Capitolul i - DISPOZIŢII INTRODUCTIVE - Regulamentul 561/15-mar-2006 privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3821/85 şi (CE) nr. 2135/98 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3820/85 al Consiliului
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
În vigoare Versiune de la: 31 Decembrie 2024
CAPITOLUL I:DISPOZIŢII INTRODUCTIVE
Art. 1
Prezentul regulament stabileşte normele referitoare la perioadele de conducere, de repaus şi la pauzele care trebuie respectate de către conducătorii auto ce asigură transportul rutier de mărfuri şi de călători în vederea armonizării condiţiilor de concurenţă între modurile de transport terestru, în special în ceea ce priveşte sectorul rutier şi a îmbunătăţirii condiţiilor de lucru şi a siguranţei rutiere. De asemenea, prezentul regulament prevede promovarea unor mai bune practici de control şi de aplicare a normelor de către statele membre şi a unor metode mai bune de lucru în sectorul transportului rutier.
Art. 2
(1)Prezentul regulament se aplică transportului rutier:
a)de mărfuri cu vehicule, inclusiv vehicule cu remorcă sau semiremorcă, a căror masă maximă autorizată depăşeşte 3,5 tone sau
a1)(aa) de mărfuri în cadrul operaţiunilor de transport internaţional sau în cadrul operaţiunilor de cabotaj cu vehicule, inclusiv vehicule cu remorcă sau semiremorcă, a căror masă maximă autorizată depăşeşte 2,5 tone, de la 1 iulie 2026; sau
b)de călători cu vehicule care sunt construite sau amenajate în mod permanent pentru a putea asigura transportul a mai mult de nouă persoane, inclusiv conducătorul auto şi care sunt destinate acestui scop.
(2)Prezentul regulament se aplică, indiferent de ţara de înmatriculare a vehiculului, transporturilor rutiere efectuate:
a)exclusiv în interiorul Comunităţii sau
b)între Comunitate, Elveţia şi ţările părţi la Acordul privind Spaţiul Economic European.
(3)AETR se aplică, în locul prezentului regulament, operaţiunilor de transport internaţional efectuate în parte în afara zonelor prevăzute la alineatul (2), pentru:
a)vehiculele înmatriculate în Comunitate sau în ţările care sunt părţi la AETR, pentru tot traseul;
b)vehiculele înmatriculate într-o ţară terţă care nu este parte AETR, numai pentru acea parte a traseului situată pe teritoriul Uniunii Europene sau al ţărilor care sunt părţi AETR.
Dispoziţiile AETR ar trebui armonizate cu cele ale prezentului regulament astfel încât dispoziţiile principale ale prezentului regulament să se aplice, prin intermediul AETR, acestor vehicule pentru toată partea traseului care se efectuează în interiorul Comunităţii.
Art. 3
Prezentul regulament nu se aplică transporturilor rutiere efectuate de:
(a)vehicule utilizate pentru transportul de călători prin servicii regulate, traseul liniei nedepăşind 50 km;
(a1)(aa) vehicule sau combinaţii de vehicule a căror masă maximă autorizată nu depăşeşte 7,5 tone, utilizate pentru:
(i)transportul materialelor, al echipamentelor sau al maşinilor care sunt destinate conducătorului auto în exercitarea profesiei sale; sau
(ii)livrarea de mărfuri produse în mod artizanal,
numai pe o rază de 100 km de la sediul întreprinderii şi cu condiţia ca principala activitate a conducătorului auto să nu fie cea de conducere a vehiculului, iar transportul să nu se efectueze contra cost în contul altcuiva;
(b)vehicule a căror viteză maximă autorizată nu depăşeşte 40 km/h;
(c)vehicule utilizate de serviciile forţelor armate, de serviciile protecţiei civile, de pompieri şi forţele responsabile cu menţinerea ordinii publice sau închiriate de acestea fără conducător auto, atunci când transportul intră în atribuţiile proprii ale acestor servicii şi se efectuează sub controlul acestora;
