Regulamentul 2831/13-dec-2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 15 Decembrie 2023
Regulamentul 2831/13-dec-2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis
Dată act: 13-dec-2023
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 108 alineatul (4),
având în vedere Regulamentul (UE) 2015/1588 al Consiliului din 13 iulie 2015 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene anumitor categorii de ajutoare de stat orizontale (1), în special articolul 2 alineatul (1),
(1)JO L 248, 24.9.2015, p. 1.
după consultarea Comitetului consultativ privind ajutoarele de stat,
întrucât:
(1)Finanţarea din partea statului care îndeplineşte criteriile prevăzute la articolul 107 alineatul (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene constituie ajutor de stat şi trebuie notificată Comisiei în temeiul articolului 108 alineatul (3) din tratat. Cu toate acestea, în temeiul articolului 109 din tratat, Consiliul poate stabili categorii de ajutoare care sunt exceptate de la această obligaţie de notificare. În conformitate cu articolul 108 alineatul (4) din tratat, Comisia poate adopta regulamente în legătură cu aceste categorii de ajutoare de stat. În Regulamentul (UE) 2015/1588, Consiliul a decis, în conformitate cu articolul 109 din tratat, că ajutoarele de minimis (adică ajutoarele acordate aceleaşi întreprinderi pe parcursul unei perioade determinate şi care nu depăşesc o anumită valoare stabilită) ar putea constitui o astfel de categorie. Pe această bază, se consideră că ajutoarele de minimis nu îndeplinesc toate criteriile prevăzute la articolul 107 alineatul (1) din tratat şi, prin urmare, nu fac obiectul procedurii de notificare.
(2)În numeroase decizii, Comisia a clarificat noţiunea de ajutor în sensul articolului 107 alineatul (1) din tratat. De asemenea, Comisia şi-a prezentat politica privind un plafon de minimis sub care se poate considera că articolul 107 alineatul (1) din tratat nu se aplică. Iniţial, Comisia a făcut acest lucru în Comunicarea sa privind ajutoarele de minimis (2) şi, ulterior, în Regulamentele (CE) nr. 69/2001 (3), (CE) nr. 1998/2006 (4) şi (UE) nr. 1407/2013 (5) ale Comisiei. Prezentul regulament înlocuieşte Regulamentul (UE) nr. 1407/2013 la expirarea acestuia.
(2)Comunicarea Comisiei privind ajutoarele de minimis (JO C 68, 6.3.1996, p. 9).
(3)Regulamentul (CE) nr. 69/2001 al Comisiei din 12 ianuarie 2001 privind aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratatul CE ajutoarelor de minimis (JO L 10, 13.1.2001, p. 30).
(4)Regulamentul (CE) nr. 1998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat ajutoarelor de minimis (JO L 379, 28.12.2006, p. 5).
(5)Regulamentul (UE) nr. 1407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis (JO L 352, 24.12.2013, p. 1).
(3)Având în vedere experienţa câştigată prin aplicarea Regulamentului (UE) nr. 1407/2013, este oportună mărirea la 300 000 EUR a plafonului pentru valoarea ajutoarelor de minimis pe care o întreprindere unică le poate primi pe o perioadă de 3 ani din partea unui stat membru. Acest plafon reflectă inflaţia înregistrată de la intrarea în vigoare a Regulamentului (UE) nr. 1407/2013, precum şi evoluţiile estimate în decursul perioadei de valabilitate a prezentului regulament. Plafonul respectiv este necesar pentru a se asigura că o măsură care face obiectul prezentului regulament poate fi considerată ca neavând niciun efect asupra schimburilor comerciale dintre statele membre şi ca nedenaturând sau neameninţând să denatureze concurenţa.
