Capitolul iv - SPECIFICAŢII TEHNICE ARMONIZATE - Regulamentul 305/09-mar-2011 de stabilire a unor condiţii armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcţii şi de abrogare a Directivei 89/106/CEE a Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 88L

În vigoare
Versiune de la: 3 Iulie 2024
CAPITOLUL IV:SPECIFICAŢII TEHNICE ARMONIZATE
Art. 17: Standarde armonizate
(1)Standardele armonizate sunt stabilite de organismele europene de standardizare enumerate în anexa I la Directiva 98/34/CE, pe baza cererilor (denumite în continuare “mandate") emise de către Comisie în conformitate cu articolul 6 din respectiva directivă în urma consultării Comitetului permanent pentru construcţii menţionat la articolul 64 din prezentul regulament (denumit în continuare “Comitetul permanent pentru construcţii").
(2)În cazurile în care părţile interesate sunt implicate în procesul de elaborare a standardelor armonizate în conformitate cu prezentul articol, organismele europene de standardizare se asigură că diferitele categorii de părţi interesate sunt întotdeauna reprezentate într-un mod corect şi echitabil.
(3)Standardele armonizate definesc metodele şi criteriile de evaluare a performanţei produselor pentru construcţii în ceea ce priveşte caracteristicile lor esenţiale.
Atunci când acest lucru este prevăzut în mandatul respectiv, un standard armonizat se referă la utilizarea preconizată a produselor care fac obiectul acestuia.
Standardele armonizate definesc, după caz şi fără a aduce atingere acurateţei, fiabilităţii şi stabilităţii rezultatelor, metode mai puţin costisitoare decât încercarea, pentru evaluarea performanţei produselor pentru construcţii în ceea ce priveşte caracteristicile lor esenţiale.
(4)Organismele europene de standardizare stabilesc, în standardele armonizate, controlul producţiei în fabrică aplicabil, care ţine seama de condiţiile specifice ale procesului de fabricaţie a produsului pentru construcţii în cauză.
Standardul armonizat include detaliile tehnice necesare pentru punerea în aplicare a sistemului de evaluare şi de verificare a constanţei performanţei.
(5)Comisia evaluează conformitatea standardelor armonizate stabilite de către organismele europene de standardizare cu mandatele relevante.
Comisia publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene lista trimiterilor la standardele armonizate care sunt conforme cu mandatele relevante.
Pentru fiecare standard armonizat care figurează pe listă se indică următoarele:
a)trimiteri la specificaţiile tehnice armonizate înlocuite, dacă este cazul;
b)data începerii perioadei de coexistenţă;
c)data încheierii perioadei de coexistenţă. Comisia publică orice actualizare a listei respective.
De la data începerii perioadei de coexistenţă, se poate utiliza un standard armonizat pentru întocmirea unei declaraţii de performanţă pentru un produs pentru construcţii care face obiectul acestuia. Organismele naţionale de standardizare au obligaţia de a transpune standardele armonizate în conformitate cu Directiva 98/34/CE.
Fără a se aduce atingere articolelor 36-38, de la data încheierii perioadei de coexistenţă, standardul armonizat reprezintă singurul mijloc utilizat pentru întocmirea declaraţiei de performanţă pentru produsele pentru construcţii care fac obiectul acestuia.
La încheierea perioadei de coexistenţă, standardele naţionale aflate în conflict sunt retrase, iar statele membre anulează valabilitatea tuturor dispoziţiilor naţionale aflate în conflict.
Art. 18: Obiecţia formală împotriva standardelor armonizate
(1)Atunci când un stat membru sau Comisia consideră că un standard armonizat nu îndeplineşte în totalitate cerinţele prevăzute în mandatul relevant, după consultarea Comitetului permanent pentru construcţii, statul membru în cauză sau Comisia sesizează comitetul instituit prin articolul 5 din Directiva 98/34/CE, prezentându-şi argumentele. După consultarea organismelor europene de standardizare relevante, comitetul îşi exprimă avizul fără întârziere.
(2)Ţinând cont de avizul comitetului instituit prin articolul 5 din Directiva 98/34/CE, Comisia decide să publice, să nu publice, să publice cu restricţie, să menţină, să menţină cu restricţie sau să retragă trimiterile la standardul armonizat în cauză, în sau din Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(3)Comisia informează organismul european de standardizare în cauză cu privire la decizia sa şi, în cazul în care este necesar, solicită revizuirea standardelor armonizate în cauză.
Art. 19: Documentul de evaluare european
(1)În urma unei cereri de evaluare tehnică europeană din partea unui fabricant, organizaţia OET- urilor elaborează şi adoptă un document de evaluare european pentru orice produs pentru construcţii care nu este acoperit sau care nu este acoperit în totalitate de un standard armonizat, pentru care performanţa în ceea ce priveşte caracteristicile sale esenţiale nu poate fi evaluată integral pe baza unui standard armonizat existent, deoarece, printre altele:
a)produsul nu face obiectul niciunui standard armonizat existent;
b)pentru cel puţin una dintre caracteristicile esenţiale ale produsului respectiv, metoda de evaluare prevăzută în standardul armonizat nu este adecvată; or
c)standardul armonizat nu prevede nicio metodă de evaluare în ceea ce priveşte cel puţin o caracteristică esenţială a produsului respectiv.
(2)Procedura de adoptare a documentului de evaluare european respectă principiile prevăzute la articolul 20 şi urmează normele stabilite la articolul 21 şi în anexa II.

