Art. 6b. - Art. 6 b : Suspendarea obligaţiei de compensare în cazul aplicării procedurii de rezoluţie - Regulamentul 648/04-iul-2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii
Acte UE
Jurnalul Oficial 201L
În vigoare Versiune de la: 27 Iunie 2025 până la: 29 Ianuarie 2027
Art. 6b: Suspendarea obligaţiei de compensare în cazul aplicării procedurii de rezoluţie
(1)În cazul în care o CPC îndeplineşte condiţiile prevăzute la articolul 22 din Regulamentul (UE) 2021/23 al Parlamentului European şi al Consiliului (*), autoritatea de rezoluţie a CPC desemnată în conformitate cu articolul 3 alineatul (1) din regulamentul respectiv sau autoritatea competentă desemnată în conformitate cu articolul 22 alineatul (1) din prezentul regulament poate, din proprie iniţiativă sau la cererea unei autorităţi competente responsabile cu supravegherea unui membru compensator al CPC aflate în rezoluţie, să solicite Comisiei să suspende obligaţia de compensare menţionată la articolul 4 alineatul (1) din prezentul regulament pentru anumite clase de instrumente financiare derivate extrabursiere sau pentru un anumit tip de contraparte, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
(*)Regulamentul (UE) 2021/23 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un cadru pentru redresarea şi rezoluţia contrapărţilor centrale şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 şi (UE) 2015/2365 şi a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE şi (UE) 2017/1132 (JO L 022, 22.1.2021, p. 1).
a)CPC aflată în rezoluţie este autorizată să compenseze clasele specifice de instrumente financiare derivate extrabursiere care fac obiectul obligaţiei de compensare pentru care se solicită suspendarea; şi
b)suspendarea obligaţiei de compensare pentru acele clase specifice de instrumente financiare derivate extrabursiere sau pentru un anumit tip de contraparte este necesară pentru a se evita sau a se remedia o ameninţare gravă la adresa stabilităţii financiare sau a bunei funcţionări a pieţelor financiare din Uniune în legătură cu rezoluţia CPC, iar suspendarea respectivă este proporţională cu aceste obiective.
Cererea menţionată la primul paragraf este însoţită de dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute la literele (a) şi (b) de la paragraful respectiv.
Autoritatea menţionată la primul paragraf comunică ESMA şi CERS cererea sa motivată, în acelaşi timp cu transmiterea cererii către Comisie.
(2)În termen de 24 de ore de la notificarea cererii de către autoritatea menţionată la alineatul (1) primul paragraf de la prezentul articol şi, în măsura posibilului, după consultarea CERS, ESMA emite un aviz cu privire la suspendarea avută în vedere, ţinând seama de necesitatea de a evita sau de a aborda o ameninţare gravă la adresa stabilităţii financiare sau a bunei funcţionări a pieţelor financiare în Uniune, de obiectivele rezoluţiei prevăzute la articolul 21 din Regulamentul (UE) 2021/23 şi de criteriile menţionate la articolul 5 alineatele (4) şi (5) din prezentul regulament.
(3)În cazul în care suspendarea obligaţiei de compensare este considerată de ESMA ca fiind o modificare semnificativă a criteriilor pentru intrarea în vigoare a obligaţiei de tranzacţionare, astfel cum se menţionează la articolul 32 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014, ESMA poate cere Comisiei suspendarea obligaţiei de tranzacţionare prevăzute la articolul 28 alineatele (1) şi (2) din regulamentul respectiv pentru aceleaşi clase specifice de instrumente financiare derivate extrabursiere care fac obiectul cererii de suspendare a obligaţiei de compensare.
ESMA înaintează cererea sa motivată autorităţii menţionate la alineatul (1) primul paragraf şi CERS în acelaşi timp cu transmiterea cererii către Comisie.
(4)Cererile menţionate la alineatele (1) şi (3) şi avizul menţionat la alineatul (2) nu se publică.
(5)După primirea cererii menţionate la alineatul (1), pe baza motivaţiei şi a dovezii furnizate de autoritatea menţionată la alineatul (1) şi fără întârzieri nejustificate, Comisia fie suspendă, printr-un act de punere în aplicare, obligaţia de compensare pentru clasele specifice de instrumente financiare derivate extrabursiere, fie refuză suspendarea solicitată.
