Art. 1. - Art. 1: Modificări ale Regulamentului (UE) 2021/241 - Regulamentul 435/27-feb-2023 de modificare a Regulamentului (UE) 2021/241 în ceea ce priveşte capitolele privind REPowerEU din planurile de redresare şi rezilienţă şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1303/2013, (UE) 2021/1060 şi (UE) 2021/1755 şi a Directivei 2003/87/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 63L

În vigoare
Versiune de la: 28 Februarie 2023
Art. 1: Modificări ale Regulamentului (UE) 2021/241
Regulamentul (UE) 2021/241 se modifică după cum urmează:
1.La articolul 4, alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) În conformitate cu cei şase piloni menţionaţi la articolul 3 din prezentul regulament, cu coerenţa şi sinergiile pe care le generează şi în contextul crizei provocate de COVID-19, obiectivul general al mecanismului este să promoveze coeziunea economică, socială şi teritorială a Uniunii prin îmbunătăţirea rezilienţei, a nivelului de pregătire pentru situaţii de criză, a capacităţii de adaptare şi a potenţialului de creştere ale statelor membre, prin atenuarea impactului social şi economic al crizei în cauză, în special asupra femeilor, prin contribuţia la punerea în aplicare a Pilonului european al drepturilor sociale, prin sprijinirea tranziţiei verzi, prin contribuţia la realizarea obiectivelor climatice ale Uniunii pentru 2030 stabilite la articolul 2 punctul 11 din Regulamentul (UE) 2018/1999, prin respectarea obiectivului UE de realizare a neutralităţii climatice până în 2050, precum şi a tranziţiei digitale şi prin sporirea rezilienţei, a securităţii şi a durabilităţii sistemului energetic al Uniunii prin reducerea necesară a dependenţei de combustibili fosili şi prin diversificarea aprovizionării cu energie la nivelul Uniunii, inclusiv prin intermediul unei creşteri a gradului de utilizare a surselor regenerabile de energie, a eficienţei energetice şi a capacităţii de stocare a energiei, contribuind astfel la convergenţa economică şi socială ascendentă, restabilind şi promovând creşterea durabilă şi integrarea economiilor Uniunii, încurajând crearea de locuri de muncă de înaltă calitate, contribuind la autonomia strategică a Uniunii alături de o economie deschisă şi creând valoare adăugată europeană."
2.La articolul 5, alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) Mecanismul sprijină doar măsurile care respectă principiul «de a nu prejudicia în mod semnificativ» care se aplică, de asemenea, măsurilor din capitolele privind REPowerEU, în lipsa unor dispoziţii contrare prevăzute în prezentul regulament."
3.Articolul 14 se modifică după cum urmează:
(a)la alineatul (3) se adaugă următoarea literă:
"(d) după caz, reformele şi investiţiile care sunt în concordanţă cu articolul 21c."
(b)alineatul (4) se înlocuieşte cu următorul text:
"(4) Cuantumul sprijinului sub formă de împrumut acordat planului de redresare şi rezilienţă al statului membru în cauză nu este mai mare decât diferenţa dintre costul total al planului de redresare şi rezilienţă, astfel cum a fost revizuit, dacă este cazul, şi contribuţia financiară maximă prevăzută la articolul 11, care include, după caz, veniturile menţionate la articolul 21a, precum şi resursele transferate din programele care fac obiectul gestiunii partajate."
(c)alineatul (6) se înlocuieşte cu următorul text:
"(6) Prin derogare de la alineatul (5), sub rezerva disponibilităţii resurselor, în circumstanţe excepţionale, cuantumul sprijinului sub formă de împrumut poate fi majorat, având în vedere nevoile statului membru solicitant, precum şi cererile de sprijin sub formă de împrumut depuse deja sau planificate a fi depuse de alte state membre, aplicând, în acelaşi timp, principiile egalităţii de tratament, solidarităţii, proporţionalităţii şi transparenţei. Pentru a facilita aplicarea acestor principii, statele membre îi transmit Comisiei, până la 31 martie 2023, dacă intenţionează sau nu să solicite sprijin sub formă de împrumut. Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului, simultan, în condiţii egale şi fără întârzieri nejustificate, o imagine de ansamblu a intenţiilor exprimate de statele membre şi calea de urmat propusă pentru repartizarea resurselor disponibile. Comunicarea respectivă a intenţiei de a cere sprijin sub formă de împrumut nu aduce atingere capacităţii statelor membre de a solicita sprijin sub formă de împrumut până la 31 august 2023, inclusiv în cazul cererilor de peste 6,8 % din VNB, dacă se aplică condiţiile relevante. Acest lucru nu aduce, de asemenea, atingere încheierii acordului de împrumut corespunzător după adoptarea deciziei de punere în aplicare relevante a Consiliului."
