrează un trafic mediu anual de pasageri de maximum un milion de pasageri în cursul ultimelor două exerciţii financiare dinaintea celui în care sunt acordate efectiv ajutoarele.
(14)Intensităţile maxime ale ajutoarelor prevăzute la alineatul (13) pot fi majorate cu 20 de puncte procentuale în cazul aeroporturilor amplasate în regiuni îndepărtate.
(15)Ajutoarele de exploatare nu se acordă aeroporturilor care înregistrează un trafic mediu anual de pasageri de peste 200 000 de pasageri în cursul ultimelor două exerciţii financiare dinaintea celui în care sunt acordate efectiv ajutoarele.
(16)Valoarea ajutorului de exploatare nu trebuie să depăşească ceea ce este necesar pentru acoperirea pierderilor din exploatare şi a unui profit rezonabil pe durata perioadei relevante. Ajutorul se acordă fie sub formă de tranşe periodice stabilite ex ante, care nu sunt majorate în cursul perioadei pentru care se acordă ajutorul, fie sub formă de sume stabilite ex post pe baza pierderilor din exploatare constatate.
(17)Ajutorul de exploatare nu este plătit în ceea ce priveşte orice an calendaristic în timpul căruia traficul anual de pasageri al aeroportului depăşeşte 200 000 de pasageri.
(18)Acordarea ajutorului de exploatare nu este condiţionată de încheierea unor acorduri cu anumite companii aeriene cu privire la tarifele de aeroport, plăţile de marketing sau alte aspecte financiare legate de operaţiunile companiilor aeriene la aeroportul în cauză.