Art. 16. - În cazul în care vehiculele nu au fost echipate cu un aparat de înregistrare în conformitate cu Regulamentul (CEE) nr. 3821/85 , se aplică alineatele (2) şi (3) de la prezentul articol: - Regulamentul 561/15-mar-2006 privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3821/85 şi (CE) nr. 2135/98 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3820/85 al Consiliului
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
În vigoare Versiune de la: 31 Decembrie 2024
Art. 16
(1)În cazul în care vehiculele nu au fost echipate cu un aparat de înregistrare în conformitate cu Regulamentul (CEE) nr. 3821/85, se aplică alineatele (2) şi (3) de la prezentul articol:
a)serviciilor regulate naţionale de transport călători şi
b)serviciilor regulate internaţionale de transport călători, ale căror capete de traseu se găsesc la o distanţă de până la cincizeci de km în linie dreaptă de la frontiera dintre două state membre şi al căror traseu nu depăşeşte o sută de km.
(2)întreprinderea de transport stabileşte un orar şi un tabel de serviciu care indică, pentru fiecare conducător auto, numele, locul de muncă de bază al acestuia şi orarul fixat în prealabil pentru diferitele perioade de conducere, celelalte activităţi, pauzele şi perioadele de disponibilitate.
Fiecare conducător auto angajat într-un serviciu prevăzut la alineatul (1) poartă asupra sa un extras din tabelul de serviciu şi o copie a orarului de serviciu.
(3)Tabelul de serviciu:
a)conţine toate informaţiile indicate la alineatul (2) pentru o perioadă minimă care include ziua controlului şi cele 56 de zile precedente; aceste informaţii trebuie actualizate la intervale periodice a căror durată nu depăşeşte o lună;
b)este semnat de către conducătorul întreprinderii de transport sau de o persoană autorizată să-l reprezinte;
c)este păstrat de întreprinderea de transport timp de un an de la data expirării perioadei acoperite. Întreprinderea de transport dă un extras din tabel conducătorilor auto interesaţi, la cererea acestora şi
d)este prezentat şi înmânat unui agent de control împuternicit care-l solicită.
(4)În scopul verificărilor în trafic, până când va fi disponibilă o foaie de parcurs digitală, conducătorul auto trebuie să fie în măsură să justifice utilizarea derogărilor prevăzute la articolul 7 al treilea paragraf şi la articolul 8 alineatele (2a) şi (6a) prin:
a)deţinerea la bordul vehiculului a unei foi de parcurs completate, conţinând informaţiile obligatorii în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1073/2009, pe care întreprinderea de transport este responsabilă să o furnizeze conducătorului înainte de fiecare călătorie
b)deţinerea la bordul vehiculului a unor copii pe suport de hârtie sau în format electronic ale unor astfel de foi de parcurs care acoperă ultimele 28 de zile şi, începând cu 31 decembrie 2024, ultimele 56 de zile.
Obligaţia de la litera (b) primul paragraf încetează să se aplice cel mai târziu atunci când vehiculul utilizează un tahograf care permite înregistrarea tipului de serviciu de transport de călători menţionat la alineatul (5).
Pentru serviciile naţionale, se poate utiliza foaia de parcurs aplicabilă serviciilor internaţionale, indicând utilizarea acesteia pentru serviciul naţional. Comisia poate adopta un act de punere în aplicare care să stabilească formatul foii de parcurs pentru serviciile naţionale, în vederea simplificării verificării conformităţii, dacă este cazul. Respectivul act de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 24 alineatul (2a).
Până cel târziu la 31 decembrie 2026, Comisia evaluează opţiunile pentru digitalizarea foii de parcurs pentru conducătorii auto care prestează servicii ocazionale de transport de călători din punctul de vedere al fezabilităţii, al rentabilităţii şi al impactului asupra asigurării respectării normelor şi a condiţiilor de muncă ale conducătorilor auto şi, dacă este cazul, prezintă Parlamentului European şi Consiliului o propunere legislativă privind o astfel de digitalizare.
Respectiva evaluare are drept obiect elaborarea unei foi de parcurs digitale care să cuprindă informaţiile necesare în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1073/2009 pentru a permite înregistrarea electronică a unor astfel de informaţii înainte de începerea călătoriei, într-o interfaţă multilingvă la care operatorii au acces. În acest scop, Comisia poate, de asemenea, să analizeze posibilitatea de a dezvolta unul sau mai multe module noi pentru Sistemul de informare al pieţei interne instituit prin Regulamentul (UE) nr. 1024/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului (*2).
(*2)Regulamentul (UE) nr. 1024/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2012 privind cooperarea administrativă prin intermediul Sistemului de informare al pieţei interne şi de abrogare a Deciziei 2008/49/CE a Comisiei («Regulamentul IMI») (JO L 316, 14.11.2012, p. 1).
(5)Pentru a asigura aplicarea şi respectarea uniformă a articolului 7 al treilea paragraf şi a articolului 8 alineatele (2a) şi (6a), Comisia adoptă, cât mai curând posibil cu ocazia revizuirii Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2016/799 al Comisiei (*3) sau a oricărui act de punere în aplicare care îl înlocuieşte, şi cel mai târziu până la 23 noiembrie 2025, acte de punere în aplicare prin care stabileşte specificaţiile tehnice adecvate care să permită înregistrarea şi stocarea în tahograf a datelor referitoare la tipul de serviciu de transport de călători, şi anume serviciu regulat sau ocazional de transport de călători. Data aplicării respectivelor acte de punere în aplicare se stabileşte după consultarea părţilor interesate relevante. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 24 alineatul (2a).
(*3)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/799 al Comisiei din 18 martie 2016 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 165/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a cerinţelor pentru construirea, testarea, instalarea, operarea şi repararea tahografelor şi a componentelor acestora (JO L 139, 26.5.2016, p. 1).