4.La articolul 17, alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) Măsurile iniţiate începând cu 1 februarie 2020 sunt eligibile cu condiţia să respecte cerinţele prevăzute în prezentul regulament.
Cu toate acestea, noile reforme şi investiţii menţionate la articolul 21c alineatul (1) sunt eligibile doar dacă acestea sunt iniţiate începând cu 1 februarie 2022."
5.La articolul 18, alineatul (4) se modifică după cum urmează:
(a)se introduce următoarea literă:
"(ca) o explicaţie a modului în care capitolul privind REPowerEU contribuie la combaterea sărăciei energetice, inclusiv, după caz, acordând o prioritate adecvată nevoilor celor afectaţi de sărăcie energetică, precum şi reducerii vulnerabilităţilor în timpul următoarelor ierni;"
(b)litera (e) se înlocuieşte cu următorul text:
"(e) o explicaţie calitativă a modului în care se preconizează că măsurile din planul de redresare şi rezilienţă vor contribui la tranziţia verde, inclusiv la biodiversitate, sau la abordarea provocărilor generate de această tranziţie, dacă măsurile respective corespund unui cuantum care reprezintă cel puţin 37 % din alocarea totală a planului de redresare şi rezilienţă şi dacă măsurile de acest tip din capitolul privind REPowerEU corespund unui cuantum care reprezintă cel puţin 37 % din costurile totale estimate ale măsurilor incluse în capitolul respectiv, pe baza metodologiei pentru urmărirea cheltuielilor legate de climă, prevăzută în anexa VI; metodologia respectivă se utilizează în consecinţă pentru măsurile care nu pot fi atribuite direct unui domeniu de intervenţie inclus în anexa VI; coeficienţii pentru sprijinul acordat obiectivelor climatice pot fi majoraţi până la un cuantum total de 3 % din alocarea planului de redresare şi rezilienţă pentru investiţii individuale spre a ţine seama de măsurile de reformă conexe care le sporesc în mod credibil impactul asupra obiectivelor climatice, astfel cum se explică în planul de redresare şi rezilienţă;"
(c)litera (h) se înlocuieşte cu următorul text:
"(h) o indicare a faptului dacă măsurile incluse în planul de redresare şi rezilienţă cuprind proiecte transfrontaliere sau multinaţionale, o explicaţie a modului în care măsurile relevante din capitolul privind REPowerEU, inclusiv măsurile care abordează provocările identificate în cea mai recentă evaluare a nevoilor efectuată de către Comisie, au o dimensiune sau un efect transfrontalier sau multinaţional şi indicarea faptului dacă costurile totale ale acestor măsuri corespund unui cuantum reprezentând cel puţin 30 % din costurile estimate ale capitolului privind REPowerEU;"
(d)litera (q) se înlocuieşte cu următorul text:
"(q) pentru pregătirea şi, după caz, pentru implementarea planului de redresare şi rezilienţă, un rezumat al procesului de consultare, desfăşurat în conformitate cu cadrul juridic naţional, a autorităţilor locale şi regionale, a partenerilor sociali, a organizaţiilor societăţii civile, a organizaţiilor de tineret şi a altor părţi interesate relevante, precum şi al modului în care contribuţiile părţilor interesate se reflectă în planul de redresare şi rezilienţă, rezumatul respectiv urmând să fie completat, atunci când capitolul privind REPowerEU a fost inclus, prin stabilirea părţilor interesate consultate, printr-o descriere a rezultatului procesului de consultare cu privire la respectivul capitol şi printr-o prezentare a modului în care contribuţiile primite au fost reflectate în acesta;"
6.Articolul 19 alineatul (3) se modifică după cum urmează:
(a)se introduc următoarele litere:
