Art. 63. - Art. 63: Inspecţiile la faţa locului - Regulamentul 648/04-iul-2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii
Acte UE
Jurnalul Oficial 201L
În vigoare Versiune de la: 27 Iunie 2025 până la: 29 Ianuarie 2027
Art. 63: Inspecţiile la faţa locului
(1)Pentru a-şi îndeplini sarcinile în temeiul prezentului regulament, ESMA poate efectua toate inspecţiile la faţa locului necesare la orice sediu comercial sau pe orice terenuri sau proprietăţi ale persoanelor juridice menţionate la articolul 61 alineatul (1). Dacă este necesar pentru buna desfăşurare şi eficienţa inspecţiei, ESMA poate efectua inspecţia la faţa locului fără înştiinţare prealabilă.
(2)Funcţionarii şi alte persoane autorizate de ESMA să efectueze o inspecţie la faţa locului pot intra în orice sediu comercial sau pe orice terenuri sau proprietăţi ale persoanelor juridice care fac obiectul unei decizii de investigare adoptate de ESMA şi deţin toate competenţele menţionate la articolul 62 alineatul (1). De asemenea, aceştia au dreptul să sigileze orice sediu comercial şi orice registre sau evidenţe pe perioada şi în măsura necesară inspecţiei.
(3)Funcţionarii şi alte persoane autorizate de AEVMP să efectueze o inspecţie la faţa locului îşi exercită competenţele pe baza prezentării unei autorizaţii scrise în care se specifică obiectul şi scopul inspecţiei, precum şi penalităţile cu titlu cominatoriu prevăzute la articolul 66 aplicabile în cazul în care persoanele vizate nu se supun inspecţiei. În timp util înainte de inspecţie, AEVMP notifică inspecţia autorităţii competente a statului membru pe teritoriul căruia urmează să se desfăşoare aceasta.
(4)Persoanele menţionate la articolul 61 alineatul (1) se supun inspecţiilor la faţa locului dispuse printr-o decizie a AEVMP. Decizia specifică obiectul şi scopul inspecţiei, precizează data la care inspecţia urmează să înceapă şi indică penalităţile cu titlu cominatoriu prevăzute la articolul 66, căile de atac disponibile în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1095/2010, precum şi dreptul de a solicita controlul legalităţii deciziei de către Curtea de Justiţie. AEVMP adoptă astfel de decizii după consultarea autorităţii competente a statului membru pe teritoriul căruia urmează să se desfăşoare inspecţia.
(5)La cererea AEVMP, funcţionarii, precum şi persoanele autorizate sau desemnate de autoritatea competentă a statului membru pe teritoriul căruia urmează să se desfăşoare inspecţia, acordă asistenţă în mod activ funcţionarilor şi altor persoane autorizate de AEVMP. În acest scop, aceştia dispun de competenţele prevăzute la alineatul (2). De asemenea, la cerere, funcţionarii autorităţii competente a statului membru în cauză pot să participe la inspecţiile la faţa locului.
(6)De asemenea, AEVMP poate solicita autorităţilor competente să efectueze în numele său sarcini de investigare specifice şi inspecţii la faţa locului, conform dispoziţiilor prezentului articol şi ale articolului 62 alineatul (1). În acest scop, autorităţile competente deţin aceleaşi competenţe ca şi AEVMP, în conformitate cu prezentul articol şi cu articolul 62 alineatul (1).
(7)Atunci când funcţionarii şi alte persoane care îi însoţesc, autorizate de AEVMP, constată că o persoană se opune inspecţiei dispuse în temeiul prezentului articol, autoritatea competentă a statului membru în cauză le acordă asistenţa necesară, solicitând, dacă este cazul, intervenţia poliţiei sau a unei autorităţi echivalente de aplicare a legii, astfel încât să le permită efectuarea inspecţiei la faţa locului.
(8)În cazul în care inspecţia la faţa locului prevăzută la alineatul (1) sau asistenţa prevăzută la alineatul (7) necesită ca o autoritate naţională competentă să fie autorizată de către o autoritate judiciară în conformitate cu normele interne, ESMA solicită, de asemenea, o astfel de autorizaţie. De asemenea, ESMA poate solicita o astfel de autorizaţie şi ca măsură de precauţie.
(9)Atunci când este solicitată autorizaţia menţionată la alineatul (8), autoritatea judiciară naţională verifică dacă decizia AEVMP este autentică şi dacă măsurile coercitive preconizate nu sunt nici arbitrare şi nici excesive, având în vedere obiectul inspecţiei. Atunci când verifică proporţionalitatea măsurilor coercitive, autoritatea judiciară naţională poate solicita AEVMP explicaţii detaliate. O astfel de solicitare de explicaţii detaliate se poate referi, în special, la motivele AEVMP de a suspecta că a avut loc o încălcare a prezentului regulament, precum şi la gravitatea presupusei încălcări şi la natura implicării persoanei care face obiectul măsurilor coercitive. Cu toate acestea, autoritatea judiciară naţională nu poate controla necesitatea inspecţiei şi nici nu poate solicita să i se furnizeze informaţii din dosarul AEVMP. Controlul legalităţii deciziei AEVMP este numai de competenţa Curţii de Justiţie în conformitate cu procedura prevăzută în Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.