Art. 495b. - Art. 495 b : Dispoziţii tranzitorii pentru expunerile provenind din finanţări specializate - Regulamentul 575/26-iun-2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 176L

În vigoare
Versiune de la: 3 Noiembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
Art. 495b: Dispoziţii tranzitorii pentru expunerile provenind din finanţări specializate
(1)Prin derogare de la articolul 161 alineatul (4), pragurile minime ale LGD aplicabile expunerilor provenind din finanţări specializate tratate conform abordării IRB în cazul cărora se utilizează propriile estimări ale LGD sunt pragurile minime ale LGD aplicabile prevăzute la articolul 161 alineatul (4), înmulţite cu următorii factori:
a)50 % în perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2027;
b)80 % în perioada 1 ianuarie 2028-31 decembrie 2028;
c)100 % în perioada 1 ianuarie 2029-31 decembrie 2029.
(2)ABE elaborează un raport privind calibrarea adecvată a parametrilor de risc, inclusiv a parametrului marjei de ajustare, aplicabili expunerilor provenind din finanţări specializate conform abordării IRB şi, în special, privind estimările proprii ale LGD şi pragurile minime ale LGD, pentru fiecare categorie specifică de expuneri provenind din finanţări specializate, astfel cum se menţionează la articolul 147 alineatul (8). ABE include în special în raportul său date privind numărul mediu de cazuri de nerambursare şi de pierderi realizate observate în Uniune pentru diferite eşantioane de instituţii cu profiluri de activitate şi de risc diferite. ABE recomandă calibrări specifice ale parametrilor de risc, inclusiv ale parametrului marjei de ajustare, care să reflecte profilul de risc specific şi diferit al fiecărei categorii specifice de expuneri provenind din finanţări specializate.
ABE transmite acest raport Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei până la 10 iulie 2026.
Pe baza acestui raport şi ţinând seama în mod corespunzător de standardele conexe convenite la nivel internaţional elaborate de BCBS, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului, dacă este cazul, o propunere legislativă până la 31 decembrie 2027.
(3)Prin derogare de la articolul 122a alineatul (3) litera (a), expunerile provenind din finanţări specializate menţionate la litera respectivă pentru care nu este disponibilă o evaluare de credit direct aplicabilă efectuată de o ECAI desemnată pot primi, până la 31 decembrie 2032, o pondere de risc de 80 % în cazul în care ajustarea cerinţelor de fonduri proprii pentru riscul de credit menţionată la articolul 501a nu se aplică, iar expunerea este considerată a fi de înaltă calitate, luându-se în considerare toate criteriile următoare:
a)debitorul îşi poate îndeplini obligaţiile financiare chiar şi în condiţii de criză gravă datorită prezenţei tuturor caracteristicilor următoare:
(i)raportul expunere/valoare aferent expunerii este adecvat;
(ii)expunerea are un profil de rambursare prudent;
(iii)în momentul plăţii integrale a expunerii, durata de viaţă rămasă a activelor este corespunzătoare sau, alternativ, se recurge la un furnizor de protecţie cu bonitate ridicată;
(iv)există un risc scăzut de refinanţare a expunerii de către debitor sau riscul respectiv este diminuat în mod adecvat printr-o valoare reziduală corespunzătoare a activelor sau prin recurgerea la un furnizor de protecţie cu bonitate ridicată;
(v)debitorul are restricţii contractuale cu privire la activitatea sa şi la structura sa de finanţare;
(vi)debitorul utilizează instrumente financiare derivate numai în scopuri de diminuare a riscurilor;
(vii)riscurile operaţionale semnificative sunt gestionate în mod adecvat;
b)acordurile contractuale privind activele oferă creditorilor un grad ridicat de protecţie, inclusiv următoarele caracteristici:
(i)creditorii au un drept de prim rang executoriu din punct de vedere juridic asupra activelor finanţate şi, după caz, asupra veniturilor pe care le generează acestea;
(ii)există restricţii contractuale privind capacitatea debitorului de a modifica activul într-un mod care ar avea un impact negativ asupra valorii sale;
(iii)în cazul în care activul este în construcţie, creditorii au un drept de prim rang executoriu din punct de vedere juridic asupra activelor şi asupra contractelor de construcţie-suport;
c)activele finanţate îndeplinesc toate standardele următoare pentru a funcţiona în mod corect şi eficace:
(i)tehnologia şi proiectarea activului sunt testate;
(ii)s-au obţinut toate permisele şi autorizaţiile necesare pentru funcţionarea activelor;
(iii)în cazul în care activul este în construcţie, debitorul dispune de garanţii adecvate cu privire la specificaţiile, bugetul şi data de finalizare convenite ale activului, printre care garanţii solide de finalizare sau implicarea unui constructor cu experienţă şi clauze contractuale adecvate privind daunele-interese;
(4)ABE elaborează un raport în care sunt analizate următoarele elemente:
a)evoluţia tendinţelor şi a condiţiilor de pe pieţele de finanţare de obiecte din Uniune;
b)gradul efectiv de risc al expunerilor din finanţarea de obiecte pe parcursul unui ciclu economic complet;
c)impactul asupra cerinţelor de fonduri proprii al tratamentului prevăzut la articolul 122a alineatul (3) litera (a) pentru expunerile din finanţarea de obiecte, fără a ţine seama de articolul 465 alineatul (1);
d)dacă este oportun să se definească subclasa «finanţare de obiecte de înaltă calitate» şi să se atribuie un tratament prudenţial diferit respectivei subclase de expuneri.
ABE transmite acest raport Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei până la 31 decembrie 2030.
Pe baza acestui raport şi ţinând seama în mod corespunzător de standardele conexe convenite la nivel internaţional elaborate de BCBS, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului, dacă este cazul, o propunere legislativă până la 31 decembrie 2031.