Capitolul vi - DISPOZIŢII PROCEDURALE ŞI EVALUARE - Regulamentul 2844/13-dec-2023 privind digitalizarea cooperării judiciare şi a accesului la justiţie în cadrul procedurilor transfrontaliere în materie civilă, comercială şi penală şi de modificare a anumitor acte din domeniul cooperării judiciare

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 1 August 2025
CAPITOLUL VI:DISPOZIŢII PROCEDURALE ŞI EVALUARE
Art. 10: Adoptarea actelor de punere în aplicare de către Comisie
(1)Comisia adoptă acte de punere în aplicare privind sistemul informatic descentralizat menţionat la articolul 3 alineatul (1) din prezentul regulament şi punctul de acces electronic european menţionat la articolul 4 alineatul (1) din prezentul regulament, în care prevede următoarele:
a)specificaţiile tehnice ale metodelor de comunicare prin mijloace electronice pentru sistemul informatic descentralizat;
b)specificaţiile tehnice ale protocoalelor de comunicare;
c)obiectivele în materie de securitate a informaţiilor şi măsurile tehnice relevante care să asigure standardele minime de securitate a informaţiilor şi un nivel ridicat de securitate cibernetică pentru prelucrarea şi comunicarea informaţiilor în cadrul sistemului informatic descentralizat;
d)obiectivele minime de disponibilitate şi posibilele cerinţe tehnice conexe pentru serviciile furnizate de sistemul informatic descentralizat;
e)standardele procedurale digitale, astfel cum sunt definite la articolul 3 punctul 9 din Regulamentul (UE) 2022/850;
f)un calendar de punere în aplicare care stabileşte, printre altele, datele de disponibilitate a software-ului de implementare de referinţă menţionat la articolul 12 din prezentul regulament, de instalare a acestuia de către autorităţile competente şi, după caz, de finalizare a ajustărilor sistemelor informatice naţionale necesare pentru asigurarea conformităţii cu cerinţele menţionate la literele (a)-(e) din prezentul alineat; şi
g)specificaţiile tehnice pentru punctul de acces electronic european, inclusiv mijloacele utilizate pentru identificarea electronică a utilizatorului la nivelul de asigurare ridicat astfel cum este precizat la articolul 8 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 şi perioada de păstrare pentru stocarea informaţiilor şi a actelor.
(2)Actele de punere în aplicare menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 15 alineatul (2).
(3)Actele de punere în aplicare menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol se adoptă până la:
a)17 ianuarie 2026, pentru actele juridice enumerate la punctele 3 şi 4 din anexa I şi pentru actele juridice enumerate la punctele 1, 10 şi 11 din anexa II;
b)17 ianuarie 2027, pentru actele juridice enumerate la punctele 1, 8, 9 şi 10 din anexa I şi pentru actele juridice enumerate la punctele 5 şi 9 din anexa II;
c)17 ianuarie 2028, pentru actele juridice enumerate la punctele 6, 11 şi 12 din anexa I şi pentru actele juridice enumerate la punctele 2, 3, 4 şi 8 din anexa II; şi
d)17 ianuarie 2029, pentru actele juridice enumerate la punctele 2, 5, 7 şi 13 din anexa I şi pentru actele juridice enumerate la punctele 6 şi 7 din anexa II.
Art. 11: Formarea profesională
(1)Statele membre se asigură că profesioniştilor din domeniul justiţiei în cauză şi autorităţilor competente li se oferă formarea necesară pentru utilizarea eficientă a sistemului informatic descentralizat şi pentru utilizarea corespunzătoare a videoconferinţei sau a altei tehnologii de comunicare de la distanţă. Fără a aduce atingere independenţei justiţiei şi diferenţelor de organizare a sistemului judiciar din Uniune şi respectând în mod corespunzător independenţa profesiei juridice, statele membre încurajează o astfel de formare pentru judecători, procurori şi alţi profesionişti din domeniul justiţiei.
(2)Comisia se asigură că formarea profesioniştilor din domeniul justiţiei în ceea ce priveşte utilizarea eficientă a sistemului informatic descentralizat se numără printre priorităţile de formare sprijinite de programele financiare relevante ale Uniunii.
(3)Statele membre încurajează autorităţile să facă schimb de bune practici privind videoconferinţele pentru a reduce costurile şi a spori eficienţa.