"(da) dacă capitolul privind REPowerEU conţine reformele şi investiţiile menţionate la articolul 21c care contribuie în mod eficace la securitatea energetică, la diversificarea aprovizionării cu energie a Uniunii, la o creştere a gradului de utilizare a surselor regenerabile de energie şi la eficienţa energetică, la o creştere a capacităţilor de stocare a energiei sau la reducerea necesară a dependenţei de combustibilii fosili înainte de 2030;
(db) dacă capitolul privind REPowerEU conţine reformele şi investiţiile menţionate la articolul 21c care se preconizează că vor avea o dimensiune sau un efect transfrontalier sau multinaţional;"
(b)litera (e) se înlocuieşte cu următorul text:
"(e) dacă planul de redresare şi rezilienţă conţine măsuri care contribuie în mod eficace la tranziţia verde, inclusiv la biodiversitate, sau la abordarea provocărilor generate de această tranziţie, dacă măsurile respective corespund unui cuantum care reprezintă cel puţin 37 % din alocarea totală a planului de redresare şi rezilienţă şi dacă aceste măsuri din capitolul privind REPowerEU corespund unui cuantum care reprezintă cel puţin 37 % din costurile totale estimate ale măsurilor incluse în capitolul respectiv, pe baza metodologiei pentru urmărirea cheltuielilor legate de climă, prevăzută în anexa VI; metodologia respectivă se utilizează în consecinţă pentru măsurile care nu pot fi atribuite direct unui domeniu de intervenţie inclus în anexa VI; coeficienţii pentru sprijinul acordat obiectivelor climatice pot fi majoraţi până la un cuantum total de 3 % din alocarea planului de redresare şi rezilienţă pentru investiţii individuale spre a ţine seama de măsurile de reformă conexe care le sporesc în mod credibil impactul asupra obiectivelor climatice, sub rezerva acordului Comisiei;"
7.La articolul 20 alineatul (5), se introduce următoarea literă:
"(ca) un rezumat al măsurilor propuse în capitolul privind REPowerEU care au o dimensiune sau un efect transfrontalier sau multinaţional, inclusiv măsurile care abordează provocările identificate în cea mai recentă evaluare a nevoilor efectuată de către Comisie; în cazul în care costurile estimate ale respectivelor măsuri corespund unui cuantum care reprezintă mai puţin de 30 % din costurile estimate ale tuturor măsurilor incluse în capitolul privind REPowerEU, o explicaţie a motivelor care au determinat acest lucru, în special o demonstraţie că alte măsuri incluse în capitolul privind REPowerEU abordează mai bine obiectivele stabilite la articolul 21c alineatul (3) sau că nu există suficiente proiecte realiste disponibile care au o dimensiune sau efect transfrontalier sau multinaţional, în special având în vedere durata de viaţă a mecanismului;"
8.După capitolul III se introduce următorul capitol:
"- CAPITOLUL IIIaL: REPowerEU
Articolul 21a: Venitul obţinut din sistemul de comercializare a certificatelor de emisii în temeiul Directivei 2003/87/CE
(1) Cuantumul de 20 000 000 000 EUR, în preţuri curente, obţinut în conformitate cu articolul 10e din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (*1), se pune la dispoziţie sub formă de sprijin financiar nerambursabil suplimentar în cadrul mecanismului, pentru a fi executat în temeiul prezentului regulament în vederea sporirii rezilienţei sistemului energetic al Uniunii prin reducerea dependenţei de combustibilii fosili şi diversificarea aprovizionării cu energie la nivelul Uniunii. Astfel cum se prevede la articolul 10e din Directiva 2003/87/CE, respectivele cuantumuri reprezintă venituri alocate externe în conformitate cu articolul 21 alineatul (5) din Regulamentul financiar.
