Capitolul iv - DEROGĂRI - Regulamentul 561/15-mar-2006 privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3821/85 şi (CE) nr. 2135/98 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3820/85 al Consiliului
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
În vigoare Versiune de la: 31 Decembrie 2024
CAPITOLUL IV:DEROGĂRI
Art. 11
Fiecare stat membru poate, în cazul transporturilor rutiere efectuate în întregime pe teritoriul său, să prevadă durate minime mai lungi pentru pauze şi perioadele de repaus sau durate de conducere mai scurte decât cele prevăzute la articolele 6-9. În acest caz, statele membre ţin seama de contractele colective sau de alte acorduri între partenerii sociali respectivi. Cu toate acestea, prezentul regulament rămâne aplicabil pentru conducătorii auto care efectuează operaţiuni de transport internaţional.
Art. 12
Pentru a da posibilitatea vehiculului să ajungă la un loc de oprire corespunzător, conducătorul auto poate deroga de la articolele 6-9 în măsura necesară pentru a se garanta siguranţa persoanelor, a vehiculului sau a încărcăturii acestuia, cu condiţia de a nu se periclita prin aceasta siguranţa rutieră. Conducătorul auto trebuie să indice manual natura şi cauza derogării în foaia de înregistrare sau pe un imprimat scos din aparatul de înregistrare sau în registrul său de sarcini, până la sosirea la locul de oprire corespunzător.
De asemenea, în circumstanţe excepţionale, conducătorul auto poate deroga de la articolul 6 alineatele (1) şi (2) şi de la articolul 8 alineatul (2) prin depăşirea duratei de conducere zilnice şi săptămânale cu până la o oră pentru a ajunge la centrul operaţional al angajatorului sau la locul de reşedinţă al conducătorului auto în vederea efectuării perioadei de repaus săptămânal, cu condiţia de a nu se periclita prin aceasta siguranţa rutieră.
În aceleaşi condiţii, conducătorul auto poate depăşi durata de conducere zilnică şi săptămânală cu până la două ore, cu condiţia să facă o pauză neîntreruptă de 30 de minute imediat înainte de timpul de conducere suplimentar necesar pentru a ajunge la centrul operaţional al angajatorului sau la locul de reşedinţă al conducătorului auto în vederea efectuării perioadei de repaus săptămânal normale.
Conducătorul auto indică manual cauza derogării în foaia de înregistrare sau pe un document imprimat scos din aparatul de înregistrare sau în registrul de sarcini, cel târziu la sosirea la destinaţie sau la locul de oprire corespunzător.
Orice perioadă de prelungire se compensează cu o perioadă de repaus echivalentă luată în bloc cu orice perioadă de repaus, înainte de sfârşitul celei de a treia săptămâni care urmează săptămânii în cauză.
Art. 13
(1)Cu condiţia ca acest lucru să nu aducă atingere obiectivelor prevăzute la articolul 1, fiecare stat membru poate acorda derogări de la articolele 5-9 şi să supună aceste derogări unor condiţii speciale pe propriul teritoriu sau, cu acordul statului interesat, pe teritoriul unui alt stat membru, aplicabile transporturilor efectuate cu următoarele vehicule:
a)vehicule aparţinând autorităţilor publice sau închiriate de a acestea fără conducător auto pentru efectuarea de transporturi rutiere care nu concurează cu întreprinderile de transport particulare;
b)vehicule utilizate sau închiriate fără conducător auto de către întreprinderi agricole, horticole, forestiere, piscicole sau crescătorii, pentru transportul de mărfuri în cadrul activităţii profesionale specifice pe o rază de până la 100 km de la sediul întreprinderii;
c)tractoare agricole sau forestiere utilizate pentru activităţi agricole sau forestiere, pe o rază de până la 100 km de la sediul întreprinderii care este proprietara vehiculului, care îl închiriază sau îl ia în leasing;
d)vehicule sau combinaţii de vehicule a căror masă maximă admisibilă nu depăşeşte 7,5 tone, utilizate de prestatorii de servicii universale astfel cum sunt definiţi la articolul 2 punctul 13 din Directiva 97/67/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 decembrie 1997 privind normele comune pentru dezvoltarea pieţei interne a serviciilor poştale ale Comunităţii şi îmbunătăţirea calităţii serviciului (*) pentru livrarea loturilor în cadrul serviciului universal.
(*)JO L 15, 21.1.1998, p. 14.
