Partea 4 - Observaţiile părţilor interesate - Regulamentul 612/24-mar-2025 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/159 al Comisiei de instituire a unei măsuri de salvgardare definitive aplicabilă importurilor de anumite produse siderurgice

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 28 Martie 2025
PARTEA 4:Observaţiile părţilor interesate
(44)Comisia a primit 12 răspunsuri la chestionare, 40 de observaţii şi 22 de obiecţii de la părţile interesate, inclusiv de la producătorii de oţel din Uniune, de la utilizatorii şi importatorii de oţel din Uniune, precum şi de la asociaţiile acestora, de la producătorii-exportatori şi de la guvernele ţărilor terţe. Prezenta secţiune oferă o imagine de ansamblu a observaţiilor părţilor interesate, organizate în 8 subsecţiuni. Observaţiile sunt grupate în funcţie de natura şi conţinutul lor.
(45)Industria Uniunii a afirmat că contingentele tarifare existente nu se mai aliniază la cererea de oţel din UE. Industria a susţinut că, în comparaţie cu 2019, contingentele au fost liberalizate cu mai mult de 15 puncte procentuale. Acest lucru, împreună cu recenta scădere a cererii de oţel, a creat un decalaj tot mai mare între volumele actuale de contingente scutite de taxe vamale şi cererea reală. Prin urmare, industria Uniunii a solicitat o ajustare a contingentelor tarifare pentru a reflecta mai bine cererea actuală, solicitând Comisiei să reducă nivelurile contingentelor tarifare cu 25% până la 50% în medie.
(46)Anumite ţări exportatoare şi utilizatori au susţinut că, deşi cererea agregată poate părea să fi scăzut, anumite sectoare prezintă o cerere din ce în ce mai mare pentru anumite produse siderurgice. Potrivit acestor părţi, restrângerea contingentelor tarifare pentru aceste categorii ar avea un impact negativ asupra competitivităţii industriilor din aval ale UE. Prin menţinerea unor contingente mai flexibile, aceste industrii îşi pot satisface mai bine nevoile materiale, pe care producătorii din UE ar putea să nu fie în măsură să le furnizeze în cantităţi suficiente. Aceste părţi au susţinut că o abordare universală a contingentelor tarifare nu reflectă diversitatea cererii din diferite sectoare din UE.
(47)În plus, mai mulţi producători-exportatori au menţionat un raport recent al WorldSteel, care prevede că cererea de oţel la nivel mondial va creşte în 2025 (39). Ei susţin că acest lucru contrazice previziunile industriei, punând sub semnul întrebării fiabilitatea elementelor de probă pe care aceasta le-a furnizat.
(39)WorldSteel Association: Short Range Outlook (Perspective pe termen scurt), octombrie 2024.
(48)Industria Uniunii a afirmat că situaţia sa economică s-a deteriorat semnificativ, în special în ultimele trimestre şi susţine că acest lucru este vizibil în ceea ce priveşte producţia, vânzările şi profitabilitatea, în timp ce importurile îşi menţin cote de piaţă ridicate sau în creştere şi subcotează preţurile producătorilor din UE.
(49)Anumite ţări exportatoare şi utilizatori au susţinut că factori externi, cum ar fi costurile ridicate ale energiei şi problemele geopolitice, au influenţat în mod semnificativ piaţa oţelului. Aceşti factori, mai degrabă decât presiunea importurilor, pot reprezenta o mare parte din dificultăţile cu care se confruntă industria siderurgică a UE.
(50)Industria Uniunii a solicitat eliminarea reportării trimestriale a contingentelor neutilizate în trimestrul următor sau, alternativ, limitarea reportării. Mai multe ţări exportatoare şi utilizatori au solicitat menţinerea mecanismului de reportare, susţinând că acesta este un element esenţial al structurii contingentelor tarifare care oferă previzibilitate şi, ca atare, nu intră în domeniul de aplicare al reexaminării.
(51)Anumite ţări exportatoare şi anumiţi utilizatori au solicitat eliminarea sistemului de contingente specifice de ţară pentru anumite categorii (sau chiar pentru toate categoriile), precum şi gestionarea contingentelor la nivel global în fiecare trimestru pentru a maximiza utilizarea lor.
(52)Industria Uniunii şi un producător-exportator au solicitat Comisiei să recalculeze toate contingentele pe baza unei noi perioade de referinţă. Comisia a primit, de asemenea, mai multe cereri (din partea utilizatorilor şi a producătorilor-exportatori) de creştere a contingentelor în anumite categorii pentru a răspunde cererii tot mai mari a industriilor din aval din UE.