(*1)Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului (JO L 275, 25.10.2003, p. 32)
(2) Cota de alocare din cuantumul menţionat la alineatul (1) disponibilă pentru fiecare stat membru se calculează pe baza indicatorilor prevăzuţi în metodologia din anexa IVa.
(3) Cuantumul menţionat la alineatul (1) se alocă exclusiv măsurilor menţionate la articolul 21c, cu excepţia măsurilor menţionate la articolul 21c alineatul (3) litera (a). Acesta poate acoperi, de asemenea, cheltuielile menţionate la articolul 6 alineatul (2).
(4) Creditele de angajament care acoperă cuantumul menţionat la alineatul (1) se pun la dispoziţie în mod automat pentru respectivul cuantum începând cu 1 martie 2023.
(5) Fiecare stat membru îi poate prezenta Comisiei o cerere de alocare a unei sume care să nu depăşească cota sa, prin includerea în planul său a reformelor şi investiţiilor menţionate la articolul 21c şi prin indicarea costurilor estimate ale acestora.
(6) Decizia de punere în aplicare a Consiliului adoptată în temeiul articolului 20 alineatul (1) de la prezentul articol stabileşte cuantumul veniturilor menţionate la alineatul (1) alocate statului membru în cauză în urma depunerii unei cereri în temeiul alineatului (5) de la prezentul articol. Cuantumul corespunzător se plăteşte în tranşe, sub rezerva disponibilităţii finanţării, în conformitate cu articolul 24, după ce statul membru în cauză a atins în mod satisfăcător jaloanele şi ţintele identificate în ceea ce priveşte implementarea măsurilor menţionate la articolul 21c.
Articolul 21b: Resursele din programele care fac obiectul gestiunii partajate alocate sprijinirii obiectivelor REPowerEU
(1) În cadrul resurselor care le sunt alocate, statele membre pot solicita, în temeiul Regulamentului privind dispoziţiile comune pentru 2021-2027, sprijinirea obiectivelor prevăzute la articolul 21c alineatul (3) din prezentul regulament din programele sprijinite de Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus şi Fondul de coeziune, sub rezerva condiţiilor prevăzute la articolul 26a din Regulamentul privind dispoziţiile comune pentru 2021-2027 şi în regulamentele specifice fondului. Acest sprijin se execută în conformitate cu Regulamentul privind dispoziţiile comune pentru 2021-2027 şi cu regulamentele specifice fondului.
(2) Se pot transfera resurse în temeiul articolului 4a din Regulamentul (UE) 2021/1755 al Parlamentului European şi al Consiliului (*2) pentru a sprijini măsurile menţionate la articolul 21c din prezentul regulament.
(*2)Regulamentul (UE) 2021/1755 al Parlamentului European şi al Consiliului din 6 octombrie 2021 de înfiinţare a rezervei de ajustare la Brexit (JO L 357, 8.10.2021, p. 1).
Articolul 21c: Capitolele privind REPowerEU din planurile de redresare şi rezilienţă
(1) Planurile de redresare şi rezilienţă transmise Comisiei după 1 martie 2023, care necesită utilizarea de finanţare suplimentară în temeiul articolului 14, 21a sau 21b, includ un capitol privind REPowerEU care conţine măsurile, precum şi jaloanele şi ţintele corespunzătoare acestora. Măsurile din capitolul privind REPowerEU sunt fie reforme şi investiţii noi, iniţiate începând cu 1 februarie 2022, fie partea extinsă a reformelor şi a investiţiilor incluse deja în decizia de punere în aplicare a Consiliului deja adoptată pentru statul membru în cauză.
(2) Prin derogare de la alineatul (1), statele membre care fac obiectul unei scăderi a contribuţiei financiare maxime în conformitate cu articolul 11 alineatul (2) pot include, de asemenea, în capitolele privind REPowerEU, măsuri incluse în deciziile de punere în aplicare ale Consiliului deja adoptate, fără a le extinde, până la un cuantum al costurilor estimate egal cu scăderea respectivă.
