Art. 325u. - Art. 325 u : Cerinţe de fonduri proprii pentru riscurile reziduale - Regulamentul 575/26-iun-2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 176L

În vigoare
Versiune de la: 3 Noiembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
Art. 325u: Cerinţe de fonduri proprii pentru riscurile reziduale
(1)În plus faţă de cerinţele de fonduri proprii pentru riscul de piaţă prevăzute în secţiunea 2, instituţiile aplică cerinţe de fonduri proprii suplimentare instrumentelor expuse la riscuri reziduale în conformitate cu prezentul articol.
(2)Instrumentele sunt considerate a fi expuse la riscuri reziduale în cazul în care îndeplinesc una dintre următoarele condiţii:
a)instrumentul se raportează la un instrument-suport exotic, ceea ce, în sensul prezentului capitol, înseamnă că un instrument din portofoliul de tranzacţionare se raportează la o expunere-suport care nu este inclusă în domeniul de aplicare al tratamentului riscului delta, vega sau de curbură în conformitate cu metoda bazată pe sensibilităţi prevăzută în secţiunea 2 sau al cerinţelor de fonduri proprii pentru riscul de nerambursare prevăzute în secţiunea 5;
b)instrumentul este un instrument care prezintă alte riscuri reziduale, care, în sensul prezentului capitol, înseamnă oricare dintre următoarele instrumente:
(i)instrumente care fac obiectul cerinţelor de fonduri proprii pentru riscul vega şi riscul de curbură conform metodei bazate pe sensibilităţi prevăzute în secţiunea 2 şi care generează rezultate care nu pot fi reproduse sub forma unei combinaţii liniare finite de opţiuni «plain vanilla» cu un singur suport reprezentând un preţ al titlurilor de capital, un preţ al mărfurilor, un curs de schimb, un preţ al obligaţiunilor, un preţ al instrumentului de tip credit default swap sau al swapului pe rata dobânzii;
(ii)instrumente care sunt poziţii care sunt incluse în ACTP menţionate la articolul 325 alineatul (6); acoperirile care fac parte din ACTP respectiv, astfel cum sunt menţionate la articolul 325 alineatul (8), nu sunt luate în considerare.
(3)Instituţiile calculează cerinţele de fonduri proprii suplimentare menţionate la alineatul (1) ca fiind suma valorilor noţionale brute ale instrumentelor menţionate la alineatul (2) înmulţită cu următoarele ponderi de risc:
a)1,0 % în cazul instrumentelor menţionate la alineatul (2) litera (a);
b)0,1 % în cazul instrumentelor menţionate la alineatul (2) litera (b).
(4)Prin derogare de la alineatul (1), instituţia nu aplică cerinţa de fonduri proprii pentru riscuri reziduale unui instrument care îndeplineşte una dintre următoarele condiţii:
a)instrumentul este cotat la o bursă recunoscută;
b)instrumentul este eligibil pentru compensare centrală în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 648/2012;
c)instrumentul compensează perfect riscul de piaţă aferent unei alte poziţii din portofoliul de tranzacţionare, caz în care cele două poziţii din portofoliul de tranzacţionare care se potrivesc perfect sunt exceptate de la cerinţa de fonduri proprii pentru riscuri reziduale.
(41)Prin derogare de la alineatul (1), până la 31 decembrie 2032, o instituţie nu aplică cerinţa de fonduri proprii pentru riscurile reziduale instrumentelor care vizează exclusiv acoperirea riscului de piaţă al poziţiilor din portofoliul de tranzacţionare care generează o cerinţă de fonduri proprii pentru riscurile reziduale şi care sunt expuse aceluiaşi tip de riscuri reziduale ca poziţiile pe care le acoperă.
Autoritatea competentă acordă aprobarea de a aplica tratamentul menţionat la primul paragraf în cazul în care instituţia poate demonstra în permanenţă, într-un mod considerat satisfăcător de autoritatea competentă, că instrumentele respectă criteriile pentru a fi tratate ca poziţii de acoperire împotriva riscurilor.
Instituţia raportează autorităţii competente rezultatul calculului cerinţelor de fonduri proprii pentru riscurile reziduale pentru toate instrumentele cărora li se aplică derogarea menţionată la primul paragraf.

(5)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza ce reprezintă un instrument-suport exotic şi care instrumente sunt instrumente care prezintă riscuri reziduale în sensul alineatului (2).
La elaborarea proiectelor de standarde tehnice de reglementare respective, ABE examinează dacă riscul de longevitate, riscul meteorologic, riscul de dezastre naturale şi riscul de volatilitate viitoare realizată ar trebui considerate instrumente-suport exotice.
ABE prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 28 iunie 2021.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE)nr. 1093/2010.
(6)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza criteriile pe care instituţiile trebuie să le utilizeze pentru a identifica poziţiile care se califică pentru derogarea menţionată la alineatul (4a). Criteriile respective includ, cel puţin, natura instrumentelor menţionate la alineatul respectiv, profitul şi pierderea nete ale poziţiilor combinate, sensibilităţile poziţiilor combinate şi riscurile rămase neacoperite în poziţiile combinate, ţinând seama în special de posibilitatea ca poziţia iniţială să fie eventual acoperită cu o sumă parţială.
ABE prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 30 iunie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
(7)Până la 31 decembrie 2029, ABE prezintă Comisiei un raport privind impactul aplicării tratamentului menţionat la alineatul (4a). Pe baza concluziilor acestui raport, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului, dacă este cazul, o propunere legislativă de prelungire a tratamentului menţionat la alineatul respectiv.