Capitolul v - PROCEDURI DE CONTROL ŞI SANCŢIUNI - Regulamentul 561/15-mar-2006 privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3821/85 şi (CE) nr. 2135/98 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3820/85 al Consiliului

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

În vigoare
Versiune de la: 31 Decembrie 2024
CAPITOLUL V:PROCEDURI DE CONTROL ŞI SANCŢIUNI
Art. 16
(1)În cazul în care vehiculele nu au fost echipate cu un aparat de înregistrare în conformitate cu Regulamentul (CEE) nr. 3821/85, se aplică alineatele (2) şi (3) de la prezentul articol:
a)serviciilor regulate naţionale de transport călători şi
b)serviciilor regulate internaţionale de transport călători, ale căror capete de traseu se găsesc la o distanţă de până la cincizeci de km în linie dreaptă de la frontiera dintre două state membre şi al căror traseu nu depăşeşte o sută de km.
(2)întreprinderea de transport stabileşte un orar şi un tabel de serviciu care indică, pentru fiecare conducător auto, numele, locul de muncă de bază al acestuia şi orarul fixat în prealabil pentru diferitele perioade de conducere, celelalte activităţi, pauzele şi perioadele de disponibilitate.
Fiecare conducător auto angajat într-un serviciu prevăzut la alineatul (1) poartă asupra sa un extras din tabelul de serviciu şi o copie a orarului de serviciu.
(3)Tabelul de serviciu:
a)conţine toate informaţiile indicate la alineatul (2) pentru o perioadă minimă care include ziua controlului şi cele 56 de zile precedente; aceste informaţii trebuie actualizate la intervale periodice a căror durată nu depăşeşte o lună;

b)este semnat de către conducătorul întreprinderii de transport sau de o persoană autorizată să-l reprezinte;
c)este păstrat de întreprinderea de transport timp de un an de la data expirării perioadei acoperite. Întreprinderea de transport dă un extras din tabel conducătorilor auto interesaţi, la cererea acestora şi
d)este prezentat şi înmânat unui agent de control împuternicit care-l solicită.
(4)În scopul verificărilor în trafic, până când va fi disponibilă o foaie de parcurs digitală, conducătorul auto trebuie să fie în măsură să justifice utilizarea derogărilor prevăzute la articolul 7 al treilea paragraf şi la articolul 8 alineatele (2a) şi (6a) prin:
a)deţinerea la bordul vehiculului a unei foi de parcurs completate, conţinând informaţiile obligatorii în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1073/2009, pe care întreprinderea de transport este responsabilă să o furnizeze conducătorului înainte de fiecare călătorie
b)deţinerea la bordul vehiculului a unor copii pe suport de hârtie sau în format electronic ale unor astfel de foi de parcurs care acoperă ultimele 28 de zile şi, începând cu 31 decembrie 2024, ultimele 56 de zile.
Obligaţia de la litera (b) primul paragraf încetează să se aplice cel mai târziu atunci când vehiculul utilizează un tahograf care permite înregistrarea tipului de serviciu de transport de călători menţionat la alineatul (5).
Pentru serviciile naţionale, se poate utiliza foaia de parcurs aplicabilă serviciilor internaţionale, indicând utilizarea acesteia pentru serviciul naţional. Comisia poate adopta un act de punere în aplicare care să stabilească formatul foii de parcurs pentru serviciile naţionale, în vederea simplificării verificării conformităţii, dacă este cazul. Respectivul act de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 24 alineatul (2a).
Până cel târziu la 31 decembrie 2026, Comisia evaluează opţiunile pentru digitalizarea foii de parcurs pentru conducătorii auto care prestează servicii ocazionale de transport de călători din punctul de vedere al fezabilităţii, al rentabilităţii şi al impactului asupra asigurării respectării normelor şi a condiţiilor de muncă ale conducătorilor auto şi, dacă este cazul, prezintă Parlamentului European şi Consiliului o propunere legislativă privind o astfel de digitalizare.
Respectiva evaluare are drept obiect elaborarea unei foi de parcurs digitale care să cuprindă informaţiile necesare în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1073/2009 pentru a permite înregistrarea electronică a unor astfel de informaţii înainte de începerea călătoriei, într-o interfaţă multilingvă la care operatorii au acces. În acest scop, Comisia poate, de asemenea, să analizeze posibilitatea de a dezvolta unul sau mai multe module noi pentru Sistemul de informare al pieţei interne instituit prin Regulamentul (UE) nr. 1024/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului (*2).
(*2)Regulamentul (UE) nr. 1024/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2012 privind cooperarea administrativă prin intermediul Sistemului de informare al pieţei interne şi de abrogare a Deciziei 2008/49/CE a Comisiei («Regulamentul IMI») (JO L 316, 14.11.2012, p. 1).
(5)Pentru a asigura aplicarea şi respectarea uniformă a articolului 7 al treilea paragraf şi a articolului 8 alineatele (2a) şi (6a), Comisia adoptă, cât mai curând posibil cu ocazia revizuirii Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2016/799 al Comisiei (*3) sau a oricărui act de punere în aplicare care îl înlocuieşte, şi cel mai târziu până la 23 noiembrie 2025, acte de punere în aplicare prin care stabileşte specificaţiile tehnice adecvate care să permită înregistrarea şi stocarea în tahograf a datelor referitoare la tipul de serviciu de transport de călători, şi anume serviciu regulat sau ocazional de transport de călători. Data aplicării respectivelor acte de punere în aplicare se stabileşte după consultarea părţilor interesate relevante. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 24 alineatul (2a).
(*3)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/799 al Comisiei din 18 martie 2016 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 165/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a cerinţelor pentru construirea, testarea, instalarea, operarea şi repararea tahografelor şi a componentelor acestora (JO L 139, 26.5.2016, p. 1).

