Capitolul ii - Reintroducerea temporară a controalelor la frontierele interne - Regulamentul 562/15-mar-2006 de instituire a unui Cod comunitar privind regimul de trecere a frontierelor de către persoane (Codul Frontierelor Schengen)
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
Ieşit din vigoare Versiune de la: 17 Iulie 2015
CAPITOLUL II:Reintroducerea temporară a controalelor la frontierele interne
Art. 23: Cadru general pentru reintroducerea temporară a controlului la frontierele interne
(1)Atunci când în spaţiul fără controale la frontierele interne există o ameninţare gravă la adresa ordinii publice sau a securităţii interne într-un stat membru, statul membru respectiv poate reintroduce în mod excepţional controlul la toate frontierele interne sau în anumite părţi ale frontierelor sale interne, pentru o perioadă limitată de maximum 30 de zile sau pe durata previzibilă a ameninţării grave, dacă aceasta depăşeşte 30 de zile. Domeniul de aplicare şi durata reintroducerii temporare a controlului la frontierele interne nu depăşesc ceea ce este strict necesar pentru a răspunde ameninţării grave.
(2)Controlul la frontierele interne se reintroduce numai ca măsură de ultimă instanţă şi în conformitate cu articolele 24, 25 şi 26. Criteriile enumerate la articolul 23a şi, respectiv, articolul 26a se iau în considerare în fiecare caz în care se are în vedere adoptarea unei decizii de reintroducere a controlului la frontierele interne în temeiul articolelor 24, 25 sau 26.
(3)În cazul în care ameninţarea gravă la adresa ordinii publice sau a securităţii interne în statul membru respectiv persistă după expirarea perioadei prevăzute la alineatul (1) din prezentul articol, statul membru respectiv poate prelungi controlul la frontierele sale interne, ţinând seama de criteriile enumerate la articolul 23a şi în conformitate cu articolul 24, din acelaşi motive ca cele menţionate la alineatul (1) din prezentul articol şi, luând în considerare orice elemente noi, pentru perioade de maximum 30 de zile, care pot fi reînnoite.
(4)Perioada totală pe durata căreia controlul la frontierele interne este reintrodus, inclusiv a prelungirilor prevăzute la alineatul (3) din prezentul articol, nu depăşeşte şase luni. În cazul unor circumstanţe excepţionale, astfel cum sunt menţionate la articolul 26, această perioadă totală poate fi prelungită până la maximum doi ani, astfel cum se prevede la alineatul (1) din articolul respectiv.
Art. 23a: Criterii pentru reintroducerea temporară a controlului la frontierele interne
Atunci când un stat membru decide, ca măsură de ultimă instanţă, să reintroducă temporar controlul la una sau mai multe frontiere interne sau în anumite părţi ale acestora sau decide să prelungească o astfel de reintroducere, în conformitate cu articolul 23 sau cu articolul 25 alineatul (1), statul membru respectiv evaluează probabilitatea ca o astfel de măsură să remedieze în mod corespunzător ameninţarea la adresa ordinii publice sau a securităţii interne şi evaluează proporţionalitatea măsurii cu ameninţarea respectivă. În efectuarea unei astfel de evaluări, statul membru ia în considerare în special următoarele aspecte:
(a)impactul probabil al oricăror ameninţări la adresa ordinii publice sau a securităţii sale interne, inclusiv în urma unor incidente sau ameninţări teroriste, precum şi al ameninţării reprezentate de criminalitatea organizată;
(b)impactul probabil al unei astfel de măsuri asupra libertăţii de circulaţie în spaţiul fără controale la frontierele interne.
Art. 24: Procedura pentru reintroducerea temporară a controlului la frontierele interne în temeiul articolului 23 alineatul (1)
(1)Atunci când un stat membru preconizează să reintroducă controlul la frontierele interne în temeiul articolului 23 alineatul (1), acesta notifică celelalte state membre şi Comisia, cel târziu cu patru săptămâni înainte de reintroducerea preconizată, sau într-un termen mai scurt dacă circumstanţele care determină necesitatea de a reintroduce controlul la frontierele interne devin cunoscute cu mai puţin de patru săptămâni înainte de reintroducerea preconizată. În acest scop, statul membru furnizează următoarele informaţii:
a)motivele reintroducerii propuse, inclusiv toate datele relevante detaliind evenimentele care constituie o ameninţare gravă la adresa ordinii publice sau a securităţii sale interne;
b)domeniul de aplicare a reintroducerii preconizate, precizând în ce parte (părţi) a (ale) frontierelor interne urmează să fie reintrodus controlul;
c)denumirea punctelor de trecere autorizate;
d)data şi durata reintroducerii preconizate;
e)după caz, măsurile care trebuie să fie luate de celelalte state membre.
