Capitolul vi - SUPRAVEGHEREA PIEŢEI UNIUNII, CONTROLUL EIP CARE INTRĂ PE PIAŢA UNIUNII ŞI PROCEDURA DE SALVGARDARE LA NIVELUL UNIUNII - Regulamentul 425/09-mar-2016 privind echipamentele individuale de protecţie şi de abrogare a Directivei 89/686/CEE a Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 81L

În vigoare
Versiune de la: 31 Martie 2016 până la: 28 Mai 2026
CAPITOLUL VI:SUPRAVEGHEREA PIEŢEI UNIUNII, CONTROLUL EIP CARE INTRĂ PE PIAŢA UNIUNII ŞI PROCEDURA DE SALVGARDARE LA NIVELUL UNIUNII
Art. 37: Supravegherea pieţei Uniunii şi controlul EIP care intră pe piaţa Uniunii
- Articolul 15 alineatul (3) şi articolele 16-29 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 se aplică EIP care fac obiectul articolului 2 alineatul (1) din prezentul regulament.
Art. 38: Procedura aplicabilă la nivel naţional cu privire la EIP care prezintă un risc
(1)În cazul în care autorităţile de supraveghere a pieţei dintr-un stat membru au suficiente motive să considere că un EIP care intră sub incidenţa prezentului regulament prezintă un risc pentru sănătatea sau securitatea persoanelor, acestea efectuează o evaluare cu privire la EIP în cauză, acoperind toate cerinţele relevante stabilite în prezentul regulament. Operatorii economici relevanţi cooperează cu autorităţile de supraveghere a pieţei în acest scop, după cum este necesar.
În cazul în care, pe parcursul evaluării menţionate la primul paragraf, autorităţile de supraveghere a pieţei constată că EIP nu respectă cerinţele stabilite în prezentul regulament, acestea solicită de îndată operatorului economic relevant să întreprindă toate acţiunile corective corespunzătoare pentru a aduce EIP în conformitate cu cerinţele respective, pentru a retrage EIP de pe piaţă sau pentru a le rechema într-un termen rezonabil, proporţional cu natura riscului, astfel cum este indicat de acestea.
Autorităţile de supraveghere a pieţei informează organismul notificat relevant în consecinţă.
- Articolul 21 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 se aplică măsurilor menţionate la al doilea paragraf din prezentul alineat.
(2)În cazul în care autorităţile de supraveghere a pieţei consideră că neconformitatea nu se limitează la teritoriul lor naţional, acestea informează Comisia şi celelalte state membre cu privire la rezultatele evaluării şi la acţiunile pe care le-au solicitat din partea operatorului economic.
(3)Operatorul economic se asigură că sunt întreprinse toate acţiunile corective corespunzătoare cu privire la toate EIP vizate pe care acesta le-a pus la dispoziţie pe piaţă în cadrul Uniunii.
(4)În cazul în care operatorul economic relevant nu întreprinde acţiunile corective corespunzătoare în termenul menţionat la alineatul (1) al doilea paragraf, autorităţile de supraveghere a pieţei iau toate măsurile provizorii corespunzătoare pentru a interzice sau a restricţiona punerea la dispoziţie a EIP pe piaţa lor naţională, pentru a retrage EIP respective de pe piaţă sau pentru a le rechema.
Autorităţile de supraveghere a pieţei informează de îndată Comisia şi celelalte state membre cu privire la măsurile respective.
(5)Informaţiile menţionate la alineatul (4) al doilea paragraf includ toate detaliile disponibile, în special datele necesare pentru a identifica EIP neconforme, originea EIP respective, natura neconformităţii invocate şi riscul implicat, natura şi durata măsurilor naţionale luate, precum şi argumentele prezentate de operatorul economic relevant. Autorităţile de supraveghere a pieţei indică, în special, dacă neconformitatea este cauzată de una dintre următoarele situaţii:
a)EIP nu respectă cerinţele cu privire la sănătatea sau securitatea persoanelor; sau
b)există deficienţe ale standardelor armonizate menţionate la articolul 14 care conferă o prezumţie de conformitate.
(6)Statele membre, altele decât statul membru care a iniţiat procedura în temeiul prezentului articol, informează de îndată Comisia şi celelalte state membre cu privire la măsurile adoptate şi informaţiile suplimentare aflate la dispoziţia lor referitoare la neconformitatea EIP în cauză şi cu privire la obiecţiile lor, în caz de dezacord cu măsura naţională adoptată.
(7)În cazul în care, în termen de trei luni de la primirea informaţiilor menţionate la alineatul (4) al doilea paragraf, nu au fost ridicate obiecţii de către vreunul dintre statele membre sau de către Comisie cu privire la o măsură provizorie luată de un stat membru, măsura respectivă este considerată justificată.
(8)Statele membre se asigură că se iau fără întârziere măsurile restrictive corespunzătoare în legătură cu EIP în cauză, cum ar fi retragerea de pe piaţă a EIP.
