Art. 12. - Art. 12: Etichetarea ambalajelor - Regulamentul 40/19-dec-2024 privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje, de modificare a Regulamentului (UE) 2019/1020 şi a Directivei (UE) 2019/904 şi de abrogare a Directivei 94/62/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
Neintrat în vigoare Versiune de la: 22 Ianuarie 2025
Art. 12: Etichetarea ambalajelor
(1)Începând cu 12 august 2028 sau 24 de luni de la data intrării în vigoare a actelor de punere în aplicare adoptate în temeiul alineatului (6) sau (7) de la prezentul articol, luându-se în considerare data care survine mai târziu, ambalajele introduse pe piaţă sunt marcate cu o etichetă armonizată care conţine informaţii privind materialele componente ale acestora, pentru a facilita sortarea de către consumatori. Eticheta se bazează pe pictograme şi este uşor de înţeles, inclusiv de persoanele cu handicap. Pentru ambalajele menţionate la articolul 9 alineatul (1) şi, după caz, ambalajele menţionate la articolul 9 alineatul (2), eticheta indică faptul că materialul este compostabil, că nu se pretează compostării la domiciliu şi că ambalajul compostabil nu se aruncă în natură. Cu excepţia ambalajelor pentru comerţ electronic, această obligaţie nu se aplică ambalajelor pentru transport sau ambalajelor care fac obiectul unui sistem de garanţie-returnare.
Ambalajele introduse pe piaţă care conţin substanţe care prezintă motive de îngrijorare sunt marcate utilizând tehnologii de marcare digitală standardizate şi deschise în conformitate cu metodologia menţionată la alineatul (7) al doilea paragraf.
În plus faţă de eticheta armonizată menţionată la prezentul alineat, operatorii economici pot afişa pe ambalaj un cod QR sau un alt tip de suport de date standardizat, deschis şi digital care conţine informaţii privind destinaţia fiecărei componente separate a ambalajului, pentru a facilita sortarea de către consumatori.
Ambalajele care fac obiectul sistemelor de garanţie-returnare astfel cum se menţionează la articolul 50 alineatul (1) sunt marcate cu o etichetă clară şi lipsită de ambiguitate. Pe lângă eticheta naţională, ambalajul poate fi marcat cu o etichetă armonizată cu coduri de culoare stabilită în actul de punere în aplicare relevant adoptat în temeiul alineatului (6) de la prezentul articol. Statele membre pot solicita ca ambalajele care fac obiectul sistemelor de garanţie-returnare să fie marcate cu eticheta armonizată cu coduri de culoare, cu condiţia ca acest lucru să nu conducă la denaturări ale pieţei interne sau la bariere în calea comerţului pentru produsele din alte state membre.
(2)Ambalajele reutilizabile introduse pe piaţă începând cu 12 februarie 2029 sau cu 30 de luni de la data intrării în vigoare a actului de punere în aplicare adoptat în temeiul alineatului (6), luându-se în considerare data care survine mai târziu, sunt marcate cu o etichetă care informează utilizatorii că ambalajul este reutilizabil. Informaţii suplimentare privind reutilizabilitatea, inclusiv disponibilitatea unui sistem local, naţional sau la nivelul Uniunii de reutilizare şi informaţii privind punctele de colectare, se pun la dispoziţie prin intermediul unui cod QR sau al unui alt tip de suport de date standardizat, deschis şi digital, care facilitează urmărirea ambalajelor şi calcularea traseelor şi a rotaţiilor sau, dacă respectiva calculare nu este fezabilă, o estimare medie. În plus, ambalajele de vânzare reutilizabile sunt clar identificate şi se disting de ambalajele de unică folosinţă în punctul de vânzare.
(3)Prin derogare de la alineatul (2) de la prezentul articol, cerinţa de a purta o etichetă şi un cod QR sau un alt tip de suport de date standardizat, deschis şi digital nu se aplică sistemelor în buclă deschisă care nu au un operator de sistem în conformitate cu anexa VI.