O notificare în temeiul primului paragraf poate fi, de asemenea, înaintată în comun de două sau mai multe state membre.
Dacă este necesar, Comisia poate solicita informaţii suplimentare statului membru (statelor membre) în cauză.
(2)Informaţiile menţionate la alineatul (1) se transmit Parlamentului european şi Consiliului în acelaşi timp cu notificarea lor către celelalte state membre şi către Comisie în temeiul alineatului menţionat.
(3)Un stat membru care face o notificare în temeiul alineatului (1) poate decide, atunci când este necesar şi în conformitate cu dreptul intern, să clasifice o parte din informaţii.
O astfel de clasificare nu împiedică punerea informaţiilor de către Comisie la dispoziţia Parlamentului European. Transmiterea şi prelucrarea informaţiilor şi documentelor transmise către Parlamentul European în temeiul prezentului articol respectă normele privind transmiterea şi prelucrarea informaţiilor clasificate aplicabile între Parlamentul European şi Comisie.
(4)În urma notificării din partea unui stat membru în temeiul alineatului (1) din prezentul articol şi în vederea consultării menţionate la alineatul (5) din prezentul articol, Comisia sau oricare dintre celelalte state membre poate emite un aviz, fără a aduce atingere articolului 72 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
În cazul în care, pe baza informaţiilor conţinute în notificare sau a oricăror informaţii suplimentare primite, Comisia are îndoieli în ceea ce priveşte necesitatea sau proporţionalitatea reintroducerii preconizate a controlului la frontierele interne sau în cazul în care consideră că ar fi adecvată o consultare asupra unor aspecte ale notificării, emite un aviz în acest sens.
(5)Informaţiile menţionate la alineatul (1), precum şi orice aviz al Comisiei sau al unui stat membru în temeiul alineatului (4) fac obiectul unor consultări, inclusiv, atunci când este cazul, al unor reuniuni comune, între statul membru care preconizează reintroducerea controlului la frontierele interne, celelalte state membre, în special cele afectate în mod direct de aceste măsuri, şi Comisie, în vederea organizării, atunci când este cazul, a unei cooperări reciproce între statele membre şi a examinării proporţionalităţii măsurilor în raport cu evenimentele aflate la originea reintroducerii controlului la frontiere, precum şi cu ameninţările la adresa ordinii publice sau a securităţii interne.
(6)Consultările menţionate la alineatul (5) au loc cu cel puţin zece zile înainte de data preconizată pentru reintroducerea controlului la frontiere.
Art. 25: Procedura specifică pentru cazurile care necesită o acţiune imediată
(1)Atunci când, într-un stat membru, o ameninţare gravă la adresa ordinii publice sau a securităţii interne necesită o acţiune imediată, statul membru în cauză poate, în mod excepţional, reintroduce imediat, controlul la frontierele interne, pentru o perioadă limitată de maximum zece zile.
(2)În cazul în care un stat membru reintroduce controlul la frontierele interne, acesta notifică acest fapt simultan, în mod corespunzător, celorlalte state membre şi Comisiei şi furnizează informaţiile menţionate la articolul 24 alineatul (1), precum şi motivele care justifică utilizarea procedurii stabilite în prezentul articol. Comisia poate consulta celelalte state membre imediat după primirea notificării.
(3)În cazul în care ameninţarea gravă la adresa ordinii publice sau a securităţii interne persistă după expirarea perioadei prevăzute la alineatul (1), statul membru poate decide să prelungească controlul la frontierele interne pentru perioade de maximum 20 de zile, care pot fi reînnoite. În acest caz, statul membru respectiv ia în considerare criteriile menţionate la articolul 23a, care includ o evaluare actualizată a necesităţii şi a proporţionalităţii măsurii, şi ţine seama de orice eventuale elemente noi.
În cazul în care se ia o astfel de decizie de prelungire, dispoziţiile articolului 24 alineatele (4) şi (5) se aplică mutatis mutandis, iar consultările se desfăşoară fără întârziere după notificarea deciziei de prelungire către Comisie şi statele membre.
(4)Fără a aduce atingere articolului 23 alineatul (4), perioada totală pe durata căreia este reintrodus controlul la frontierele interne, pe baza perioadei iniţiale prevăzute la alineatul (1) şi a oricărei prelungiri prevăzute la alineatul (3), nu depăşeşte două luni.