(4)În sensul normelor de concurenţă prevăzute în tratat, prin "întreprindere" se înţelege orice entitate, fie aceasta persoană fizică sau persoană juridică, care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic şi de modul în care este finanţată (6). Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a clarificat faptul că o entitate "care deţine participaţii de control într-o societate" şi care "exercită efectiv acest control intervenind direct sau indirect în gestionarea acesteia" trebuie considerată ca participând la activitatea economică a societăţii respective. Prin urmare, entitatea însăşi trebuie considerată o întreprindere în sensul articolului 107 alineatul (1) din tratat (7). Curtea de Justiţie a hotărât că toate entităţile care sunt controlate (din punct de vedere juridic sau de facto) de către aceeaşi entitate trebuie considerate o întreprindere unică (8).
(6)Hotărârea Curţii de Justiţie din 10 ianuarie 2006, Ministero dell’Economia e delle Finanze/Cassa di Risparmio di Firenze şi alţii, C-222/04, ECLI:EU:C:2006:8, punctul 107.
(7)Ibidem, punctele 112 şi 113.
(8)Hotărârea Curţii de Justiţie din 13 iunie 2002, Regatul Ţărilor de Jos/Comisia, C-382/99, ECLI:EU:C:2002:363.
(5)În scopul asigurării securităţii juridice şi al reducerii sarcinii administrative, prezentul regulament ar trebui să prevadă o listă clară şi exhaustivă de criterii cu ajutorul cărora să se stabilească dacă două sau mai multe întreprinderi dintr-un acelaşi stat membru ar trebui considerate o întreprindere unică. Comisia a selectat criteriile adecvate scopului prezentului regulament dintre criteriile consacrate pentru definirea "întreprinderilor afiliate" în cadrul definiţiei întreprinderilor mici sau mijlocii ("IMM-uri") din Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei (9) şi din anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei (10). Criteriile ar trebui să fie aplicabile, având în vedere domeniul de aplicare al prezentului regulament, atât IMM-urilor, cât şi întreprinderilor mari şi ar trebui să asigure faptul că un grup de întreprinderi afiliate este considerat o întreprindere unică pentru aplicarea regulii de minimis. Cu toate acestea, întreprinderile care nu au nicio relaţie între ele, cu excepţia faptului că fiecare dintre ele are o legătură directă cu acelaşi organism public sau aceleaşi organisme publice, nu ar trebui să fie tratate ca fiind întreprinderi afiliate. Ar trebui, aşadar, să se ţină seama de situaţia specifică a întreprinderilor controlate de acelaşi organism public sau de aceleaşi organisme publice, fiecare putând avea putere de decizie în mod independent.
(9)Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei din 6 mai 2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii (JO L 124, 20.5.2003, p. 36).
(10)Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat (JO L 187, 26.6.2014, p. 1).
(6)Având în vedere normele speciale care se aplică în sectoarele producţiei primare (în special ale producţiei primare de produse agricole şi producţiei primare de produse pescăreşti şi de acvacultură) şi având în vedere riscul ca ajutoarele care constau în sume mai mici decât plafonul stabilit în prezentul regulament să poată totuşi îndeplini criteriile prevăzute la articolul 107 alineatul (1) din tratat, prezentul regulament nu ar trebui să se aplice sectoarelor respective.
(7)Având în vedere asemănările dintre prelucrarea şi comercializarea produselor agricole şi a produselor neagricole, prezentul regulament ar trebui să se aplice prelucrării şi comercializării produselor agricole, dacă sunt îndeplinite anumite condiţii. Activităţile desfăşurate în ferme, necesare pentru pregătirea unui produs pentru prima vânzare (de exemplu, recoltarea, tăierea şi treierarea cerealelor sau ambalarea ouălor) sau prima vânzare către revânzători sau prelucrători nu ar trebui considerate prelucrare şi comercializare în acest sens şi, prin urmare, prezentul regulament nu ar trebui să se aplice acestor activităţi.
(8)De asemenea, având în vedere natura activităţilor de prelucrare şi comercializare a produselor pescăreşti şi de acvacultură şi asemănările dintre aceste activităţi şi alte activităţi de prelucrare şi comercializare, prezentul regulament ar trebui să se aplice întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul prelucrării şi comercializării produselor pescăreşti şi de acvacultură, sub rezerva îndeplinirii anumitor condiţii. În acest sens, nici activităţile desfăşurate în ferme sau la bord necesare pentru pregătirea unui animal sau a unei plante pentru prima vânzare (inclusiv tăierea, filetarea sau congelarea), nici prima vânzare către revânzători sau prelucrători nu ar trebui considerate prelucrare sau comercializare şi, prin urmare, prezentul regulament nu ar trebui să se aplice acestor activităţi.