Art. 17
(1)Comisiei îi sunt comunicate de către statele membre, printr-un formular tip stabilit de Decizia 93/173/CEE (1), informaţiile necesare pentru a-i permite să elaboreze, din doi în doi ani, un raport cu privire la aplicarea prezentului regulament şi a Regulamentului (CEE) nr. 3821/85 şi cu privire la evoluţia situaţiei în domeniile respective.
(1)JO L 72, 25.3.1993, p. 33.
(2)Aceste informaţii trebuie să parvină Comisiei până la data de 30 septembrie din anul următor expirării perioadei de doi ani la care se referă raportul.
(3)Raportul informează, de asemenea, cu privire la folosirea derogărilor prevăzute la articolul 13.
(4)Comisia transmite raportul Parlamentului European şi Consiliului în termen de 13 luni de la expirarea perioadei de doi ani la care se referă raportul.
Art. 17a
Până la 31 decembrie 2028, Comisia întocmeşte un raport de evaluare a consecinţelor dispoziţiilor prezentului regulament referitoare la sectorul serviciilor de transport ocazional de călători în ceea ce priveşte siguranţa rutieră şi aspectele sociale, în special condiţiile de muncă ale conducătorilor auto. Comisia transmite respectivul raport Parlamentului European şi Consiliului. În cazul în care consideră necesar, Comisia prezintă propuneri legislative relevante.

Art. 18
Statele membre adoptă măsurile necesare pentru aplicarea prezentului regulament.
Art. 19
(1)Statele membre adoptă regimul sancţiunilor care se aplică în cazul nerespectării prezentului regulament şi a Regulamentului (UE) nr. 165/2014 şi iau toate măsurile necesare pentru a asigura aplicarea acestora. Sancţiunile trebuie să fie efective şi proporţionale cu gravitatea încălcărilor, astfel cum se indică în anexa III la Directiva 2006/22/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (*3), cu efect de descurajare şi nediscriminatorii. Nicio încălcare a prezentului regulament şi a Regulamentului (UE) nr. 165/2014 nu atrage mai mult de o sancţiune sau de o procedură. Statele membre notifică Comisiei aceste norme şi măsuri, împreună cu metoda şi criteriile alese la nivel naţional pentru evaluarea proporţionalităţii. Statele membre notifică fără întârziere orice modificări ulterioare care le vizează. Comisia informează statele membre cu privire la aceste norme şi măsuri, precum şi cu privire la orice modificare a acestora. Comisia se asigură că aceste informaţii sunt publicate pe un site web public special în toate limbile oficiale ale Uniunii, care cuprinde informaţii detaliate cu privire la astfel de sancţiuni aplicabile în statele membre.
(*3)Directiva 2006/22/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 martie 2006 privind condiţiile minime pentru punerea în aplicare a Regulamentelor (CE) nr. 561/2006 şi (UE) nr. 165/2014 şi a Directivei 2002/15/CE în ceea ce priveşte legislaţia socială referitoare la activităţile de transport rutier şi de abrogare a Directivei 88/599/CEE a Consiliului (JO L 102, 11.4.2006, p. 35).

