Art. 458. - Art. 458: Riscul macroprudenţial sau sistemic identificat la nivelul unui stat membru - Regulamentul 575/26-iun-2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 176L
În vigoare Versiune de la: 3 Noiembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
Art. 458: Riscul macroprudenţial sau sistemic identificat la nivelul unui stat membru
(1)Statele membre desemnează autoritatea responsabilă cu aplicarea prezentului articol. Autoritatea respectivă este autoritatea competentă sau autoritatea desemnată.
(2)În cazul în care constată schimbări în intensitatea riscului macroprudenţial sau sistemic manifestat în cadrul sistemului financiar care pot să genereze consecinţe negative semnificative pentru sistemul financiar şi economia reală dintr-un anumit stat membru, iar autoritatea respectivă consideră că schimbările respective nu pot fi abordate prin intermediul altor instrumente macroprudenţiale din prezentul regulament şi din Directiva 2013/36/UE într-un mod la fel de eficace ca în cazul punerii în aplicare de măsuri naţionale mai stricte, autoritatea desemnată în conformitate cu alineatul (1) de la prezentul articol notifică situaţia respectivă Comisiei şi CERS în consecinţă. CERS transmite notificarea către Parlamentul European, Consiliu şi ABE fără întârziere.
Notificarea este însoţită de următoarele documente şi include, după caz, elemente de probă cantitative sau calitative cu privire la:
a)schimbările în intensitatea riscului macroprudenţial sau sistemic;
b)motivele pentru care astfel de modificări ar putea prezenta o ameninţare la adresa stabilităţii financiare la nivel naţional sau la adresa economiei reale;
c)o explicaţie a motivului pentru care autoritatea consideră că instrumentele macroprudenţiale prevăzute la articolele 124 şi 164 din prezentul regulament şi la articolele 133 şi 136 din Directiva 2013/36/UE ar fi mai puţin adecvate şi eficace pentru abordarea riscurilor respective decât proiectele de măsuri naţionale menţionate litera (d) de la prezentul alineat;
d)proiecte de măsuri la nivel naţional pentru instituţii autorizate la nivel naţional sau pentru un subset de astfel de instituţii, menite să reducă schimbările în intensitatea riscului şi privind:
(i)nivelul de fonduri proprii prevăzut la articolul 92;
(ii)cerinţele pentru expunerile mari prevăzute la articolul 392 şi la articolele 395-403;
(iii)cerinţele de lichiditate prevăzute în partea a şasea;
(iv)ponderile de risc destinate ţintirii bulelor speculative în sectorul bunurilor imobile locative şi al bunurilor imobile comerciale;
(v)cerinţele de publicare prevăzute în partea a opta;
(vi)nivelul amortizorului de conservare a capitalului, prevăzut la articolul 129 din Directiva 2013/36/UE; sau
(vii)expunerile intrasectoriale din sectorul financiar;
e)o explicaţie a motivelor pentru care proiectele de măsuri sunt considerate de către autorităţile desemnate în conformitate cu alineatul (1) ca fiind corespunzătoare, eficace şi proporţionale în vederea abordării situaţiei; şi
f)o evaluare a impactului probabil pozitiv sau negativ al proiectelor de măsuri asupra pieţei interne, pe baza informaţiilor aflate la dispoziţia statului membru vizat.
(3)În cazul în care sunt autorizate să aplice măsuri la nivel naţional, în conformitate cu prezentul articol, autorităţile stabilite în conformitate cu alineatul (1) furnizează autorităţilor competente din alte ţări toate informaţiile relevante.
(4)Se conferă Consiliului, hotărând cu majoritate calificată la propunerea Comisiei, competenţa de a adopta un act de punere în aplicare pentru a respinge proiectele de măsuri naţionale menţionate la alineatul (2) litera (d).
În termen de o lună de la primirea notificării menţionate la alineatul (2), CERS şi ABE prezintă Consiliului, Comisiei şi statului membru în cauză avizele lor cu privire la aspectele menţionate la alineatul respectiv literele (a)-(f).