(5)Comisia informează fără întârziere Parlamentul European cu privire la notificările efectuate în temeiul prezentului articol.
Art. 26: Procedura specifică pentru circumstanţe excepţionale care periclitează funcţionarea generală a spaţiului fără controale la frontierele interne
(1)În circumstanţe excepţionale în care funcţionarea generală a spaţiului fără controale la frontierele interne este periclitată ca urmare a unor deficienţe grave persistente legate de controlul la frontierele externe, astfel cum se prevede la articolul 19a, şi în măsura în care aceste circumstanţe constituie o ameninţare gravă la adresa ordinii publice sau a securităţii interne în cadrul spaţiului fără controale la frontierele interne sau în cadrul unor părţi ale acestuia, controlul la frontierele interne poate fi reintrodus în conformitate cu alineatul (2) din prezentul articol pentru o perioadă de maximum şase luni. Respectiva perioadă poate fi prelungită, maximum de trei ori, pentru o perioadă suplimentară de maximum şase luni, în cazul în care circumstanţele excepţionale persistă.
(2)Atunci când nicio altă măsură, în special cele menţionate la articolul 19a alineatul (1), nu poate să atenueze în mod eficient ameninţarea gravă identificată, Consiliul poate, în ultimă instanţă şi în scopul protejării intereselor comune din spaţiul fără controale la frontierele interne, să recomande ca unul sau mai multe state membre anume să decidă reintroducerea controlului la toate frontierele interne ale acestora sau în anumite părţi ale acestor frontiere. Recomandarea Consiliului are la bază o propunere a Comisiei. Statele membre pot solicita Comisiei să înainteze Consiliului o astfel de propunere de recomandare.
În recomandarea sa, Consiliul indică cel puţin informaţiile menţionate la articolul 24 alineatul (1) literele (a)-(e).
Consiliul poate recomanda o prelungire în conformitate cu condiţiile şi procedurile stabilite în prezentul articol.
Înainte de a reintroduce controlul la frontiere sau în anumite părţi ale frontierelor sale interne în temeiul prezentului alineat, un stat membru notifică acest lucru celorlalte state membre, Parlamentului European şi Comisiei în mod corespunzător.
(3)În cazul în care recomandarea menţionată la alineatul (2) nu este pusă în aplicare de un stat membru, statul membru respectiv informează Comisia fără întârziere, în scris, cu privire la motivele sale.
Într-un astfel de caz, Comisia înaintează Parlamentului European şi Consiliului un raport în care evaluează motivele prezentate de statul membru respectiv şi consecinţele asupra protejării intereselor comune ale spaţiului fără controale la frontierele interne.
(4)Din motive de urgenţă temeinic justificate legate de situaţiile în care circumstanţele care determină necesitatea de a prelungi controlul la frontierele interne în conformitate cu alineatul (2) nu sunt cunoscute decât cu mai puţin de 10 zile înainte de sfârşitul perioadei precedente de reintroducere a controalelor, Comisia poate adopta imediat orice recomandări necesare prin intermediul actelor de punere în aplicare aplicabile imediat în conformitate cu procedura menţionată la articolul 33a alineatul (3). În termen de 14 zile de la adoptarea unei astfel de recomandări, Comisia prezintă Consiliului o propunere de recomandare, în conformitate cu alineatul (2).
(5)Prezentul articol nu aduce atingere măsurilor care pot fi adoptate de statele membre în cazul unei ameninţări grave la adresa ordinii publice sau a securităţii interne în temeiul articolelor 23, 24 şi 25.
