Art. 430. - Art. 430: Raportarea privind cerinţele prudenţiale şi informaţiile financiare - Regulamentul 575/26-iun-2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 176L
În vigoare Versiune de la: 3 Noiembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
Art. 430: Raportarea privind cerinţele prudenţiale şi informaţiile financiare
(1)Instituţiile raportează autorităţilor lor competente cu privire la:
a)cerinţele de fonduri proprii, inclusiv privind indicatorul efectului de levier, astfel cum se prevede la articolul 92 şi în partea a şaptea;
b)cerinţele prevăzute la articolele 92a şi 92b, pentru instituţiile care fac obiectul cerinţelor respective;
c)expunerile mari, astfel cum se prevede la articolul 394;
d)cerinţele de lichiditate, astfel cum se prevede la articolul 415;
e)datele agregate pentru fiecare piaţă naţională de bunuri imobile, astfel cum este prevăzut la articolul 430a alineatul (1);
f)cerinţele şi orientările prevăzute în Directiva 2013/36/UE calificate pentru raportarea standardizată, cu excepţia oricăror cerinţe de raportare suplimentare în temeiul articolului 104 alineatul (1) litera (j) din directiva respectivă;
g)nivelul de grevare cu sarcini a activelor, inclusiv o defalcare pe tipurile de grevare cu sarcini a activelor, cum ar fi acordurile repo, darea cu împrumut de titluri de valoare, expunerile securitizate sau împrumuturile.
Instituţiile exceptate în conformitate cu articolul 6 alineatul (5) nu fac obiectul cerinţei de raportare privind indicatorul efectului de levier, prevăzută la primul paragraf litera (a) de la prezentul alineat pe bază individuală.
h)expunerile lor la riscuri ESG, inclusiv:
(i)expunerile lor existente şi noi faţă de entităţi din sectorul combustibililor fosili;
(ii)expunerile lor la riscurile fizice şi riscurile de tranziţie;
i)expunerile lor la criptoactive.
(2)În plus faţă de raportarea privind indicatorul efectului de levier menţionată la alineatul (1) primul paragraf litera (a) şi pentru a permite autorităţilor competente să monitorizeze volatilitatea indicatorului efectului de levier, în special în apropierea datelor de referinţă ale raportării, instituţiile mari raportează componentele specifice ale indicatorului efectului de levier autorităţilor lor competente pe baza valorilor medii pe perioada de raportare şi a datelor utilizate pentru calcularea valorilor medii respective.
(21)Atunci când raportează cerinţele lor de fonduri proprii pentru riscul de piaţă menţionate la alineatul (1) litera (a) de la prezentul articol, instituţiile raportează separat calculele prevăzute la articolul 325c alineatul (2) literele (a), (b) şi (c) pentru portofoliul tuturor poziţiilor din portofoliul de tranzacţionare sau din afara portofoliului de tranzacţionare care prezintă un risc valutar sau de marfă.
(22)Atunci când raportează cerinţele lor de fonduri proprii pentru riscul de piaţă menţionate la alineatul (1) litera (a) de la prezentul articol, instituţiile raportează separat calculele prevăzute la articolul 325ba alineatul (1) litera (a) punctele (i) şi (ii) şi litera (b) punctele (i) şi (ii) şi pentru portofoliul cuprinzând toate poziţiile din portofoliul de tranzacţionare sau din afara portofoliului de tranzacţionare care fac obiectul unui risc valutar şi al unui risc de marfă atribuite birourilor de tranzacţionare pentru care au primit aprobarea din partea autorităţilor competente de a utiliza abordarea bazată pe modele interne alternativă, astfel cum se prevede la articolul 325az alineatul (2).
(3)În plus faţă de raportarea privind cerinţele prudenţiale, menţionată la alineatul (1) de la prezentul articol, o instituţie raportează autorităţilor competente informaţii financiare atunci când este una dintre următoarele:
a)o instituţie care intră sub incidenţa articolului 4 din Regulamentul (CE) nr. 1606/2002;
b)o instituţie de credit care îşi întocmeşte conturile consolidate în conformitate cu standardele internaţionale de contabilitate în temeiul articolului 5 litera (b) din Regulamentul (CE) nr. 1606/2002.