(53)Industria Uniunii a afirmat, de asemenea, că produsele siderurgice chineze care fac obiectul măsurilor antidumping continuă să intre pe piaţa UE la preţuri extrem de scăzute, ceea ce face ca taxele vamale instituite să fie ineficiente. Având în vedere cele menţionate mai sus, industria a solicitat Comisiei să reinstituie contingentele specifice de ţară pentru China în acele categorii în care volumele au fost redistribuite anterior din cauza prezenţei măsurilor antidumping.
(54)În cele din urmă, unele părţi interesate (industria Uniunii şi unii producători-exportatori) au solicitat Comisiei să ia măsuri pentru a evita diluarea taxelor cauzată de epuizarea imediată în prima zi a unui sfert din contingentele reziduale fie prin introducerea unei administrări lunare, fie prin introducerea unui regim bazat pe principiul "primul venit, primul servit" pentru alocarea contingentelor. Anumite ţări exportatoare şi anumiţi producători s-au opus introducerii unui sistem de alocare bazat pe principiul "primul venit, primul servit", susţinând că regimul nu ar fi practic de pus în aplicare.
(55)Unele părţi interesate (în principal producătorii-exportatori şi industria Uniunii) au susţinut că, de la reexaminarea anterioară şi, în special, în 2024, anumiţi exportatori şi-au crescut în mod semnificativ exporturile în anumite categorii ale contingentului rezidual, ceea ce a dus la excluderea altora. Pentru a rezolva această problemă, unii au solicitat introducerea unor contingente suplimentare specifice de ţară sau extinderea utilizării plafoanelor în contingentele reziduale.
(56)În plus, mai multe părţi interesate au afirmat că actualul regim de neacces ar trebui extins pentru a preveni excluderea din contingentul rezidual în anumite categorii. O altă parte interesată a sugerat că Comisia ar trebui să extindă mai degrabă regimul de acces limitat.
(57)Industria Uniunii a solicitat Comisiei să ia în considerare posibilitatea de a nu acorda noi scutiri ţărilor în curs de dezvoltare pe baza celor mai recente date privind importurile. Mai multe părţi interesate au contestat această posibilitate şi au solicitat o actualizare a listei ţărilor în curs de dezvoltare membre ale OMC excluse din domeniul de aplicare al măsurii.
(58)Industria Uniunii a afirmat că liberalizarea contingentelor nu mai este adecvată, având în vedere scăderea cererii şi creşterea decalajelor faţă de nivelul actual al volumelor contingentelor scutite de taxe vamale. Pe de altă parte, alte părţi interesate au solicitat Comisiei să crească nivelul de liberalizare peste nivelul actual de 1% sau cel puţin să menţină nivelul actual, fie pentru toate categoriile de produse, fie pentru anumite categorii de produse şi/sau origini specifice.
(59)Industria Uniunii a solicitat Comisiei să ia în considerare creşterea taxei în afara contingentului de 25%. S-a susţinut că o astfel de măsură este meritată, având în vedere nivelurile scăzute ale preţurilor importurilor determinate de înrăutăţirea supracapacităţii la nivel mondial, plus numărul tot mai mare de măsuri de apărare comercială în ţările terţe. S-a argumentat că o taxă în afara contingentului de 25% nu mai este suficientă pentru a împiedica importurile în afara contingentului.
(60)În plus, anumite ţări exportatoare au solicitat să fie excluse de la aplicarea măsurii pe baza acordurilor lor de asociere cu Uniunea.
(61)Mai multe părţi interesate au solicitat împărţirea contingentului tarifar pentru anumite categorii în două subcategorii, pentru a aborda mai bine particularităţile produselor grupate în cadrul categoriilor. Acest lucru a fost susţinut pentru categoria 1 de către un utilizator din Uniune, pentru categoria 16 de către un producător-exportator şi pentru categoriile 21 şi 26 de către producătorii din Uniune.
(62)O parte interesată (un producător-exportator din Egipt) a afirmat că plafonul de 15% din categoria 1, care a fost introdus în cea de a doua reexaminare în perspectiva prelungirii măsurilor, a restricţionat fluxurile sale comerciale tradiţionale. Partea interesată a susţinut că volumul exporturilor sale istorice către UE a depăşit în mod semnificativ acest plafon.