Art. 13. - Cu condiţia ca acest lucru să nu aducă atingere obiectivelor prevăzute la articolul 1, fiecare stat membru poate acorda derogări de la articolele 5-9 şi să supună aceste derogări unor condiţii speciale pe propriul teritoriu sau, cu acordul statului interesat, pe teritoriul unui alt stat membru, aplicabile transporturilor efectuate cu următoarele vehicule: - Regulamentul 561/15-mar-2006 privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3821/85 şi (CE) nr. 2135/98 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3820/85 al Consiliului
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
În vigoare Versiune de la: 31 Decembrie 2024
Art. 13
(1)Cu condiţia ca acest lucru să nu aducă atingere obiectivelor prevăzute la articolul 1, fiecare stat membru poate acorda derogări de la articolele 5-9 şi să supună aceste derogări unor condiţii speciale pe propriul teritoriu sau, cu acordul statului interesat, pe teritoriul unui alt stat membru, aplicabile transporturilor efectuate cu următoarele vehicule:
a)vehicule aparţinând autorităţilor publice sau închiriate de a acestea fără conducător auto pentru efectuarea de transporturi rutiere care nu concurează cu întreprinderile de transport particulare;
b)vehicule utilizate sau închiriate fără conducător auto de către întreprinderi agricole, horticole, forestiere, piscicole sau crescătorii, pentru transportul de mărfuri în cadrul activităţii profesionale specifice pe o rază de până la 100 km de la sediul întreprinderii;
c)tractoare agricole sau forestiere utilizate pentru activităţi agricole sau forestiere, pe o rază de până la 100 km de la sediul întreprinderii care este proprietara vehiculului, care îl închiriază sau îl ia în leasing;
d)vehicule sau combinaţii de vehicule a căror masă maximă admisibilă nu depăşeşte 7,5 tone, utilizate de prestatorii de servicii universale astfel cum sunt definiţi la articolul 2 punctul 13 din Directiva 97/67/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 decembrie 1997 privind normele comune pentru dezvoltarea pieţei interne a serviciilor poştale ale Comunităţii şi îmbunătăţirea calităţii serviciului (*) pentru livrarea loturilor în cadrul serviciului universal.
(*)JO L 15, 21.1.1998, p. 14.
[textul din Art. 13, alin. (1), litera D. din capitolul IV a fost abrogat la 02-mar-2015 de Art. 45, punctul 2., alin. (B) din capitolul VIII din Regulamentul 165/04-feb-2014]
[textul din Art. 13, alin. (1), litera D. din capitolul IV a fost abrogat la 02-mar-2015 de Art. 45, punctul 2., alin. (B) din capitolul VIII din Regulamentul 165/04-feb-2014]
Aceste vehicule nu trebuie să fie utilizate decât pe o rază de 100 km de la sediul întreprinderii şi cu condiţia ca principala activitate a conducătorului auto să nu fie cea de conducere a vehiculului;
e)vehicule care circulă exclusiv pe insule sau în regiuni izolate de restul teritoriului naţional, a căror suprafaţă nu depăşeşte 2 300 de kilometri pătraţi, care nu sunt conectate cu restul teritoriului naţional printr-un pod, vad sau tunel deschis circulaţiei autovehiculelor şi care nu se învecinează cu alt stat membru;
f)vehicule utilizate pentru transportul de mărfuri pe o rază de 100 km de la sediul întreprinderii, propulsate de gaze naturale, gaze lichefiate sau de electricitate, a căror masă maximă autorizată, inclusiv greutatea remorcilor sau a semiremorcilor, nu depăşeşte 7,5 tone;
g)vehicule utilizate pentru cursurile de şcoală auto şi examenele de conducere în vederea obţinerii unui permis de conducere sau a unui certificat profesional, cu condiţia ca acestea să nu fie utilizate pentru transportul de mărfuri sau de călători în scopuri comerciale;
h)vehicule utilizate de serviciile de canalizare, protecţie împotriva inundaţiilor, apă, gaze şi electricitate, de serviciile de întreţinere şi control al drumurilor principale, colectare şi depozitare a deşeurilor menajere, de serviciile de telegraf şi telefon, pentru transmisiuni de radio şi televiziune şi pentru detectarea emiţătorilor sau a receptorilor de radio sau televiziune;
i)vehicule care au 10-17 locuri destinate exclusiv transportului de călători în scopuri necomerciale;
j)vehicule pentru transportul echipamentelor de circ sau pentru parcuri de distracţii;
k)vehicule de proiect mobil special echipate, destinate în primul rând să fie utilizate în scopuri didactice atunci când staţionează;
l)vehicule utilizate pentru colectarea laptelui de la ferme şi/sau pentru returnarea la ferme a bidoanelor de lapte sau a produselor lactate destinate hrănirii animalelor;
m)vehicule specializate pentru transportul de bani şi/sau de obiecte de valoare;
n)vehicule utilizate pentru transportul de deşeuri de origine animală sau carcase care nu sunt destinate consumului uman;
o)vehicule utilizate exclusiv pe uscat în instalaţii de platforme precum porturile, porturile intermodale de transbordare şi terminalele feroviare;
p)vehicule utilizate pentru transportul de animale vii de la ferme la pieţele locale şi viceversa sau de la pieţe la abatoarele locale pe o rază de cel mult 100 km.
q)vehicule sau combinaţii de vehicule care transportă utilaje de construcţii pentru o întreprindere de construcţii pe o rază de 100 km de la sediul întreprinderii, cu condiţia ca principala activitate a conducătorului auto să nu fie cea de conducere a vehiculului;
r)vehicule utilizate pentru livrarea de beton gata de utilizare.
(2)Statele membre informează Comisia cu privire la derogările acordate în temeiul alineatului (1) şi Comisia informează celelalte state membre cu privire la aceasta.
(3)Cu condiţia să nu se aducă atingere obiectivelor prevăzute la articolul 1 şi să se asigure o protecţie corespunzătoare pentru conducătorii auto, un stat membru poate acorda pe teritoriul său, după aprobarea de către Comisie, derogări minore de la aplicarea prezentului regulament pentru vehiculele utilizate în zone prestabilite în care densitatea populaţiei nu depăşeşte cinci locuitori pe kilometrul pătrat, în următoarele situaţii:
- serviciile naţionale regulate de transport de călători ale căror orare sunt confirmate de către autorităţi (în acest caz, se autorizează numai derogările referitoare la pauze) şi
- operaţiunile naţionale de transport rutier de mărfuri în contul propriu sau în contul altcuiva care nu au niciun impact asupra pieţei interne şi sunt necesare pentru menţinerea anumitor sectoare de activitate pe teritoriul respectiv, atunci când dispoziţiile derogatorii ale prezentului regulament impun o rază maximă de 100 km.
Transportul rutier efectuat în cadrul acestor derogări poate include o deplasare către o regiune în care densitatea populaţiei este de cinci locuitori sau mai mult pe kilometrul pătrat, dar numai pentru a începe sau a termina traseul. Natura şi domeniul de aplicare a acestor derogări trebuie să fie proporţionale.