Art. 6. - Art. 6: Ambalaje reciclabile - Regulamentul 40/19-dec-2024 privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje, de modificare a Regulamentului (UE) 2019/1020 şi a Directivei (UE) 2019/904 şi de abrogare a Directivei 94/62/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 22 Ianuarie 2025
Art. 6: Ambalaje reciclabile
(1)Toate ambalajele introduse pe piaţă sunt reciclabile.
(2)Ambalajele sunt considerate a fi reciclabile dacă îndeplinesc următoarele condiţii:
a)sunt proiectate în vederea reciclării materialelor, ceea ce permite utilizarea materiilor prime secundare rezultate a căror calitate este suficient de bună în raport cu materialul original astfel încât să poată fi folosite pentru a înlocui materiile prime primare, în conformitate cu alineatul (4); şi
b)atunci când devin deşeuri, acestea pot fi colectate separat, în conformitate cu articolul 48 alineatele (1) şi (5), sortate în fluxuri de deşeuri specifice fără a afecta reciclabilitatea altor fluxuri de deşeuri şi pot fi reciclate la scară largă, pe baza metodologiei stabilite în conformitate cu alineatul (5) de la prezentul articol.
Se consideră că ambalajele care respectă actele delegate adoptate în temeiul alineatului (4) îndeplinesc condiţia prevăzută la primul paragraf litera (a) de la prezentul alineat.
Se consideră că ambalajele care respectă actele delegate adoptate în temeiul alineatului (4) şi cu actele de punere în aplicare adoptate în temeiul alineatului (5) îndeplinesc condiţiile prevăzute la primul paragraf de la prezentul alineat.
Primul paragraf litera (a) de la prezentul alineat se aplică de la 1 ianuarie 2030 sau la 24 de luni de la data intrării în vigoare a actelor delegate adoptate în temeiul alineatului (4) primul paragraf, luându-se în considerare data care survine mai târziu.
Primul paragraf litera (b) de la prezentul alineat se aplică de la 1 ianuarie 2035 sau, în ceea ce priveşte cerinţa privind reciclarea la scară, de la 1 ianuarie 2035 sau la cinci ani de la data intrării în vigoare a actelor de punere în aplicare adoptate în temeiul alineatului (5), luându-se în considerare data care survine mai târziu.
(3)Fabricantul evaluează reciclabilitatea ambalajelor pe baza actelor delegate adoptate în temeiul alineatului (4) de la prezentul articol şi a actelor de punere în aplicare adoptate în temeiul alineatului (5) de la prezentul articol. Reciclabilitatea ambalajelor se exprimă în clasele de performanţă A, B sau C în ceea ce priveşte reciclabilitatea descrise în tabelul 3 din anexa II.
Fără a se aduce atingere alineatului (10), de la 1 ianuarie 2030 sau după 24 de luni de la intrarea în vigoare a actelor delegate adoptate în temeiul alineatului (4) de la prezentul articol, luându-se în considerare data care survine mai târziu, ambalajele nu se introduc pe piaţă decât dacă sunt reciclabile în clasele A, B sau C descrise în tabelul 3 din anexa II.
Fără a se aduce atingere alineatului (10) de la prezentul articol, de la 1 ianuarie 2038, ambalajele nu se introduc pe piaţă decât dacă sunt reciclabile în clasa A sau B descrise în tabelul 3 din anexa II.
