Art. 4. - Art. 4: Raportarea obligatorie - Regulamentul 376/03-apr-2014 privind raportarea, analiza şi acţiunile subsecvente cu privire la evenimentele de aviaţie civilă, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de abrogare a Directivei 2003/42/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, şi a Regulamentelor (CE) nr. 1321/2007 şi (CE) nr. 1330/2007 ale Comisiei
Acte UE
Jurnalul Oficial 122L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2021
Art. 4: Raportarea obligatorie
(1)Evenimentele care pot reprezenta un risc semnificativ pentru siguranţa aviaţiei şi care sunt cuprinse în următoarele categorii sunt raportate de persoanele enumerate la alineatul (6) prin sistemele de raportare obligatorie a evenimentelor în temeiul prezentului articol:
a)evenimente legate de funcţionarea aeronavei, cum ar fi:
(i)evenimente legate de coliziuni;
(ii)evenimente legate de decolare şi aterizare;
(iii)evenimente legate de combustibil;
(iv)evenimente survenite în timpul zborului;
(v)evenimente legate de comunicaţii;
(vi)evenimente legate de vătămări, situaţii de urgenţă şi alte situaţii critice;
(vii)incapacitatea echipajului şi alte evenimente legate de echipaj;
(viii)condiţiile meteorologice sau evenimente legate de securitate;
b)evenimente legate de condiţiile tehnice, întreţinerea şi repararea aeronavei, cum ar fi:
(i)defecte structurale;
(ii)funcţionarea necorespunzătoare a sistemelor;
(iii)probleme de întreţinere şi reparaţie;
(iv)probleme de propulsie (inclusiv motoare, elice şi sisteme cu rotor) şi probleme ale unităţilor auxiliare de alimentare;
c)evenimente legate de serviciile şi instalaţiile de navigaţie aeriană, cum ar fi:
(i)coliziuni, cvasicoliziuni sau potenţial de coliziuni;
(ii)evenimente specifice legate de managementul traficului aerian şi servicii de navigaţie aeriană (ATM/ANS);
(iii)evenimente operaţionale legate de ATM/ANS;
d)evenimente legate de aerodromuri şi servicii la sol, cum ar fi:
(i)evenimente legate de activităţile şi instalaţiile de aerodrom;
(ii)evenimente legate de transbordarea pasagerilor, manipularea bagajelor, a corespondenţei şi a mărfii;
(iii)evenimente legate de handling şi servicii asociate.
(2)Fiecare organizaţie stabilită într-un stat membru instituie un sistem de raportare obligatorie pentru a facilita colectarea de informaţii detaliate privind evenimentele menţionate la alineatul (1).
(3)Fiecare stat membru instituie un sistem de raportare obligatorie pentru a facilita colectarea de informaţii detaliate privind evenimentele, inclusiv colectarea informaţiilor detaliate privind evenimentele, colectate de organizaţii în temeiul alineatului (2).
(4)Agenţia Europeană de Siguranţă a Aviaţiei (denumită în continuare "agenţia") instituie un sistem de raportare obligatorie pentru a facilita colectarea de informaţii detaliate privind evenimentele, inclusiv colectarea de informaţii detaliate privind evenimentele colectate în temeiul alineatului (2) de organizaţiile care au fost certificate sau aprobate de agenţie.
(5)Comisia adoptă, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, o listă de clasificare a evenimentelor care urmează să fie menţionate în cazul raportării evenimentelor în temeiul alineatului (1). Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 19 alineatul (2).
Comisia include în actele de punere în aplicare respective o listă separată de clasificare a evenimentelor care se aplică aeronavelor, cu excepţia aeronavelor complexe motorizate. Această listă este o versiune simplificată a listei menţionate la primul paragraf şi este adaptată la specificul sectorului aviatic respectiv, după caz.
(6)Persoanele fizice enumerate în continuare raportează evenimentele menţionate la alineatul (1) prin intermediul sistemului instituit în conformitate cu alineatul (2) de organizaţia care a angajat, a contractat sau a utilizat serviciile raportorului sau, alternativ, prin intermediul sistemului instituit în conformitate cu alineatul (3) de statul membru în care este stabilită organizaţia lor sau de statul care a eliberat, validat sau convertit licenţa de pilot, sau prin intermediul sistemului instituit în conformitate cu alineatul (4) de agenţie:
a)pilotul comandant sau, în cazul în care pilotul comandant nu poate raporta evenimentul, orice alt membru al echipajului care urmează în lanţul de comandă al unei aeronave înmatriculate în Uniune sau al unei aeronave înmatriculate în afara Uniunii, dar utilizate de un operator ale cărui operaţiuni fac obiectul supravegherii de către un stat membru sau de un operator stabilit în Uniune;
b)orice persoană implicată în proiectarea, fabricarea, monitorizarea continuităţii navigabilităţii, întreţinerea sau modificarea unei aeronave sau a oricărui echipament sau a oricărei părţi a acesteia, sub supravegherea unui stat membru sau a agenţiei;
c)orice persoană care semnează un certificat de examinare a navigabilităţii sau o autorizare a dării în exploatare pentru o aeronavă sau pentru orice echipament sau parte a acesteia, sub supravegherea unui stat membru sau a agenţiei;
d)orice persoană care îndeplineşte o funcţie pentru care are nevoie, din partea unui stat membru, de autorizaţie ca membru al unui echipaj al unui prestator de servicii pentru traficul aerian având responsabilităţi legate de serviciile de navigaţie aeriană sau de dispecer al serviciului de informare pentru zbor;
e)orice persoană care îndeplineşte o funcţie legată de managementul siguranţei unui aeroport care intră sub incidenţa Regulamentului (CE) nr. 1008/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (1);
(1)Regulamentul (CE) nr. 1008/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 septembrie 2008 privind normele comune pentru operarea serviciilor aeriene în Comunitate (JO L 293, 31.10.2008, p. 3).
f)orice persoană care îndeplineşte o funcţie legată de instalarea, modificarea, întreţinerea, repararea, revizia, verificarea în zbor sau inspecţia instalaţiilor de navigaţie aeriană pentru care un stat membru asigură supravegherea;
g)orice persoană care îndeplineşte o funcţie legată de handlingul la sol al aeronavelor, inclusiv alimentarea cu combustibil, deservirea, întocmirea fişelor de încărcare, încărcarea, degivrarea şi tractarea într-un aeroport care intră sub incidenţa Regulamentului (CE) nr. 1008/2008.
(7)Persoanele menţionate la alineatul (6) raportează evenimentele în termen de 72 de ore de la momentul în care au luat cunoştinţă de eveniment, cu excepţia situaţiilor excepţionale care le împiedică să facă aceasta.
(8)În urma notificării unui eveniment, orice organizaţie stabilită într-un stat membru care nu face obiectul alineatului (9) raportează autorităţii competente a statului membru respectiv, menţionată la articolul 6 alineatul (3), informaţiile detaliate privind evenimentele colectate conform alineatului (2) din prezentul articol, în cel mai scurt timp posibil şi în orice caz nu mai târziu de 72 de ore de la luarea la cunoştinţă a evenimentului.
(9)În urma notificării unui eveniment, fiecare organizaţie stabilită într-un stat membru care este certificată sau aprobată de agenţie raportează agenţiei informaţiile detaliate privind evenimentele colectate conform alineatului (2), în cel mai scurt timp posibil şi în orice caz nu mai târziu de 72 de ore de la luarea la cunoştinţă a evenimentului.