(4)În cazul în care ambalajele cărora li se aplică articolul 7 sunt introduse pe piaţă începând cu 12 august 2028 sau la 24 de luni de la data intrării în vigoare a actului de punere în aplicare adoptat în temeiul alineatului (6) de la prezentul articol, luându-se în considerare data care survine mai târziu, şi acestea sunt marcate cu o etichetă care conţine informaţii privind ponderea conţinutului reciclat, eticheta respectivă şi, după caz, codul QR sau alt tip de suport de date standardizat, deschis şi digital respectă specificaţiile prevăzute în actul de punere în aplicare relevant adoptat în temeiul alineatului (6) de la prezentul articol şi se bazează pe metodologia stabilită în temeiul articolului 7 alineatul (8). În cazul în care ambalajul este marcat cu o etichetă care conţine informaţii privind ponderea conţinutului de materiale plastice de origine biologică, eticheta respectivă respectă specificaţiile prevăzute în actul de punere în aplicare relevant adoptat în temeiul alineatului (6) de la prezentul articol.
(5)Etichetele menţionate la alineatele (1), (2) şi (4) şi codul QR sau alt tip de suport de date standardizat, deschis şi digital menţionat la alineatul (2) se aplică, se imprimă sau se gravează în mod vizibil, lizibil şi solid pe ambalaj, în aşa fel încât acestea să nu poată fi şterse uşor. Informaţiile prezente pe etichete sunt puse şi la dispoziţia utilizatorilor finali înainte ca aceştia să achiziţioneze produsul prin intermediul unei tranzacţii online. În cazul în care aplicarea, imprimarea sau gravarea nu este posibilă sau nu se justifică, dată fiind natura şi dimensiunea ambalajului, eticheta, codul QR sau alt suport de date standardizat, deschis şi digital se aplică pe ambalajul grupat. În cazul în care nici acest lucru nu este posibil sau nu se justifică dată fiind natura şi dimensiunea ambalajului sau în cazul în care este pertinent să se asigure accesul nediscriminatoriu la informaţii pentru grupurile vulnerabile, îndeosebi persoanele cu deficienţe de vedere, informaţiile se pun la dispoziţie printr-un cod unic care poate fi citit electronic sau pe un alt tip de suport de date.
Informaţiile conţinute în etichetele menţionate la alineatele (1), (2) şi (4) şi în codul QR sau în alt tip de suport de date standardizat, deschis şi digital sunt puse la dispoziţie în una sau mai multe limbi care să fie uşor de înţeles de către utilizatorii finali, astfel cum este stabilit de statul membru în care ambalajul urmează să fie pus la dispoziţie pe piaţă.
În cazul în care informaţiile sunt furnizate prin mijloace electronice în conformitate cu alineatele (1), (2) şi (4), se aplică următoarele cerinţe:
a)datele cu caracter personal adecvate şi relevante se colectează numai în scopul limitat de a oferi utilizatorului acces la informaţiile relevante privind conformitatea menţionate la alineatele (1), (2) şi (4) de la prezentul articol, cu respectarea articolului 5 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului (68);
(68)Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1).
b)informaţiile nu se afişează împreună cu alte informaţii destinate unor scopuri comerciale sau de marketing.
În cazul în care dreptul Uniunii impune ca informaţiile privind produsul ambalat să fie furnizate prin intermediul unui suport de date, se utilizează un singur suport de date pentru furnizarea informaţiilor necesare atât pentru produsul ambalat, cât şi pentru ambalaj, în ambele cazuri putând fi distinse cu uşurinţă.
(6)Până la 12 august 2026, Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru a stabili o etichetă şi specificaţii armonizate pentru cerinţele şi formatele de etichetare, inclusiv în cazul în care acestea sunt furnizate prin mijloace digitale, în ceea ce priveşte ambalajele menţionate la alineatele (1), (2) şi (4) de la prezentul articol. La elaborarea respectivelor acte de punere în aplicare, Comisia ţine seama de particularităţile ambalajelor compozite. La elaborarea etichetei armonizate pentru ambalajele care fac obiectul sistemelor de garanţie-returnare menţionate la articolul 50 alineatul (2), Comisia ia în considerare orice diferenţă de valoare care există la nivelul garanţiei percepute de statele membre. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 65 alineatul (2).
