Art. 85. - Art. 85: Rapoarte şi examinări - Regulamentul 648/04-iul-2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii

Acte UE

Jurnalul Oficial 201L

În vigoare
Versiune de la: 27 Iunie 2025 până la: 29 Ianuarie 2027
Art. 85: Rapoarte şi examinări
(1)Până la 25 decembrie 2029, Comisia evaluează aplicarea prezentului regulament şi pregăteşte un raport general. Comisia transmite acest raport Parlamentului European şi Consiliului, eventual însoţit propuneri adecvate.

(11)Până la 17 iunie 2023, ESMA prezintă Comisiei un raport cu privire la:
a)impactul Regulamentului (UE) 2019/834 al Parlamentului European şi al Consiliului (*) asupra nivelului compensării efectuate de contrapărţile financiare şi nefinanciare şi asupra distribuţiei compensării în cadrul fiecărui tip de contrapărţi, în special în ceea ce priveşte contrapărţile financiare care au un volum limitat de activităţi cu instrumente financiare derivate extrabursiere şi în ceea ce priveşte gradul de adecvare al pragurilor de compensare menţionate la articolul 10 alineatul (4);
(*)Regulamentul (UE) 2019/834 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 mai 2019 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 în ceea ce priveşte obligaţia de compensare, suspendarea obligaţiei de compensare, cerinţele de raportare, tehnicile de atenuare a riscurilor pentru contractele derivate extrabursiere care nu sunt compensate de o contraparte centrală, înregistrarea şi supravegherea registrelor centrale de tranzacţii şi cerinţele aplicabile registrelor centrale de tranzacţii (JO L 141, 28.5.2019, p. 42).
b)impactul Regulamentului (UE) 2019/834 asupra calităţii şi accesibilităţii datelor raportate către registrele centrale de tranzacţii, precum şi asupra calităţii informaţiilor puse la dispoziţie de registrele centrale de tranzacţii;
c)modificarea cadrului de raportare, inclusiv adoptarea şi punerea în aplicare a raportării delegate astfel cum se prevede la articolul 9 alineatul (1a) şi, în special, impactul acesteia asupra sarcinii de raportare a contrapărţilor nefinanciare care nu fac obiectul obligaţiei de compensare;
d)accesibilitatea serviciilor de compensare, în special măsura în care cerinţa de a presta servicii de compensare, în mod direct sau indirect, în condiţii comerciale echitabile, rezonabile, nediscriminatorii şi transparente, menţionată la articolul 4 alineatul (3a), a facilitat în mod eficace accesul la compensare.

(2)
[textul din Art. 85, alin. (2) din titlul IX a fost abrogat la 24-dec-2024 de Art. 1, punctul 52., alin. (B) din Regulamentul 2987/27-nov-2024]
(3)Până la 18 decembrie 2020, Comisia pregăteşte un raport în care evaluează:
a)dacă obligaţiile de raportare a tranzacţiilor în temeiul articolului 26 din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 şi în temeiul prezentului regulament creează o duplicare a obligaţiei de raportare a tranzacţiilor cu instrumente financiare derivate non-extrabursiere şi dacă raportarea tranzacţiilor non-extrabursiere ar putea fi redusă sau simplificată pentru toate contrapărţile fără să se piardă în mod nejustificat informaţii;
b)dacă este necesar şi adecvat să se alinieze obligaţia de tranzacţionare pentru instrumentele financiare derivate în temeiul Regulamentului (UE) nr. 600/2014 cu modificările aduse prin Regulamentul (UE) 2019/834 obligaţiei de compensare pentru instrumente financiare derivate, în special în ceea ce priveşte categoriile de entităţi supuse obligaţiei de compensare;
c)dacă tranzacţiile care rezultă direct din serviciile de reducere a riscurilor posttranzacţionare, inclusiv de comprimare a portofoliului, ar trebui să fie exceptate de la obligaţia de compensare menţionată la articolul 4 alineatul (1), ţinându-se seama de măsura în care aceste servicii atenuează riscul, mai ales riscul de credit al contrapărţii şi riscul operaţional, de potenţialul de eludare a obligaţiei de compensare şi de posibilul efect de descurajare a compensării centrale.