(4)Până la 1 ianuarie 2028, după luarea în considerare a standardelor elaborate de organizaţiile de standardizare europene, Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 64 pentru a completa prezentul regulament pentru a stabili:
a)criteriile de proiectare în vederea reciclării şi clasele de performanţă în ceea ce priveşte reciclabilitatea bazate pe tabelul 3 din anexa II şi pe parametrii enumeraţi în tabelul 4 din anexa II pentru categoriile de ambalaje enumerate în tabelul 1 din anexa II; criteriile de proiectare în vederea reciclării şi clasele de performanţă în ceea ce priveşte reciclabilitatea sunt elaborate pe baza materialului predominant şi:
(i)iau în considerare capacitatea deşeurilor de ambalaje de a fi separate în diferite fluxuri de materiale pentru reciclare, sortate şi reciclate, astfel încât materiile prime secundare rezultate să fie de o calitate suficientă în raport cu materialul original şi să poată fi utilizate pentru a înlocui materiile prime primare pentru ambalare sau pentru alte aplicaţii, cu păstrarea calităţii materialului reciclat, acolo unde este fezabil;
(ii)au în vedere procesele consacrate de colectare şi sortare ce şi-au dovedit eficacitatea într-un mediu operaţional şi acoperă toate componentele ambalajelor;
(iii)au în vedere tehnologiile de reciclare disponibile, performanţa economică şi de mediu a acestora, inclusiv calitatea rezultatelor, disponibilitatea deşeurilor, energia necesară şi emisiile de gaze cu efect de seră;
(iv)după caz, identifică substanţele care prezintă motive de îngrijorare care afectează în mod negativ reutilizarea şi reciclarea materialelor din ambalajele în care sunt prezente;
(v)după caz, impun restricţii privind prezenţa substanţelor care prezintă motive de îngrijorare sau a grupurilor de astfel de substanţe în ambalaje sau în componentele ambalajelor, din motive care nu sunt legate în principal de securitatea chimică; astfel de restricţii pot servi, de asemenea, la reducerea riscurilor inacceptabile pentru sănătatea umană sau pentru mediu, fără a aduce atingere restricţiilor privind substanţele chimice prevăzute în anexa XVII la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 sau, după caz, restricţiilor şi măsurilor specifice privind materialele şi articolele destinate să vină în contact cu produsele alimentare prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1935/2004;
b)modul în care să se efectueze evaluarea performanţei în ceea ce priveşte reciclabilitatea şi să se exprime rezultatul acesteia sub formă de clase de performanţă în ceea ce priveşte reciclabilitatea pentru fiecare unitate de ambalaj, în termeni de ponderare, incluzând criterii specifice materialului şi eficienţa sortării, pentru a determina dacă ambalajele sunt considerate a fi reciclabile în conformitate cu alineatul (2);
c)o descriere, pentru fiecare categorie de ambalaje menţionată în tabelul 1 din anexa II, a condiţiilor de respectare a respectivelor clase de performanţă în ceea ce priveşte reciclabilitatea;
d)un cadru privind modularea contribuţiilor financiare care trebuie plătite de producători pentru a-şi îndeplini obligaţiile care le revin în materie de răspundere extinsă a producătorilor, astfel cum se menţionează la articolul 45 alineatul (1), pe baza claselor de performanţă ale ambalajelor în ceea ce priveşte reciclabilitatea.
La adoptarea actelor delegate menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat, Comisia ţine seama de rezultatele evaluării efectuate în temeiul articolului 5 alineatul (2), dacă această evaluare există.
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 64 pentru a modifica tabelul 1 din anexa II în vederea adaptării acestuia la evoluţiile ştiinţifice şi tehnice din domeniul proiectării materialelor şi produselor şi din domeniul infrastructurii de colectare, sortare şi reciclare. În actele delegate respective, Comisia poate stabili criterii de proiectare în vederea reciclării pentru categorii suplimentare de ambalaje sau poate crea subcategorii în categoriile enumerate în tabelul 1 din anexa II.
În termen de trei ani de la data intrării în vigoare a actului delegat relevant, operatorii economici se conformează criteriilor noi sau actualizate de proiectare în vederea reciclării.