(2)Orice stat membru permite autorităţilor competente să aplice o sancţiune unei întreprinderi şi/sau unui conducător auto pentru o încălcare a prezentului regulament sau a Regulamentului (UE) nr. 165/2014 depistată pe teritoriul său şi pentru care nu a fost deja aplicată o sancţiune, chiar dacă respectiva încălcare a fost săvârşită pe teritoriul unui alt stat membru sau al unei ţări terţe.
În mod excepţional, atunci când se constată o încălcare:
- care nu a fost comisă pe teritoriul statului membru respectiv şi
- care a fost comisă de o întreprindere stabilită sau de un conducător auto al cărui loc de muncă se află într-un alt stat membru sau ţară terţă;
un stat membru poate, până la 1 ianuarie 2009, în loc să impună o sancţiune, să notifice faptele constitutive ale încălcării autorităţii competente a statului membru sau a ţării terţe în care este stabilită întreprinderea sau în care îşi are conducătorul auto locul de muncă.
(3)Atunci când un stat membru deschide o procedură sau aplică o sancţiune pentru o anumită încălcare, el îi furnizează conducătorului auto dovada scrisă corespunzătoare.
(4)Statele membre se asigură că un sistem de sancţiuni proporţionat, care poate include sancţiuni financiare, este aplicat în caz de încălcare a prezentului regulament sau a Regulamentului (CEE) nr. 3821/85 de către întreprinderi sau expeditori asociaţi, exportatori, operatori din turism, furnizori principali de transport, subcontractanţi şi agenţii care utilizează conducători auto care le sunt asociaţi.
Art. 20
(1)Conducătorul auto păstrează dovezile furnizate de către un stat membru cu privire la o sancţiune sau la deschiderea unei proceduri până în momentul în care aceeaşi încălcare a prezentului regulament nu poate să mai atragă o a doua procedură sau o a doua sancţiune în conformitate cu prezentul regulament.
(2)Conducătorul auto prezintă dovada prevăzută la alineatul (1) la cerere.
(3)Un conducător auto care lucrează pentru mai multe întreprinderi de transport sau care este la dispoziţia mai multor întreprinderi de transport prezintă informaţii suficiente fiecăreia dintre aceste întreprinderi pentru a se conforma capitolului II.
Art. 21
Pentru a rezolva cazurile în care un stat membru consideră că s-a comis o încălcare a prezentului regulament, care este în mod evident de natură să compromită siguranţa rutieră, acesta poate împuternici autoritatea competentă să procedeze la imobilizarea vehiculului respectiv până când se remediază cauza încălcării. Statele membre îl pot obliga pe conducătorul auto să ia o perioadă zilnică de repaus. De asemenea, după caz, statele membre pot să procedeze la retragerea, suspendarea şi aplicarea de restricţii în ceea ce priveşte licenţa întreprinderii, în cazul în care întreprinderea în cauză este stabilită în statul membru respectiv, sau să procedeze la retragerea, suspendarea şi aplicarea de restricţii în ceea ce priveşte permisul de conducere al conducătorului auto. Comisia elaborează în conformitate cu procedura de la articolul 24 alineatul (2) orientări cu scopul de a promova aplicarea armonizată a dispoziţiilor prezentului articol.
Art. 22
(1)Statele membre lucrează în strânsă cooperare şi îşi acordă fără întârzieri nejustificate asistenţă reciprocă pentru a facilita aplicarea uniformă a prezentului regulament şi asigurarea cu eficacitate a respectării acestuia, în conformitate cu cerinţele stabilite la articolul 8 din Directiva 2006/22/CE.