(d)vehicule, inclusiv cele utilizate pentru transportul necomercial de ajutor umanitar, utilizate în situaţii de urgenţă sau în operaţiuni de salvare;
(e)vehicule specializate folosite în misiuni medicale;
(f)vehicule specializate pentru depanări care acţionează pe o rază de 100 km de la baza de staţionare;
(g)vehicule de încercări rutiere pentru îmbunătăţire tehnologică, reparaţii sau întreţinere, precum şi vehicule noi sau transformate care nu au fost încă puse în circulaţie;
(h)vehicule sau un ansamblu de vehicule cu o masă maximă autorizată care să nu depăşească 7,5 tone utilizate pentru transporturi de mărfuri în scopuri necomerciale;
(h1)(ha) vehiculele, inclusiv vehicule cu remorcă sau semiremorcă, a căror o masă maximă autorizată depăşeşte 2,5 tone, dar nu depăşeşte 3,5 tone, care sunt utilizate pentru transportul de mărfuri, în cazul în care transportul nu se efectuează contra cost în contul altcuiva, ci în contul propriu al societăţii sau al conducătorului auto, şi cu condiţia ca principala activitate a persoanei care conduce vehiculul să nu fie cea de conducere;
(i)vehicule comerciale, care au caracter istoric, în conformitate cu legislaţia statului membru în care sunt conduse, şi care sunt utilizate pentru transportul de călători sau de mărfuri în scopuri necomerciale.
Art. 4
În sensul prezentului regulament, se înţelege prin:
(a)"transport rutier": orice deplasare efectuată, în tot sau în parte, pe drumurile deschise utilizării publice de către un vehicul, gol sau încărcat, folosit pentru transportul călătorilor sau al mărfurilor;
(b)"vehicul": un autovehicul, un tractor, o remorcă, o semiremorcă sau o combinaţie de aceste vehicule, definite după cum urmează:
- "autovehicul": orice vehicul prevăzut cu un sistem mecanic de autopropulsie care circulă pe un drum public, altul decât cel care se deplasează în permanenţă pe şine, şi care este utilizat în mod normal pentru transportul de călători sau de mărfuri;
- "tractor": orice vehicul prevăzut cu un sistem mecanic de autopropulsie care circulă pe un drum public, altul decât cel care se deplasează în permanenţă pe şine, şi care este proiectat în mod special pentru a trage, împinge sau acţiona remorci, semiremorci, utilaje sau maşini;
- "remorcă": orice vehicul proiectat pentru a fi cuplat la un autovehicul sau la un tractor;
- "semiremorcă": o remorcă fără osia din faţă, cuplată astfel încât o parte substanţială din greutatea sa şi din cea a încărcăturii sale să fie suportată de tractor sau de autovehicul;
(c)"conducător auto": persoana care conduce vehiculul, chiar şi pentru o scurtă perioadă de timp, sau care se află la bordul unui vehicul în cadrul serviciului său pentru a-l putea conduce, în cazul în care este necesar;
(d)"pauză": orice perioadă în care conducătorul auto nu are dreptul să conducă sau să efectueze alte munci şi care trebuie să-i permită numai să se odihnească;
(e)"altă muncă": orice activitate, cu excepţia conducerii autor, definită ca timp de lucru la articolul 3 litera (a) din Directiva 2002/15/CE, inclusiv orice activitate desfăşurată pentru acelaşi sau un alt angajator din sectorul transportului sau din alt sector;
(f)"repaus": orice perioadă neîntreruptă pe parcursul căreia conducătorul auto poate dispune liber de timpul său;
(g)"perioadă de repaus zilnic": partea unei zile în timpul căreia conducătorul auto poate dispune liber de timpul său şi care poate fi o "perioadă de repaus zilnic normală" sau o "perioadă de repaus zilnic redusă":
- "perioadă de repaus zilnic normală": orice perioadă de repaus de cel puţin unsprezece ore. De asemenea, această perioadă de repaus zilnic normală poate fi luată în două tranşe, din care prima trebuie să fie o perioadă neîntreruptă de cel puţin trei ore şi a doua, o perioadă neîntreruptă de cel puţin nouă ore;
