Art. 46. - Art. 46: Dispoziţii generale - Regulamentul 600/15-mai-2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 173L
În vigoare Versiune de la: 23 Noiembrie 2025
Art. 46: Dispoziţii generale
(1)Societăţile din ţări terţe pot presta servicii de investiţii sau activităţi de investiţii cu sau fără servicii auxiliare în beneficiul contrapărţilor eligibile şi al clienţilor profesionali în sensul secţiunii I din anexa II la Directiva 2014/65/UE stabiliţi pe întreg teritoriul Uniunii, fără a înfiinţa o sucursală, în cazul în care sunt înregistrate în registrul societăţilor din ţările terţe ţinute de ESMA în conformitate cu articolul 47.
(2)ESMA înregistrează o societate dintr-o ţară terţă care a solicitat prestarea de servicii sau de activităţi de investiţii pe întreg teritoriul Uniunii în conformitate cu alineatul (1) doar în cazul în care sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)Comisia a adoptat o decizie în conformitate cu articolul 47 alineatul (1);
b)societatea este autorizată în jurisdicţia în care este înfiinţat sediul său principal să presteze serviciile sau activităţile de investiţii care urmează a fi furnizate în cadrul Uniunii şi face obiectul unei supravegheri şi al unor controale eficace care asigură conformitatea deplină cu cerinţele aplicabile în ţara terţă respectivă;
c)au fost încheiate acorduri de cooperare în conformitate cu articolul 47 alineatul (2).
d)firma a instituit mecanismele şi procedurile necesare pentru raportarea informaţiilor prevăzute la alineatul (6a).
(3)În cazul în care o societate dintr-o ţară terţă este înregistrată conform dispoziţiilor prezentului articol, statele membre nu impun acesteia cerinţe suplimentare în ceea ce priveşte aspectele reglementate prin prezentul regulament sau prin Directiva 2014/65/UE şi, de asemenea, nu tratează societăţile din ţările terţe într-un mod mai favorabil decât societăţile din Uniune.
(4)Societatea din ţara terţă menţionată la alineatul (1) depune cererea de înregistrare la ESMA, după adoptarea de către Comisie a deciziei menţionate la articolul 47 prin care se stabileşte echivalenţa cadrului juridic şi de supraveghere din ţara terţă în care este autorizată societatea respectivă cu cerinţele menţionate la articolul 47 alineatul (1).
Societatea solicitantă din ţara terţă furnizează ESMA toate informaţiile necesare pentru înregistrarea sa. În termen de 30 de zile lucrătoare de la primirea cererii, ESMA stabileşte dacă aceasta este completă. În cazul în care cererea nu este completă, ESMA fixează un termen limită în care societatea solicitantă din ţara terţă trebuie să furnizeze informaţii suplimentare.
Decizia de înregistrare trebuie să se bazeze pe condiţiile stabilite la alineatul (2).
În termen de 180 de zile lucrătoare de la data depunerii unei cereri complete, ESMA informează în scris societatea solicitantă din ţara terţă, oferind explicaţii şi argumente referitoare la acordarea sau refuzarea înregistrării.
Statele membre pot permite firmelor din ţări terţe să furnizeze servicii de investiţii sau să desfăşoare activităţi de investiţii împreună cu servicii auxiliare pentru contrapărţile eligibile şi clienţii profesionali în sensul secţiunii I din anexa II la Directiva 2014/65/UE pe teritoriul lor în conformitate cu regimurile naţionale atunci când nu a fost adoptată nicio decizie a Comisiei în conformitate cu articolul 47 alineatul (1), în cazul în care o astfel de decizie a fost adoptată dar nu mai este în vigoare sau în cazul în care serviciile sau activităţile în cauză nu fac obiectul deciziei.
(5)Societăţile din ţări terţe care furnizează servicii în conformitate cu prezentul articol informează clienţii stabiliţi în Uniune, înainte de furnizarea oricăror servicii de investiţii, în legătură cu faptul că nu sunt autorizate să furnizeze servicii către clienţi alţii decât contrapărţile eligibile şi clienţii profesionali în sensul secţiunii I din anexa II la Directiva 2014/65/UE şi că nu fac obiectul unei supravegheri în Uniune. Ele trebuie să menţioneze denumirea şi adresa autorităţii competente din ţara terţă responsabilă cu supravegherea.
Informaţiile menţionate la primul paragraf trebuie furnizate în scris şi într-un mod care să le facă uşor de observat.
Statele membre se asigură că, în cazul în care o contraparte eligibilă sau un client profesional în sensul secţiunii I din anexa II la Directiva 2014/65/UE care este stabilit sau situat pe teritoriul Uniunii iniţiază, la iniţiativa sa exclusivă, furnizarea unui serviciu de investiţii sau desfăşurarea unei activităţi de investiţii de către o firmă dintr-o ţară terţă, prezentul articol nu se aplică furnizării serviciului sau desfăşurării activităţii respective de către firma din ţara terţă pentru persoana în cauză şi nici relaţiei legate în mod specific de furnizarea serviciului sau desfăşurarea activităţii respective. Fără a aduce atingere relaţiilor din interiorul unui grup, situaţia în care o firmă dintr-o ţară terţă, inclusiv prin intermediul unei entităţi care acţionează în numele acesteia sau care are legături strânse cu o astfel de firmă dintr-o ţară terţă sau cu orice altă persoană care acţionează în numele unei astfel de entităţi, contactează clienţi sau clienţi potenţiali din Uniune nu se consideră a fi un serviciu furnizat la iniţiativa exclusivă a clientului. O iniţiativă a unor astfel de clienţi nu îndreptăţeşte firma din ţara terţă să comercializeze noi categorii de produse de investiţii sau de servicii de investiţii către acea persoană.
