Partea 6 - INTERESUL UNIUNII - Regulamentul 471/13-mai-2014 de instituire a unor taxe compensatorii definitive la importurile de sticlă solară originară din Republica Populară Chineză

Acte UE

Jurnalul Oficial 142L

În vigoare
Versiune de la: 14 Mai 2014
PARTEA F:INTERESUL UNIUNII
(320)În conformitate cu articolul 31 din regulamentul de bază, Comisia a verificat dacă, în pofida concluziilor privind subvenţionarea prejudiciabilă, nu era în mod clar în interesul Uniunii să adopte măsuri în cazul de faţă. Analiza interesului Uniunii s-a bazat pe aprecierea tuturor diferitelor interese implicate, inclusiv cele ale industriei din Uniune, ale importatorilor, furnizorilor de materii prime şi ale utilizatorilor produsului în cauză.
1.Interesul industriei din Uniune
(321)În industria din Uniune, în PA, erau aproximativ 860 de persoane angajate direct în producţia şi vânzarea produsului similar. Ancheta a stabilit că industria Uniunii a suferit un prejudiciu important cauzat de importurile subvenţionate din ţara respectivă în perioada de anchetă. Unii producători din Uniune au fost deja nevoiţi să îşi închidă instalaţiile de producţie, în timp ce alţii s-au confruntat cu problema insolvenţei (1). În absenţa unor măsuri, este foarte probabilă deteriorarea în continuare a situaţiei economice a industriei din Uniune.
(1)A se vedea, de exemplu: http://www.lesoir.be/421477/article/actualite/fil-info/fil-info-economie/2014-02-07/agc-confirme-l-arret-du- verre-solaire-roux din 7 februarie 2014. http://www.pv-magazine.com/news/details/beitrag/centrosolar-glas-must-declare-insolvency_ 100013055/#axzz2tDr5dhxV din 16 octombrie 2013.
(322)Este de aşteptat ca instituirea unor taxe antisubvenţie să elimine efectele de denaturare a schimburilor comerciale, produse de o subvenţie prejudiciabilă şi să restabilească concurenţa efectivă pe piaţa Uniunii, permiţând industriei din Uniune să alinieze preţurile produsului similar, pentru a reflecta costurile de producţie şi, deci, să-şi îmbunătăţească rentabilitatea. Este de aşteptat, de asemenea, ca instituirea măsurilor să permită industriei din Uniune să-şi recâştige, cel puţin în parte, cota de piaţă pierdută în cursul perioadei examinate, cu un impact pozitiv asupra situaţiei sale financiare generale.
(323)În plus, industria din Uniune ar trebui să fie capabilă să aibă un acces mai bun la capital şi să investească, în continuare, în cercetare şi inovare pe piaţa sticlei de energie solară.
(324)În cele din urmă, este probabil ca producătorii din Uniune care au fost nevoiţi să-şi înceteze producţia, ca urmare a presiunii importurilor subvenţionate din China, să-şi poată relua activitatea. În ansamblu, conform acestui scenariu, ar fi garantate nu numai locurile de muncă existente, dar ar exista, de asemenea, perspectiva rezonabilă a unei extinderi a producţiei şi a creşterii gradului de ocupare a forţei de muncă.
(325)Dacă nu se instituie măsuri, sunt posibile alte scăderi ale cotei de piaţă, cu continuarea deteriorării rentabilităţii industriei din Uniune. Acest lucru ar da naştere unei situaţii imposibil de susţinut pe termen scurt şi mediu. În consecinţă, în plus faţă de numărul mare de producători din Uniune care au fost deja forţaţi să iasă de pe piaţă, alţi producători ar putea fi ameninţaţi de insolvenţă, ceea ce ar putea duce, pe termen scurt şi mediu, la dispariţia industriei din Uniune, cu un impact important asupra locurilor de muncă existente.
(326)Prin urmare, s-a ajuns la concluzia că instituirea de taxe antisubvenţie ar fi în interesul industriei din Uniune.
