Art. 4. - "Persoană" reprezintă: - Regulamentul 2913/12-oct-1992 de instituire a Codului Vamal Comunitar

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 28 Aprilie 2015
Art. 4
În sensul prezentului cod, se aplică următoarele definiţii:
1."Persoană" reprezintă:
- o persoană fizică;
- o persoană juridică;
- atunci când se prevede această posibilitate prin reglementările în vigoare, o asociere de persoane recunoscută ca având capacitatea de a încheia acte juridice dar căreia îi lipseşte statutul legal al unei persoane juridice.
2."Persoane stabilite în Comunitate" reprezintă:
- în cazul persoanelor fizice, orice persoană care are reşedinţa obişnuită pe teritoriul Comunităţii;
- în cazul unei persoane juridice sau al unei asocieri de persoane, orice persoană care are sediul social, sediul central sau sediul permanent în cadrul Comunităţii.
3."Autorităţi vamale" reprezintă autorităţile competente inter alia să aplice reglementările vamale.
4."Birou vamal" reprezintă orice birou la care pot fi îndeplinite toate sau unele dintre formalităţile vamale prevăzute în reglementările vamale.
4a. birou vamal de intrare: biroul vamal desemnat de către autorităţile vamale în conformitate cu legislaţia vamală, spre care sunt trimise fără întârziere mărfurile introduse pe teritoriul vamal al Comunităţii şi în care acestea sunt supuse unor controale de intrare corespunzătoare destinate evaluării riscurilor;
4b. birou vamal de import: biroul vamal desemnat de către autorităţile vamale în conformitate cu legislaţia vamală, unde trebuie îndeplinite formalităţile, printre care şi controalele corespunzătoare destinate să evalueze riscurile, în vederea atribuirii unei destinaţii vamale mărfurilor introduse pe teritoriul vamal al Comunităţii;
4c. birou vamal de export: biroul vamal desemnat de către autorităţile vamale în conformitate cu legislaţia vamală, unde trebuie îndeplinite formalităţile, printre care şi controalele corespunzătoare destinate să evalueze riscurile, în vederea atribuirii unei destinaţii vamale mărfurilor care părăsesc teritoriul vamal al Comunităţii;
4d. birou vamal de ieşire: biroul vamal desemnat de către autorităţile vamale în conformitate cu legislaţia vamală, unde trebuie prezentate mărfurile înainte de a părăsi teritoriul vamal al Comunităţii şi unde sunt supuse unor controale vamale privind aplicarea formalităţilor de ieşire şi a controalelor corespunzătoare destinate evaluării riscurilor

5."Decizie" reprezintă orice act administrativ al autorităţilor vamale în domeniul legislaţiei vamale care reglementează un anumit caz, un astfel de document având efecte juridice asupra uneia sau mai multor persoane anume sau care pot fi identificate; acest termen cuprinde, inter alia, informaţiile obligatorii în sensul articolului 12;

6."Statut vamal" reprezintă statutul mărfurilor ca mărfuri comunitare sau necomunitare.
7."Mărfuri comunitare" reprezintă mărfurile:
- obţinute în întregime pe teritoriul vamal al Comunităţii în condiţiile menţionate în articolul 23 şi care nu incorporează mărfurile importate din ţări sau teritorii care nu fac parte din teritoriul vamal al Comunităţii. Mărfurile obţinute din mărfurile plasate sub un regim suspensiv nu se consideră a avea caracter comunitar în cazurile de importanţă economică specială determinate în conformitate cu procedura comitetului,

- importate din ţări sau teritorii care nu fac parte din teritoriul vamal al Comunităţii şi care au fost puse în liberă circulaţie;
- obţinute sau produse pe teritoriul vamal al Comunităţii, fie din mărfuri menţionate doar la a doua liniuţă, fie din mărfuri menţionate la prima şi a doua liniuţă.
8."Mărfuri necomunitare" reprezintă alte mărfuri decât cele menţionate la punctul 7.
Fără a aduce atingere articolelor 16 3 şi 164, mărfurile comunitare îşi pierd acest statut atunci când sunt scoase de pe teritoriul vamal al Comunităţii.
9."Datorie vamală" reprezintă obligaţia unei persoane de a achita valoarea drepturilor de import (datorie vamală la import) sau drepturile de export (datorie vamală la export) care se aplică anumitor mărfuri prin dispoziţiile în vigoare ale Comunităţii.
10."Drepturi de import" reprezintă:
- drepturile vamale şi taxele cu efect echivalent prevăzute la importul de mărfuri;
- impuneri la import introduse prin politica agricolă comună sau prin regimuri specifice aplicabile anumitor mărfuri rezultate din transformarea produselor agricole.

