Art. 5. - Art. 5: Cerinţe privind substanţele din ambalaje - Regulamentul 40/19-dec-2024 privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje, de modificare a Regulamentului (UE) 2019/1020 şi a Directivei (UE) 2019/904 şi de abrogare a Directivei 94/62/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 22 Ianuarie 2025
Art. 5: Cerinţe privind substanţele din ambalaje
(1)Ambalajele introduse pe piaţă sunt fabricate astfel încât să fie reduse la minimum prezenţa şi concentraţia substanţelor care prezintă motive de îngrijorare în calitate de constituenţi ai materialului ambalajului sau ai oricăreia dintre componentele ambalajului, inclusiv în ceea ce priveşte prezenţa acestora în emisii şi în orice rezultat al gestionării deşeurilor, cum ar fi materiile prime secundare, cenuşa sau alte materiale destinate eliminării finale, precum şi în ceea ce priveşte efectele negative asupra mediului cauzate de microplastice.
(2)Comisia monitorizează prezenţa substanţelor care prezintă motive de îngrijorare în ambalaje şi în componentele ambalajelor şi ia, după caz, măsurile ulterioare relevante.
Până la 31 decembrie 2026, Comisia, asistată de Agenţia Europeană pentru Produse Chimice, pregăteşte un raport privind prezenţa substanţelor care prezintă motive de îngrijorare în ambalaje şi în componentele ambalajelor, pentru a determina măsura în care acestea afectează în mod negativ reutilizarea şi reciclarea materialelor sau au impact asupra securităţii chimice. Raportul respectiv poate enumera substanţele care prezintă motive de îngrijorare prezente în ambalaje şi în componentele ambalajelor şi poate indica măsura în care acestea ar putea prezenta un risc inacceptabil pentru sănătatea umană şi pentru mediu.
Comisia prezintă raportul Parlamentului European, Consiliului şi comitetului menţionat la articolul 65 din prezentul regulament, prezentând constatările sale, şi are în vedere măsuri ulterioare adecvate, inclusiv:
a)pentru substanţele care prezintă motive de îngrijorare din materialele de ambalare, care afectează în principal sănătatea umană sau mediul, utilizarea procedurilor menţionate la articolul 68 alineatele (1) şi (2) din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 în vederea adoptării de noi restricţii;
b)pentru substanţele care prezintă motive de îngrijorare care afectează în mod negativ reutilizarea şi reciclarea materialelor din ambalajele în care sunt prezente, stabilirea de restricţii ca parte a criteriilor de proiectare în vederea reciclării în conformitate cu articolul 6 alineatul (4) din prezentul regulament.
Dacă un stat membru consideră că o substanţă afectează în mod negativ reutilizarea şi reciclarea materialelor din ambalajul în care este prezentă, acesta furnizează informaţiile respective Comisiei şi Agenţiei Europene pentru Produse Chimice până la 31 decembrie 2025 şi, atunci când sunt disponibile, face trimitere la evaluările riscurilor relevante sau la alte date relevante.
(3)Statele membre pot solicita Comisiei să aibă în vedere, în temeiul articolului 6 alineatul (4) litera (a), restricţionarea utilizării substanţelor care prezintă motive de îngrijorare care ar putea afecta în mod negativ reutilizarea şi reciclarea materialelor din ambalajele în care sunt prezente, atunci când motivele sunt altele decât cele legate în principal de securitatea chimică a substanţelor respective. Statele membre însoţesc aceste solicitări de un raport care să documenteze identitatea şi utilizările substanţelor şi de o descriere a modului în care utilizarea substanţelor în ambalaje împiedică reciclarea, atunci când motivele sunt altele decât cele legate în principal de securitatea chimică. Comisia evaluează solicitarea şi prezintă rezultatele respectivei evaluări comitetului menţionat la articolul 65.
(4)Fără a aduce atingere restricţiilor privind substanţele chimice prevăzute în anexa XVII la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 sau, după caz, restricţiilor şi măsurilor specifice privind materialele şi articolele destinate să vină în contact cu produsele alimentare din Regulamentul (CE) nr. 1935/2004, totalul concentraţiilor de plumb, cadmiu, mercur şi crom hexavalent care rezultă din substanţele prezente în ambalaje sau în componentele ambalajelor nu depăşeşte 100 mg/kg.