(4)Autorităţile competente pot solicita instituţiilor de credit care îşi determină fondurile proprii pe bază consolidată în conformitate cu standardele internaţionale de contabilitate, în temeiul articolului 24 alineatul (2), să raporteze informaţii financiare în conformitate cu prezentul articol.
(5)Raportarea privind informaţiile financiare menţionată la alineatele (3) şi (4) cuprinde numai informaţiile care sunt necesare pentru a oferi o imagine cuprinzătoare asupra profilului de risc al instituţiei şi asupra riscurilor sistemice pe care instituţia le prezintă pentru sectorul financiar sau pentru economia reală, astfel cum se prevede în Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
(6)Cerinţele de raportare prevăzute la prezentul articol se aplică instituţiilor în mod proporţional luând în considerare raportul menţionat la alineatul (8), ţinând seama de dimensiunea şi complexitatea lor, precum şi de natura şi nivelul de risc al activităţilor lor.
(7)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a specifica formatele uniforme de raportare, frecvenţa şi datele de raportare, precum şi definiţiile şi elaborează soluţii informatice, inclusiv modele de raportare şi instrucţiuni pentru raportarea menţionată la alineatele (1)-(4).
Orice nouă cerinţă în materie de raportare, stabilită prin astfel de standarde tehnice de punere în aplicare, nu poate fi pusă în aplicare la mai puţin de şase luni de la data intrării sale în vigoare.
În sensul alineatului (2), proiectul de standarde tehnice de punere în aplicare precizează care dintre componentele indicatorului efectului de levier se raportează utilizând valorile de la sfârşitul zilei sau de la sfârşitul lunii. În acest scop, ABE ţine seama de următoarele două elemente:
a)cât de susceptibilă este o componentă la importante reduceri temporare ale volumelor tranzacţiilor care ar putea duce la o subreprezentare a riscului asociat folosirii excesive a efectului de levier la data de referinţă a raportării;
b)evoluţiile şi constatările la nivel internaţional.
ABE prezintă Comisiei respectivele proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare menţionate la prezentul alineat până la 28 iunie 2021, mai puţin în raport cu următoarele elemente:
(a)indicatorul efectului de levier, care se prezintă până la 28 iunie 2020;
(b)obligaţiile prevăzute la articolele 92a şi 92b, care se prezintă până la 28 iunie 2020.
(c)expunerile la riscurile ESG, care se prezintă până la 10 iulie 2025.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat, în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
(8)ABE evaluează costurile şi beneficiile implicate de cerinţele de raportare prevăzute în Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 680/2014 al Comisiei (*) în conformitate cu prezentul alineat şi informează Comisia cu privire la constatările sale până la 28 iunie 2020. Evaluarea respectivă se efectuează în special în legătură cu instituţiile mici şi cu un grad redus de complexitate. În acest scop, raportul:
(*)Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 680/2014 al Comisiei din 16 aprilie 2014 de stabilire a unor standarde tehnice de punere în aplicare cu privire la raportarea în scopuri de supraveghere a instituţiilor în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 191, 28.6.2014, p. 1).