(9)Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a stabilit că, odată ce Uniunea a adoptat o reglementare privind instituirea unei organizări comune a pieţelor într-un anumit sector agricol, statele membre au obligaţia să se abţină de la adoptarea oricărei măsuri care ar putea să îi aducă atingere sau să creeze excepţii de la aceasta (11). Din acest motiv, prezentul regulament nu ar trebui să se aplice ajutoarelor a căror valoare este fixată pe baza preţului sau a cantităţii de produse cumpărate sau introduse pe piaţă în sectorul agricol. De asemenea, prezentul regulament nu ar trebui să se aplice nici ajutoarelor legate de o obligaţie de împărţire a ajutorului cu producătorii agricoli primari. Aceste principii se aplică, de asemenea, sectorului pescuitului şi acvaculturii.
(11)Hotărârea Curţii de Justiţie din 12 decembrie 2002, Franţa/Comisia, C-456/00, ECLI:EU:C:2002:753, punctul 31.
(10)Prezentul regulament nu ar trebui să se aplice ajutoarelor pentru export sau ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a bunurilor sau serviciilor naţionale faţă de bunurile sau serviciile importate. În mod concret, prezentul regulament nu ar trebui să se aplice ajutoarelor destinate înfiinţării şi exploatării unei reţele de distribuţie în alte state membre sau în ţări terţe. Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a statuat că Regulamentul (CE) nr. 1998/2006 "nu exclude orice ajutor care ar putea avea un efect asupra exporturilor, ci numai pe acelea care au drept obiect direct, chiar prin forma pe care o îmbracă, susţinerea vânzărilor într-un alt stat" şi că respectivul "ajutor pentru investiţii, cu condiţia să nu fie, într-o formă sau alta, determinat, în principiul şi în valoarea sa, prin cantitatea de produse exportate, nu se numără printre «ajutoarele destinate activităţilor legate de export», în sensul articolului 1 alineatul (1) litera (d) din Regulamentul (CE) nr. 1998/2006 şi nu intră, aşadar, în domeniul de aplicare al acestei dispoziţii, chiar dacă investiţiile susţinute astfel permit dezvoltarea de produse destinate exportului" (12). Ajutoarele destinate acoperirii costurilor de participare la târguri comerciale sau a costurilor aferente studiilor ori serviciilor de consultanţă necesare pentru lansarea unui produs nou sau existent pe o piaţă nouă într-un alt stat membru sau într-o ţară terţă nu constituie, în general, ajutoare la export.
(12)Hotărârea Curţii de Justiţie din 28 februarie 2018, ZPT AD/Narodno sabranie na Republika Bulgaria şi alţii, C-518/16, ECLI:EU:C:2018:126, punctele 55 şi 56.
(11)Perioada de 3 ani care trebuie luată în considerare în sensul prezentului regulament ar trebui evaluată în mod continuu. Pentru fiecare nou ajutor de minimis acordat, trebuie luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate în ultimii 3 ani.
(12)În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea într-unul din sectoarele excluse din domeniul de aplicare al prezentului regulament, precum şi în alte sectoare sau domenii de activitate, prezentul regulament ar trebui să se aplice acestor alte sectoare sau domenii de activitate, cu condiţia ca statul membru în cauză să se asigure, prin mijloace adecvate, cum ar fi separarea activităţilor sau separarea conturilor, că activităţile din sectoarele excluse nu beneficiază de ajutoare de minimis. Acelaşi principiu ar trebui să se aplice şi în cazul unei întreprinderi care îşi desfăşoară activitatea în sectoare în care se aplică plafoane de minimis mai scăzute. Dacă o întreprindere nu poate asigura faptul că activităţile corespunzătoare sectoarelor în cazul cărora se aplică plafoane de minimis mai scăzute beneficiază de ajutoare de minimis doar în limita acestor plafoane mai scăzute, atunci ar trebui să se aplice plafonul cel mai scăzut tuturor activităţilor pe care le desfăşoară întreprinderea.