(3)Comisia poate adopta acte delegate în conformitate cu articolul 60 pentru a modifica anexa II şi a stabili norme de procedură suplimentare pentru elaborarea şi adoptarea unui document de evaluare european.

(4)Dacă este cazul, Comisia, după consultarea Comitetului permanent pentru construcţii, foloseşte documentele de evaluare europene existente drept bază pentru mandatele care sunt emise în temeiul articolului 17 alineatul (1) pentru elaborarea de standarde armonizate în ceea ce priveşte produsele menţionate la alineatul (1) din prezentul articol.

Art. 20: Principii pentru elaborarea şi adoptarea documentelor de evaluare europene
(1)Procedura pentru elaborarea şi adoptarea documentelor de evaluare europene:
a)este transparentă faţă de fabricantul implicat;
b)defineşte termene-limită obligatorii adecvate pentru a se evita întârzierile nejustificate;
c)ţine seama în mod adecvat de protecţia secretului comercial şi a confidenţialităţii;
d)permite participarea adecvată a Comisiei;
e)este eficientă din punctul de vedere al costurilor pentru fabricant; şi
f)asigură un grad suficient de colegialitate şi de coordonare între OET desemnate pentru produsul respectiv.
(2)OET-urile, împreună cu organizaţia OET-urilor, suportă costurile integrale ale elaborării şi adoptării documentelor de evaluare europene.

Art. 21: Obligaţiile OET care primeşte o cerere de evaluare tehnică europeană
(1)OET care primeşte o cerere de evaluare tehnică europeană informează fabricantul dacă produsul pentru construcţii este reglementat, integral sau parţial, de o specificaţie tehnică armonizată, după cum urmează:
a)în cazul în care produsul este reglementat integral de un standard armonizat, OET informează fabricantul cu privire la faptul că, în conformitate cu articolul 19 alineatul (1), nu se poate elibera o evaluare tehnică europeană;
b)în cazul în care produsul este reglementat integral de un document de evaluare european, OET informează fabricantul cu privire la faptul că respectivul document de evaluare european va fi utilizat drept bază pentru evaluarea tehnică europeană care urmează să fie eliberată;

c)în cazul în care produsul nu este reglementat sau nu este reglementat integral de nicio specificaţie tehnică armonizată, OET aplică normele de procedură prevăzute în anexa II sau cele stabilite în conformitate cu articolul 19 alineatul (3).
(2)În cazurile menţionate la alineatul (1) literele (b) şi (c), OET informează organizaţia OET-urilor şi Comisia cu privire la conţinutul cererii şi la trimiterea la o decizie relevantă a Comisiei privind evaluarea şi verificarea constanţei performanţei, pe care OET intenţionează să o aplice în cazul produsului respectiv sau cu privire la lipsa unei astfel de decizii a Comisiei.
(3)În cazul în care Comisia consideră că pentru produsul pentru construcţii respectiv nu există o decizie adecvată privind evaluarea şi verificarea constanţei performanţei, se aplică articolul 28.
Art. 22: Publicarea
Documentele de evaluare europene adoptate de organizaţia OET-urilor se transmit Comisiei, iar Comisia publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene o listă cu trimiterile la documentele de evaluare europene finale.