11."Drepturi de export" reprezintă:
- drepturile vamale şi taxele cu efect echivalent prevăzute la exportul de mărfuri;
- prelevările agricole şi alte impuneri la export introduse prin politica agricolă comună sau prin regimuri specifice aplicabile anumitor mărfuri rezultate din transformarea produselor agricole.
12."Debitor" reprezintă orice persoană obligată să achite o datorie vamală.
13."Supravegherea de către autorităţile vamale" reprezintă acţiunile desfăşurate, în general, de respectivele autorităţi pentru a asigura respectarea reglementărilor vamale şi, atunci când este cazul, a altor dispoziţii aplicabile mărfurilor aflate sub supraveghere vamală.
14.Controale vamale: acţiuni specifice îndeplinite de către autorităţile vamale în vederea garantării unei aplicări corecte a legislaţiei vamale şi a altor acte cu putere de lege care reglementează intrarea, ieşirea, tranzitul, transferul şi destinaţia mărfurilor care circulă între teritoriul vamal al Comunităţii şi ţările terţe, precum şi prezenţa mărfurilor care nu au statut de mărfuri comunitare; aceste acţiuni pot include verificarea mărfurilor, verificarea informaţiilor menţionate în declaraţie, verificarea existenţei şi autenticităţii documentelor electronice sau scrise, verificarea situaţiei contabile a întreprinderilor şi a altor înregistrări, verificarea mijloacelor de transport, controlul bagajelor şi al altor mărfuri transportate sau la purtător şi efectuarea unor anchete administrative, precum şi alte acţiuni similare.

15."Destinaţia vamală a mărfurilor" reprezintă:
a)plasarea mărfurilor sub un regim vamal;
b)introducerea lor într-o zonă liberă sau într-un antrepozit liber;
c)reexportarea lor de pe teritoriul vamal al Comunităţii;
d)distrugerea lor;
e)abandonarea lor în favoarea bugetului statului.
16."Regim vamal" reprezintă:
a)punerea în liberă circulaţie;
b)tranzitul;
c)antrepozitul vamal;
d)perfecţionarea activă;
e)transformarea sub control vamal;
f)admiterea temporară;
g)perfecţionarea pasivă;
h)exportul.
17."Declaraţie vamală" reprezintă documentul în care o persoană indică în forma şi modalitatea prevăzută dorinţa de a plasa mărfurile sub un anumit regim vamal.
18."Declarant" reprezintă persoana care întocmeşte declaraţia vamală în nume propriu sau persoana în numele căreia se face o declaraţie vamală.
19."Prezentarea mărfurilor în vamă" reprezintă înştiinţarea autorităţilor vamale, în maniera prevăzută, asupra sosirii mărfurilor la biroul vamal sau în orice alt loc desemnat sau aprobat de autorităţile vamale.
20."Acordarea liberului de vamă" reprezintă acţiunea prin care autorităţile vamale pun mărfurile la dispoziţie în scopurile prevăzute de regimul vamal sub care au fost plasate.
21."Titularul regimului" reprezintă persoana pe seama căreia s-a făcut declaraţia vamală sau persoana căreia i-au fost transferate drepturile şi obligaţiile persoanei menţionate anterior în ceea ce priveşte regimul vamal.
22."Titularul autorizaţiei" reprezintă persoana căreia i s-a acordat o autorizaţie.
23."Dispoziţii în vigoare" reprezintă dispoziţiile comunitare sau dispoziţiile naţionale.
24.Procedura comitetului reprezintă procedura prevăzută fie la articolele 247 şi 247a, fie la articolele 248 şi 248a.

25.Risc: probabilitatea ca, în legătură cu intrarea, ieşirea, tranzitul, transferul şi destinaţia mărfurilor care circulă între teritoriul vamal al Comunităţii şi ţări terţe, precum şi cu prezenţa unor mărfuri care nu au statutul de mărfuri comunitare, un eveniment să survină, eveniment care:
- împiedică aplicarea corectă a dispoziţiilor comunitare sau naţionale sau
- compromite interesele financiare ale Comunităţii şi ale statelor membre ale acesteia sau
- reprezintă o ameninţare pentru siguranţa şi securitatea Comunităţii, pentru sănătatea publică, pentru mediu sau pentru consumatori.
26.Gestionarea riscului: determinarea sistematică a riscului şi punerea în aplicare a tuturor măsurilor necesare pentru a limita expunerea la risc. Acest termen vizează activităţi cum ar fi culegerea de date şi informaţii, analiza şi evaluarea riscurilor, recomandarea şi executarea măsurilor, precum şi controlul şi evaluarea periodică a procesului şi a rezultatelor acestuia, pe baza surselor şi strategiilor internaţionale, comunitare şi naţionale.