Ţinând cont în mod special de avizele menţionate la al doilea paragraf şi dacă există probe robuste, puternice şi detaliate că măsura va avea un impact negativ asupra pieţei interne care depăşeşte beneficiile legate de stabilitatea financiară care rezultă din reducerea riscului sistemic sau macroprudenţial identificat, Comisia poate să propună Consiliului, în termen de o lună, un act de punere în aplicare pentru a respinge proiectele de măsuri naţionale propuse.
În absenţa unei propuneri a Comisiei în termenul de o lună menţionat, statul membru respectiv poate adopta imediat proiectele de măsuri naţionale pentru o perioadă de până la doi ani sau până la încetarea existenţei riscului macroprudenţial sau sistemic, dacă aceasta are loc mai devreme.
Consiliul decide asupra propunerii Comisiei în termen de o lună de la primirea propunerii şi îşi expune motivele de respingere sau de acceptare a proiectelor de măsuri naţionale.
Consiliul respinge proiectele de măsuri naţionale propuse numai dacă consideră că nu se îndeplineşte cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a)schimbările în intensitatea riscului macroprudenţial sau sistemic sunt de natură să prezinte o ameninţare la adresa stabilităţii financiare la nivel naţional;
b)instrumentele macroprudenţiale prevăzute în prezentul regulament şi în Directiva 2013/36/UE sunt mai puţin adecvate sau eficace decât proiectele de măsuri naţionale pentru abordarea riscului macroprudenţial sau sistemic identificat;
c)proiectele de măsuri naţionale nu prezintă efecte adverse disproporţionate în ceea ce priveşte întregul sistem financiar sau părţi ale acestuia în alte state membre sau la nivelul Uniunii în ansamblu, formând sau creând astfel un obstacol pentru funcţionarea pieţei interne şi
d)chestiunea priveşte un singur stat membru.
Evaluarea Consiliului ţine seama de avizele CERS şi ABE şi se bazează pe probele prezentate în conformitate cu alineatul (2) de autoritatea desemnată în conformitate cu alineatul (1).
În absenţa unui act de punere în aplicare al Consiliului de respingere a proiectelor de măsuri naţionale propuse în termen de o lună de la primirea de către Comisie a propunerii, statul membru în cauză poate adopta şi aplica măsurile pentru o perioadă de până la doi ani sau până la încetarea existenţei riscului macroprudenţial sau sistemic, dacă aceasta are loc mai devreme.
(5)Alte state membre pot recunoaşte măsurile adoptate în conformitate cu prezentul articol şi pot aplica măsurile în cazul instituţiilor autorizate la nivel naţional care au sucursale sau expuneri situate în statele membre autorizate să aplice măsura.
(6)Dacă statele membre recunosc măsurile stabilite în conformitate cu prezentul articol, acestea notifică CERS. CERS transmite fără întârziere aceste notificări Consiliului, Comisiei, ABE şi statului membru autorizat să aplice măsurile.
(7)Atunci când decide cu privire la recunoaşterea măsurilor stabilite în conformitate cu prezentul articol, statele membre ţin seama de criteriile stabilite la alineatul (4).
(8)Statul membru autorizat să aplice măsurile poate solicita CERS să emită o recomandare menţionată la articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1092/2010 unuia sau mai multor state membre care nu recunosc măsurile.
(9)Înainte de expirarea autorizării emise în conformitate cu alineatele (2) şi (4), statul membru în cauză reexaminează situaţia, în consultare cu CERS, cu ABE şi cu Comisia, şi poate adopta, în conformitate cu procedura menţionată la alineatele (2) şi (4), o nouă decizie de prelungire a perioadei de aplicare a măsurilor de la nivel naţional, de fiecare dată cu până la doi ani suplimentari.
(10)În pofida procedurii prevăzute la alineatele (3)-(9) de la prezentul articol, statelor membre li se permite să mărească ponderile de risc peste nivelul celor prevăzute în regulament cu până la 25 %, pentru expunerile identificate la litera (d) punctele (iv) şi (vii) de la alineatul (2) din prezentul articol şi să reducă limita expunerilor mari prevăzută la articolul 395 cu până la 15 % pentru o perioadă de până la doi ani sau până la încetarea existenţei riscului macroprudenţial sau sistemic, dacă aceasta are loc mai devreme, cu condiţia îndeplinirii condiţiilor şi cerinţelor de notificare stabilite la alineatul (2) din prezentul articol.