Art. 501a. - Art. 501 a : Ajustarea cerinţelor de fonduri proprii pentru riscul de credit pentru expunerile faţă de entităţi care operează sau finanţează structuri fizice sau facilităţi, sisteme şi reţele care oferă sau sprijină servicii publice esenţiale - Regulamentul 575/26-iun-2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 176L

În vigoare
Versiune de la: 3 Noiembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
Art. 501a: Ajustarea cerinţelor de fonduri proprii pentru riscul de credit pentru expunerile faţă de entităţi care operează sau finanţează structuri fizice sau facilităţi, sisteme şi reţele care oferă sau sprijină servicii publice esenţiale
(1)Cerinţele de fonduri proprii pentru riscul de credit calculate în conformitate cu partea III titlul II se înmulţesc cu un factor de 0,75, cu condiţia ca expunerea să îndeplinească toate criteriile următoare:
a)expunerea este încadrată în clasa de expuneri menţionată la articolul 112 litera (g) sau în oricare dintre clasele de expuneri menţionate la articolul 147 alineatul (2) litera (c) punctul (i), (ii) sau (iii), fiind excluse expunerile aflate în stare de nerambursare;

b)expunerea este faţă de o entitate care a fost creată în mod special pentru a finanţa sau a opera structurile fizice sau facilităţile, sistemele şi reţelele care oferă sau sprijină servicii publice esenţiale;
c)sursa de rambursare a obligaţiei este reprezentată pentru cel puţin două treimi din cuantumul său de venitul generat de activele finanţate, şi nu de capacitatea independentă de rambursare a societăţii comerciale în sens mai larg sau de subvenţii, granturi sau finanţare furnizate de una sau mai multe dintre entităţile enumerate la alineatul (2) litera (b) punctele (i) şi (ii);
d)debitorul poate să îşi onoreze obligaţiile financiare chiar şi în condiţii de criză gravă care sunt relevante pentru riscul proiectului;
e)fluxurile de numerar pe care debitorul le generează sunt previzibile şi acoperă toate rambursările împrumuturilor viitoare pe durata împrumutului;
f)riscul de refinanţare al debitorului este scăzut sau diminuat în mod corespunzător, luând în considerare orice subvenţie, grant sau finanţare furnizată de una sau mai multe dintre entităţile menţionate la alineatul (2) litera (b) punctele (i) şi (ii);

g)dispoziţiile contractuale oferă creditorilor un înalt grad de protecţie, inclusiv în ceea ce priveşte următoarele elemente:
(i)în cazul în care veniturile debitorului nu sunt finanţate prin plăţi provenind de la un număr mare de utilizatori, dispoziţiile contractuale includ dispoziţii care protejează efectiv creditorii împotriva pierderilor rezultate din încetarea proiectului de către partea care acceptă să cumpere bunurile sau serviciile furnizate de către debitor;
(ii)debitorul are suficiente fonduri de rezervă, finanţate în totalitate cu numerar sau prin alte aranjamente financiare cu garanţi cu rating ridicat, pentru a acoperi cerinţele în materie de finanţare de urgenţă şi de capital circulant pe durata de viaţă a activelor menţionate la litera (b) de la prezentul alineat;
(iii)creditorii au un grad substanţial de control asupra activelor şi a veniturilor generate de către debitor;
(iv)creditorii sunt beneficiarii garanţiilor, în măsura permisă de legislaţia aplicabilă, în ceea ce priveşte activele şi contractele esenţiale pentru activitatea legată de infrastructură sau dispun de mecanisme alternative pentru a-şi garanta poziţia;
(v)capitalurile proprii sunt gajate în favoarea creditorilor, astfel încât aceştia să fie în măsură să preia controlul entităţii în caz de nerambursare;
(vi)utilizarea fluxurilor de trezorerie nete din activităţi de exploatare după efectuarea plăţilor obligatorii din proiect în alte scopuri decât pentru obligaţiile legate de serviciul datoriei este restricţionată;
(vii)există restricţii contractuale privind capacitatea debitorului de a desfăşura activităţi care ar putea fi în detrimentul creditorilor, inclusiv restricţia potrivit căreia nu pot fi emise noi titluri de datorie fără consimţământul furnizorilor de titluri de datorie existenţi;
h)obligaţia are rang prioritar faţă de toate celelalte creanţe, altele decât creanţele statutare şi creanţele contrapărţilor aferente instrumentelor financiare derivate;
i)în cazul în care debitorul se află în etapa de construcţie, investitorul în titluri de capital sau, în cazul în care există mai mult de un investitor în titluri de capital, grupul de investitori în titluri de capital, consideraţi împreună, îndeplineşte următoarele criterii:
(i)investitorii în titluri de capital au un istoric de proiecte de infrastructură supravegheate cu succes, capacitate financiară şi competenţă în domeniu;
(ii)investitorii în titluri de capital au un risc scăzut de nerambursare sau există un risc scăzut de pierderi semnificative pentru debitor ca urmare a intrării acestora în stare de nerambursare;
(iii)există mecanisme adecvate pentru a alinia interesul investitorilor în titluri de capital cu interesele creditorilor;
j)debitorul dispune de garanţii adecvate pentru a asigura finalizarea proiectului în conformitate cu specificaţiile, bugetul şi data de finalizare convenite, inclusiv de garanţii solide privind finalizarea sau implicarea unui constructor cu experienţă şi clauze contractuale adecvate privind daunele-interese;
k)în cazul în care riscurile de exploatare sunt semnificative, acestea sunt administrate în mod adecvat;
l)debitorul utilizează o tehnologie şi un model de proiectare testate;
m)au fost obţinute toate permisele şi autorizaţiile necesare;
n)debitorul utilizează instrumente financiare derivate numai în scopuri de diminuare a riscurilor;
o)pentru expunerile iniţiate după 1 ianuarie 2025, debitorul a efectuat o evaluare care a arătat că activele finanţate contribuie pozitiv la unul sau mai multe dintre obiectivele de mediu prevăzute la articolul 9 din Regulamentul (UE) 2020/852 şi nu prejudiciază în mod semnificativ celelalte obiective prevăzute la articolul respectiv sau că activele finanţate nu prejudiciază în mod semnificativ niciunul dintre obiectivele de mediu prevăzute la articolul respectiv.