a)clasifică instituţiile pe categorii în funcţie de dimensiunea, complexitatea lor, precum şi de natura şi nivelul de risc al activităţilor lor;
b)măsoară costurile de raportare suportate de fiecare categorie de instituţii în cursul perioadei relevante pentru a respecta cerinţele de raportare prevăzute în Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 680/2014, ţinând seama de următoarele principii:
(i)costurile de raportare se măsoară ca raportul dintre costurile de raportare şi costurile totale ale instituţiei în cursul perioadei relevante;
(ii)costurile de raportare cuprind toate cheltuielile legate de punerea în aplicare şi funcţionarea în permanenţă a sistemelor de raportare, inclusiv cheltuielile legate de personal, de sistemele informatice şi de serviciile juridice, contabile, de audit şi de consultanţă;
(iii)perioada relevantă se referă la fiecare perioadă anuală în care instituţiile au suportat costuri de raportare pentru a se pregăti să pună în aplicare cerinţele de raportare stabilite în Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 680/2014 şi pentru a continua să asigure funcţionarea în permanenţă a sistemelor de raportare;
c)evaluează dacă costurile de raportare suportate de fiecare categorie de instituţii au fost proporţionale în raport cu beneficiile oferite de cerinţele de raportare în scopul supravegherii prudenţiale;
d)evaluează efectele unei reduceri a cerinţelor de raportare asupra costurilor şi a eficacităţii supravegherii; şi
e)face recomandări privind modalitatea de reducere a cerinţelor de raportare cel puţin pentru instituţiile mici şi cu un grad redus de complexitate, iar în acest scop, ABE îşi propune o reducere preconizată a costurilor medii de cel puţin 10 %, dar de preferinţă de 20 %. ABE evaluează, în special, dacă:
(i)cerinţele de raportare menţionate la alineatul (1) litera (g) ar putea fi eliminate pentru instituţiile mici şi cu un grad redus de complexitate în cazul cărora grevarea cu sarcini a fost inferioară unui anumit prag;
(ii)frecvenţa de raportare solicitată în conformitate cu alineatul (1) literele (a), (c) şi (g) ar putea fi redusă pentru instituţiile mici şi cu un grad redus de complexitate.
ABE anexează la raportul menţionat proiectele de standarde tehnice de punere în aplicare menţionate la alineatul (7).
(9)Autorităţile competente consultă ABE pentru a stabili dacă instituţiile, altele decât cele menţionate la alineatele (3) şi (4), ar trebui să raporteze informaţiile financiare pe bază consolidată în conformitate cu alineatul (3), dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a)instituţiile relevante nu raportează deja pe bază consolidată;
b)instituţiile relevante intră sub incidenţa unui cadru contabil în conformitate cu Directiva 86/635/CEE;
c)raportarea financiară este considerată necesară pentru a oferi o imagine cuprinzătoare asupra profilului de risc al activităţilor instituţiilor respective şi asupra riscurilor sistemice pe care le prezintă pentru sectorul financiar sau pentru economia reală, astfel cum se prevede în Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare care să specifice formatele şi modelele pe care instituţiile menţionate la primul paragraf le utilizează în scopurile prevăzute la paragraful respectiv.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele de punere în aplicare menţionate la al doilea paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
(10)În cazul în care o autoritate competentă consideră necesare, în scopurile menţionate la alineatul (5), o serie de informaţii care nu fac obiectul standardelor tehnice de punere în aplicare menţionate la alineatul (7), aceasta informează ABE şi CERS cu privire la informaţiile suplimentare pe care le consideră necesare să fie incluse în standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la alineatul respectiv.
(11)Autorităţile competente pot renunţa la cerinţa de a prezenta oricare dintre punctele de date prevăzute în modelele de raportare specificate în standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la prezentul articol în cazul în care aceste puncte de date sunt repetitive. În aceste scopuri, punctele de date repetitive se referă la punctele de date care sunt deja la dispoziţia autorităţilor competente prin alte mijloace decât colectarea acestor modele de raportare, inclusiv în cazul în care respectivele puncte de date pot fi obţinute din datele aflate deja la dispoziţia autorităţilor competente în diferite formate sau niveluri de detaliu; autorităţile competente pot invoca renunţarea menţionată în prezentul alineat doar dacă datele obţinute, compilate sau agregate prin astfel de metode alternative sunt identice cu acele puncte de date care ar trebui altfel raportate conform standardelor tehnice de punere în aplicare relevante;
Autorităţile competente, autorităţile de rezoluţie şi autorităţile desemnate fac apel la schimbul de date ori de câte ori este posibil pentru a elimina cerinţe de raportare. Se aplică dispoziţiile privind schimbul de informaţii şi secretul profesional, astfel cum sunt prevăzute în titlul VII capitolul I secţiunea II din Directiva 2013/36/UE.