(5)De la 12 august 2026, nu se introduc pe piaţă ambalaje destinate să vină în contact cu produsele alimentare dacă conţin substanţe perfluoroalchilate şi polifluoroalchilate (PFAS) într-o concentraţie egală cu sau mai mare decât următoarele valori-limită, în măsura în care introducerea pe piaţă de ambalaje care conţin o astfel de concentraţie de PFAS nu este interzisă în temeiul unui alt act juridic al Uniunii:
a)25 ppb pentru orice PFAS, conform măsurătorilor efectuate cu ajutorul analizei PFAS specifice (PFAS polimerice excluse de la cuantificare);
b)250 ppb pentru suma PFAS măsurată ca sumă a analizei PFAS specifice, după caz cu degradarea prealabilă a precursorilor (PFAS polimerice excluse de la cuantificare); şi
c)50 ppm pentru PFAS (inclusiv PFAS polimerice); în cazul în care fluorul total depăşeşte 50 mg/kg, producătorul, importatorul sau utilizatorul din aval în sensul definiţiilor de la articolul 3 punctele 9, 11 şi, respectiv, 13 din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006, furnizează fabricantului sau importatorului în sensul definiţiilor de la articolul 3 alineatul (1) punctele 13 şi, respectiv, 17 din prezentul regulament, la cerere, o dovadă a cantităţii de fluor măsurat drept conţinut fie de PFAS, fie de non-PFAS, pentru ca aceştia să întocmească documentaţia tehnică astfel cum se menţionează în anexa VII la prezentul regulament.
"PFAS" înseamnă orice substanţă care conţine cel puţin un atom de carbon de metil (CF3-) sau metilen (-CF2-) complet fluorurat (fără niciun atom de H/Cl/Br/I ataşat acestuia), cu excepţia substanţelor care conţin numai următoarele elemente structurale: CF3-X sau X-CF2-X’, unde X = -OR sau -NRR’ şi X’= metil (-CH3), metilen (-CH2-), o grupă de substanţe aromatice, o grupă carbonil (-C (O)-), -OR’’, -SR’’ sau - NR’’R’"; şi unde R/R’/R’’/R’’’ este un hidrogen (-H), metil (-CH3), metilen (-CH2-), o grupă de substanţe aromatice sau o grupă carbonil (-C (O)-).
Până la 12 august 2030, Comisia efectuează o evaluare pentru a analiza necesitatea de a modifica sau de a abroga prezentul alineat pentru a evita suprapunerile cu restricţiile sau interdicţiile de utilizare a PFAS stabilite în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1935/2004, (CE) nr. 1907/2006 sau (UE) 2019/1021.
(6)Respectarea cerinţelor prevăzute la alineatele (4) şi (5) de la prezentul articol se demonstrează în documentaţia tehnică întocmită în conformitate cu anexa VII.
(7)Pentru a ţine seama de progresele ştiinţifice şi tehnice, Comisia poate adopta acte delegate în conformitate cu articolul 64 pentru a modifica prezentul regulament în vederea reducerii sumei concentraţiilor de plumb, cadmiu, mercur şi crom hexavalent care rezultă din substanţele prezente în ambalaje sau în componentele ambalajelor menţionate la alineatul (4) de la prezentul articol.
(8)Pentru a ţine seama de progresele ştiinţifice şi tehnice, Comisia poate adopta acte delegate în conformitate cu articolul 64 pentru a completa prezentul regulament în vederea stabilirii condiţiilor în care suma concentraţiilor menţionată la alineatul (4) de la prezentul articol nu se aplică materialelor reciclate sau circuitelor de produse aflate într-un lanţ închis şi controlat, precum şi în vederea stabilirii tipurilor sau formatelor de ambalaje scutite de la aplicarea cerinţelor menţionate la alineatul respectiv, pe baza categoriilor de ambalaje enumerate în tabelul 1 din anexa II la prezentul regulament. Astfel de acte delegate sunt justificate pe baza unei analize de la caz la caz, limitate în timp, prevăd cerinţe adecvate de marcare şi informare şi conţin cerinţe de raportare la intervale regulate pentru a asigura revizuirea periodică a scutirii. Actele delegate adoptate în conformitate cu prezentul alineat se adoptă numai pentru a modifica derogările stabilite în Deciziile 2001/171/CE şi 2009/292/CE.
(9)Până la 12 august 2033, Comisia efectuează o evaluare pentru a stabili dacă prezentul articol şi criteriile de proiectare în vederea reciclării stabilite în conformitate cu articolul 6 alineatul (4) au contribuit în mod suficient la reducerea la minimum a prezenţei şi concentraţiei substanţelor care prezintă motive de îngrijorare în calitate de constituenţi ai materialelor de ambalare.