Comisia transmite raportul menţionat la primul paragraf Parlamentului European şi Consiliului, eventual însoţit de propuneri adecvate.
(31)Până la 18 mai 2020, ESMA prezintă Comisiei un raport în care evaluează:
a)coerenţa dintre cerinţele de raportare pentru instrumentele financiare derivate non-extrabursiere în temeiul Regulamentului (UE) nr. 600/2014 şi cele în temeiul articolului 9 din prezentul regulament, în ceea ce priveşte atât detaliile contractelor derivate care urmează să fie raportate, cât şi accesul entităţilor relevante la date şi dacă respectivele cerinţe ar trebui să fie aliniate;
b)dacă este fezabil să se simplifice şi mai mult lanţurile de raportare pentru toate contrapărţile, inclusiv pentru toţi clienţii indirecţi, ţinându-se seama de necesitatea ca raportarea să se facă în timp util şi de măsurile adoptate în temeiul articolului 4 alineatul (4) din prezentul regulament şi în temeiul articolului 30 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014;
c)alinierea obligaţiei de tranzacţionare pentru instrumentele financiare derivate în temeiul Regulamentului (UE) nr. 600/2014 cu modificările aduse prin Regulamentul (UE) 2019/834 obligaţiei de compensare pentru instrumente financiare derivate, în special în ceea ce priveşte categoriile de entităţi care sunt supuse obligaţiei de compensare;
d)în cooperare cu CERS, dacă tranzacţiile care rezultă în mod direct din serviciile de reducere a riscurilor posttranzacţionare, inclusiv de comprimare a portofoliului, ar trebui să fie exceptate de la obligaţia de compensare menţionată la articolul 4 alineatul (1); respectivul raport:
(i)examinează serviciile de comprimare a portofoliului şi alte servicii disponibile de reducere a riscurilor posttranzacţionare care nu contribuie la formarea preţurilor şi care reduc riscurile neasociate pieţei din portofoliile de instrumente financiare derivate fără a modifica riscul de piaţă al portofoliilor, cum ar fi tranzacţiile de reechilibrare;
(ii)explică scopurile şi funcţionarea unor astfel de servicii de reducere a riscurilor posttranzacţionare şi măsura în care acestea atenuează riscurile, în special riscul de credit al contrapărţii şi riscul operaţional, şi evaluează necesitatea de a compensa respectivele tranzacţii sau de a le excepta de la compensare, în vederea gestionării riscului sistemic; şi
(iii)evaluează în ce măsură orice exceptare a unor astfel de servicii de la obligaţia de compensare descurajează compensarea centrală şi poate duce la eludarea de către contrapărţi a obligaţiei de compensare;
e)dacă lista instrumentelor financiare care sunt considerate foarte lichide, cu risc de piaţă şi de credit minim, în conformitate cu articolul 47, ar putea fi extinsă şi dacă respectiva listă ar putea include unul sau mai multe fonduri de piaţă monetară, autorizate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2017/1131 al Parlamentului European şi al Consiliului (*).
(*)Regulamentul (UE) 2017/1131 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2017 privind fondurile de piaţă monetară (JO L 169, 30.6.2017, p. 8).

(4)
[textul din Art. 85, alin. (4) din titlul IX a fost abrogat la 24-dec-2024 de Art. 1, punctul 52., alin. (B) din Regulamentul 2987/27-nov-2024]
(5)AEVMP prezintă Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei un raport anual referitor la sancţiunile impuse de autorităţile competente, inclusiv măsurile de supraveghere, amenzile şi penalităţile cu titlu cominatoriu.