(4)Comisia informează statele membre despre posibilitatea de a solicita granturi pentru sprijinirea activităţilor menţionate la alineatele (1) şi (3) în cadrul programelor financiare relevante ale Uniunii.
Art. 12: Software-ul de implementare de referinţă
(1)Comisia este responsabilă cu elaborarea, accesibilitatea, dezvoltarea şi întreţinerea unui software de implementare de referinţă, pe care statele membre pot opta să îl aplice drept sistem back-end propriu în locul unui sistem informatic naţional. Elaborarea, dezvoltarea şi întreţinerea software-ului de implementare de referinţă se finanţează din bugetul general al Uniunii.
(2)Comisia pune la dispoziţie, întreţine şi sprijină gratuit software-ul de implementare de referinţă.
(3)Software-ul de implementare de referinţă oferă o interfaţă comună pentru a comunica cu alte sisteme informatice naţionale.
Art. 13: Costurile sistemului informatic descentralizat, ale punctului de acces electronic european şi ale sistemelor informatice naţionale
(1)Fiecare stat membru sau entitate care operează un punct de acces e-CODEX autorizat, astfel cum este definită la articolul 3 punctul 4 din Regulamentul (UE) 2022/850, suportă costurile de instalare, de funcţionare şi de întreţinere a punctelor de acces ale sistemului informatic descentralizat de care sunt responsabile.
(2)Fiecare stat membru sau entitate care operează un punct de acces e-CODEX autorizat, astfel cum este definită la articolul 3 punctul 4 din Regulamentul (UE) 2022/850, suportă costurile de creare şi de ajustare a sistemelor sale informatice naţionale relevante sau, dacă este cazul, a altor sisteme informatice pentru a asigura interoperabilitatea acestora cu punctele de acces şi suportă costurile de administrare, de funcţionare şi de întreţinere a sistemelor respective.
(3)Comisia informează statele membre despre posibilitatea de a solicita granturi pentru sprijinirea activităţilor menţionate la alineatele (1) şi (2) în cadrul programelor financiare relevante ale Uniunii.
(4)Organele şi agenţiile Uniunii suportă costurile de instalare, de funcţionare şi de întreţinere a componentelor sistemului informatic descentralizat care se află în responsabilitatea lor.
(5)Organele şi agenţiile Uniunii suportă costurile de creare şi de ajustare a sistemelor lor de gestionare a cazurilor pentru a asigura interoperabilitatea acestora cu punctele de acces şi suportă costurile de administrare, de funcţionare şi de întreţinere a sistemelor respective.
(6)Comisia suportă toate costurile legate de punctul de acces electronic european.
Art. 14: Protecţia informaţiilor transmise
(1)Autoritatea competentă este considerată un operator în înţelesul Regulamentelor (UE) 2016/679 şi (UE) 2018/1725 sau al Directivei (UE) 2016/680 în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal trimise sau primite prin sistemul informatic descentralizat.
(2)Comisia este considerată operator în înţelesul Regulamentului (UE) 2018/1725 în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal de către punctul de acces electronic european.
(3)Autorităţile competente se asigură că informaţiile transmise altei autorităţi competente în contextul procedurilor judiciare transfrontaliere şi considerate confidenţiale în temeiul dreptului intern al statului membru de unde sunt trimise fac obiectul normelor de confidenţialitate prevăzute în dreptul Uniunii şi în dreptul intern al statului membru căruia îi sunt trimise.
Art. 15: Procedura comitetului
(1)Comisia este asistată de un comitet. Respectivul comitet reprezintă un comitet în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 182/2011.
(2)În cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
Art. 16: Monitorizare şi evaluare
(1)La patru ani de la data intrării în vigoare a actelor de punere în aplicare menţionate la articolul 10 alineatul (3) litera (d) şi, ulterior, la fiecare cinci ani, Comisia efectuează o evaluare a prezentului regulament şi prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport întocmit pe baza informaţiilor furnizate de statele membre Comisiei şi colectate de aceasta. Comisia include, de asemenea, o evaluare a efectului comunicării electronice asupra egalităţii armelor în contextul procedurilor civile şi penale transfrontaliere. Comisia evaluează cu precădere aplicarea articolului 5. Pe baza respectivei evaluări, Comisia prezintă, dacă este cazul, o propunere legislativă prin care obligă statele membre să pună la dispoziţie videoconferinţa sau altă tehnologie de comunicare la distanţă, specificând tehnologia relevantă şi standardele de interoperabilitate şi instituind cooperarea judiciară cu scopul de a oferi părţilor la proceduri acces la infrastructura necesară pentru utilizarea videoconferinţei sau a altei tehnologii de comunicare la distanţă în incintele autorităţilor competente din statul membru în care este prezentă o parte.