[textul din Art. 13, alin. (1), litera D. din capitolul IV a fost abrogat la 02-mar-2015 de Art. 45, punctul 2., alin. (B) din capitolul VIII din Regulamentul 165/04-feb-2014]
[textul din Art. 13, alin. (1), litera D. din capitolul IV a fost abrogat la 02-mar-2015 de Art. 45, punctul 2., alin. (B) din capitolul VIII din Regulamentul 165/04-feb-2014]
Aceste vehicule nu trebuie să fie utilizate decât pe o rază de 100 km de la sediul întreprinderii şi cu condiţia ca principala activitate a conducătorului auto să nu fie cea de conducere a vehiculului;
e)vehicule care circulă exclusiv pe insule sau în regiuni izolate de restul teritoriului naţional, a căror suprafaţă nu depăşeşte 2 300 de kilometri pătraţi, care nu sunt conectate cu restul teritoriului naţional printr-un pod, vad sau tunel deschis circulaţiei autovehiculelor şi care nu se învecinează cu alt stat membru;
f)vehicule utilizate pentru transportul de mărfuri pe o rază de 100 km de la sediul întreprinderii, propulsate de gaze naturale, gaze lichefiate sau de electricitate, a căror masă maximă autorizată, inclusiv greutatea remorcilor sau a semiremorcilor, nu depăşeşte 7,5 tone;
g)vehicule utilizate pentru cursurile de şcoală auto şi examenele de conducere în vederea obţinerii unui permis de conducere sau a unui certificat profesional, cu condiţia ca acestea să nu fie utilizate pentru transportul de mărfuri sau de călători în scopuri comerciale;
h)vehicule utilizate de serviciile de canalizare, protecţie împotriva inundaţiilor, apă, gaze şi electricitate, de serviciile de întreţinere şi control al drumurilor principale, colectare şi depozitare a deşeurilor menajere, de serviciile de telegraf şi telefon, pentru transmisiuni de radio şi televiziune şi pentru detectarea emiţătorilor sau a receptorilor de radio sau televiziune;
i)vehicule care au 10-17 locuri destinate exclusiv transportului de călători în scopuri necomerciale;
j)vehicule pentru transportul echipamentelor de circ sau pentru parcuri de distracţii;
k)vehicule de proiect mobil special echipate, destinate în primul rând să fie utilizate în scopuri didactice atunci când staţionează;
l)vehicule utilizate pentru colectarea laptelui de la ferme şi/sau pentru returnarea la ferme a bidoanelor de lapte sau a produselor lactate destinate hrănirii animalelor;
m)vehicule specializate pentru transportul de bani şi/sau de obiecte de valoare;
n)vehicule utilizate pentru transportul de deşeuri de origine animală sau carcase care nu sunt destinate consumului uman;
o)vehicule utilizate exclusiv pe uscat în instalaţii de platforme precum porturile, porturile intermodale de transbordare şi terminalele feroviare;
p)vehicule utilizate pentru transportul de animale vii de la ferme la pieţele locale şi viceversa sau de la pieţe la abatoarele locale pe o rază de cel mult 100 km.
q)vehicule sau combinaţii de vehicule care transportă utilaje de construcţii pentru o întreprindere de construcţii pe o rază de 100 km de la sediul întreprinderii, cu condiţia ca principala activitate a conducătorului auto să nu fie cea de conducere a vehiculului;
r)vehicule utilizate pentru livrarea de beton gata de utilizare.
(2)Statele membre informează Comisia cu privire la derogările acordate în temeiul alineatului (1) şi Comisia informează celelalte state membre cu privire la aceasta.
(3)Cu condiţia să nu se aducă atingere obiectivelor prevăzute la articolul 1 şi să se asigure o protecţie corespunzătoare pentru conducătorii auto, un stat membru poate acorda pe teritoriul său, după aprobarea de către Comisie, derogări minore de la aplicarea prezentului regulament pentru vehiculele utilizate în zone prestabilite în care densitatea populaţiei nu depăşeşte cinci locuitori pe kilometrul pătrat, în următoarele situaţii:
- serviciile naţionale regulate de transport de călători ale căror orare sunt confirmate de către autorităţi (în acest caz, se autorizează numai derogările referitoare la pauze) şi
- operaţiunile naţionale de transport rutier de mărfuri în contul propriu sau în contul altcuiva care nu au niciun impact asupra pieţei interne şi sunt necesare pentru menţinerea anumitor sectoare de activitate pe teritoriul respectiv, atunci când dispoziţiile derogatorii ale prezentului regulament impun o rază maximă de 100 km.
Transportul rutier efectuat în cadrul acestor derogări poate include o deplasare către o regiune în care densitatea populaţiei este de cinci locuitori sau mai mult pe kilometrul pătrat, dar numai pentru a începe sau a termina traseul. Natura şi domeniul de aplicare a acestor derogări trebuie să fie proporţionale.
Art. 14
(1)Statele membre pot acorda, după autorizarea de către Comisie, derogări de la aplicarea articolelor 6-9 pentru operaţiuni de transport în situaţii excepţionale, cu condiţia ca aceste derogări să nu aducă atingere obiectivelor prevăzute la articolul 1.
(2)În cazuri de urgenţă, statele membre pot acorda, în circumstanţe excepţionale, o derogare temporară pe o perioadă de maximum 30 de zile, care se motivează în mod corespunzător şi se notifică de îndată Comisiei. Comisia publică imediat aceste informaţii pe un site web public.
(3)Comisia notifică celorlalte state membre orice derogare acordată în temeiul prezentului articol.
Art. 15
Statele membre se asigură că toţi conducătorii auto ai vehiculelor menţionate la articolul 3 litera (a) sunt supuşi unor norme naţionale care asigură o protecţie corespunzătoare în ceea ce priveşte duratele de conducere permise şi pauzele şi perioadele de repaus obligatorii. Statele membre informează Comisia cu privire la normele naţionale relevante aplicabile acestor conducători auto.