(5)Până la 1 ianuarie 2030, Comisia adoptă acte de punere în aplicare care stabilesc:
a)metodologia pentru evaluarea în funcţie de factorul "reciclat la scară largă", pentru fiecare categorie de ambalaje enumerată în tabelul 2 din anexa II, pentru a completa tabelul 3 din anexa II prin stabilirea de praguri pentru evaluarea în funcţie de factorul "reciclat la scară largă" şi pentru a actualiza, dacă este necesar, clasele de performanţă în ceea ce priveşte reciclabilitatea în ansamblu descrise în tabelul 3 din anexa II; metodologia respectivă se bazează pe cel puţin următoarele elemente:
(i)cantităţile de ambalaje pentru fiecare categorie de ambalaje enumerată în tabelul 2 din anexa II introduse pe piaţă în Uniune în ansamblu şi în fiecare stat membru;
(ii)cantităţile de deşeuri de ambalaje reciclate, astfel cum sunt calculate la punctul de calculare în conformitate cu actul de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 56 alineatul (7) litera (a), pentru fiecare categorie de ambalaje enumerată în tabelul 2 din anexa II, în Uniune în ansamblu şi în fiecare stat membru;
b)mecanismul lanţului de custodie ce asigură faptul că ambalajele sunt reciclate la scară largă.
Mecanismul lanţului de custodie menţionat la litera (b) se bazează cel puţin pe următoarele elemente:
(i)o documentaţie tehnică referitoare la cantitatea de deşeuri de ambalaje colectate care este trimisă la instalaţiile de sortare şi reciclare;
(ii)un proces de verificare care permite fabricanţilor să obţină datele necesare de la operatorii din aval, asigurându-se că ambalajele sunt reciclate la scară largă.
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 65 alineatul (2).
Datele menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat sunt disponibile şi uşor accesibile publicului.
(6)Comisia evaluează granularitatea datelor care trebuie raportate pentru metodologia de reciclare la scară largă. După caz, Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 64 pentru a modifica tabelul 2 din anexa II şi tabelul 3 din anexa XII pentru a le adapta la evoluţiile tehnice şi ştiinţifice.
(7)Până în 2035, Comisia, pe baza evoluţiei tehnologiilor de sortare şi reciclare, poate revizui pragurile minime necesare pentru a se considera că ambalajele sunt reciclate la scară largă şi, dacă este cazul, poate prezenta o propunere legislativă de revizuire a pragurilor.
(8)Pentru a creşte nivelul reciclabilităţii ambalajelor, la 18 luni de la data intrării în vigoare a actelor delegate adoptate în temeiul alineatului (4) de la prezentul articol şi a actelor de punere în aplicare adoptate în temeiul alineatului (5) de la prezentul articol, contribuţiile financiare plătite de producători pentru a-şi îndeplini obligaţiile în materie de răspundere extinsă a producătorilor, astfel cum se prevede la articolul 45, se modulează în conformitate cu clasele de performanţă în ceea ce priveşte reciclabilitatea, astfel cum sunt stabilite în detaliu în actele delegate adoptate în temeiul alineatului (4) de la prezentul articol şi în actele de punere în aplicare adoptate în temeiul alineatului (5) de la prezentul articol.
În ceea ce priveşte contribuţiile financiare plătite de producători pentru a-şi îndeplini obligaţiile în materie de răspundere extinsă a producătorilor prevăzute la articolul 45 pentru ambalajele menţionate la alineatul (11) litera (g) de la prezentul articol, statele membre ţin seama de fezabilitatea tehnică şi viabilitatea economică a reciclării ambalajelor respective.
(9)Conformitatea cu cerinţele stabilite la alineatele (2) şi (3) de la prezentul articol se demonstrează în documentaţia tehnică referitoare la ambalaj, astfel cum se prevede în anexa VII.
În cazul în care o unitate de ambalaj include componente integrate, evaluarea conformităţii cu criteriile de proiectare în vederea reciclării şi cu cerinţele privind reciclarea la scară largă include toate componentele integrate. Se efectuează o evaluare separată pentru componentele integrate care se pot separa una de cealaltă în urma stresului mecanic din timpul transportului sau al sortării.
În cazul în care o unitate de ambalaj include componente separate, evaluarea conformităţii cu cerinţele de proiectare în vederea reciclării şi cu cerinţele privind reciclarea la scară largă se efectuează separat pentru fiecare componentă separată.