(3) Reformele şi investiţiile din capitolul privind REPowerEU urmăresc să contribuie la cel puţin unul dintre următoarele obiective:
a) îmbunătăţirea infrastructurii şi a instalaţiilor energetice pentru a răspunde nevoilor imediate în materie de securitate a aprovizionării cu gaze, inclusiv cu gaz natural lichefiat, în special pentru a permite diversificarea aprovizionării în interesul Uniunii în ansamblul său, măsurile privind infrastructura şi instalaţiile petroliere necesare pentru a răspunde nevoilor imediate în materie de securitate a aprovizionării pot fi incluse în capitolul privind REPowerEU al unui stat membru numai în cazul în care statul membru respectiv a făcut obiectul derogării temporare excepţionale prevăzute la articolul 3m alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 833/2014 până la 1 martie 2023, ca urmare a dependenţei sale specifice de ţiţei şi a situării sale geografice;
b) stimularea eficienţei energetice a clădirilor şi a infrastructurii energetice critice, decarbonizarea industriei, creşterea producţiei, a utilizării biometanului durabil şi a hidrogenului din surse regenerabile sau obţinut fără arderea de combustibili fosili, precum şi creşterea ponderii şi accelerarea implementării energiei din surse regenerabile;
c) combaterea sărăciei energetice;
d) stimularea reducerii cererii de energie;
e) remedierea blocajelor interne şi transfrontaliere din calea transportului şi a distribuţiei energiei, sprijinirea stocării energiei electrice, accelerarea integrării surselor regenerabile de energie şi sprijinirea transportului cu emisii zero şi a infrastructurii acestuia, inclusiv a căilor ferate;
f) sprijinirea obiectivelor prevăzute la literele (a)-(e) printr-o recalificare accelerată a forţei de muncă în direcţia competenţelor verzi şi digitale aferente, precum şi prin sprijinirea lanţurilor valorice de materii prime şi tehnologii critice legate de tranziţia verde.
(4) Capitolul privind REPowerEU conţine, de asemenea, o explicaţie a modului în care măsurile din capitolul respectiv sunt coerente cu eforturile statului membru în cauză de a realiza obiectivele prevăzute la alineatul (3), ţinând seama de măsurile incluse în decizia de punere în aplicare a Consiliului deja adoptată, precum şi o explicaţie a contribuţiei globale la obiectivele în cauză a măsurilor respective şi a altor măsuri finanţate la nivel naţional şi finanţate de Uniune complementare sau conexe.
(5) Costurile estimate ale reformelor şi investiţiilor din capitolul privind REPowerEU nu se iau în considerare în calculul alocării totale pentru planul de redresare şi rezilienţă efectuat în temeiul articolului 18 alineatul (4) litera (f) şi al articolului 19 alineatul (3) litera (f).
(6) Prin derogare de la articolul 5 alineatul (2), articolul 17 alineatul (4), articolul 18 alineatul (4) litera (d) şi articolul 19 alineatul (3) litera (d), principiul de «a nu prejudicia în mod semnificativ» nu se aplică reformelor şi investiţiilor în temeiul alineatului (3) litera (a) de la prezentul articol, sub rezerva unei evaluări pozitive de către Comisie a îndeplinirii următoarelor cerinţe:
a) măsura este necesară şi proporţională pentru a răspunde nevoilor imediate de securitate a aprovizionării, în conformitate cu alineatul (3) litera (a) de la prezentul articol, ţinând seama de alternativele mai curate fezabile şi de riscurile privind efectele de blocare;
b) statul membru în cauză a depus eforturi satisfăcătoare pentru a limita prejudiciul potenţial adus obiectivelor de mediu în sensul articolului 17 din Regulamentul (UE) 2020/852, acolo unde este posibil, şi pentru a atenua prejudiciul prin alte măsuri, inclusiv măsuri incluse în capitolul privind REPowerEU;
c) măsura nu pune în pericol realizarea obiectivelor climatice ale Uniunii pentru 2030 şi a obiectivului neutralităţii climatice a UE până în 2050, pe baza unor considerente calitative;
d) măsura este planificată să fie pusă în aplicare până la 31 decembrie 2026.
(7) Atunci când efectuează evaluarea menţionată la alineatul (6), Comisia acţionează în strânsă cooperare cu statul membru în cauză. Comisia poate face observaţii sau solicita informaţii suplimentare. Statul membru în cauză furnizează informaţiile suplimentare solicitate.
