Art. 36. - Art. 36: Deduceri din elementele de fonduri proprii de nivel 1 de bază - Regulamentul 575/26-iun-2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 176L
În vigoare Versiune de la: 3 Noiembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
Art. 36: Deduceri din elementele de fonduri proprii de nivel 1 de bază
(1)Instituţiile deduc din elementele de fonduri proprii de nivel 1 de bază următoarele:
a)pierderile exerciţiului financiar în curs;
b)imobilizările necorporale, cu excepţia programelor informatice evaluate în mod prudent a căror valoare nu este afectată în mod negativ de rezoluţia, de insolvenţa sau de lichidarea instituţiei;
c)creanţele privind impozitul amânat care se bazează pe profitabilitatea viitoare;
d)pentru instituţiile care calculează cuantumurile ponderate la risc ale expunerilor utilizând abordarea bazată pe modele interne de rating (abordarea IRB), deficitul conform IRB, acolo unde este cazul, calculat în conformitate cu articolul 159;
e)activele fondului de pensii cu beneficii determinate din bilanţul instituţiei;
f)deţinerile directe, indirecte şi sintetice ale unei instituţii de instrumente proprii de fonduri proprii de nivel 1 de bază, inclusiv instrumentele proprii de fonduri proprii de nivel 1 de bază pe care o instituţie are obligaţia reală sau contingentă de a le achiziţiona în temeiul unei obligaţii contractuale existente;
g)deţinerile directe, indirecte şi sintetice de instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază ale entităţilor din sectorul financiar, dacă aceste entităţi şi instituţia înregistrează deţineri reciproce care, în opinia autorităţii competente, au fost concepute pentru a creşte în mod artificial fondurile proprii ale instituţiei;
h)cuantumul aplicabil al deţinerilor directe, indirecte şi sintetice ale instituţiei de instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază ale entităţilor din sectorul financiar în care instituţia nu deţine o investiţie semnificativă;
i)cuantumul aplicabil al deţinerilor directe, indirecte şi sintetice ale instituţiei de instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază ale entităţilor din sectorul financiar în care instituţia deţine o investiţie semnificativă;
j)cuantumul elementelor care trebuie deduse din elementele de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar în conformitate cu articolul 56 care depăşeşte elementele de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar ale instituţiei;
k)cuantumul expunerii aferent următoarelor elemente care se califică pentru o pondere de risc de 1 250 %, atunci când instituţia deduce cuantumul expunerii respective din cuantumul elementelor de fonduri proprii de nivel 1 de bază ca alternativă la aplicarea unei ponderi de risc de 1 250 %:
(i)deţineri calificate din afara sectorului financiar;
(ii)poziţii din securitizare, în conformitate cu articolul 244 alineatul (1) litera (b), cu articolul 245 alineatul (1) litera (b) şi cu articolul 253;
(iii)tranzacţii incomplete, în conformitate cu articolul 379 alineatul (3);
(iv)poziţii dintr-un coş de expuneri pentru care o instituţie nu poate determina ponderea de risc aplicând abordarea IRB, în conformitate cu articolul 153 alineatul (8);
(vi)expuneri sub formă de unităţi sau acţiuni deţinute într-un OPC cărora li se atribuie o pondere de risc de 1 250 % în conformitate cu articolul 132 alineatul (2) al doilea paragraf.
l)orice impozit referitor la elementele de fonduri proprii de nivel 1 de bază previzibil la momentul calculării sale, cu excepţia cazului în care instituţia ajustează corespunzător cuantumul elementelor de fonduri proprii de nivel 1 de bază, în măsura în care astfel de impozite reduc cuantumul până la care aceste elemente pot fi alocate pentru acoperirea riscurilor sau a pierderilor.
m)cuantumul aplicabil al acoperirii insuficiente pentru expunerile neperformante.
n)pentru un angajament de valoare minimă menţionat la articolul 132c alineatul (2), orice cuantum cu care valoarea de piaţă curentă a unităţilor sau acţiunilor deţinute în OPC-uri care constituie suportul angajamentului de valoare minimă este inferioară valorii actuale a angajamentului de valoare minimă şi pentru care instituţia nu a recunoscut deja o reducere a elementelor de fonduri proprii de nivel 1 de bază.