Comisia publică orice actualizare a listei respective.
Art. 23: Soluţionarea litigiilor în caz de dezacord între OET-uri
În cazul în care OET-urile nu convin asupra documentului de evaluare european în termenele stabilite, organizaţia OET-urilor prezintă această chestiune Comisiei în vederea unei soluţionări corespunzătoare.

Art. 24: Conţinutul documentului de evaluare european
(1)Un document de evaluare european conţine cel puţin o descriere generală a produsului pentru construcţii, lista caracteristicilor esenţiale relevante pentru utilizarea preconizată a produsului prevăzută de fabricant şi convenită de fabricant împreună cu organizaţia OET-urilor, precum şi metodele şi criteriile de evaluare a performanţei produsului în ceea ce priveşte respectivele caracteristici esenţiale.

(2)În documentul de evaluare european se precizează principiile pentru controlul producţiei în fabrică aplicabil, ţinându-se seama de condiţiile procesului de fabricaţie a produsului pentru construcţii respectiv.

(3)Atunci când performanţa unora dintre caracteristicile esenţiale ale produsului poate fi evaluată în mod corespunzător cu ajutorul unor metode şi criterii deja stabilite în cadrul altor specificaţii tehnice armonizate sau în ghidurile menţionate la articolul 66 alineatul (3) sau utilizate în conformitate cu articolul 9 din Directiva 89/106/CEE înainte de 1 iulie 2013 în contextul eliberării unor agremente tehnice europene, respectivele metode şi criterii existente se încorporează ca părţi ale documentului de evaluare european.

Art. 25: Obiecţia formală împotriva documentelor de evaluare europene
(1)Atunci când un stat membru sau Comisia consideră că un document de evaluare european nu satisface pe deplin condiţiile care trebuie îndeplinite în ceea ce priveşte cerinţele fundamentale aplicabile construcţiilor, prevăzute în anexa I, statul membru în cauză sau Comisia înaintează chestiunea Comitetului permanent pentru construcţii, prezentându-şi argumentele. În urma consultării organizaţiei OET- urilor, Comitetul permanent pentru construcţii îşi dă avizul fără întârziere.

(2)Ţinând seama de avizul Comitetului permanent pentru construcţii, Comisia decide să publice, să nu publice, să publice cu restricţii, să menţină, să menţină cu restricţii sau să retragă trimiterile la documentul de evaluare european respectiv, în sau din Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

(3)Comisia informează organizaţia OET-urilor despre decizia luată şi, dacă este necesar, solicită revizuirea documentului de evaluare european respectiv.

Art. 26: Evaluarea tehnică europeană
(1)Evaluarea tehnică europeană este eliberată de un OET, la cererea unui fabricant, pe baza unui document de evaluare european stabilit în conformitate cu dispoziţiile articolului 21 şi cu anexa II.
Cu condiţia existenţei unui document de evaluare european, o evaluare tehnică europeană poate fi eliberată chiar şi în cazul în care s-a emis un mandat pentru un standard armonizat. Eliberarea este posibilă până la începerea perioadei de coexistenţă, astfel cum este stabilită de Comisie în conformitate cu articolul 17 alineatul (5).