- "perioadă de repaus zilnic redusă": orice perioadă de repaus de cel puţin nouă ore, dar mai puţin de unsprezece ore;
(h)"perioadă de repaus săptămânal": o perioadă săptămânală în timpul căreia un conducător auto poate dispune liber de timpul său şi care poate fi o "perioadă de repaus săptămânal normală" sau o "perioadă de repaus săptămânal redusă":
- "perioadă de repaus săptămânal normală": orice perioadă de repaus de cel puţin patruzeci şi cinci de ore;
- "perioadă de repaus săptămânal redusă": orice perioadă de repaus de mai puţin de patruzeci şi cinci de ore, care poate fi redusă la minimum douăzeci şi patru de ore consecutive, sub rezerva condiţiilor menţionate la articolul 8 alineatul (6);
(i)"săptămână": perioada cuprinsă între ora 00.00 a zilei de luni şi ora 24.00 a zilei de duminică;
(j)"durată de conducere": durata activităţii de conducere înregistrată:
- automat sau semiautomat de aparatul de înregistrare definit în anexa I şi în anexa I B la Regulamentul (CEE) nr. 3821/85 sau
- manual, în conformitate cu articolul 16 alineatul (2) din Regulamentul (CEE) nr. 3821/85;
(k)"durată zilnică de conducere": durata totală de conducere acumulată între sfârşitul unei perioade de repaus zilnic şi începutul următoarei perioade de repaus zilnic sau între o perioadă de repaus zilnic şi o perioadă de repaus săptămânal;
(l)"durată de conducere săptămânală": durata de conducere totală, acumulată în timpul unei săptămâni;
(m)"masă maximă autorizată": masa maximă autorizată de operare a unui vehicul, complet încărcat;
(n)«servicii regulate de transport de călători»: «servicii regulate» şi «servicii regulate speciale» în sensul definiţiilor de la articolul 2 punctele 2 şi, respectiv, 3 din Regulamentul (CE) nr. 1073/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1), atât naţionale, cât şi internaţionale;
(*1)Regulamentul (CE) nr. 1073/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa internaţională a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul, şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 (JO L 300, 14.11.2009, p. 88).
(n1)«servicii ocazionale de transport de călători»: «servicii ocazionale», în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 4 din Regulamentul (CE) nr. 1073/2009, atât naţionale, cât şi internaţionale;
(o)"conducere în echipaj": situaţia în care, pe parcursul unei perioade de conducere cuprinsă între două perioade de repaus zilnice consecutive sau între o perioadă de repaus zilnic şi o perioadă de repaus săptămânal, se află cel puţin doi conducători auto la bordul vehiculului pentru a asigura conducerea. Pe parcursul primei ore de conducere în echipaj, prezenţa unui sau mai multor alţi conducători auto este facultativă, dar ea este obligatorie pentru restul perioadei.
(p)"întreprindere de transport": price persoană fizică sau juridică, orice asociaţie sau grup de persoane fără personalitate juridică, cu scop lucrativ sau nu, sau orice organism public cu personalitate juridică sau dependent de o autoritate cu personalitate juridică ce efectuează transporturi rutiere în contul altcuiva sau în contul său;
(q)"perioadă de conducere": durata de conducere cumulată între momentul în care conducătorul auto se aşează la volan după o perioadă de repaus sau o pauză şi momentul în care începe o perioadă de repaus sau o pauză. Perioada de conducere poate fi continuă sau fragmentată.
(r)«transport în scopuri necomerciale»: orice transport rutier, altul decât transportul contra cost în contul altcuiva sau în cont propriu, pentru care nu se primeşte în mod direct sau indirect o remuneraţie şi care nu generează direct sau indirect niciun venit pentru conducătorul auto al vehiculului sau pentru alte părţi, şi care nu este legată de o activitate profesională sau comercială.