Art. 325bi. - Art. 325 b^i : Cerinţe calitative - Regulamentul 575/26-iun-2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 176L

În vigoare
Versiune de la: 3 Noiembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
Art. 325b^i: Cerinţe calitative
(1)Orice model intern de măsurare a riscurilor utilizat în sensul prezentului capitol este solid din punct de vedere conceptual, este calculat şi implementat cu integritate şi îndeplineşte cumulativ cerinţele calitative următoare:
a)orice model intern de măsurare a riscurilor utilizat pentru a calcula cerinţele de capital pentru riscul de piaţă face parte integrantă din procesul instituţiei de administrare zilnică a riscului şi serveşte ca bază pentru raportarea expunerilor la risc către conducerea superioară;
b)o instituţie are o unitate de control al riscului care este independentă de unităţile care desfăşoară activităţi de tranzacţionare şi care raportează direct conducerii superioare; unitatea în cauză:
(i)este responsabilă pentru conceperea şi implementarea oricărui model intern de măsurare a riscurilor utilizat în abordarea bazată pe modele interne alternativă în sensul prezentului capitol;
(ii)răspunde de sistemul global de gestionare a riscurilor;
(iii)produce şi analizează rapoarte zilnice asupra rezultatelor oricărui model intern utilizat pentru a calcula cerinţele de fonduri proprii pentru riscul de piaţă, precum şi asupra caracterului adecvat al măsurilor care trebuie luate în ceea ce priveşte limitele de tranzacţionare;

c)organul de conducere şi conducerea superioară sunt implicate în mod activ în procesul de control al riscului, iar rapoartele zilnice realizate de către unitatea de control al riscului sunt reexaminate la un nivel al conducerii care deţine suficientă autoritate pentru a impune diminuarea poziţiilor asumate de fiecare trader şi diminuarea expunerii totale la risc a instituţiei;
d)instituţia are personal suficient de numeros care să aibă un nivel de calificare adecvat în utilizarea modelelor interne sofisticate de măsurare a riscurilor şi personal suficient de numeros care să deţină calificări în domenii precum tranzacţionarea, controlul riscurilor, auditul şi înregistrarea şi monitorizarea tranzacţiilor iniţiate («back office»);
e)instituţia dispune de un set bine documentat de politici, proceduri şi mecanisme de control interne pentru a monitoriza şi a asigura conformitatea cu funcţionarea generală a modelelor sale interne de măsurare a riscurilor;
f)orice model intern de măsurare a riscurilor, inclusiv orice model de evaluare, are un istoric dovedit în ceea ce priveşte acurateţea rezonabilă a acestuia în măsurarea riscurilor şi nu diferă semnificativ de modelele utilizate de instituţie pentru administrarea sa internă a riscurilor;
g)instituţia derulează în mod frecvent programe riguroase de simulări de criză, inclusiv simulări de criză în sens invers («reverse stress tests»), care cuprind orice model intern de măsurare a riscurilor; rezultatele respectivelor simulări de criză sunt analizate de conducerea superioară cel puţin o dată pe lună şi sunt conforme cu politicile şi limitele aprobate de către organul de conducere; instituţia ia măsuri corespunzătoare în cazul în care rezultatele simulărilor de criză arată pierderi excesive generate de activităţile de tranzacţionare ale instituţiei în anumite circumstanţe;
h)instituţia desfăşoară, într-un mod pe care autorităţile competente îl consideră satisfăcător, o analiză independentă a modelelor sale interne de măsurare a riscurilor, fie în cadrul procesului său periodic de audit intern, fie prin mandatarea unei întreprinderi terţe să efectueze analiza în cauză.
În sensul literei (h) de la primul paragraf, o întreprindere terţă înseamnă o întreprindere care furnizează servicii de audit sau de consultanţă către instituţii şi care are personal cu suficiente calificări în domeniul riscului de piaţă în cadrul activităţilor de tranzacţionare.
O unitate de validare, care este separată de unitatea de control al riscului menţionată la primul paragraf litera (b), efectuează validarea iniţială şi continuă a oricărui model intern de măsurare a riscurilor utilizat în abordarea bazată pe modele interne alternativă în sensul prezentului capitol.

(2)Analiza menţionată la alineatul (1) litera (h) include atât activităţile unităţilor care desfăşoară activităţi de tranzacţionare, cât şi activităţile unităţii independente de control al riscului. Instituţia îşi reexaminează procesul general de administrare a riscurilor cel puţin o dată pe an. Reexaminarea evaluează următoarele aspecte:
a)caracterul adecvat al documentaţiei sistemului şi procesului de administrare a riscului, precum şi organizarea unităţii de control al riscului;
b)integrarea rezultatelor măsurării riscurilor în cadrul gestionării zilnice a riscurilor şi integritatea sistemului de informare a conducerii;
c)procesele pe care instituţia le utilizează pentru aprobarea modelelor de evaluare a riscului («risk-pricing models») şi pentru aprobarea sistemelor de evaluare care sunt folosite de către personalul din unităţile responsabile cu iniţierea tranzacţiilor («front office») şi din unităţile responsabile cu înregistrarea şi monitorizarea tranzacţiilor iniţiate («back office»);
d)sfera riscurilor surprinse de către model, acurateţea şi adecvarea sistemului de măsurare a riscurilor şi validarea oricăror modificări semnificative în cadrul modelului intern de măsurare a riscurilor;
e)acurateţea şi caracterul complet al datelor aferente poziţiilor, acurateţea şi caracterul adecvat în ceea ce priveşte ipotezele referitoare la volatilitate şi corelare, acurateţea calculelor evaluării şi ale sensibilităţii la risc, precum şi acurateţea şi caracterul adecvat al metodelor utilizate pentru generarea de date de substituire atunci când datele disponibile sunt insuficiente pentru a îndeplini cerinţa prevăzută în prezentul capitol;
f)procesul de verificare pe care instituţia îl utilizează la evaluarea consecvenţei, oportunităţii şi fiabilităţii surselor de date utilizate pentru rularea modelelor sale interne de măsurare a riscurilor, inclusiv independenţa acestor surse de date;
g)procesul de verificare pe care instituţia îl utilizează la evaluarea cerinţelor privind testarea ex post şi a cerinţelor privind atribuirea profitului şi a pierderii pentru a aprecia acurateţea modelelor sale interne de măsurare a riscurilor;
h)în cazul în care reexaminarea este efectuată de o întreprindere terţă în conformitate cu prezentul articol alineatul (1) litera (h), verificarea faptului că procesul de validare internă prevăzut la articolul 325bj îşi îndeplineşte obiectivele.
(3)Instituţiile îşi actualizează tehnicile şi practicile utilizate pentru oricare dintre modelele interne de măsurare a riscurilor pe care le folosesc în sensul prezentului capitol pentru a ţine seama de evoluţia noilor tehnici şi bune practici care apar referitor la respectivele modele interne de măsurare a riscurilor.