Toate componentele unei unităţi de ambalaj sunt compatibile cu procesele consacrate de colectare, sortare şi reciclare ce şi-au dovedit eficacitatea într-un mediu operaţional şi nu împiedică reciclabilitatea corpului principal al unităţii de ambalaj.
(10)Prin derogare de la alineatele (2) şi (3), începând cu 1 ianuarie 2030, ambalajele inovatoare care nu respectă cerinţele de la alineatul (2) pot fi puse la dispoziţie pe piaţă pentru o perioadă maximă de cinci ani de la sfârşitul anului calendaristic în care au fost introduse pe piaţă.
În cazul în care se recurge la această derogare, operatorul economic trimite o notificare autorităţii competente înainte ca ambalajul inovator să fie introdus pe piaţă şi include toate detaliile tehnice care demonstrează că ambalajul este un ambalaj inovator. Respectiva notificare include un calendar pentru îndeplinirea cerinţelor în materie de reciclare la scară largă în ceea ce priveşte colectarea şi reciclarea ambalajelor inovatoare. Informaţiile se pun la dispoziţia Comisiei şi a autorităţilor naţionale care efectuează supravegherea pieţei.
În cazul în care autoritatea competentă consideră că ambalajul nu este un ambalaj inovator, operatorul economic se conformează criteriilor existente de proiectare în vederea reciclării.
În cazul în care consideră că ambalajul este un ambalaj inovator, autoritatea competentă informează Comisia în acest sens.
Comisia evaluează cererile autorităţilor competente în legătură cu caracterul inovator al ambalajelor şi actualizează sau adoptă noi acte delegate în temeiul alineatului (4) de la prezentul articol, după caz.
Comisia monitorizează impactul derogării menţionate la primul paragraf asupra cantităţii de ambalaje introduse pe piaţă. Dacă este cazul, Comisia prezintă o propunere legislativă pentru a modifica respectivul paragraf.
Statele membre urmăresc constant să amelioreze infrastructurile de colectare şi sortare a ambalajelor inovatoare cu potenţiale beneficii pentru mediu.
(11)Prezentul articol nu se aplică:
a)ambalajelor directe/primare în sensul definiţiei de la articolul 1 punctul 23 din Directiva 2001/83/CE şi, respectiv, de la articolul 4 punctul 25 din Regulamentul (UE) 2019/6;
b)ambalajelor pentru produse sensibile la contact, şi anume dispozitivele medicale reglementate de Regulamentul (UE) 2017/745;
c)ambalajelor pentru produse sensibile la contact, şi anume dispozitivele medicale pentru diagnostic in vitro reglementate de Regulamentul (UE) 2017/746;
d)ambalajelor exterioare/secundare în sensul definiţiei de la articolul 1 punctul 24 din Directiva 2001/83/CE şi, respectiv, de la articolul 4 punctul 26 din Regulamentul (UE) 2019/6, în cazurile în care aceste ambalaje sunt necesare pentru a respecta cerinţe specifice pentru menţinerea calităţii medicamentului;
e)ambalajelor pentru produse sensibile la contact pentru formule de început şi formule de continuare, preparate pe bază de cereale şi alimente pentru copii, precum şi pentru produse alimentare destinate unor scopuri medicale speciale, astfel cum sunt se menţionează la articolul 1 alineatul (1) literele (a), (b) şi (c) din Regulamentul (UE) nr. 609/2013;
f)ambalajelor utilizate pentru transportul de mărfuri periculoase în conformitate cu Directiva 2008/68/CE;
g)ambalajelor de vânzare din lemn uşor, plută, textile, cauciuc, ceramică, porţelan sau ceară; totuşi, unor astfel de ambalaje li se aplică alineatul (8).
(12)Până la 1 ianuarie 2035, Comisia revizuieşte excepţiile prevăzute la alineatul (11), ţinând seama cel puţin de evoluţia tehnologiilor de sortare şi reciclare şi de experienţa practică dobândită de operatorii economici şi de statele membre. Pe această bază, Comisia evaluează pertinenţa continuării aplicării excepţiilor respective şi, dacă este cazul, prezintă o propunere legislativă.