Art. 13. - Art. 13: Analiza evenimentelor şi acţiunile subsecvente la nivel naţional - Regulamentul 376/03-apr-2014 privind raportarea, analiza şi acţiunile subsecvente cu privire la evenimentele de aviaţie civilă, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de abrogare a Directivei 2003/42/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, şi a Regulamentelor (CE) nr. 1321/2007 şi (CE) nr. 1330/2007 ale Comisiei
Acte UE
Jurnalul Oficial 122L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2021
Art. 13: Analiza evenimentelor şi acţiunile subsecvente la nivel naţional
(1)Fiecare organizaţie stabilită într-un stat membru elaborează o procedură pentru analizarea evenimentelor colectate în conformitate cu articolul 4 alineatul (2) şi articolul 5 alineatul (1), pentru a identifica pericolele pentru siguranţă asociate cu evenimentele sau grupurile de evenimente identificate.
Pe baza respectivei analize, fiecare organizaţie stabileşte măsurile corective sau preventive corespunzătoare, necesare pentru îmbunătăţirea siguranţei aviaţiei.
(2)Dacă, în urma analizei menţionată la alineatul (1), o organizaţie stabilită într-un stat membru identifică o măsură corectivă sau preventivă necesară pentru rezolvarea deficienţelor de siguranţă a aviaţiei reale sau potenţiale, aceasta:
a)pune în aplicare măsura respectivă în mod prompt; şi
b)stabileşte o procedură de monitorizare a punerii în aplicare şi a eficacităţii acţiunii.
(3)Fiecare organizaţie stabilită într-un stat membru comunică periodic angajaţilor săi şi personalului contractual informaţii privind analiza şi acţiunile subsecvente cu privire la evenimentele pentru care sunt luate măsuri preventive sau corective.
(4)Atunci când o organizaţie stabilită într-un stat membru, care nu face obiectul alineatului (5), identifică un risc real sau potenţial pentru siguranţa aviaţiei ca urmare a analizei evenimentelor sau grupului de evenimente raportate în temeiul articolului 4 alineatul (8) şi articolului 5 alineatul (6), aceasta transmite autorităţii competente a statului membru respectiv, în termen de 30 de zile de la data notificării evenimentului de către raportor, următoarele informaţii:
a)rezultatele preliminare ale analizei efectuate în temeiul alineatului (1), dacă există; şi
b)orice măsură care urmează a fi luată în temeiul alineatului (2).
Organizaţia raportează rezultatele finale ale analizei, atunci când sunt certe, imediat ce sunt disponibile şi, în principiu, în termen de maximum trei luni de la data notificării evenimentului.
Autoritatea competentă a unui stat membru poate solicita unei organizaţii să îi transmită rezultatele preliminare sau rezultatele finale ale analizei oricărui eveniment cu privire la care a fost notificată, dar pentru care nu a primit informaţii subsecvente sau a primit numai rezultatele preliminare.
(5)Atunci când o organizaţie stabilită într-un stat membru şi certificată sau aprobată de agenţie identifică un risc real sau potenţial pentru siguranţa aviaţiei ca urmare a analizei evenimentelor sau grupului de evenimente raportate în temeiul articolului 4 alineatul (9) şi articolului 5 alineatul (5), aceasta transmite agenţiei, în termen de 30 de zile de la data notificării evenimentului de către raportor, următoarele informaţii:
a)rezultatele preliminare ale analizei efectuate în temeiul alineatului (1), dacă există; şi
b)orice acţiune care urmează a fi întreprinsă în temeiul alineatului (2).
Organizaţia certificată sau aprobată de agenţie transmite agenţiei rezultatele finale ale analizei, după caz, imediat ce sunt disponibile şi, în principiu, în termen de maximum trei luni de la data notificării evenimentului.
Agenţia poate solicita organizaţiilor să îi transmită rezultatele preliminare sau rezultatele finale ale analizei oricărui eveniment cu privire la care a fost notificată, dar în legătură cu care a primit informaţii subsecvente sau a primit numai rezultatele preliminare.
(6)Fiecare stat membru şi agenţia elaborează o procedură pentru analizarea informaţiilor privind evenimentele care le sunt semnalate în mod direct în conformitate cu articolul 4 alineatul (6) şi articolul 5 alineatele (2) şi (3), pentru a identifica pericolele pentru siguranţă pe care le implică evenimentele respective. Pe baza acestei analize, acestea stabilesc măsurile corective sau preventive necesare pentru îmbunătăţirea siguranţei aviaţiei.
(7)Atunci când în urma analizei menţionate la alineatul (6), un stat membru sau agenţia identifică măsuri corective sau preventive necesare pentru rezolvarea deficienţelor de siguranţă reale sau potenţiale, acestea:
a)pun în aplicare măsura respectivă în mod prompt; şi
b)stabilesc o procedură de monitorizare a punerii în aplicare şi a eficacităţii măsurii.
(8)Pentru fiecare eveniment sau grup de evenimente monitorizate în conformitate cu alineatul (4) sau (5), fiecare stat membru şi agenţia au acces la analiza efectuată şi monitorizează în mod corespunzător măsurile luate de organizaţiile de care răspund.
În cazul în care un stat membru sau agenţia stabileşte că punerea în aplicare şi eficacitatea măsurilor transmise sunt inadecvate pentru rezolvarea deficienţelor de siguranţă reale sau potenţiale, acesta/aceasta se asigură că organizaţia relevantă adoptă şi pune în aplicare măsuri suplimentare corespunzătoare.
(9)În cazul în care sunt disponibile, informaţiile referitoare la analiza fiecărui eveniment sau a grupurilor de evenimente şi la acţiunile subsecvente întreprinse, obţinute în temeiul prezentului articol, se stochează în Fişierul european centralizat, conform articolului 8 alineatele (2) şi (3), în mod prompt şi în termen de două luni de la introducerea lor în baza de date naţională.
(10)Statele membre utilizează informaţiile obţinute în urma analizării rapoartelor de eveniment pentru a identifica eventualele măsuri de remediere ce trebuie luate în cadrul programului naţional de siguranţă.
(11)În vederea informării publicului cu privire la nivelul de siguranţă al aviaţiei civile, fiecare stat membru publică, cel puţin o dată pe an, un raport privind siguranţa, care:
a)conţine informaţii în formă agregată şi care permit asigurarea anonimatului privind tipul de evenimente şi informaţii legate de siguranţă raportate prin intermediul sistemelor lor naţionale de raportare obligatorie şi voluntară;
b)identifică tendinţele;
c)identifică măsurile adoptate.
(12)Statele membre pot publica, de asemenea, rapoarte de eveniment, cu asigurarea anonimatului, precum şi rezultatele analizelor de risc.