(8) Veniturile puse la dispoziţie în conformitate cu articolul 21a nu contribuie la reforme şi investiţii în temeiul alineatului (3) litera (a) din prezentul articol.
(9) Costurile totale estimate ale măsurilor care fac obiectul unei evaluări pozitive de către Comisie în temeiul alineatului (6) nu depăşesc 30 % din costurile totale estimate ale măsurilor incluse în capitolul privind REPowerEU.
Articolul 21d: Prefinanţare în contextul REPowerEU
(1) Planul de redresare şi rezilienţă care conţine un capitol privind REPowerEU poate fi însoţit de o cerere de prefinanţare. Sub rezerva adoptării de către Consiliu a deciziei de punere în aplicare menţionate la articolul 20 alineatul (1) şi la articolul 21 alineatul (2) până la 31 decembrie 2023, Comisia efectuează până la două plăţi de prefinanţare în valoare totală de până la 20 % din finanţarea suplimentară solicitată de statul membru în cauză în scopul finanţării capitolului privind REPowerEU, în temeiul articolelor 7, 12, 14, 21a şi 21b, respectând principiul egalităţii de tratament între statele membre şi pe cel al proporţionalităţii.
(2) În ceea ce priveşte resursele transferate în condiţiile prevăzute la articolul 26 din Regulamentul (UE) 2021/1060, niciunul dintre cele două seturi de plăţi de prefinanţare nu depăşeşte 1 000 000 000 EUR.
(3) Prin derogare de la articolul 116 alineatul (1) din Regulamentul financiar, Comisia efectuează plăţi de prefinanţare, în măsura posibilului şi sub rezerva disponibilităţii resurselor, după cum urmează:
a) în ceea ce priveşte prima plată de prefinanţare, în termen de două luni de la încheierea de către Comisie şi statul membru în cauză, a acordului care constituie un angajament juridic astfel cum se menţionează la articolul 23;
b) în ceea ce priveşte a doua plată de prefinanţare, în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a deciziei de punere în aplicare a Consiliului prin care se aprobă evaluarea planului de redresare şi rezilienţă care include un capitol privind REPowerEU.
(4) O plată de prefinanţare cu privire la resursele menţionate la alineatul (2) se efectuează în urma primirii de informaţii din partea tuturor statelor membre cu privire la intenţia lor de a solicita prefinanţarea acestor resurse şi, dacă este necesar, pe o bază proporţională, pentru a se respecta plafonul total de 1 000 000 000 EUR.
(5) În cazul prefinanţărilor în temeiul alineatului (1), contribuţia financiară menţionată la articolul 20 alineatul (5) litera (a) şi, după caz, împrumutul care trebuie plătite astfel cum se prevede la articolul 20 alineatul (5) litera (h) se ajustează proporţional."
9.La articolul 23, alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) După ce Consiliul adoptă o decizie de punere în aplicare astfel cum se prevede la articolul 20 alineatul (1), Comisia încheie un acord cu statul membru în cauză, ce constituie un angajament juridic individual în sensul Regulamentului financiar. Pentru fiecare stat membru, angajamentul juridic nu depăşeşte cuantumul total al contribuţiei financiare menţionate la articolul 11 alineatul (1) litera (a) pentru 2021 şi 2022, contribuţia financiară actualizată menţionată la articolul 11 alineatul (2) pentru 2023 şi cuantumul calculat în temeiul articolului 21a alineatul (2)."
10.Se introduce următorul articol:
"Articolul 25a: Transparenţa cu privire la destinatarii finali
(1) Fiecare stat membru creează un portal public uşor de utilizat, care conţine date privind cei 100 de destinatari finali care primesc cel mai mare cuantum al finanţării pentru implementarea măsurilor din cadrul mecanismului. Statele membre actualizează aceste date de două ori pe an.
