Art. 122a. - Art. 122 a : Expunerile provenind din finanţări specializate - Regulamentul 575/26-iun-2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 176L

În vigoare
Versiune de la: 3 Noiembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
Art. 122a: Expunerile provenind din finanţări specializate
(1)În cadrul clasei de expuneri faţă de societăţi menţionate la articolul 112 litera (g), instituţiile identifică în mod distinct ca expuneri provenind din finanţări specializate expunerile care prezintă toate caracteristicile următoare:
a)expunerile sunt faţă de o entitate care a fost creată în mod special pentru a finanţa sau a administra active corporale sau sunt expuneri comparabile din punct de vedere economic cu astfel de expuneri;
b)expunerea nu este legată de finanţarea de bunuri imobile locative sau bunuri imobile comerciale şi se încadrează în definiţiile expunerilor la finanţarea de obiecte, la finanţarea de proiecte sau la finanţarea de mărfuri prevăzute la alineatul (3);
c)acordurile contractuale care reglementează obligaţia legată de expunere îi conferă instituţiei un grad substanţial de control asupra activelor şi a veniturilor pe care le generează acestea;
d)sursa principală de rambursare a obligaţiei legate de expunere este reprezentată de venitul generat de activele finanţate, şi nu de capacitatea independentă de rambursare a societăţii comerciale în ansamblul său.
(2)Expunerile provenind din finanţări specializate pentru care este disponibilă o evaluare de credit direct aplicabilă emisă de o ECAI desemnată primesc o pondere de risc în conformitate cu tabelul 1.
Tabelul 1

