Art. 2. - Art. 2: Definiţii - Regulamentul 604/26-iun-2013 de stabilire a criteriilor şi mecanismelor de determinare a statului membru responsabil de examinarea unei cereri de protecţie internaţională prezentate într-unul dintre statele membre de către un resortisant al unei ţări terţe sau de către un apatrid
Acte UE
Jurnalul Oficial 180L
În vigoare Versiune de la: 29 Iunie 2013
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentului regulament:
(a)"resortisant al unei ţări terţe" înseamnă orice persoană care nu este cetăţean al Uniunii în sensul articolului 20 alineatul (1) al TFUE şi care nu este cetăţean al unui stat care participă la prezentul regulament în virtutea unui acord cu Uniunea Europeană;
(b)"cerere de protecţie internaţională" înseamnă o cerere de protecţie internaţională, astfel cum este definită la articolul 2 litera (h) din Directiva 2011/95/UE;
(c)"solicitant" înseamnă un resortisant al unei ţări terţe sau un apatrid care a prezentat o cerere de protecţie internaţională, cu privire la care nu s-a luat încă o decizie definitivă;
(d)"examinarea unei cereri de protecţie internaţională" înseamnă orice măsură de examinare, decizie sau hotărâre pronunţată cu privire la o cerere de protecţie internaţională de către autorităţile competente în conformitate cu Directiva 2013/32/UE şi cu Directiva 2011/95/UE cu excepţia procedurilor de determinare a statului membru responsabil în conformitate cu prezentul regulament;
(e)"retragerea unei cereri de protecţie internaţională" înseamnă acţiunile prin care solicitantul pune capăt procedurii iniţiate prin prezentarea cererii sale de protecţie internaţională, în conformitate cu Directiva 2013/32/UE, fie în mod explicit, fie în mod tacit;
(f)"persoana care beneficiază de protecţie internaţională" înseamnă un resortisant al unei ţări terţe sau un apatrid căruia i s-a acordat protecţie internaţională, în sensul articolului 2 litera (a) din Directiva 2011/95/UE;
(g)"membri de familie" înseamnă, în măsura în care familia exista deja în ţara de origine, următorii membri de familie ai solicitantului care sunt prezenţi pe teritoriul statelor membre:
- soţul solicitantului sau partenerul său necăsătorit într-o relaţie stabilă, atunci când legislaţia sau practica statului membru în cauză rezervă cuplurilor necăsătorite un tratament comparabil cu cel rezervat cuplurilor căsătorite, în temeiul legislaţiei sale privind resortisanţii ţărilor terţe;
- copiii minori ai cuplurilor menţionate la prima liniuţă sau ai solicitantului, cu condiţia ca aceştia să fie necăsătoriţi şi indiferent dacă sunt născuţi din căsătorie sau în afara căsătoriei sau adoptaţi în conformitate cu definiţia din dreptul naţional;
- atunci când solicitantul este minor şi necăsătorit, tatăl, mama sau alt adult responsabil de acesta fie în temeiul legii, fie în temeiul practicii din statul membru în care este prezent adultul;
- atunci când beneficiarul de protecţie internaţională este minor şi necăsătorit, tatăl, mama sau alt adult responsabil de aceasta fie în temeiul legii, fie în temeiul practicii din statul membru în care este prezent beneficiarul;
(h)"rudă" înseamnă sora sau fratele mamei sau tatălui solicitantului, aflaţi la vârstă adultă, sau bunicul sau bunica solicitantului care sunt prezenţi pe teritoriul unui stat membru, indiferent dacă solicitantul este născut din căsătorie sau în afara căsătoriei sau adoptat, în conformitate cu definiţia din dreptul naţional;
(i)"minor" înseamnă un resortisant al unei ţări terţe sau un apatrid sub vârsta de 18 ani;
(j)"minor neînsoţit" înseamnă un minor care soseşte pe teritoriul statului membru neînsoţit de un adult responsabil pentru el în temeiul legii sau al practicii din statul membru în cauză şi atât timp cât acesta nu este luat în întreţinere efectiv de un astfel de adult; sunt incluşi minorii care sunt lăsaţi neînsoţiţi după ce au intrat pe teritoriul statelor membre;
(k)"reprezentant" înseamnă o persoană sau o organizaţie desemnată de organismele competente pentru a acorda asistenţă şi a reprezenta minorul neînsoţit în cadrul procedurilor prevăzute în prezentul regulament în vederea asigurării interesului superior al copilului şi, dacă este necesar, a exercitării capacităţii juridice în numele minorului. Atunci când o organizaţie este desemnată în calitate de reprezentant, aceasta desemnează persoana responsabilă de îndeplinirea sarcinilor sale în raport cu minorul, în conformitate cu prezentul regulament;
(l)"permis de şedere" însemnă orice autorizaţie eliberată de autorităţile statelor membre care autorizează un resortisant al unei ţări terţe sau un apatrid să stea pe teritoriul său, inclusiv documentele care materializează autorizaţia de a rămâne pe teritoriu în cadrul unui regim de protecţie temporară sau până ce încetează circumstanţele care împiedică ducerea la îndeplinire a unui ordin de expulzare, cu excepţia vizelor şi a autorizaţiilor de şedere eliberate în perioada necesară pentru determinarea statului membru responsabil, astfel cum este stabilit prin prezentul regulament sau în timpul examinării unei cereri de protecţie internaţională sau a unei cereri de permis de şedere;
(m)"viză" înseamnă autorizaţia sau decizia statului membru necesară în vederea tranzitului sau a intrării pentru o şedere intenţionată în acel stat membru sau în mai multe state membre. Tipul vizei este determinat în conformitate cu următoarele definiţii:
- "viză de şedere de lungă durată" înseamnă o autorizaţie sau o decizie eliberată de unul dintre statele membre în conformitate cu legislaţia sa naţională sau cu legislaţia Uniunii necesară în vederea intrării pentru o şedere intenţionată în acel stat membru pentru o perioadă care depăşeşte trei luni;
- "viză de şedere de scurtă durată" înseamnă o autorizaţie sau o decizie a unui stat membru în vederea tranzitării sau a unei şederi intenţionate pe teritoriul unuia, mai multora sau al tuturor statelor membre pentru o perioadă de cel mult trei luni în oricare perioadă de şase luni care începe la data primei intrări pe teritoriul statelor membre;
- "viză de tranzit aeroportuar" înseamnă o viză valabilă pentru tranzitarea zonelor de tranzit internaţional ale unuia sau mai multor aeroporturi din statele membre;
(n)"riscul sustragerii de la procedură" înseamnă, într-un caz individual, existenţa unor motive bazate pe criterii obiective definite de lege, de a considera că un solicitant sau un resortisant al unei ţări terţe sau un apatrid care este implicat într-o procedură de transfer se poate sustrage procedurii.