Art. 39: Procedura de salvgardare la nivelul Uniunii
(1)În cazul în care, la finalizarea procedurii prevăzute la articolul 38 alineatele (3) şi (4), se ridică obiecţii la adresa unei măsuri luate de un stat membru sau în cazul în care Comisia consideră că măsura naţională contravine legislaţiei Uniunii, Comisia iniţiază fără întârziere consultări cu statele membre şi cu operatorul (operatorii) economic(i) relevant (relevanţi) şi evaluează măsura naţională. Pe baza rezultatelor evaluării respective, Comisia adoptă un act de punere în aplicare prin care determină dacă măsura naţională este justificată sau nu.
Comisia adresează decizia sa tuturor statelor membre şi o comunică de îndată acestora şi operatorului (operatorilor) economic(i) relevant (relevanţi).
(2)În cazul în care măsura naţională este considerată justificată, toate statele membre iau măsurile necesare pentru a se asigura că EIP neconforme sunt retrase de pe pieţele lor şi informează Comisia în consecinţă. În cazul în care măsura naţională este considerată nejustificată, statul membru în cauză retrage măsura respectivă.
(3)În cazul în care măsura naţională este considerată justificată, iar neconformitatea EIP este atribuită unor deficienţe ale standardelor armonizate menţionate la articolul 38 alineatul (5) litera (b) din prezentul regulament, Comisia aplică procedura prevăzută la articolul 11 din Regulamentul (UE) nr. 1025/2012.
Art. 40: EIP conforme care prezintă un risc
(1)În cazul în care, în urma efectuării unei evaluări în conformitate cu articolul 38 alineatul (1), un stat membru constată că, deşi este în conformitate cu prezentul regulament, EIP prezintă un risc pentru sănătatea sau securitatea persoanelor, acesta solicită operatorului economic relevant să ia toate măsurile corespunzătoare pentru a se asigura că EIP în cauză, în momentul introducerii pe piaţă, nu mai prezintă respectivul risc sau pentru a retrage EIP de pe piaţă sau a-l rechema într-un termen rezonabil, proporţional cu natura riscului, astfel cum este indicat de statul membru în cauză.
(2)Operatorul economic se asigură că sunt întreprinse acţiuni corective cu privire la toate EIP vizate pe care acesta le-a pus la dispoziţie pe piaţă în cadrul Uniunii.
(3)Statul membru informează imediat Comisia şi celelalte state membre. Informaţiile respective includ toate detaliile disponibile, în special datele necesare pentru identificarea EIP în cauză, originea şi lanţul de aprovizionare aferent EIP respective, natura riscului implicat, precum şi natura şi durata măsurilor naţionale luate.
(4)Comisia iniţiază fără întârziere consultări cu statele membre şi cu operatorul (operatorii) economic(i) relevant (relevanţi) şi procedează la evaluarea măsurilor naţionale luate. Pe baza rezultatelor evaluării respective, Comisia decide, prin intermediul actelor de punere în aplicare, dacă măsura naţională este sau nu justificată şi, după caz, propune măsuri adecvate.
Actele de punere în aplicare menţionate la primul paragraf se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 44 alineatul (3).
Din motive imperioase de urgenţă justificate în mod corespunzător referitoare la protecţia sănătăţii şi a securităţii persoanelor, Comisia adoptă acte de punere în aplicare imediat aplicabile, în conformitate cu procedura menţionată la articolul 44 alineatul (4).
(5)Comisia adresează decizia sa tuturor statelor membre şi o comunică de îndată acestora şi operatorului (operatorilor) economic(i) relevant (relevanţi).
Art. 41: Neconformitatea formală
(1)Fără a aduce atingere articolului 38, un stat membru solicită operatorului economic relevant să pună capăt neconformităţii respective în cazul în care constată una dintre situaţiile următoare:
a)marcajul CE a fost aplicat prin încălcarea articolului 30 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 ori a articolului 17 din prezentul regulament;
b)marcajul CE nu a fost aplicat;
c)numărul de identificare al organismului notificat implicat în etapa de control al producţiei a fost aplicat prin încălcarea articolului 17 sau nu a fost aplicat;
d)declaraţia de conformitate UE nu a fost redactată sau nu a fost redactată corect;
e)documentaţia tehnică nu este disponibilă sau este incompletă;
f)informaţiile menţionate la articolul 8 alineatul (6) sau la articolul 10 alineatul (3) lipsesc, sunt false sau incomplete;
g)nu sunt îndeplinite orice alte cerinţe administrative prevăzute la articolul 8 sau la articolul 10.
(2)În cazul în care neconformitatea menţionată la alineatul (1) se menţine, statul membru în cauză ia toate măsurile corespunzătoare pentru a restricţiona sau a interzice punerea la dispoziţie pe piaţă a EIP respective sau pentru a se asigura că acestea sunt rechemate sau retrase de pe piaţă.