(2) Pentru destinatarii finali menţionaţi la alineatul (1), se publică următoarele informaţii:
a) în cazul unei persoane juridice, denumirea juridică completă a destinatarului şi codul său de înregistrare în scopuri de TVA sau codul său de identificare fiscală, dacă este disponibil, sau un alt identificator unic stabilit la nivel naţional;
b) în cazul unei persoane fizice, numele şi prenumele destinatarului;
c) cuantumul primit de fiecare destinatar, precum şi măsurile asociate pentru care un stat membru a primit finanţarea în cadrul mecanismului.
(3) Informaţiile menţionate la articolul 38 alineatul (3) din Regulamentul financiar nu se publică.
(4) În cazul în care se publică date cu caracter personal, statul membru în cauză elimină informaţiile menţionate la alineatul (2) la doi ani de la încheierea exerciţiului financiar în care finanţarea a fost plătită destinatarului final.
(5) Comisia centralizează portalurile publice ale statelor membre şi publică datele menţionate la alineatul (1) în tabloul de bord privind redresarea şi rezilienţa menţionat la articolul 30."
11.La articolul 26 alineatul (1), se adaugă următoarea literă:
"(h) progresul implementării reformelor şi a investiţiilor din capitolele privind REPowerEU."
12.La articolul 29, alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Comisia monitorizează implementarea mecanismului şi măsoară gradul de îndeplinire a obiectivelor prevăzute la articolul 4, inclusiv implementarea reformelor şi a investiţiilor din capitolele privind REPowerEU şi contribuţia acestora la obiectivele prevăzute la articolul 21c alineatul (3). Monitorizarea implementării este orientată către activităţile desfăşurate în cadrul mecanismului şi este proporţională cu aceste activităţi."
13.La articolul 30, alineatul (3) se înlocuieşte cu următorul text:
"(3) Tabloul de bord prezintă şi progresele înregistrate în materie de implementare a planurilor de redresare şi rezilienţă în raport cu indicatorii comuni menţionaţi la articolul 29 alineatul (4). Acesta include, de asemenea, progresul privind punerea în aplicare a măsurilor din capitolele privind REPowerEU şi contribuţia lor la realizarea obiectivelor prevăzute la articolul 21c alineatul (3), precum şi afişarea informaţiilor privind reducerea importurilor Uniunii de combustibili fosili şi privind diversificarea aprovizionării cu energie."
14.Articolul 31 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (3) se modifică după cum urmează:
(i)teza introductivă se înlocuieşte cu următorul text:
"(3) Raportul anual include, de asemenea, informaţii privind:"
(ii)se adaugă următoarele litere:
"(d) o prezentare generală a măsurilor care au o dimensiune sau un efect transfrontalier sau multinaţional din toate capitolele privind REPowerEU, costurile totale estimate ale acestora, precum şi o indicare a faptului dacă costurile totale ale respectivelor măsuri corespund unui cuantum care reprezintă cel puţin 30 % din costurile totale estimate ale măsurilor incluse în toate capitolele privind REPowerEU;
(e) numărul de măsuri care intră sub incidenţa articolului 21c alineatul (3) litera (a) incluse în toate capitolele privind REPowerEU şi costurile totale estimate ale acestora;
(f) progresul implementării reformelor şi a investiţiilor din capitolul privind REPowerEU, prin intermediul unei secţiuni specifice care include învăţăminte desprinse după analizarea datelor disponibile privind destinatarii finali şi exemple de bune practici."
(b)se introduce următorul alineat:
"(3a) Informaţiile menţionate la alineatul (3) literele (d) şi (e) se includ în raportul anual după aprobarea evaluării tuturor planurilor de redresare şi rezilienţă care conţin un capitol privind REPowerEU."
15.La articolul 32, alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) Raportul de evaluare analizează, în special, în ce măsură au fost îndeplinite obiectivele, eficienţa utilizării resurselor şi valoarea adăugată europeană. De asemenea, examinează dacă toate obiectivele şi acţiunile sunt în continuare relevante şi evaluează punerea în aplicare a capitolelor privind REPowerEU şi contribuţiile acestora la obiectivele prevăzute la articolul 21c alineatul (3)."
16.Textul prevăzut în anexa I la prezentul regulament se introduce ca anexa IVa.
17.Anexa V se modifică în conformitate cu anexa II la prezentul regulament.