Art. 2. - Art. 2: Definiţii - Regulamentul 376/03-apr-2014 privind raportarea, analiza şi acţiunile subsecvente cu privire la evenimentele de aviaţie civilă, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de abrogare a Directivei 2003/42/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, şi a Regulamentelor (CE) nr. 1321/2007 şi (CE) nr. 1330/2007 ale Comisiei

Acte UE

Jurnalul Oficial 122L

În vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2021
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."raportor" înseamnă persoana fizică care raportează un eveniment sau alte informaţii legate de siguranţă în temeiul prezentului regulament;
2."aeronavă" înseamnă orice aparat care se poate susţine în atmosferă datorită reacţiilor aerului, altele decât reacţiile aerului asupra suprafeţei Pământului;
3."incident" înseamnă un incident în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 996/2010;
4."incident grav" înseamnă un incident grav în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 996/2010;
5."accident" înseamnă accident în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 996/2010;
6."informaţii din care sunt eliminate date de identificare" înseamnă informaţii provenite din rapoarte de eveniment din care au fost eliminate toate datele cu caracter personal, cum ar fi numele sau adresele persoanelor fizice;
7."eveniment" înseamnă orice eveniment legat de siguranţă care pune în pericol sau care, dacă nu este remediat sau abordat, ar putea pune în pericol o aeronavă, ocupanţii acesteia sau orice altă persoană şi include în special accidentele şi incidentele grave;
8."organizaţie" înseamnă orice organizaţie care furnizează produse în domeniul aviaţiei şi/sau care utilizează, contractează sau recurge la serviciile persoanelor care sunt obligate să raporteze evenimentele în conformitate cu articolul 4 alineatul (6);
9."asigurarea anonimatului" înseamnă eliminarea din rapoartele de eveniment a tuturor datelor de identificare referitoare la raportor şi la persoanele menţionate în rapoartele de eveniment şi a oricăror detalii, inclusiv numele organizaţiei (organizaţiilor) implicate în eveniment, care pot dezvălui identitatea raportorului sau a unor terţi ori care pot determina deducerea informaţiilor din raportul de eveniment;
10."pericol" înseamnă o situaţie sau un obiect care poate cauza moartea sau vătămarea unei persoane, avarierea unui echipament sau a unei structuri, pierderea de materiale sau reducerea capacităţii unei persoane de a îndeplini o funcţie prevăzută;
11."autoritate responsabilă de investigaţiile privind siguranţa" înseamnă autoritatea naţională permanentă responsabilă de investigaţiile privind siguranţa aviaţiei civile, care efectuează sau supervizează investigaţiile în domeniul siguranţei, astfel cum este menţionată la articolul 4 din Regulamentul (UE) nr. 996/2010;
12."cultură justă" înseamnă un regim în care operatorii din prima linie sau alte persoane nu sunt sancţionate pentru acţiuni, omisiuni sau decizii care sunt proporţionale cu experienţa sau pregătirea lor, dar în care neglijenţele grave, încălcările deliberate şi actele de distrugere nu sunt tolerate;
13."punct de contact" înseamnă:
(a)autoritatea competentă desemnată de fiecare stat membru în conformitate cu articolul 6 alineatul (3), în cazul în care informaţiile sunt solicitate de către o parte interesată stabilită într-un stat membru;
(b)Comisia, în cazul în care informaţiile sunt solicitate de către o parte interesată stabilită în afara Uniunii;
14."parte interesată" înseamnă orice persoană fizică sau juridică ori organism oficial, cu sau fără personalitate juridică, care este în măsură să contribuie la îmbunătăţirea siguranţei aviaţiei prin accesul la informaţiile privind evenimentele pe care statele membre şi le comunică reciproc şi care este inclusă în una dintre categoriile de părţi interesate stabilite în anexa II;
15."Programul naţional de siguranţă" înseamnă un pachet integrat de acte juridice şi activităţi destinat managementului siguranţei aviaţiei civile dintr-un stat membru;
16."Planul european de siguranţă a aviaţiei" înseamnă analiza aspectelor legate de siguranţă şi planul de acţiune aferent la nivel european;
17."Programul european de siguranţă a aviaţiei" înseamnă setul integrat de regulamente la nivelul Uniunii, împreună cu activităţile şi procedurile utilizate pentru managementul comun al siguranţei aviaţiei civile la nivel european;
18."sistem de management al siguranţei" înseamnă o abordare sistematică a managementului siguranţei aviaţiei, inclusiv structurile organizatorice, responsabilităţile, politicile şi procedurile necesare, şi include orice sistem de management care abordează managementul siguranţei, în mod independent sau integrat cu alte sisteme de management ale organizaţiei.