Art. 325c. - Art. 325 c : Domeniul de aplicare, structura şi cerinţele calitative ale abordării standardizate alternative - Regulamentul 575/26-iun-2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 176L

În vigoare
Versiune de la: 3 Noiembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
Art. 325c: Domeniul de aplicare, structura şi cerinţele calitative ale abordării standardizate alternative
(1)Instituţiile instituie şi pun la dispoziţia autorităţilor competente un set documentat de politici, proceduri şi controale interne pentru monitorizarea şi asigurarea conformităţii cu cerinţele din prezentul capitol. Orice modificare a respectivelor politici, proceduri şi controale se notifică autorităţilor competente în timp util.

(2)Instituţiile calculează cerinţele de fonduri proprii pentru riscul de piaţă în conformitate cu abordarea standardizată alternativă pentru un portofoliu de poziţii din portofoliul de tranzacţionare sau din afara portofoliului de tranzacţionare care prezintă un risc valutar sau de marfă ca fiind suma următoarelor trei componente:
a)cerinţa de fonduri proprii conform metodei bazate pe sensibilităţi prevăzute în secţiunea 2;
b)cerinţa de fonduri proprii pentru riscul de nerambursare prevăzută în secţiunea 5 care este aplicabilă numai poziţiilor din portofoliul de tranzacţionare menţionate în secţiunea respectivă;
c)cerinţa de fonduri proprii pentru riscuri reziduale prevăzute în secţiunea 4 care este aplicabilă numai poziţiilor din portofoliul de tranzacţionare menţionate în secţiunea respectivă.
(3)Prin derogare de la alineatul (2), o instituţie calculează cerinţele de fonduri proprii pentru riscul de piaţă în conformitate cu abordarea standardizată alternativă pentru deţinerile instituţiei reprezentate de propriile sale instrumente de datorie drept suma celor două componente menţionate la alineatul (2) literele (a) şi (c). Atunci când calculează cerinţele de fonduri proprii pentru riscul de piaţă pentru instrumentele proprii de datorie în conformitate cu metoda bazată pe sensibilităţi menţionată la alineatul (2) litera (a), instituţia exclude din acest calcul riscurile provenite din marja de credit proprie a instituţiei.
(4)Instituţiile dispun de o unitate de control al riscului care este independentă de unităţile care desfăşoară activităţi de tranzacţionare şi care raportează direct conducerii superioare. Unitatea de control al riscului este responsabilă de conceperea şi punerea în aplicare a abordării standardizate alternative. Aceasta elaborează şi analizează rapoarte lunare cu privire la rezultatele abordării standardizate alternative, precum şi cu privire la adecvarea limitelor de tranzacţionare ale instituţiei.
(5)Instituţiile examinează în mod independent abordarea standardizată alternativă pe care o utilizează în sensul prezentului capitol, într-un mod pe care autorităţile competente îl consideră satisfăcător, fie ca parte a procesului lor obişnuit de audit intern, fie prin mandatarea unei întreprinderi terţe să efectueze examinarea respectivă. Rezultatul acestei examinări se raportează organelor de conducere corespunzătoare.
În sensul primului paragraf, o «întreprindere terţă» înseamnă o întreprindere care le furnizează instituţiilor servicii de audit sau de consultanţă şi care are personal cu suficiente calificări în domeniul riscului de piaţă.
(6)În examinarea abordării standardizate alternative menţionate la alineatul (5) sunt vizate activităţile atât ale unităţilor care desfăşoară activităţi de tranzacţionare, cât şi ale unităţii independente de control al riscului şi sunt evaluate cel puţin elementele următoare:
a)politicile, procedurile şi controalele interne pentru monitorizarea şi asigurarea conformităţii cu cerinţele menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol;
b)caracterul adecvat al documentaţiei privind sistemul şi procesele de gestionare a riscurilor şi a organizării unităţii de control al riscului menţionate la alineatul (4) de la prezentul articol;
c)acurateţea calculării sensibilităţilor şi a procesului utilizat pentru derivarea respectivelor calcule din modelele de evaluare ale instituţiei care servesc drept bază pentru raportarea profitului şi a pierderii către conducerea superioară, astfel cum se menţionează la articolul 325t;
d)procesul de verificare pe care instituţia îl utilizează la evaluarea consecvenţei, a oportunităţii şi a fiabilităţii surselor de date utilizate la calcularea cerinţelor de fonduri proprii pentru riscul de piaţă utilizând abordarea standardizată alternativă, inclusiv independenţa acestor surse de date.
O instituţie efectuează examinarea menţionată la primul paragraf cel puţin o dată pe an, sau mai puţin frecvent, până la o dată la doi ani, în cazul în care instituţia poate demonstra, într-un mod considerat satisfăcător de autoritatea competentă, că dimensiunea, nivelul de importanţă sistemică, natura, anvergura şi complexitatea activităţii din portofoliul său de tranzacţionare justifică o examinare mai puţin frecventă.
(7)Autorităţile competente verifică dacă este efectuat cu integritate calculul menţionat la alineatul (2) de la prezentul articol, inclusiv punerea în aplicare de către o instituţie a cerinţelor prevăzute în prezentul capitol şi la articolul 325a.
(8)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare care precizează metodologia de evaluare în temeiul căreia autorităţile competente realizează verificarea menţionată la alineatul (7).
ABE prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 10 iulie 2028.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
*)- articolul 325c alineatul (8) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 se aplică de la 9 iulie 2024