(6)ESMA, în cooperare cu CERS şi de comun acord, în conformitate cu articolul 24b alineatul (3), cu băncile centrale de emisiune a tuturor monedelor din Uniune în care sunt denominate instrumentele financiare compensate sau care urmează să fie compensate prin CPC dintr-o ţară terţă la care face referire actul de punere în aplicare menţionat la articolul 25 alineatul (2c) al doilea paragraf, prezintă Comisiei un raport privind aplicarea dispoziţiilor respectivului act de punere în aplicare, care evaluează în special dacă este atenuat în mod suficient riscul la adresa stabilităţii financiare a Uniunii sau a unuia ori mai multor state membre ale acesteia. ESMA prezintă Comisiei raportul său în termen de 12 luni de la încheierea perioadei de adaptare stabilite în conformitate cu articolul 25 alineatul (2c) al patrulea paragraf litera (b). Acordul unei bănci centrale de emisiune se referă numai la moneda pe care o emite şi nu la raport în ansamblul său.
În termen de 12 luni de la transmiterea raportului menţionat la primul paragraf, Comisia elaborează un raport privind aplicarea dispoziţiilor respectivului act de punere în aplicare. Comisia transmite raportul său Parlamentului European şi Consiliului, însoţit de eventuale propuneri adecvate.
(7)Până la 25 decembrie 2026, ESMA prezintă Comisiei un raport privind posibilitatea şi fezabilitatea introducerii obligaţiei de segregare a conturilor în tot lanţul de compensare al contrapărţilor nefinanciare şi financiare. Raportul este însoţit de o analiză costuri-beneficii.
(8)Până la 25 decembrie 2026, ESMA prezintă Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei un raport privind oportunitatea şi implicaţiile extinderii definiţiei unei CPC, astfel cum se menţionează la articolul 2 punctul 1 din prezentul regulament, la alte pieţe în afara pieţelor financiare, cum ar fi pieţele de mărfuri, inclusiv pieţele angro de energie, sau pieţele criptoactivelor care fac obiectul Regulamentului (UE) 2023/1114 al Parlamentului European şi al Consiliului (*5).
(*5)Regulamentul (UE) 2023/1114 al Parlamentului European şi al Consiliului din 31 mai 2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937 (JO L 150, 9.6.2023, p. 40).
(9)Până la 25 decembrie 2026, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport în care evaluează condiţiile de concurenţă echitabile şi considerente legate de stabilitatea financiară, în raport cu accesul generalizat al băncilor centrale pentru CPC-urile din Uniune, fără condiţia deţinerii unei licenţe bancare. În acest context, Comisia ţine cont şi de situaţia din jurisdicţiile ţărilor terţe.
(10)Până la 25 decembrie 2027, ESMA prezintă Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei un raport privind activitatea generală referitoare la tranzacţiile cu instrumente financiare derivate ale contrapărţilor financiare şi contrapărţilor nefinanciare care fac obiectul prezentului regulament, furnizând, printre altele, următoarele informaţii cu privire la contrapărţile financiare şi contrapărţile nefinanciare respective, făcând distincţie între natura lor financiară sau nefinanciară:
a)potenţialele riscuri pentru stabilitatea financiară a Uniunii ce pot rezulta dintr-o astfel de activitate;
b)poziţiile pe instrumentele financiare derivate pe mărfuri extrabursiere care depăşesc 1 miliard EUR, specificând valoarea exactă a poziţiilor respective;
c)volumul total al contractelor derivate pe energie tranzacţionate făcând distincţie, după caz, între contractele derivate pe energie tranzacţionate care sunt folosite pentru acoperirea riscului şi contractele derivate pe energie tranzacţionate care nu sunt folosite pentru acoperirea riscului;
d)volumul total al contractelor derivate pentru produse agricole tranzacţionate, făcând distincţie, după caz, între contractele derivate pentru produse agricole tranzacţionate care sunt folosite pentru acoperirea riscului şi contractele derivate pentru produse agricole tranzacţionate care nu sunt utilizate pentru acoperirea riscului;
e)ponderea contractelor derivate pe energie sau agricultură extrabursiere şi tranzacţionate la bursă care sunt decontate cu livrare fizică în volumul total al contractelor derivate pe energie sau agricultură tranzacţionate.