Art. 26a: Criterii pentru reintroducerea temporară a controlului la frontierele interne atunci când circumstanţe excepţionale periclitează funcţionarea generală a spaţiului fără controale la frontierele interne
(1)Atunci când, în ultimă instanţă, Consiliul recomandă, în conformitate cu articolul 26 alineatul (2), reintroducerea temporară a controlului la una sau mai multe frontiere interne sau în anumite părţi ale acestora, acesta evaluează probabilitatea ca o astfel de măsură să remedieze în mod corespunzător o ameninţare la adresa ordinii publice sau a securităţii interne în spaţiul fără controale la frontierele interne şi evaluează proporţionalitatea măsurii cu ameninţarea respectivă. Această evaluare se bazează pe informaţiile detaliate transmise de statul membru (statele membre) în cauză şi de Comisie şi pe orice alte informaţii relevante, inclusiv orice informaţii obţinute în temeiul alineatului (2) din prezentul articol. În efectuarea unei astfel de evaluări, se iau în considerare, în special, următoarele aspecte:
a)disponibilitatea măsurilor de sprijin tehnic sau financiar care ar putea fi aplicate sau care au fost aplicate la nivel naţional sau la nivelul Uniunii, inclusiv asistenţa acordată de organismele, oficiile sau agenţiile Uniunii, cum ar fi Agenţia, Biroul European de Sprijin pentru Azil, înfiinţat prin Regulamentul (UE) nr. 439/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului (*) sau Biroului European de Poliţie (Europol), înfiinţat prin Decizia 2009/371/JAI a Consiliului (**), şi probabilitatea ca aceste măsuri să remedieze în mod corespunzător ameninţările la adresa ordinii publice sau a securităţii interne în spaţiul fără controale la frontierele interne;
(*)JO L 132, 29.5.2010, p. 11.
(**)JO L 121, 15.5.2009, p. 37.
b)impactul actual şi impactul viitor probabil al oricăror deficienţe grave legate de controlul la frontierele externe identificate în contextul evaluărilor efectuate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr 1053/2013 şi măsura în care astfel de deficienţe grave constituie o ameninţare gravă la adresa ordinii publice sau a securităţii interne în spaţiul fără controale la frontierele interne;
c)impactul probabil al reintroducerii controlului la frontiere asupra libertăţii de circulaţie a persoanelor în spaţiul fără controale la frontierele interne.
(2)Înainte de a adopta o propunere de recomandare a Consiliului, în conformitate cu articolul 26 alineatul (2), Comisia poate:
a)solicita statelor membre, Agenţiei, Europol sau altor organisme, oficii şi agenţii ale Uniunii să îi furnizeze informaţii suplimentare;
b)efectua vizite la faţa locului, cu sprijinul unor experţi din statele membre şi ai Agenţiei, ai Europol şi ai oricărui alt organism, oficiu sau agenţie relevantă a Uniunii, în vederea obţinerii sau a verificării informaţiilor relevante pentru recomandarea respectivă.
Art. 27: Informarea Parlamentului European şi a Consiliului
Comisia şi statul membru (statele membre) în cauză informează Parlamentul European şi Consiliul, cât mai curând posibil, cu privire la orice motive care ar putea determina aplicarea articolelor 19a şi 23-26a.
Art. 28: Dispoziţii în caz de reintroducere a controlului la frontierele interne
În cazul în care se reintroduce controlul la frontierele interne, dispoziţiile relevante ale titlului II se aplică mutatis mutandis.
Art. 29: Raportul privind reintroducerea controlului la frontierele interne
În termen de cel mult patru săptămâni după eliminarea controlului la frontierele interne, statul membru care a efectuat controlul la frontierele interne prezintă un raport Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei privind reintroducerea controlului la frontierele interne, oferind informaţii referitoare, în special, la evaluarea iniţială şi la respectarea criteriilor menţionate la articolele 23 a, 25 şi 26a, la efectuarea verificărilor, cooperarea practică cu statele membre învecinate, impactul produs asupra libertăţii de circulaţie a persoanelor, la eficacitatea reintroducerii controlului la frontierele interne, inclusiv o evaluare ex-post cu privire la proporţionalitatea reintroducerii controlului la frontierele interne.
Comisia poate emite un aviz referitor la respectiva evaluare ex-post a reintroducerii temporare a controlului de frontieră la una sau mai multe frontiere interne sau în anumite părţi ale acestora.
Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului, cel puţin anual, un raport cu privire la funcţionarea spaţiului fără controale la frontierele interne. Raportul include o listă a tuturor deciziilor de reintroducere a controalelor la frontierele interne luate în decursul anului respectiv.
Art. 30: Informarea publicului
Comisia şi statul membru în cauză informează publicul în mod coordonat cu privire la adoptarea unei decizii de reintroducere a controlului la frontierele interne şi indică, în special, data de începere şi de încheiere a unei astfel de măsuri, cu excepţia cazului în care există motive imperioase de securitate care să împiedice acest lucru.
Art. 31: Confidenţialitatea
La cererea unui stat membru, celelalte state membre, Parlamentul European şi Comisia respectă caracterul confidenţial al informaţiilor furnizate în cadrul reintroducerii şi prelungirii controlului la frontiere, precum şi în cadrul raportului elaborat în conformitate cu articolul 29.