2.Interesul importatorilor şi al comercianţilor neafiliaţi
(327)Cei doi importatori cooperanţi au avut ca principală activitate comercializarea produsului în cauză. Ambii importatori şi-au diversificat sursele de produs, şi anume nu s-au aprovizionat numai din RPC, ci şi din Uniunea Europeană şi din ţări terţe.
(328)Un argument invocat a fost că instituirea de măsuri pentru produsul în cauză va afecta negativ activitatea importatorilor. În primul rând, instituirea de taxe nu ar trebui să conducă la eliminarea tuturor importurilor din RPC. În al doilea rând, deşi este de aşteptat ca instituirea de măsuri să aibă un efect negativ asupra situaţiei financiare a importatorilor care importă numai sau în principal din RPC, este de aşteptat ca, având în vedere posibilitatea de a importa din ţări terţe, importatorii să fie flexibili şi să-şi schimbe sursele de aprovizionare, dacă consideră necesar.
(329)Prin urmare, s-a conchis că instituirea de măsuri la nivelul propus ar putea avea un anumit impact negativ asupra situaţiei importatorilor independenţi ai produsului în cauză, dar că impactul este atenuat de faptul că importatorii şi comercianţii pot folosi alte surse de aprovizionare, atât din ţări terţe, cât şi din industria din Uniune, aceasta din urmă având capacitatea de a-şi creşte producţia, şi nedepăşind, în niciun caz, impactul pozitiv asupra altor părţi.
3.Interesul furnizorilor de materii prime
(330)Niciun furnizor de materii prime nu a participat la anchetă. În lipsa informaţiilor provenind de la aceşti furnizori, nu a existat nicio dovadă care să ateste că instituirea de măsuri ar fi împotriva interesului acestui grup.
4.Interesul utilizatorilor
(331)Toţi utilizatorii care au oferit răspunsuri sunt producători de module solare şi/sau de colectoare termice. Trei utilizatori sunt în favoarea instituirii de taxe antisubvenţie, argumentând că sectorul industrial din Uniune produce sticlă solară de mai bună calitate, care nu poate fi întotdeauna furnizată de societăţi chineze. În schimb, alţi trei utilizatori s-au opus instituirii de măsuri compensatorii. Aceşti utilizatori se aşteaptă ca instituirea unor taxe antisubvenţie să aibă un impact negativ asupra activităţii lor şi ca ei să nu fie în măsură să transfere creşterea preţurilor asupra consumatorilor finali, având în vedere situaţia dificilă a industriei modulelor solare.
(332)Potrivit informaţiilor prezentate de către utilizatori, sticla solară reprezintă doar aproximativ 6-8 % din costurile totale ale modulelor solare. Astfel, sticla solară reprezintă doar o parte limitată a costurilor şi a valorii finale a modulelor fotovoltaice. În plus, se poate estima că, în cazul în care vor fi instituite taxe antisubvenţie asupra sticlei solare importate din RPC, impactul asupra costurilor totale ale modulelor solare va fi sub 1 %. Acest lucru se datorează, în principal, faptului că utilizatorii care au cooperat la anchetă cumpără cantităţi semnificative de energie solară sticlă de la producători din Uniune.
(333)În consecinţă, deşi o eventuală instituire a unor taxe antisubvenţie ar determina, cel mai probabil, o creştere uşoară a preţurilor factorilor de producţie pentru module solare în comparaţie cu scenariul contrafactual fără taxe, se preconizează că aceasta nu ar avea un impact negativ semnificativ asupra costurilor şi asupra preţurilor finale practicate de industria producătoare de module solare din Uniune.
(334)În plus, unii dintre utilizatori au, deja, alte surse de aprovizionare, cum ar fi Turcia şi India, care nu ar fi influenţate negativ de instituirea de taxe antisubvenţie. Alţi utilizatori pot trece la alte surse de aprovizionare, fie din ţări terţe, fie din industria din Uniune.
(335)Având în vedere cele de mai sus, Comisia respinge argumentele aduse de unii utilizatori împotriva instituirii măsurilor.
5.Aspectele privind concurenţa
(336)Un importator a susţinut că, întrucât unii producători din Uniune au făcut parte dintr-un cartel mondial al sticlei plane (sticla solară face şi ea parte din această categorie) şi au fost amendaţi de Comisia Europeană în 2007, aceştia utilizează instrumentul antisubvenţie ca mod de recuperare a pierderilor suferite din cauza amenzilor pentru asociere în cartel şi din pierderea cotei de piaţă în Uniune. În plus, în cazul în care accesul la piaţa Uniunii ar fi limitat prin intermediul unor taxe antisubvenţie, vor exista stimulente mai puternice pentru producătorii din Uniune pentru a intra într-un cartel sau pentru a adopta un alt comportament anticoncurenţial în legătură cu produsele pentru care există posibilităţi reduse de creştere a volumului de vânzări în Uniune, cum ar fi produsele de mobilier pentru amenajări interioare.
(337)Aceste argumente trebuie respinse. În primul rând, Comisia observă că cartelul a încetat să funcţioneze în 2007. Prin urmare, efectele cartelului în trecut nu au avut niciun impact asupra industriei în perioada examinată. În al doilea rând, dintr-o înţelegere de tip cartel nu a făcut parte niciunul dintre producătorii din Uniune incluşi în eşantion şi niciunul dintre producătorii actuali ai Uniunii cu cele mai ridicate volume de vânzări. În al treilea rând, nu se preconizează ca posibila instituire a unor taxe antisubvenţie să aibă un impact asupra comportamentului concurenţial al industriei din Uniune, deoarece, pe de o parte, aceasta nu va schimba structura pieţei Uniunii şi, pe de altă parte, societăţile au obligaţia generală de a respecta normele naţionale şi din Uniune aplicabile în materie de concurenţă, indiferent dacă se instituie sau nu taxe.
(338)De asemenea, un importator a susţinut că instituirea unor taxe ar avea un impact negativ asupra pieţei Uniunii de straturi antireflectorizante pentru sticla solară. Această piaţă, identificată de către importator drept o piaţă conexă, este dominată, conform afirmaţiilor acestuia din urmă, de producătorii din Uniune, iar instituirea de măsuri ar consolida poziţia acestora în detrimentul furnizorilor concurenţi de straturi antireflectorizante. În plus, acesta a susţinut că importatorii se confruntă cu dificultăţi în obţinerea de comenzi de la producătorii din Uniune sau în primirea unor astfel de comenzi într-o perioadă rezonabilă de timp şi la preţuri rezonabile.
(339)În primul rând, piaţa straturilor antireflectorizante este parte a anchetei şi nu reprezintă o piaţă conexă. Într-adevăr, ancheta a arătat că producătorii din Uniune au rămas competitivi pe această piaţă de nişă, în pofida preţurilor relativ mai mari pe care le practică, deoarece piaţa consideră că propriile produse, odată acoperite cu straturi antireflectorizante, au un avantaj calitativ. Cu toate acestea, nu există dovezi care să ateste că industria din Uniune nu ar fi în măsură să satisfacă o posibilă creştere a cererii de sticlă solară acoperită cu straturi antireflectorizante. În consecinţă, acest argument ar trebui respins.
(340)În ceea ce priveşte afirmaţiile că producătorii din Uniune au refuzat să onoreze sau să livreze comenzi la timp şi la preţuri rezonabile, depinde în întregime de fiecare producător să-şi aleagă strategia comercială, câtă vreme nu beneficiază de o poziţie dominantă, unică sau comună, pe piaţa relevantă. Concurenţa de pe piaţa Uniunii este suficient de mare, ceea ce permite schimbarea şi/sau diversificarea furnizorilor. Prin urmare, şi acest argument ar trebui să fie respins.
6.Concluzie privind interesul Uniunii
(341)Având în vedere cele de mai sus, s-a ajuns la concluzia că, pe baza unei aprecieri a tuturor diverselor interese luate în ansamblu, interesul Uniunii necesită instituirea unor măsuri definitive asupra importurilor de sticlă solară provenind din RPC.