Art. 49. - Art. 49: Examinarea modelelor, teste de rezistenţă şi testări ex post (back testing) - Regulamentul 648/04-iul-2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii
Acte UE
Jurnalul Oficial 201L
În vigoare Versiune de la: 27 Iunie 2025 până la: 29 Ianuarie 2027
Art. 49: Examinarea modelelor, teste de rezistenţă şi testări ex post (back testing)
(1)O CPC examinează periodic modelele şi parametrii adoptaţi pentru a-şi calcula cerinţele de marjă, contribuţiile la fondul de garantare, cerinţele în materie de garanţii şi alte mecanisme de control al riscului. CPC supune modelele unor teste de rezistenţă riguroase şi frecvente pentru a le evalua rezistenţa în condiţii de piaţă extreme, dar plauzibile şi efectuează testări ex post pentru a evalua fiabilitatea metodei adoptate. CPC obţine validarea independentă, informează autoritatea sa competentă şi ESMA în legătură cu rezultatele testelor efectuate şi obţine validarea din partea acestora în conformitate cu alineatele (1a)-(1e) înainte de a adopta orice modificare semnificativă a modelelor şi a parametrilor.
Dacă intenţionează să adopte o modificare a unui model sau a unui parametru menţionat la primul paragraf, o CPC întreprinde una dintre următoarele acţiuni:
a)în cazul în care consideră că modificarea dorită este semnificativă în temeiul alineatului (1i), CPC face o cerere de validare a modificării în conformitate cu procedura prevăzută la prezentul articol;
b)în cazul în care consideră că modificarea dorită nu este semnificativă în temeiul alineatului (1i) de la prezentul articol, CPC solicită validarea modificării în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 49a.
(11)Toate modificările aduse modelelor şi parametrilor care nu au fost evaluate în temeiul articolului 49a se evaluează în conformitate cu procedura prevăzută la prezentul articol.
În conformitate cu prezentul articol, modelele şi parametrii adoptaţi, inclusiv orice modificare semnificativă a acestora, fac obiectul unui aviz al colegiului menţionat la articolul 18.
ESMA se asigură că informaţiile cu privire la rezultatele testelor de rezistenţă sunt transmise AES, SEBC şi Comitetului unic de rezoluţie pentru a le permite să evalueze expunerea întreprinderilor financiare la situaţia de neîndeplinire a obligaţiilor de plată a CPC-urilor.
(12)În cazul în care o CPC intenţionează să adopte orice modificare a unui model sau parametru menţionat la alineatul (1), aceasta depune o cerere de validare a unei astfel de modificări în format electronic prin intermediul bazei de date centrale. Cererea respectivă este transmisă imediat către autoritatea competentă a CPC, ESMA şi colegiul menţionat la articolul 18. CPC ataşează la cererea sa o validare independentă a modificării avute în vedere.
În termen de două zile lucrătoare de la depunerea unei astfel de cereri, se trimite către CPC o confirmare de primire a cererii prin intermediul bazei de date centrale.
(13)Autoritatea competentă a CPC şi ESMA evaluează fiecare, în termen de 10 zile lucrătoare de la confirmarea de primire a cererii, dacă cererea conţine documentele necesare şi dacă documentele respective conţin toate informaţiile necesare în temeiul alineatului (5) litera (d).
Dacă autoritatea competentă a CPC sau ESMA ajunge la concluzia că nu au fost transmise toate documentele sau informaţiile solicitate, autoritatea competentă a CPC cere CPC solicitante să prezinte documente sau informaţii suplimentare pe care autoritatea sau ESMA le-a identificat ca lipsind, prin intermediul bazei de date centrale. În acest caz, termenul prevăzut la primul paragraf de la prezentul alineat poate fi prelungit cu maximum 10 zile lucrătoare. Cererea este respinsă dacă autoritatea competentă a CPC sau ESMA ajung la concluzia că CPC nu a dat curs unei astfel de solicitări şi, în acest caz, autoritatea care a conchis că cererea trebuie respinsă informează cealaltă autoritate în consecinţă. Autoritatea competentă a CPC informează CPC cu privire la deciziile de respingere a cererii prin intermediul bazei de date centrale şi informează, de asemenea, CPC cu privire la documentele sau informaţiile care s-a constatat că lipsesc.