(6)Societăţile din ţări terţe care prestează servicii sau activităţi în conformitate cu prezentul articol oferă clienţilor stabiliţi în Uniune, înainte de prestarea oricărui tip de serviciu sau activităţi de investiţii în favoarea respectivului client stabilit în Uniune, posibilitatea de a înainta orice fel de litigiu cu privire la serviciile sau activităţile respective jurisdicţiei unei instanţe sau a unui tribunal de arbitraj dintr-un stat membru.
(61)Firmele din ţări terţe care furnizează servicii sau desfăşoară activităţi în conformitate cu prezentul articol informează anual ESMA cu privire la următoarele aspecte:
a)amploarea şi domeniul de aplicare al serviciilor furnizate şi al activităţilor desfăşurate de firme în Uniune, inclusiv distribuţia geografică între statele membre;
b)pentru firmele care desfăşoară activitatea menţionată la punctul 3 din secţiunea A a anexei I la Directiva 2014/65/UE, expunerea lor minimă, medie şi maximă lunară la contrapărţi din UE;
c)pentru firmele care furnizează serviciile menţionate la punctul 6 din secţiunea A a anexei I la Directiva 2014/65/UE, valoarea totală a instrumentelor financiare care provin de la contrapărţi din UE şi care au fost subscrise sau plasate cu angajament ferm în ultimele 12 luni;
d)cifra de afaceri şi valoarea agregată a activelor corespunzătoare serviciilor şi activităţilor menţionate la litera (a);
e)dacă s-au luat măsuri de protecţie a investitorilor, precum şi o descriere detaliată a acestora;
f)politica de gestionare a riscurilor şi măsurile aplicate de firmă pentru furnizarea serviciilor şi desfăşurarea activităţilor menţionate la litera (a);
g)mecanismele de guvernanţă, inclusiv persoanele care deţin funcţii-cheie pentru activităţile firmei în Uniune;
h)orice alte informaţii necesare pentru a permite ESMA sau autorităţilor competente să îşi îndeplinească sarcinile în conformitate cu prezentul regulament.
ESMA comunică autorităţilor competente ale statelor membre informaţiile primite în conformitate cu prezentul alineat în cazul în care o firmă dintr-o ţară terţă furnizează servicii de investiţii sau desfăşoară activităţi de investiţii în conformitate cu prezentul articol.
Atunci când este necesar pentru îndeplinirea sarcinilor ESMA sau ale autorităţilor competente în conformitate cu prezentul regulament, ESMA poate, inclusiv la cererea autorităţii competente a statelor membre în care o firmă dintr-o ţară terţă furnizează servicii de investiţii sau efectuează activităţi de investiţii în conformitate cu prezentul articol, să solicite firmelor din ţări terţe care furnizează servicii sau desfăşoară activităţi în conformitate cu prezentul articol să furnizeze orice alte informaţii suplimentare referitoare la operaţiunile lor.
(62)În cazul în care o firmă dintr-o ţară terţă furnizează servicii sau desfăşoară activităţi în conformitate cu prezentul articol, aceasta păstrează, la dispoziţia ESMA, datele referitoare la toate ordinele şi toate tranzacţiile din Uniune cu instrumente financiare pe care le-a desfăşurat, pe cont propriu sau în numele unui client, pentru o perioadă de cinci ani.
La cererea autorităţii competente a unui stat membru în care o firmă dintr-o ţară terţă furnizează servicii de investiţii sau desfăşoară activităţi de investiţii în conformitate cu prezentul articol, ESMA accesează datele relevante păstrate la dispoziţia sa în conformitate cu primul paragraf şi pune aceste date la dispoziţia autorităţii competente solicitante.
(63)În cazul în care o firmă dintr-o ţară terţă nu cooperează în cadrul unei investigaţii sau al unei inspecţii la faţa locului efectuate în conformitate cu articolul 47 alineatul (2) sau nu respectă o cerere din partea ESMA în conformitate cu alineatul (6a) sau (6b) din prezentul articol în timp util şi într-o manieră adecvată, ESMA poate retrage înregistrarea acesteia sau poate interzice sau restrânge temporar activităţile sale în conformitate cu articolul 49.
(7)În consultare cu ABE, ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare care să precizeze informaţiile pe care firma solicitantă din ţara terţă trebuie să le furnizeze în cererea sa de înregistrare menţionată la alineatul (4), precum şi informaţiile care trebuie raportate în conformitate cu alineatul (6a).
ESMA prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 26 septembrie 2020.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(8)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare prin care să specifice formatul în care trebuie prezentată cererea de înregistrare menţionată la alineatul (4) şi în care trebuie raportate informaţiile menţionate la alineatul (6a).
ESMA prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare până la 26 septembrie 2020.
Se conferă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.