La adoptarea actului de punere în aplicare menţionat la primul paragraf, Comisia ţine seama de avizul emis de ESMA menţionat la alineatul (2) de la prezentul articol, de obiectivele rezoluţiei menţionate la articolul 21 din Regulamentul (UE) 2021/23, de criteriile stabilite la articolul 5 alineatele (4) şi (5) din prezentul regulament referitoare la respectivele clase de instrumente financiare derivate extrabursiere şi de necesitatea suspendării pentru a evita sau a aborda o ameninţare gravă la adresa stabilităţii financiare sau a bunei funcţionări a pieţelor financiare în Uniune.
În cazul în care refuză suspendarea solicitată, Comisia transmite motivele sale în scris autorităţii solicitante menţionate la alineatul (1) primul paragraf şi ESMA. Comisia informează fără întârziere Parlamentul European şi Consiliul cu privire la acest refuz şi le transmite motivele furnizate autorităţii solicitante menţionate la alineatul (1) primul paragraf şi ESMA. Aceste informaţii nu se publică.
Actul de punere în aplicare menţionat la primul paragraf de la prezentul alineat se adoptă în conformitate cu procedura menţionată la articolul 86 alineatul (3).
(6)În cazul în care acest lucru este solicitat de ESMA în conformitate cu alineatul (3) de la prezentul articol, actul de punere în aplicare privind suspendarea obligaţiei de compensare poate suspenda, de asemenea, obligaţia de tranzacţionare prevăzută la articolul 28 alineatele (1) şi (2) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 pentru aceleaşi clase specifice de instrumente financiare derivate extrabursiere care fac obiectul respectivei suspendări a obligaţiei de compensare.
(7)Suspendarea obligaţiei de compensare şi, după caz, a obligaţiei de tranzacţionare se comunică autorităţii solicitante menţionate la alineatul (1) primul paragraf de la prezentul articol şi ESMA şi se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, pe site-ul web al Comisiei şi în registrul public menţionat la articolul 6.
(8)Suspendarea obligaţiei de compensare în temeiul alineatului (5) este valabilă pentru o perioadă iniţială de maximum trei luni de la data la care se aplică suspendarea.
Suspendarea obligaţiei de tranzacţionare astfel cum este menţionată la alineatul (6) este valabilă pentru aceeaşi perioadă iniţială.
(9)În cazul în care motivele suspendării sunt în continuare valabile, Comisia poate să prelungească, prin intermediul unui act de punere în aplicare, perioada de suspendare menţionată la alineatul (5) cu perioade suplimentare de maximum trei luni, durata totală a suspendării nedepăşind 12 luni. Prelungirile suspendării se publică în conformitate cu alineatul (7).
Actul de punere în aplicare menţionat la primul paragraf de la prezentul alineat se adoptă în conformitate cu procedura menţionată la articolul 86 alineatul (3).
(10)Oricare dintre autorităţile menţionate la alineatul (1) primul paragraf poate adresa Comisiei, în timp util înainte de încheierea perioadei de suspendare iniţiale menţionate la alineatul (5) sau a perioadei de prelungire menţionate la alineatul (9), o cerere de prelungire a suspendării obligaţiei de compensare.
Cererea este însoţită de dovada îndeplinirii în continuare a condiţiilor prevăzute la alineatul (1) primul paragraf literele (a) şi (b).
Autoritatea menţionată la primul paragraf comunică ESMA şi CERS cererea sa motivată, în acelaşi timp cu notificarea cererii către Comisie.
Cererea menţionată la primul paragraf nu se publică.
Fără întârzieri nejustificate după primirea notificării cererii şi, dacă consideră necesar, după consultarea CERS, ESMA emite un aviz în atenţia Comisiei prin care stabileşte dacă motivele suspendării sunt în continuare valabile, ţinând seama de necesitatea de a evita sau de a aborda o ameninţare gravă la adresa stabilităţii financiare sau a bunei funcţionări a pieţelor financiare din Uniune, de obiectivele rezoluţiei prevăzute la articolul 21 din Regulamentul (UE) 2021/23 şi de criteriile stabilite la articolul 5 alineatele (4) şi (5) din prezentul regulament. ESMA trimite o copie a respectivului aviz Parlamentului European şi Consiliului. Avizul respectiv nu se publică.
Actul de punere în aplicare care prelungeşte suspendarea obligaţiei de compensare poate, de asemenea, prelungi perioada de suspendare a obligaţiei de tranzacţionare menţionate la alineatul (6).
Prelungirea suspendării obligaţiei de tranzacţionare este valabilă pentru aceeaşi perioadă ca şi prelungirea suspendării obligaţiei de compensare.