(14)În termen de 40 de zile lucrătoare de când ajunge la concluzia că toate documentele şi informaţiile au fost transmise în conformitate cu alineatul (1c):
a)autoritatea competentă efectuează o evaluare a riscurilor pe care le implică modificarea semnificativă şi transmite raportul său către ESMA şi colegiul menţionat la articolul 18; şi
b)ESMA efectuează o evaluare a riscurilor pe care le implică modificarea semnificativă şi transmite raportul său autorităţii competente a CPC şi colegiului menţionat la articolul 18.
În perioada menţionată la primul paragraf de la prezentul alineat, autoritatea competentă a CPC, ESMA sau oricare dintre membrii colegiului menţionat la articolul 18 pot transmite întrebări, prin intermediul bazei de date centrale, direct către CPC solicitantă şi pot solicita informaţii suplimentare de la acesta şi stabileşte un termen până la care CPC solicitantă trebuie să furnizeze informaţii de acest tip.
În termen de 15 zile lucrătoare de la primirea rapoartelor menţionate la primul paragraf, colegiul menţionat la articolul 18 adoptă un aviz în temeiul articolului 19 şi îl transmite ESMA şi autorităţii competente. În pofida unei eventuale adoptări provizorii în conformitate cu alineatul (1g), autoritatea competentă şi ESMA nu adoptă o decizie de a acorda sau refuza validarea unor modificări semnificative ale modelelor şi parametrilor decât după ce colegiul menţionat la articolul 18 adoptă un astfel de aviz, exceptând cazul în care colegiul nu a adoptat avizul respectiv în termenul stabilit.
(15)În termen de 10 zile lucrătoare de când primeşte avizul colegiului menţionat la articolul 18 sau după ce expiră termenul pentru emiterea avizului respectiv, în funcţie de care dintre aceste date survine mai întâi, autoritatea competentă a CPC şi ESMA acordă sau refuză fiecare validarea, ţinând seama de rapoartele menţionate la alineatul (1d) primul paragraf de la prezentul articol şi de avizul respectiv, şi se informează reciproc în scris în acest sens, furnizând o explicaţie pe deplin motivată a acordării sau a refuzului. În cazul în care autoritatea competentă a CPC sau ESMA nu a validat modificarea, validarea se refuză.
În cazul în care autoritatea competentă a CPC sau ESMA nu este de acord cu avizul colegiului menţionat la articolul 18, inclusiv cu orice condiţii sau recomandări cuprinse într-un astfel de aviz, decizia sa conţine o motivare completă şi o explicaţie privind orice deviere semnificativă de la avizul respectiv sau de la condiţiile ori recomandările respective.
(16)Autoritatea competentă a CPC informează CPC, în termenul menţionat la alineatul (1e), dacă validările au fost acordate sau refuzate şi furnizează o explicaţie pe deplin motivată în acest sens.
(17)CPC nu poate adopta nicio modificare semnificativă a modelului sau parametrului menţionat la alineatul (1) înainte de a obţine validarea atât din partea autorităţii sale competente cât şi a ESMA.
Prin derogare de la primul paragraf, la cererea CPC, autoritatea competentă, cu acordul ESMA, poate permite adoptarea provizorie a unei modificări semnificative a unui model sau parametru înainte de acordarea validărilor, în cazuri justificate corespunzător. O astfel de modificare temporară este permisă numai pentru o anumită perioadă specificată în comun de autoritatea competentă a CPC şi de ESMA. După expirarea perioadei respective, CPC nu i se permite să utilizeze o astfel de modificare decât dacă ea a fost validată în temeiul prezentului articol.
(18)Modificările parametrilor care sunt rezultatul aplicării unei metodologii care face parte dintr-un model validat, fie ca urmare a unor contribuţii externe, fie ca urmare a unui exerciţiu periodic de revizuire sau calibrare, nu sunt considerate modificări ale modelelor şi parametrilor în sensul prezentului articol şi al articolului 49a.