(7)Până la 12 august 2026, Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru a stabili metodologia de identificare a materialelor componente ale ambalajelor menţionate la alineatul (1) prin intermediul tehnologiilor de marcare digitală, standardizate şi deschise, inclusiv pentru ambalajele compozite şi pentru componentele integrate sau separate ale ambalajelor.
Până la 1 ianuarie 2030, Comisia adoptă, de asemenea, acte de punere în aplicare pentru a stabili metodologia pentru identificarea substanţelor care prezintă motive de îngrijorare prin intermediul tehnologiilor de marcare digitală, standardizate şi deschise. Metodologia respectivă asigură faptul că marcarea include cel puţin denumirea şi concentraţia substanţei care prezintă motive de îngrijorare prezente în fiecare material într-o unitate de ambalaj.
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 65 alineatul (2).
(8)Fără a aduce atingere cerinţelor privind alte etichete UE armonizate, operatorii economici nu furnizează şi nu afişează etichete, mărci, simboluri sau inscripţii care sunt susceptibile să inducă în eroare utilizatorii finali sau să creeze confuzie pentru consumatori sau alţi utilizatori finali în ceea ce priveşte cerinţele de sustenabilitate pentru ambalaje, alte caracteristici ale ambalajelor sau opţiuni de gestionare a deşeurilor de ambalaje pentru care prezentul regulament a prevăzut etichetarea armonizată. Comisia adoptă, după caz, orientări pentru a clarifica aspectele care sunt susceptibile a induce în eroare sau a crea confuzie în rândul consumatorilor sau altor utilizatori finali.
(9)Până la 12 februarie 2027, ambalajele incluse într-o schemă de răspundere extinsă a producătorilor pot fi identificate pe întreg teritoriul statelor membre în care se aplică schema sau sistemul respectiv. Astfel de identificare se realizează numai prin intermediul unui simbol corespunzător în interiorul unui cod QR sau al unei alte tehnologii de marcare digitală, standardizată şi deschisă, pentru a indica faptul că producătorul îşi îndeplineşte obligaţiile în materie de răspundere extinsă a producătorilor. Simbolul respectiv este clar şi lipsit de ambiguitate şi nu induce în eroare consumatorii sau alţi utilizatori finali cu privire la reciclabilitatea sau reutilizabilitatea ambalajului.
(10)Ambalajele care fac obiectul unui sistem de garanţie-returnare, altul decât cel menţionat la articolul 50 alineatul (1), pot fi, în temeiul dreptului intern, identificate prin intermediul unui simbol corespunzător pe întreg teritoriul pe care se aplică schema sau sistemul respectiv. Simbolul respectiv este clar şi lipsit de ambiguitate şi nu induce în eroare consumatorii sau alţi utilizatori finali cu privire la reciclabilitatea sau reutilizabilitatea ambalajului în statele membre în care se returnează. Statele membre nu interzic aplicarea etichetelor legate de sisteme de garanţie-returnare instituite în alte state membre.
(11)Prezentul articol nu se aplică ambalajelor directe/imediate/primare şi ambalajelor exterioare/secundare, astfel cum sunt definite în Regulamentele (UE) 2017/745, (UE) 2017/746 şi (UE) 2019/6 şi în Directiva 2001/83/CE, dacă nu există spaţiu pe ambalaj din cauza altor cerinţe de etichetare, astfel cum sunt definite în respectivele acte legislative ale Uniunii, sau în cazul în care etichetarea ambalajului ar putea pune în pericol utilizarea în condiţii de siguranţă a medicamentelor de uz uman sau a produselor medicinale veterinare.
(12)Ambalajele menţionate la alineatele (1), (2) şi (4) care sunt fabricate în Uniune sau importate înainte de termenele menţionate la alineatele respective şi care nu sunt conforme cu criteriile stabilite la alineatele respective pot fi puse la dispoziţie pe piaţă pentru o perioadă de până la trei ani de la data intrării în vigoare a cerinţelor de etichetare prevăzute la alineatele respective.