Capitolul viii - Sancţiuni, procedura comitetului şi exercitarea delegării - Regulamentul 590/07-feb-2024 privind substanţele care diminuează stratul de ozon şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1005/2009
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 20 Februarie 2024
CAPITOLUL VIII:Sancţiuni, procedura comitetului şi exercitarea delegării
Art. 27: Sancţiuni
(1)Fără a aduce atingere obligaţiilor statelor membre în temeiul Directivei 2008/99/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (25), statele membre adoptă norme privind sancţiunile care se aplică în cazul nerespectării prezentului regulament şi iau toate măsurile necesare pentru a asigura aplicarea respectivelor sancţiuni. Înainte de 1 ianuarie 2026, statele membre notifică normele şi măsurile respective Comisiei şi îi comunică acesteia, fără întârziere, orice modificare ulterioară a acestora.
(25)Directiva 2008/99/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind protecţia mediului prin intermediul dreptului penal (JO L 328, 6.12.2008, p. 28).
(2)Sancţiunile trebuie să fie efective, proporţionale şi cu efect de descurajare şi se stabilesc ţinând seama în mod corespunzător de următoarele aspecte, după caz:
a)natura şi gravitatea încălcării;
b)populaţia sau mediul afectat de încălcare, ţinând seama de necesitatea de a asigura un nivel ridicat de protecţie a sănătăţii umane şi a mediului;
c)orice încălcare anterioară a prezentului regulament de către întreprinderea considerată răspunzătoare;
d)situaţia financiară a întreprinderii considerate răspunzătoare.
(3)Sancţiunile includ:
a)sancţiuni financiare de natură administrativă în conformitate cu alineatul (4); cu toate acestea statele membre pot utiliza, în mod alternativ, sancţiuni penale, cu condiţia ca acestea să fie echivalente din punctul de vedere al eficacităţii, proporţionalităţii şi al efectului de descurajare cu sancţiunile financiare de natură administrativă;
b)confiscarea sau punerea sub sechestru, retragerea sau eliminarea de pe piaţă sau preluarea de către autorităţile competente ale statelor membre a mărfurilor obţinute ilegal;
c)interdicţia temporară de a utiliza, produce, importa, exporta sau introduce pe piaţă substanţele care diminuează stratul de ozon sau produsele şi echipamentele care conţin substanţe care diminuează stratul de ozon ori a căror funcţionare se bazează pe acestea, în cazul unei încălcări grave sau al unor încălcări repetate.
(4)Sancţiunile financiare de natură administrativă menţionate la alineatul (3) litera (a) trebuie să fie proporţionale cu daunele aduse mediului, după caz, şi să îi priveze efectiv pe cei responsabili de beneficiile economice obţinute în urma încălcărilor comise. Nivelul sancţiunilor financiare de natură administrativă creşte treptat în cazul încălcărilor repetate.
În cazul producerii, importului, exportului, introducerii pe piaţă sau utilizării ilegale a substanţelor care diminuează stratul de ozon sau a produselor şi echipamentelor care conţin substanţele respective ori a căror funcţionare se bazează pe substanţele respective, suma maximă a sancţiunii financiare de natură administrativă reprezintă cel puţin de cinci ori valoarea de piaţă a substanţelor care diminuează stratul de ozon, a produselor sau echipamentelor în cauză. În cazul în care astfel de încălcări se repetă într-o perioadă de 5 ani, suma maximă a sancţiunii financiare de natură administrativă reprezintă cel puţin de opt ori valoarea de piaţă a substanţelor care diminuează stratul de ozon sau a produselor sau echipamentelor aferente.
Art. 28: Procedura comitetului
(1)Comisia este asistată de Comitetul pentru substanţe care diminuează stratul de ozon. Respectivul comitet reprezintă un comitet în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 182/2011.
(2)În cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
Art. 29: Exercitarea delegării
(1)Competenţa de a adopta acte delegate este conferită Comisiei în condiţiile prevăzute la prezentul articol.
(2)Competenţa de a adopta acte delegate menţionată la articolul 6 alineatul (2), articolul 7 alineatul (4), articolul 8 alineatul (7), articolul 9 alineatul (3), articolul 18 alineatul (1), articolul 19 alineatul (2), articolul 20 alineatul (7), articolul 22, articolul 23 alineatul (3) şi articolul 24 alineatul (4) se conferă Comisiei pentru o perioadă de timp nedeterminată de la 11 martie 2024.
Competenţa de a adopta acte delegate menţionată la articolul 16 alineatul (13) se conferă Comisiei pe o perioadă nedeterminată de la 3 martie 2025.
(3)Delegarea de competenţe menţionată la articolul 6 alineatul (2), articolul 7 alineatul (4), articolul 8 alineatul (7), articolul 9 alineatul (3), articolul 16 alineatul (13), articolul 18 alineatul (1), articolul 19 alineatul (2), articolul 20 alineatul (7), articolul 22, articolul 23 alineatul (3) şi articolul 24 alineatul (4) poate fi revocată oricând de Parlamentul European sau de Consiliu. O decizie de revocare pune capăt delegării de competenţe specificate în decizia respectivă. Decizia produce efecte din ziua care urmează datei publicării acesteia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau de la o dată ulterioară menţionată în decizie. Decizia nu aduce atingere actelor delegate care sunt deja în vigoare.
(4)Înainte de adoptarea unui act delegat, Comisia consultă experţii desemnaţi de fiecare stat membru în conformitate cu principiile prevăzute în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare.
(5)De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European şi Consiliului.
(6)Un act delegat adoptat în conformitate cu articolul 6 alineatul (2), articolul 7 alineatul (4), articolul 8 alineatul (7), articolul 9 alineatul (3), articolul 16 alineatul (13), articolul 18 alineatul (1), articolul 19 alineatul (2), articolul 20 alineatul (7), articolul 22, articolul 23 alineatul (3) şi articolul 24 alineatul (4) intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu au formulat obiecţii în termen de două luni de la notificarea acestuia către Parlamentul European şi Consiliu sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European şi Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecţii. Respectivul termen se prelungeşte cu două luni la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului.