Art. 2. - Art. 2: Modificări ale Regulamentului (UE) nr. 1303/2013 - Regulamentul 435/27-feb-2023 de modificare a Regulamentului (UE) 2021/241 în ceea ce priveşte capitolele privind REPowerEU din planurile de redresare şi rezilienţă şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1303/2013, (UE) 2021/1060 şi (UE) 2021/1755 şi a Directivei 2003/87/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 63L

În vigoare
Versiune de la: 28 Februarie 2023
Art. 2: Modificări ale Regulamentului (UE) nr. 1303/2013
Se introduce următorul articol în Regulamentul (UE) nr. 1303/2013:
"Articolul 25b: Măsuri excepţionale de utilizare a fondurilor pentru a sprijini IMM-urile afectate în mod deosebit de creşterea preţurilor la energie, gospodăriile vulnerabile, precum şi schemele privind reducerea timpului de muncă şi alte scheme echivalente
(1) Ca măsură excepţională strict necesară pentru a face faţă crizei energetice rezultate în urma impactului războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, FEDR poate sprijini finanţarea capitalului circulant sub formă de granturi acordate IMM-urilor afectate în mod deosebit de creşterile preţurilor la energie, în cadrul priorităţii de investiţii menţionate la articolul 5 alineatul (3) litera (d) din Regulamentul (UE) nr. 1301/2013. IMM-urile afectate în mod deosebit de creşterile preţurilor la energie sunt cele eligibile pentru a primi ajutoare pentru costurile suplimentare generate de creşterile extrem de mari ale preţurilor la gaze naturale şi la energie electrică în baza cadrului temporar de criză pentru măsuri de ajutor de stat.
Ca măsură excepţională suplimentară strict necesară pentru a face faţă crizei energetice rezultate în urma impactului războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, FSE poate sprijini gospodăriile vulnerabile să îşi acopere costurile pentru consumul de energie, chiar şi în absenţa unor măsuri active corespunzătoare, în cadrul priorităţii de investiţii menţionate la articolul 3 alineatul (1) litera (b) punctul (iv) din Regulamentul (UE) nr. 1304/2013.
(2) Operaţiunile care furnizează sprijinul menţionat la alineatul (1) pot fi finanţate fie din FEDR, fie din FSE, pe baza normelor aplicabile celuilalt fond. În plus, atunci când aceste operaţiuni contribuie la una dintre priorităţile de investiţii menţionate la alineatul (1), acestea pot fi finanţate din Fondul de coeziune pe baza normelor aplicabile fie FEDR, fie FSE. În plus, FEDR şi Fondul de coeziune pot finanţa, de asemenea, accesul la piaţa muncii prin păstrarea locurilor de muncă ale angajaţilor şi ale lucrătorilor independenţi prin intermediul schemelor privind reducerea timpului de muncă şi al altor scheme echivalente, pe baza normelor aplicabile FSE în cadrul priorităţii de investiţii menţionate la articolul 3 alineatul (1) litera (a) punctul (v) din Regulamentul (UE) nr. 1304/2013.
(3) Operaţiunile care furnizează sprijinul menţionat la alineatele (1) şi (2) sunt programate exclusiv în cadrul unei noi axe prioritare specifice. Axa prioritară specifică poate include finanţare din FEDR şi FSE de la diferite categorii de regiuni, precum şi din Fondul de coeziune. Sprijinul furnizat din resurse REACT-EU, în sensul articolului 92a, se programează în cadrul unei axe prioritare specifice separate care contribuie la prioritatea de investiţii menţionată la articolul 92b alineatul (9) al treilea paragraf.
Cuantumurile alocate axelor prioritare specifice menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat nu depăşesc 10 % din totalul resurselor FEDR, ale FSE şi ale Fondului de coeziune, inclusiv resurse REACT-EU din cadrul obiectivului «Investiţii pentru creştere şi locuri de muncă», alocate statului membru în cauză pentru perioada de programare 2014-2020, astfel cum se prevede în actele de punere în aplicare relevante ale Comisiei. Prin derogare de la articolul 120 alineatul (3) primul şi al doilea paragraf, se aplică o rată de cofinanţare de 100 % axei sau axelor prioritare specifice.
(4) Cererile de modificare a unui program operaţional existent, prezentate de un stat membru în vederea introducerii unei axe sau a unor axe prioritare specifice menţionate la alineatul (3), conţin o motivaţie corespunzătoare şi sunt însoţite de programul revizuit. Elementele enumerate la articolul 96 alineatul (2) litera (b) punctele (v) şi (vii) nu sunt obligatorii în descrierea axei sau axelor prioritare din programul operaţional revizuit.
(5) Prin derogare de la articolul 65 alineatul (9), cheltuielile pentru operaţiunile de sprijinire a finanţării capitalului circulant sub formă de granturi acordate IMM-urilor afectate în mod deosebit de creşterile preţurilor la energie, pentru operaţiunile care furnizează sprijin gospodăriilor vulnerabile pentru a le ajuta să îşi acopere costurile consumului de energie, precum şi pentru schemele privind reducerea timpului de muncă şi alte scheme echivalente sunt eligibile de la 1 februarie 2022. Articolul 65 alineatul (6) nu se aplică cu privire la astfel de operaţiuni şi scheme.
(6) Prin derogare de la articolul 125 alineatul (3) litera (b), operaţiunile de sprijinire a finanţării capitalului circulant sub formă de granturi acordate IMM-urilor afectate în mod deosebit de creşterile preţurilor la energie, operaţiunile care furnizează sprijin gospodăriilor vulnerabile pentru a le ajuta să îşi acopere costurile consumului de energie, precum şi schemele privind reducerea timpului de muncă şi alte scheme echivalente pot fi selectate pentru a beneficia de sprijin din partea FEDR, a FSE sau a Fondului de coeziune înainte de aprobarea programului revizuit.
(7) Pentru operaţiunile de sprijinire a finanţării capitalului circulant sub formă de granturi acordate IMM-urilor afectate în mod deosebit de creşterile preţurilor la energie, implementate în afara zonei vizate de program, dar pe teritoriul statului membru, se aplică numai articolul 70 alineatul (2) primul paragraf litera (d). Prin derogare de la articolul 70 alineatul (4), operaţiunilor sprijinite din FSE care furnizează sprijin gospodăriilor vulnerabile pentru a le ajuta să îşi acopere costurile consumului de energie, precum şi schemelor privind reducerea timpului de muncă şi altor scheme echivalente, implementate în afara zonei vizate de program, dar pe teritoriul statului membru li se aplică de asemenea articolul 70 alineatul (2) primul paragraf litera (d).
(8) Plăţile totale efectuate de Comisie către statele membre din FEDR, FSE şi Fondul de coeziune, cu excepţia resurselor REACT-EU, pentru priorităţile specifice menţionate la alineatul (3) nu depăşesc 5 000 000 000 EUR în 2023. Cuantumurile se plătesc sub rezerva disponibilităţii fondurilor în cadrul plafoanelor cadrului financiar multianual 2014-2020.
(9) Prezentul articol nu se aplică programelor din cadrul obiectivului «Cooperarea teritorială europeană»."