(19)Se consideră că o modificare este semnificativă dacă se îndeplineşte cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a)modificarea duce la o scădere sau o creştere considerabilă a resurselor financiare prefinanţate totale ale CPC, inclusiv a cerinţelor de marjă, a fondului de garantare şi a resurselor proprii dedicate menţionate la articolul 45 alineatul (4);
b)se modifică structura sau elementele structurale ale modelului de marjă;
c)o componentă a modelului de marjă, inclusiv un parametru de marjă sau o majorare, este introdusă, eliminată sau modificată într-un mod care conduce la o scădere sau la o creştere semnificativă a rezultatelor modelului de marjă la nivelul CPC;
d)se modifică metodologia utilizată pentru calcularea compensărilor de portofoliu, ceea ce duce la o scădere sau la o creştere considerabilă a cerinţelor de marjă totale pentru instrumentele financiare din portofoliu;
e)se modifică metodologia pentru definirea şi calibrarea scenariilor de teste de rezistenţă în scopul determinării dimensiunii fondurilor de garantare ale CPC şi a dimensiunii contribuţiilor individuale ale membrilor compensatori la fondurile de garantare respective, ceea ce duce la o scădere sau la o creştere semnificativă a dimensiunii oricăruia dintre fondurile de garantare sau a oricărei contribuţii individuale la fondul de garantare;
f)se modifică metodologia aplicată pentru evaluarea riscului de lichiditate, ceea ce duce la o scădere sau la o creştere semnificativă a necesarului de lichiditate estimat în orice monedă sau a necesarului total de lichiditate;
g)se modifică metodologia aplicată pentru determinarea riscului de concentrare pe care îl are o CPC faţă de o contraparte individuală, astfel încât expunerea globală a CPC faţă de contrapartea respectivă să scadă sau să crească în mod semnificativ;
h)se modifică metodologia aplicată pentru evaluarea garanţiilor sau calibrarea marjei de ajustare a garanţiilor, ceea ce duce la o scădere sau la o creştere semnificativă a valorii totale a garanţiilor;
i)modificarea ar putea avea un efect important asupra riscului global al CPC.
(2)O CPC testează periodic aspectele esenţiale ale procedurilor pentru situaţiile de neîndeplinire a obligaţiilor de plată şi ia toate măsurile rezonabile pentru a se asigura că toţi membrii compensatori le înţeleg, şi dispun de mecanismele adecvate pentru a reacţiona în eventualitatea apariţiei unei situaţii de neîndeplinire a obligaţiilor de plată.
(3)O CPC face publice informaţiile esenţiale referitoare la modelul de gestionare a riscurilor şi la ipotezele adoptate pentru efectuarea testelor de rezistenţă menţionate la alineatul (1).
(4)Pentru a asigura armonizarea consecventă a prezentului articol, după consultarea cu ABE, cu celelalte autorităţi competente şi cu membrii SEBC, AEVMP elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare în care precizează:
a)tipul de teste care trebuie efectuate pentru diferitele clase de instrumente financiare şi portofolii;
b)participarea membrilor compensatori sau a altor persoane la teste;
c)frecvenţa testelor;
d)orizonturile de timp pentru teste;
e)informaţiile esenţiale prevăzute la alineatul (3).
AEVMP înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 30 septembrie 2012.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(5)ESMA elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a detalia:
a)ce constituie o creştere sau o scădere semnificativă în sensul alineatului (1i) litera (a) şi literele (c)-(h);
b)elementele care trebuie luate în considerare atunci când se evaluează dacă este îndeplinită una din condiţiile menţionate la alineatul (1i);
c)alte modificări ale modelelor care pot fi considerate ca fiind deja acoperite de modelul aprobat şi, prin urmare, nu sunt considerate o modificare a modelului şi nu fac obiectul procedurilor stabilite la prezentul articol sau la articolul 49a; şi
d)listele documentelor necesare care trebuie să însoţească o cerere de validare în temeiul alineatului (1c) de la prezentul articol şi al articolului 49a şi informaţiile pe care ar trebui să le conţină astfel de documente pentru a se demonstra că CPC respectă toate cerinţele relevante din prezentul regulament.
Documentele şi nivelul informaţiilor solicitate sunt proporţionale cu tipul de validare a modelului, dar conţin suficiente detalii pentru a asigura o analiză adecvată a modificării.
În sensul primului paragraf litera (a), ESMA poate stabili valori diferite pentru fiecare din literele de la alineatul (1i).
ESMA înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 25 decembrie 2025.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(6)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a preciza formatul electronic al cererii care trebuie depusă în baza de date centrală pentru validarea menţionată la alineatul (1b) de la prezentul articol şi la articolul 49a.
ESMA înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf până la 25 decembrie 2025.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.