Art. 36b. - Art. 36 b : Ajutoare pentru investiţii destinate achiziţionării de vehicule nepoluante sau de vehicule cu emisii zero şi modernizării vehiculelor - Regulamentul 651/17-iun-2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat
Acte UE
Jurnalul Oficial 187L
În vigoare Versiune de la: 14 August 2025
Art. 36b: Ajutoare pentru investiţii destinate achiziţionării de vehicule nepoluante sau de vehicule cu emisii zero şi modernizării vehiculelor
(1)Ajutoarele pentru investiţii destinate achiziţionării de vehicule nepoluante sau de vehicule cu emisii zero pentru transportul rutier, feroviar, maritim şi pe căi navigabile interioare şi modernizării vehiculelor altele decât aeronave pentru a se califica drept vehicule nepoluante sau vehicule cu emisii zero sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat, cu condiţia să fie îndeplinite cerinţele prevăzute la prezentul articol şi în capitolul I.
(2)Se acordă ajutoare pentru achiziţionarea sau închirierea, pentru o perioadă de cel puţin 12 luni, de vehicule nepoluante care funcţionează cel puţin parţial cu energie electrică sau cu hidrogen sau de vehicule cu emisii zero, precum şi pentru modernizarea vehiculelor astfel încât să se califice ca vehicule nepoluante sau vehicule cu emisii zero.
(3)Costurile eligibile sunt următoarele:
a)pentru investiţiile care constau în achiziţionarea de vehicule nepoluante sau de vehicule cu emisii zero, costurile suplimentare pentru achiziţionarea vehiculului nepoluant sau a vehiculului cu emisii zero. Acestea se calculează ca diferenţa dintre costurile de investiţii pentru achiziţionarea vehiculului nepoluant sau a vehiculului cu emisii zero şi costurile de investiţii aferente achiziţionării unui vehicul din aceeaşi categorie care respectă standardele aplicabile ale Uniunii deja în vigoare şi care ar fi fost achiziţionat fără ajutor;
b)pentru investiţiile care constau în închirierea de vehicule nepoluante sau de vehicule cu emisii zero, costurile suplimentare aferente leasingului vehiculului nepoluant sau a vehiculului cu emisii zero. Acestea se calculează ca diferenţa dintre valoarea actualizată netă aferentă închirierii vehiculului nepoluant sau a vehiculului cu emisii zero şi valoarea actualizată netă aferentă închirierii unui vehicul din aceeaşi categorie care respectă standardele aplicabile ale Uniunii deja în vigoare şi care ar fi fost închiriat fără ajutor. În scopul determinării costurilor eligibile, costurile de exploatare ale vehiculului, inclusiv costurile cu energia, costurile de asigurare şi costurile de întreţinere, nu sunt luate în considerare, indiferent dacă sunt sau nu incluse în contractul de leasing;
c)pentru investiţiile care constau în modernizarea vehiculelor astfel încât să se califice ca vehicule nepoluante sau vehicule cu emisii zero, costurile investiţiei în modernizare.
(4)Ajutoarele în temeiul prezentului articol se acordă în cadrul unei proceduri de ofertare concurenţiale, care îndeplineşte toate condiţiile următoare în plus faţă de cele menţionate la articolul 2 punctul 38:
a)ajutorul se acordă pe baza unor criterii de selecţie şi de eligibilitate obiective, clare, transparente şi nediscriminatorii, definite ex ante şi publicate cu cel puţin şase săptămâni înainte de termenul de depunere a candidaturilor, pentru a permite o concurenţă efectivă;
b)în timpul punerii în aplicare a unei scheme, în cazul unei proceduri de ofertare în care toţi ofertanţii primesc ajutor, modul în care este concepută procedura respectivă trebuie corectat pentru a restabili concurenţa efectivă în cadrul procedurilor de ofertare ulterioare, de exemplu prin reducerea bugetului sau a volumului;
c)sunt excluse ajustările ex post ale rezultatului procedurii de ofertare (cum ar fi negocierile ulterioare privind rezultatele ofertării);
d)cel puţin 70 % din totalul criteriilor de selecţie utilizate pentru clasificarea ofertelor şi, în cele din urmă, pentru alocarea ajutorului în cadrul procedurii de ofertare concurenţiale se definesc în termeni de ajutor în raport cu contribuţia proiectului la obiectivele de mediu ale măsurii, de exemplu ajutorul solicitat pentru fiecare vehicul nepoluant sau cu emisii zero.
(5)În cazul în care ajutorul este acordat în cadrul unei proceduri de ofertare concurenţiale care respectă condiţiile prevăzute la alineatul (4), intensitatea ajutoarelor nu depăşeşte:
a)100 % din costurile eligibile pentru achiziţionarea sau închirierea de vehicule cu emisii zero sau pentru modernizarea vehiculelor astfel încât să se califice ca vehicule cu emisii zero;
b)80 % din costurile eligibile pentru achiziţionarea sau închirierea de vehicule nepoluante sau pentru modernizarea vehiculelor astfel încât să se califice ca vehicule nepoluante.
(6)Prin derogare de la alineatul (4), ajutorul poate fi acordat în afara unei proceduri de ofertare concurenţiale atunci când ajutorul este acordat pe baza unei scheme de ajutoare.
În aceste cazuri, intensitatea ajutorului nu depăşeşte 20 % din costurile eligibile. Intensitatea ajutorului poate fi majorată cu 10 puncte procentuale în cazul vehiculelor cu emisii zero şi cu 20 puncte procentuale în cazul întreprinderilor mijlocii sau cu 30 de puncte procentuale în cazul întreprinderilor mici.
(7)Prin derogare de la alineatul (4), ajutoarele pot fi acordate şi în afara unei proceduri de ofertare concurenţiale atunci când ajutoarele se acordă întreprinderilor cărora li s-a atribuit un contract de servicii publice pentru furnizarea de servicii publice de transport de călători pe cale terestră, feroviară sau pe apă în urma unei licitaţii publice deschise, transparente şi nediscriminatorii numai în ceea ce priveşte achiziţionarea de vehicule nepoluante sau de vehicule cu emisii zero utilizate pentru prestarea de servicii publice de transport de călători care fac obiectul contractului de servicii publice.
În acest caz, intensitatea ajutorului nu depăşeşte 40 % din costurile eligibile. Intensitatea ajutorului poate fi majorată cu 10 puncte procentuale pentru vehiculele cu emisii zero.