(2)Autorităţile competente din statele membre îşi comunică periodic toate informaţiile disponibile privind:
a)încălcările normelor din capitolul II comise de către persoanele nerezidente şi orice sancţiuni aplicate pentru astfel de încălcări;
b)sancţiunile aplicate de către un stat membru rezidenţilor săi pentru astfel de încălcări comise în alte state membre.
c)alte informaţii specifice, inclusiv clasificarea întreprinderii în funcţie de gradul de risc, care pot avea consecinţe pentru respectarea prezentului regulament.

(3)Fiecare stat membru trimite periodic Comisiei informaţiile relevante cu privire la interpretarea şi aplicarea la nivel naţional a dispoziţiilor prezentului regulament, iar Comisia le trimite celorlalte state membre în format electronic.
(31)(3a) În scopul schimbului de informaţii în cadrul prezentului regulament, statele membre recurg la organismele de legătură intracomunitară desemnate în temeiul articolului 7 din Directiva 2006/22/CE.
(32)(3b) Cooperarea administrativă şi asistenţa reciprocă se furnizează cu titlu gratuit.

(4)Comisia facilitează dialogul între statele membre cu privire la interpretarea şi aplicarea la nivel naţional a prezentului regulament prin intermediul comitetului prevăzut la articolul 24 alineatul (1).
Art. 23
Comunitatea iniţiază cu ţările terţe negocieri care s-ar dovedi necesare pentru aplicarea prezentului regulament.
Art. 23a
(1)Competenţa de a adopta acte delegate este conferită Comisiei în condiţiile prevăzute la prezentul articol.
(2)Competenţa de a adopta acte delegate menţionată la articolul 8a se conferă Comisiei pentru o perioadă de cinci ani de la 20 august 2020.
Comisia elaborează un raport privind delegarea de competenţe cu cel puţin nouă luni înainte de încheierea perioadei de cinci ani. Delegarea de competenţe se prelungeşte tacit cu perioade de timp identice, cu excepţia cazului în care Parlamentul European sau Consiliul se opune prelungirii respective cu cel puţin trei luni înainte de încheierea fiecărei perioade.
(3)Delegarea de competenţe menţionată la articolul 8a poate fi revocată oricând de Parlamentul European sau de Consiliu. O decizie de revocare pune capăt delegării de competenţe specificate în decizia respectivă. Decizia produce efecte din ziua care urmează datei publicării acesteia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau de la o dată ulterioară menţionată în decizie. Decizia nu aduce atingere actelor delegate care sunt deja în vigoare.
(4)Înainte de adoptarea unui act delegat, Comisia consultă experţii desemnaţi de fiecare stat membru în conformitate cu principiile prevăzute în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare (*4).
(*4)JO L 123, 12.5.2016, p. 1.
(5)De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European şi Consiliului.
(6)Un act delegat adoptat în temeiul articolului 8a intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu au formulat obiecţii în termen de două luni de la notificarea acestuia către Parlamentul European şi Consiliu sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European şi Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecţii. Respectivul termen se prelungeşte cu două luni la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului.

Art. 24
(1)Comisia este asistată de un comitet înfiinţat în temeiul articolului 18 alineatul (1) din Regulamentul (CEE) nr. 3821/85.
(2)În cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 4 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului (*5).
(*5)Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 februarie 2011 de stabilire a normelor şi principiilor generale privind mecanismele de control de către statele membre al exercitării competenţelor de executare de către Comisie (JO L 55, 28.2.2011, p. 13).
(21)(2a) În cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.

(3)Comisia îşi stabileşte regulamentul de procedură.
Art. 25
(1)La cererea unui stat membru sau din proprie iniţiativă, Comisia:
a)examinează cazurile în care apar diferenţe în aplicarea şi verificarea respectării dispoziţiilor prezentului regulament, în special în ceea ce priveşte durata de conducere, pauzele şi perioadele de repaus;
b)clarifică dispoziţiile prezentului regulament pentru a promova o abordare comună.
(2)În cazurile menţionate la alineatul (1) litera (b), Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru a stabili abordări comune.
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 24 alineatul (2a).