(2)Evaluarea tehnică europeană include performanţa declarată, pe niveluri sau clase, sau într-o descriere, a acelor caracteristici esenţiale convenite de fabricant şi de OET care primeşte cererea de evaluare tehnică europeană, în ceea ce priveşte utilizarea preconizată declarată şi detaliile tehnice necesare pentru punerea în aplicare a sistemului de evaluare şi de verificare a constanţei performanţei.
(3)Pentru a asigura punerea în aplicare uniformă a prezentului articol, Comisia adoptă acte de punere în aplicare în vederea stabilirii formatului evaluării tehnice europene în conformitate cu procedura menţionată la articolul 64 alineatul (2).
Art. 27: Niveluri sau clase de performanţă
(1)Comisia poate adopta acte delegate în conformitate cu articolul 60 pentru a stabili clase de performanţă pentru caracteristicile esenţiale ale produselor pentru construcţii.
(2)În cazul în care Comisia a stabilit clase de performanţă pentru caracteristicile esenţiale ale produselor pentru construcţii, organismele europene de standardizare utilizează clasele respective în standardele armonizate. Organizaţia OET-urilor utilizează respectivele clase în documentele de evaluare europene, atunci când este cazul.
În cazul în care clasele de performanţă definite pentru caracteristicile esenţiale ale produselor pentru construcţii nu sunt stabilite de Comisie, ele pot fi stabilite în standarde armonizate de către organismele europene de standardizare, pe baza unui mandat revizuit.
(3)În cazurile prevăzute în mandatele relevante, organismele europene de standardizare stabilesc în standardele armonizate niveluri-prag pentru caracteristicile esenţiale şi, dacă este cazul, pentru utilizările preconizate, care trebuie respectate de produsele pentru construcţii în statele membre.
(4)Atunci când organismele europene de standardizare au stabilit clase de performanţă în cadrul unui standard armonizat, organizaţia OET-urilor utilizează clasele respective în documentele de evaluare europene, dacă acestea sunt relevante pentru produsul pentru construcţii.
Atunci când acest lucru este considerat oportun, organizaţia OET-urilor poate, cu acordul Comisiei şi în urma consultării Comitetului permanent pentru construcţii, să stabilească, în cadrul documentului de evaluare european, clase de performanţă şi niveluri-prag pentru caracteristicile esenţiale ale unui produs pentru construcţii, în limitele utilizării preconizate a acestuia, astfel cum a fost prevăzută de fabricant.

(5)Comisia poate adopta acte delegate în conformitate cu articolul 60 pentru a stabili condiţiile în care se consideră că un produs pentru construcţii se încadrează într-un anumit nivel sau clasă de performanţă fără încercări sau fără încercări suplimentare.
În cazul în care aceste condiţii nu sunt stabilite de Comisie, ele pot fi stabilite în standarde armonizate de organismele europene de standardizare, pe baza unui mandat revizuit.
(6)Atunci când Comisia a stabilit sisteme de clasificare în conformitate cu alineatul (1), statele membre pot stabili nivelurile sau clasele de performanţă care trebuie respectate de produsele pentru construcţii în ceea ce priveşte caracteristicile lor esenţiale numai în conformitate cu sistemele de clasificare respective.
(7)Organismele europene de standardizare şi organizaţia OET-urilor respectă necesităţile în materie de reglementare ale statelor membre atunci când stabilesc nivelurile-prag sau clasele de performanţă.
Art. 28: Evaluarea şi verificarea constanţei performanţei
(1)Evaluarea şi verificarea constanţei performanţei produselor pentru construcţii în ceea ce priveşte caracteristicile lor esenţiale se efectuează în conformitate cu unul dintre sistemele menţionate în anexa V.
(2)Prin acte delegate în conformitate cu articolul 60, Comisia stabileşte şi poate revizui, ţinând seama în special de efectele asupra sănătăţii şi siguranţei oamenilor şi asupra mediului, ce sistem sau sisteme se aplică unui anumit produs pentru construcţii sau unei familii de produse pentru construcţii sau unei anumite caracteristici esenţiale. În acest sens, Comisia ţine seama, de asemenea, de documentaţiile referitoare la experienţa acumulată transmise de autorităţile naţionale, în ceea ce priveşte supravegherea pieţei.
Comisia alege sistemul sau sistemele cel mai puţin costisitoare, care respectă toate cerinţele fundamentale aplicabile construcţiilor.
(3)Sistemul sau sistemele astfel alese sunt indicate în mandatele de standardizare armonizată şi în specificaţiile tehnice armonizate.