(13)Ar trebui să se stabilească norme care să asigure că nu este posibilă eludarea intensităţilor maxime ale ajutoarelor prevăzute în regulamentele relevante privind ajutoarele de stat sau în deciziile relevante ale Comisiei. De asemenea, ar trebui stabilite norme clare privind cumularea.
(14)Prezentul regulament nu exclude posibilitatea ca o măsură să nu fie considerată ajutor de stat în sensul articolului 107 alineatul (1) din tratat din alte motive decât cele prevăzute de prezentul regulament, de exemplu atunci când măsura respectă principiul operatorului în economia de piaţă sau atunci când nu implică un transfer de resurse de stat. În special, o finanţare din partea Uniunii gestionată la nivel central de către Comisie, care nu este controlată, direct sau indirect, de statul membru nu constituie ajutor de stat şi nu ar trebui să fie luată în considerare atunci când se stabileşte dacă plafonul prevăzut în prezentul regulament este depăşit.
(15)Prezentul regulament nu acoperă toate situaţiile în care o măsură ar putea să nu aibă niciun efect asupra schimburilor comerciale dintre statele membre şi să nu denatureze sau să ameninţe să denatureze concurenţa. Pot exista situaţii în care un beneficiar furnizează bunuri sau servicii într-o zonă limitată (de exemplu, într-o regiune insulară sau ultraperiferică) dintr-un stat membru şi este puţin probabil ca beneficiarul respectiv să atragă clienţi din alte state membre şi nu se putea anticipa că măsura urma să aibă un efect mai mult decât marginal asupra condiţiilor de investiţii sau de stabilire transfrontaliere. Astfel de măsuri ar trebui evaluate de la caz la caz.
(16)Pentru asigurarea transparenţei, a egalităţii de tratament şi a eficacităţii monitorizării, prezentul regulament ar trebui să se aplice doar ajutoarelor de minimis în cazul cărora este posibilă calcularea ex ante a echivalentului subvenţie brută exact, fără să fie necesară o evaluare a riscurilor ("ajutoare de minimis transparente"). Un astfel de calcul exact este posibil, de exemplu, în cazul granturilor, al subvenţiilor pentru rata dobânzii, al scutirilor fiscale plafonate sau al altor instrumente care prevăd o limită maximă ce poate să ofere asigurarea că nu se depăşeşte plafonul relevant. Stabilirea unei limite maxime înseamnă că, atât timp cât cuantumul exact al ajutorului nu este cunoscut, statul membru trebuie să presupună că suma este egală cu limita maximă pentru măsură pentru a se asigura că mai multe măsuri de ajutor nu depăşesc, împreună, plafonul prevăzut în prezentul regulament şi să aplice normele privind cumularea.
(17)În scopul asigurării transparenţei, a egalităţii de tratament şi a aplicării corecte a plafonului de minimis, toate statele membre ar trebui să aplice aceeaşi metodă de calcul la calcularea valorii totale a ajutorului acordat. Pentru simplificarea calculelor, valoarea ajutoarelor acordate sub altă formă decât cea a subvenţiilor în numerar ar trebui convertită în echivalent subvenţie brută. Calculul echivalentului subvenţie brută al ajutoarelor de tip transparent, altele decât granturile şi ajutoarele care pot fi plătite în mai multe tranşe, necesită folosirea ratelor dobânzii de pe piaţă în vigoare la data acordării ajutoarelor respective. Pentru a facilita o aplicare uniformă, transparentă şi simplă a normelor privind ajutoarele de stat, ratele practicate pe piaţă aplicabile în sensul prezentului regulament ar trebui să fie ratele de referinţă stabilite în concordanţă cu Comunicarea Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţă şi de scont (13).
(13)Comunicarea Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţă şi de scont (JO C 14, 19.1.2008, p. 6).