Nivel de calitate a creditului

1

2

3

4

5

6

Pondere de risc

20 %

50 %

75 %

100 %

150 %

150 %

(3)Expunerile provenind din finanţări specializate pentru care nu este disponibilă o evaluare de credit direct aplicabilă emisă de o ECAI desemnată primesc o pondere de risc după cum urmează:
a)în cazul în care scopul unei expuneri provenind din finanţări specializate este de a finanţa achiziţionarea unor active corporale, incluzând nave, aeronave, sateliţi, automotoare şi flote, iar veniturile care urmează să fie generate de activele respective iau forma unor fluxuri de numerar generate de activele corporale specifice care au fost finanţate şi gajate sau atribuite creditorului («expuneri din finanţarea de obiecte»), instituţiile aplică o pondere de risc de 100 %;
b)în cazul în care scopul unei expuneri provenind din finanţări specializate este de a asigura finanţarea pe termen scurt a unor rezerve, stocuri sau creanţe aferente mărfurilor tranzacţionate la bursă, incluzând ţiţei, metale sau culturi, iar veniturile care urmează să fie generate de rezervele, stocurile sau creanţele respective constau în încasările din vânzarea mărfurilor («expuneri din finanţarea de mărfuri»), instituţiile aplică o pondere de risc de 100 %;
c)în cazul în care scopul unei expuneri provenind din finanţări specializate este de a finanţa un proiect individual, fie sub forma construirii unei noi instalaţii de investiţii sau a refinanţării unei instalaţii existente, cu sau fără îmbunătăţiri, pentru dezvoltarea sau achiziţionarea unor instalaţii mari, complexe şi costisitoare, incluzând centrale electrice, uzine de prelucrare chimică, mine, infrastructuri de transport, infrastructuri de mediu şi infrastructuri de telecomunicaţii, în care instituţia creditoare ia în considerare în principal veniturile generate de proiectul finanţat atât ca sursă a rambursării, cât şi ca garanţie pentru împrumut («expuneri din finanţarea de proiecte»), instituţiile aplică următoarele ponderi de risc:
(i)130 % în cazul în care proiectul de care este legată expunerea se află în faza preoperaţională;
(ii)cu condiţia să nu se aplice ajustarea cerinţelor de fonduri proprii pentru riscul de credit menţionată la articolul 501a, 80 % în cazul în care proiectul de care este legată expunerea se află în faza operaţională, iar expunerea îndeplineşte toate criteriile următoare:
1.există restricţii contractuale privind capacitatea debitorului de a desfăşura activităţi care ar putea fi în detrimentul creditorilor, inclusiv restricţia potrivit căreia nu pot fi emise noi titluri de datorie fără consimţământul furnizorilor de titluri de datorie existenţi;
2.debitorul are suficiente fonduri de rezervă, finanţate în totalitate cu numerar sau prin alte aranjamente financiare, cu o entitate pentru a acoperi nevoile în materie de finanţare de urgenţă şi de capital circulant pe durata de viaţă a proiectului finanţat, cu condiţia ca entitatea să primească un rating ECAI cu un nivel de calitate a creditului de cel puţin 3 emis cu o ECAI recunoscută sau, în cazul instituţiilor care calculează cuantumurile ponderate la risc ale expunerilor şi cuantumurile pierderilor aşteptate în conformitate cu capitolul 3, în cazul în care entitatea nu dispune de o evaluare a creditului emisă de o ECAI recunoscută, ca entitatea respectivă să primească un rating intern de credit echivalent cu un nivel de calitate a creditului de cel puţin 3 din partea instituţiei, cu condiţia ca entitatea respectivă să fie evaluată intern de instituţie în conformitate cu dispoziţiile capitolului 3 secţiunea 6;
3.proiectul de care este legată expunerea generează fluxuri de numerar previzibile şi care acoperă toate rambursările viitoare ale împrumutului;
4.în cazul în care veniturile debitorului nu sunt finanţate prin plăţi efectuate de un număr mare de utilizatori, sursa de rambursare a obligaţiei depinde de o singură contraparte principală, iar contrapartea principală respectivă este una dintre următoarele:
- o bancă centrală, o administraţie centrală, o administraţie regională sau o autoritate locală, cu condiţia ca acestora să li se atribuie o pondere de risc de 0 %, în conformitate cu articolele 114 şi 115, sau un rating ECAI cu un nivel de calitate a creditului de cel puţin 3 emis de o ECAI recunoscută sau, în cazul instituţiilor care calculează cuantumurile ponderate la risc ale expunerilor şi cuantumurile pierderilor aşteptate în conformitate cu capitolul 3, în cazul în care banca centrală, administraţia centrală, administraţia regională sau autoritatea locală nu dispun de o evaluare a creditului emisă de o ECAI recunoscută, acestea primesc un rating de credit intern echivalent cu un nivel de calitate a creditului de cel puţin 3 din partea instituţiei, cu condiţia să fie evaluate intern de instituţie în conformitate cu dispoziţiile capitolului 3 secţiunea 6;
- o entitate din sectorul public, cu condiţia ca aceasta să primească o pondere de risc de cel mult 20 % în conformitate cu articolul 116 sau un rating ECAI cu un nivel de calitate a creditului de cel puţin 3 emis de o ECAI recunoscută sau, în cazul instituţiilor care calculează cuantumurile ponderate la risc ale expunerilor şi cuantumurile pierderilor aşteptate în conformitate cu capitolul 3, în cazul în care entitatea din sectorul public nu dispune de o evaluare a creditului emisă de o ECAI recunoscută, ca entitatea din sectorul public respectivă să primească un rating intern de credit echivalent cu un nivel de calitate a creditului de cel puţin 3 din partea instituţiei, cu condiţia ca entitatea respectivă să fie evaluată intern de instituţie în conformitate cu dispoziţiile capitolului 3 secţiunea 6;
- o entitate corporativă căreia i s-a atribuit un rating ECAI cu un nivel de calitate a creditului de cel puţin 3 de către o ECAI recunoscută sau, în cazul instituţiilor care calculează cuantumurile ponderate la risc ale expunerilor şi cuantumurile pierderilor aşteptate în conformitate cu capitolul 3, în cazul în care entitatea corporativă nu dispune de o evaluare a creditului emisă de o ECAI recunoscută, ca entitatea corporativă respectivă să primească un rating intern de credit echivalent cu un nivel de calitate a creditului de cel puţin 3 din partea instituţiei, cu condiţia ca entitatea respectivă să fie evaluată intern de instituţie în conformitate cu dispoziţiile capitolului 3 secţiunea 6;
5.clauzele contractuale care reglementează expunerea faţă de debitor prevăd un grad ridicat de protecţie pentru instituţia creditoare în cazul în care debitorul intră în stare de nerambursare;
6 contrapartea principală sau alte contrapărţi care îndeplinesc în mod similar criteriile de eligibilitate pentru contrapartea principală protejează în mod eficace instituţia creditoare împotriva pierderilor rezultate din încetarea proiectului;
7.toate activele şi contractele necesare pentru exploatarea proiectului au fost gajate în favoarea instituţiei creditoare în măsura permisă de legislaţia aplicabilă;
8.instituţia creditoare este în măsură să preia controlul asupra entităţii debitoare în cazul unui eveniment de nerambursare;
(iii)100 % în cazul în care proiectul de care este legată expunerea se află în faza operaţională şi expunerea nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la punctul (ii);
d)în sensul literei (c) punctul (ii) subpunctul 3, fluxurile de numerar generate nu sunt considerate previzibile decât în cazul în care o parte semnificativă din venituri îndeplineşte una sau mai multe dintre următoarele condiţii:
(i)veniturile sunt «bazate pe disponibilitate», ceea ce înseamnă că, odată terminată construcţia, debitorul are dreptul, atât timp cât sunt îndeplinite condiţiile contractuale, la plăţi din partea contrapărţilor contractuale care să acopere costurile de exploatare şi de întreţinere, costurile cu serviciul datoriei şi rentabilitatea capitalurilor proprii pe măsură ce debitorul desfăşoară proiectul, iar plăţile respective nu fac obiectul unor fluctuaţii ale cererii, cum ar fi nivelurile de trafic, şi sunt ajustate, în general, doar din cauza lipsei de performanţă sau a indisponibilităţii activului pentru public;
(ii)veniturile fac obiectul unei reglementări privind rata de rentabilitate;
(iii)veniturile fac obiectul unui contract cu obligaţii de plată necondiţionate (take-or-pay contract);
e)în sensul literei (c), faza operaţională înseamnă faza în care entitatea creată în mod specific pentru finanţarea proiectului, sau care este comparabilă din punct de vedere economic, îndeplineşte ambele condiţii următoare:
(i)entitatea are un flux de numerar net pozitiv care este suficient pentru a acoperi orice obligaţie contractuală rămasă;
(ii)entitatea are o datorie pe termen lung în scădere.
(4)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza mai detaliat condiţiile în care sunt îndeplinite criteriile prevăzute la alineatul (3) litera (c) punctul (ii).
ABE prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 10 iulie 2026.
Comisia este împuternicită să completeze prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf din prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
*)- articolul 122a alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 se aplică de la 9 iulie 2024