(11)Până la 25 decembrie 2026, ESMA, în colaborare cu CERS, înaintează Comisiei un raport. Raportul:
a)defineşte în detaliu noţiunea de prociclicitate în contextul articolului 41 pentru apelurile în marjă ale unei CPC şi al articolului 46 pentru marjele de ajustare aplicate garanţiilor deţinute de o CPC;
b)evaluează modul în care dispoziţiile privind antiprociclicitatea din prezentul regulament şi din Regulamentul delegat (UE) nr. 153/2013 al Comisiei (*6) au fost aplicate de-a lungul anilor şi dacă sunt necesare măsuri suplimentare pentru a îmbunătăţi utilizarea instrumentelor antiprociclicitate;
(*6)Regulamentul delegat (UE) nr. 153/2013 al Comisiei din 19 decembrie 2012 privind completarea Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului, în ceea ce priveşte standarde tehnice de reglementare privind cerinţele pentru contrapărţile centrale (JO L 52, 23.2.2013, p. 41)
c)informează cu privire la modul în care instrumentele antiprociclicitate ar putea conduce sau nu la creşteri ale marjei care să fie mai mari decât cele obţinute fără aplicarea instrumentelor respective, ţinând seama de eventualele majorări sau compensări pe care o CPC este autorizată să le aplice în temeiul prezentului regulament.
La elaborarea raportului, ESMA evaluează, de asemenea, normele care se aplică CPC din ţări terţe şi practicile acestora, precum şi evoluţiile internaţionale în ceea ce priveşte prociclicitatea.
(12)Până la 25 decembrie 2027, ESMA evaluează, în strânsă cooperare cu CERS şi cu mecanismul comun de monitorizare, modul în care s-au aplicat articolele 15a, 17, 17a, 17b, 49 şi 49a.
În special, evaluarea respectivă stabileşte:
a)dacă modificările introduse prin Regulamentul (UE) 2024/2987 al Parlamentului European şi al Consiliului (*7) au obţinut efectul dorit în ceea ce priveşte creşterea competitivităţii CPC-urilor din Uniune şi reducerea sarcinii de reglementare cu care acestea se confruntă;
(*7)Regulamentul (UE) 2024/2987 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2024 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 575/2013 şi (UE) 2017/1131 în ceea ce priveşte măsurile de diminuare a expunerilor excesive faţă de contrapărţi centrale din ţări terţe şi de îmbunătăţire a eficienţei pieţelor de compensare din Uniune (JO L, 2024/2987, 4.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2987/oj).
b)dacă modificările introduse prin Regulamentul (UE) 2024/2987 au redus durata necesară până la introducerea pe piaţă de noi servicii şi produse de compensare, fără a avea un impact negativ asupra riscului pentru CPC-uri, pentru membrii lor compensatori sau pentru clienţii lor;
c)dacă introducerea posibilităţii ca CPC-urile să pună în aplicare în mod direct modificările menţionate la articolul 15a a avut un impact negativ asupra profilului lor de risc sau dacă a sporit riscurile globale la adresa stabilităţii financiare a Uniunii şi dacă această posibilitate ar trebui să fie modificată.
ESMA înaintează Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei un raport referitor la rezultatul evaluării respective.
(13)Până la 25 decembrie 2026, ESMA prezintă Comisiei un raport prin care evaluează dacă modificările aduse articolului 9 de Regulamentul (UE) 2024/2987 au permis ESMA, într-un mod suficient de clar, să îşi îndeplinească mai bine sarcinile şi dacă acestea au avut un impact negativ excesiv asupra participanţilor pe piaţă. Raportul este însoţit de o analiză costuri-beneficii.
(14)Până la 25 decembrie 2028, ESMA înaintează Comisiei un raport. Raportul respectiv evaluează, în cooperare cu CERS, dacă:
a)serviciile PTRR ar trebui considerate importante din punct de vedere sistemic;
b)furnizarea de servicii PTRR de către furnizorii de servicii PTRR a condus la o creştere a riscului pentru ecosistemul financiar al Uniunii; şi
c)exceptarea a condus la o eludare a obligaţiei de compensare menţionată la articolul 4.
În termen de 18 luni de la transmiterea raportului menţionat la primul paragraf, Comisia elaborează un raport referitor la aspectele prezentate de ESMA în raportul său. Comisia transmite raportul său Parlamentului European şi Consiliului, însoţit de eventuale propuneri adecvate.