(2)Dacă nu se aplică o procedură de notificare echivalentă prevăzută în alte acte juridice ale Uniunii, statele membre transmit anual Comisiei următoarele informaţii relevante pentru evaluarea funcţionării şi a aplicării prezentului regulament:
a)în termen de trei ani de la data intrării în vigoare a fiecăruia dintre actele de punere în aplicare menţionate la articolul 10 alineatul (3), costurile suportate pentru crearea sistemelor lor informatice naţionale relevante sau pentru ajustarea acestora pentru a asigura interoperabilitatea lor cu punctele de acces;
b)în termen de trei ani de la data intrării în vigoare a fiecăruia dintre actele de punere în aplicare menţionate la articolul 10 alineatul (3) litera (b), durata, calculată de la primirea cererii de către autoritatea competentă până la data pronunţării hotărârii, a procedurilor judiciare în primul grad de jurisdicţie desfăşurate în temeiul actelor juridice enumerate la punctele 3, 4 şi 9 din anexa I, dacă este disponibilă;
c)în termen de trei ani de la data intrării în vigoare a fiecăruia dintre actele de punere în aplicare menţionate la articolul 10 alineatul (3), timpul care a fost necesar pentru transmiterea informaţiilor referitoare la hotărârea privind recunoaşterea şi executarea unei hotărâri judecătoreşti ori a unei decizii judiciare sau, dacă nu este cazul, timpul care a fost necesar pentru transmiterea informaţiilor despre rezultatele executării unei astfel de hotărâri judecătoreşti sau decizii judiciare, în temeiul actelor juridice enumerate la punctele 1-7 şi 9-11 din anexa II, grupate pe acte juridice corespunzătoare, dacă sunt disponibile;
d)în termen de trei ani de la data intrării în vigoare a fiecăruia dintre actele de punere în aplicare menţionate la articolul 10 alineatul (3), numărul de cereri transmise prin intermediul sistemului informatic descentralizat în conformitate cu articolul 3 alineatele (1) şi (2), dacă astfel de informaţii sunt disponibile.
(3)În scopul stabilirii unui eşantion, fiecare stat membru desemnează una sau mai multe autorităţi competente pentru a colecta datele privind numărul de audieri efectuate de autorităţile respective în care s-a utilizat videoconferinţa sau altă tehnologie de comunicare la distanţă în conformitate cu articolele 5 şi 6. Astfel de date sunt furnizate Comisiei începând cu 2 mai 2026.
(4)Software-ul de implementare de referinţă şi, în cazul în care este echipat astfel, sistemul back-end naţional trebuie să colecteze în mod programat datele menţionate la alineatul (2) literele (b), (c) şi (d) şi să le transmită anual Comisiei.
(5)Statele membre depun toate eforturile pentru a colecta datele menţionate la alineatul (2) literele (b), (c) şi (d).
Art. 17: Informaţii care trebuie comunicate Comisiei
(1)Statele membre comunică Comisiei, până la 17 iulie 2024, următoarele informaţii în vederea punerii acestora la dispoziţie pe portalul european e-justiţie:
a)detaliile referitoare la portalurile informatice naţionale, când este cazul;
b)o descriere a legilor şi a procedurilor naţionale aplicabile în materie de videoconferinţe, în conformitate cu articolele 5 şi 6;
c)informaţii privind taxele datorate;
d)detalii privind metodele de plată electronică disponibile pentru taxele datorate în cauzele transfrontaliere;
e)autorităţile competente în temeiul actelor juridice enumerate în anexele I şi II, în cazul în care acestea nu au fost deja notificate Comisiei în conformitate cu actele juridice respective.
Statele membre comunică fără întârziere Comisiei orice modificare referitoare la informaţiile menţionate la primul paragraf.
(2)Dacă sunt în măsură să aplice articolul 5 sau 6 ori să exploateze sistemul informatic descentralizat înainte de data prevăzută în prezentul regulament, statele membre notifică acest lucru Comisiei. Comisia pune la dispoziţie aceste informaţii în format electronic, în special pe portalul european e-justiţie.