(2)În sensul alineatului (1) litera (e), fluxurile de numerar generate nu sunt considerate previzibile decât în cazul în care o parte semnificativă din venituri îndeplineşte următoarele condiţii:
a)este îndeplinit unul dintre următoarele criterii:
(i)veniturile se bazează pe disponibilitate («availability-based»);
(ii)veniturile fac obiectul unei reglementări privind rata de rentabilitate;
(iii)veniturile fac obiectul unui contract cu obligaţii de plată necondiţionate («take-or-pay contract»);
(iv)nivelul producţiei sau al utilizării şi preţul îndeplinesc în mod independent unul dintre următoarele criterii:
- este reglementat;
- este fixat prin contract;
- este suficient de previzibil ca urmare a riscului scăzut aferent cererii;
b)în cazul în care veniturile debitorului nu sunt finanţate prin plăţi provenind de la un număr mare de utilizatori, partea care acceptă să achiziţioneze bunurile sau serviciile furnizate de debitor trebuie să fie una dintre următoarele:
(i)o bancă centrală, o administraţie centrală, o administraţie regională sau o autoritate locală, cu condiţia ca acestora să li se atribuie o pondere de risc de 0 %, în conformitate cu articolele 114 şi 115, sau un rating ECAI cu un nivel de calitate a creditului de cel puţin 3;
(ii)o entitate din sectorul public, cu condiţia să i se atribuie o pondere de risc de cel mult 20 % în conformitate cu articolul 116 sau un rating ECAI cu un nivel de calitate a creditului de cel puţin 3;
(iii)o bancă multilaterală de dezvoltare menţionată la articolul 117 alineatul (2);
(iv)o organizaţie internaţională menţionată la articolul 118;
(v)o entitate corporativă căreia i s-a atribuit un rating ECAI cu un nivel de calitate a creditului de cel puţin 3;
(vi)o entitate care poate fi înlocuită fără ca nivelul veniturilor şi data de realizare a acestora să se modifice în mod semnificativ.
(3)Instituţiile raportează autorităţilor competente o dată la şase luni valoarea totală a expunerilor faţă de entităţi implicate în proiecte de infrastructură, calculată în conformitate cu alineatul (1) din prezentul articol.
(4)Până la 28 iunie 2022, Comisia întocmeşte un raport cu privire la impactul cerinţelor de fonduri proprii prevăzute în prezentul regulament asupra creditării entităţilor implicate în proiecte de infrastructură şi transmite Parlamentului European şi Consiliului raportul respectiv împreună cu o propunere legislativă, dacă este cazul.
(5)În sensul alineatului (4), ABE transmite Comisiei următoarele:
a)o analiză a evoluţiei tendinţelor şi condiţiilor de pe pieţele de creditare în domeniul infrastructurii şi de finanţare de proiecte pe parcursul perioadei menţionate la alineatul (4);
b)o analiză a gradului efectiv de risc pe care îl prezintă entităţile menţionate la alineatul (1) litera (b) pe parcursul unui ciclu economic complet;
c)coerenţa dintre cerinţele de fonduri proprii prevăzute în prezentul regulament şi rezultatele analizei stabilite la literele (a) şi (b) de la prezentul alineat.