(2)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare care să precizeze aplicarea deducerilor prevăzute la alineatul (1) literele (a), (c), (e), (f), (h), (i) şi (l) de la prezentul articol şi a deducerilor aferente prevăzute la articolul 53 literele (a), (c), (d) şi (f) şi la articolul 63 literele (a), (c) şi (d).
ABE transmite Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 28 iulie 2013.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul sub-paragraf, în conformitate cu procedura prevăzută la articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
(3)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare care să precizeze tipurile de instrumente de capital ale instituţiilor financiare şi, cu consultarea Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea europeană de asigurări şi pensii ocupaţionale) (EIOPA) instituită prin Regulamentul (UE) nr. 1094/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 (1), ale întreprinderilor de asigurare şi de reasigurare din ţări terţe, precum şi ale întreprinderilor excluse din domeniul de aplicare al Directivei 2009/138/CE, în conformitate cu articolul 4 din directiva menţionată, care se deduc din următoarele elemente ale fondurilor proprii:
(1)JO L 331,15.12.2010,p. 48.
a)elementele de fonduri proprii de nivel 1 de bază;
b)elementele de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar;
c)elementele de fonduri proprii de nivel 2.
ABE transmite Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 28 iulie 2013.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
(4)"ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a specifica aplicarea deducerilor menţionate la alineatul (1) litera (b), inclusiv importanţa efectelor negative asupra valorii care nu generează preocupări de natură prudenţială.
ABE prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 28 iunie 2020.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
(5)Exclusiv în scopul calculării cuantumului aplicabil al acoperirii insuficiente pentru expunerile neperformante în conformitate cu alineatul (1) litera (m) de la prezentul articol, prin derogare de la articolul 47c şi după notificarea autorităţii competente, cuantumul aplicabil al acoperirii insuficiente pentru expunerile neperformante achiziţionate de o entitate specializată de restructurare a datoriei este zero. Derogarea prevăzută în prezentul paragraf se aplică pe bază individuală şi, în cazul grupurilor în care toate instituţiile se califică drept entităţi specializate de restructurare a datoriei, pe bază consolidată.
În sensul prezentului alineat, «entitate specializată de restructurare a datoriei» înseamnă o instituţie care, în cursul exerciţiului financiar precedent, a îndeplinit toate condiţiile următoare atât pe bază individuală, cât şi pe bază consolidată:
a)activitatea principală a instituţiei este achiziţionarea, gestionarea şi restructurarea expunerilor neperformante în conformitate cu un proces decizional intern clar şi eficace pus în aplicare de organul său de conducere;
b)valoarea contabilă determinată fără a se lua în considerare nicio ajustare pentru riscul de credit a propriilor împrumuturi acordate nu depăşeşte 15 % din totalul activelor sale;
c)cel puţin 5 % din valoarea contabilă determinată fără a se lua în considerare nicio ajustare pentru riscul de credit a propriilor împrumuturi acordate constituie o refinanţare totală sau parţială sau ajustarea termenilor relevanţi ori a expunerilor neperformante achiziţionate care se califică drept măsură de restructurare datorată dificultăţilor financiare în conformitate cu articolul 47b;
d)valoarea totală a activelor instituţiei nu depăşeşte 20 de miliarde EUR;
e)instituţia menţine în permanenţă un indicator de finanţare stabilă netă de cel puţin 130 %;
f)depozitele la vedere ale instituţiei nu depăşesc 5 % din totalul pasivelor instituţiei.
Entitatea specializată de restructurare a datoriei informează fără întârziere autoritatea competentă în cazul în care una sau mai multe dintre condiţiile prevăzute la al doilea paragraf nu mai sunt îndeplinite. Autorităţile competente informează ABE cel puţin anual cu privire la aplicarea prezentului alineat de către instituţiile aflate sub supravegherea lor.
ABE întocmeşte, menţine şi publică o listă a entităţilor specializate de restructurare a datoriei. ABE monitorizează activitatea entităţilor specializate de restructurare a datoriei şi prezintă Comisiei, până la 31 decembrie 2028, un raport cu privire la rezultatele acestei monitorizări şi, după caz, oferă Comisiei consiliere care specifică dacă condiţiile pentru calificarea drept «entitate specializată de restructurare a datoriei» se bazează suficient pe riscuri şi sunt suficient de adecvate în vederea favorizării pieţei secundare pentru împrumuturi neperformante şi evaluează dacă sunt necesare condiţii suplimentare.