(18)Ajutoarele care constau în împrumuturi, inclusiv ajutoarele de minimis pentru finanţare de risc care iau forma unor împrumuturi, ar trebui considerate ajutoare de minimis transparente atunci când echivalentul subvenţie brută s-a calculat pe baza ratelor dobânzii în vigoare pe piaţă la momentul acordării ajutoarelor. Pentru a se simplifica tratamentul aplicat împrumuturilor mici de scurtă durată, este necesar să se stabilească o normă clară şi uşor de aplicat, care să ţină seama atât de cuantumul împrumutului, cât şi de durata acestuia. Împrumuturile care sunt garantate cu garanţii reale care acoperă cel puţin 50 % din împrumut şi care nu depăşesc fie suma de 1 500 000 EUR şi o durată de 5 ani, fie suma de 750 000 EUR şi o durată de 10 ani, pot fi considerate ca având un echivalent subvenţie brută care nu depăşeşte plafonul de minimis. Aceasta se bazează pe experienţa Comisiei şi ţine seama atât de inflaţia înregistrată de la intrarea în vigoare a Regulamentului (UE) nr. 1407/2013, cât şi de evoluţiile estimate ale inflaţiei în perioada de aplicare a prezentului regulament. Date fiind dificultăţile în ceea ce priveşte stabilirea echivalentului subvenţie brută în cazul ajutoarelor acordate întreprinderilor care s-ar putea să nu fie în măsură să restituie împrumutul (de exemplu, deoarece întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau deoarece îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru a fi supusă unei proceduri colective de insolvenţă deschise la cererea creditorilor săi), această regulă nu ar trebui să se aplice unor astfel de întreprinderi.
(19)Ajutoarele care constau în injecţii de capital nu ar trebui considerate ajutoare de minimis transparente, cu excepţia cazului în care valoarea totală a injecţiei de capital din sectorul public nu depăşeşte plafonul de minimis. Ajutoarele care constau în măsuri de finanţare de risc care iau forma unor investiţii de capital sau cvasicapital, astfel cum se menţionează în Orientările privind finanţarea de risc (14), nu ar trebui să fie considerate ajutoare de minimis transparente, cu excepţia cazurilor în care măsura în cauză furnizează capital care nu depăşeşte plafonul de minimis.
(14)Comunicarea Comisiei - Orientări privind ajutoarele de stat pentru promovarea investiţiilor de finanţare de risc (JO C 508, 16.12.2021, p. 1).
(20)Ajutoarele care constau în garanţii, inclusiv ajutoarele de minimis pentru finanţare de risc care iau forma unor garanţii, ar trebui considerate transparente dacă echivalentul subvenţie brută a fost calculat pe baza primelor de siguranţă ("safe harbour") stabilite în comunicarea Comisiei pentru respectivul tip de întreprindere (15). Prezentul regulament ar trebui să stabilească norme clare, care să ţină seama atât de valoarea împrumutului aferent, cât şi de durata garanţiei. Stabilirea unor norme clare ar trebui să ajute la simplificarea tratamentului garanţiilor de scurtă durată care garantează până la 80 % dintr-un împrumut relativ mic, în cazul în care pierderile sunt suportate în mod proporţional şi în acelaşi mod de către creditor şi de către garant, iar recuperările nete generate de recuperarea împrumutului din garanţiile puse la dispoziţie de debitor reduc proporţional pierderile suportate de creditor şi de garant. Această regulă nu ar trebui să se aplice garanţiilor aferente operaţiunilor subiacente care nu constituie împrumuturi, cum ar fi garanţiile aferente operaţiunilor cu capital propriu. Pe baza experienţei Comisiei şi având în vedere inflaţia înregistrată de la intrarea în vigoare a Regulamentului (UE) nr. 1407/2013 şi evoluţia estimată a inflaţiei în perioada de valabilitate a prezentului regulament, ar trebui să se considere că garanţia are un echivalent subvenţie brută care nu depăşeşte plafonul de minimis în cazul în care (i) garanţia nu depăşeşte 80 % din împrumutul subiacent; (ii) suma garantată nu depăşeşte 2 250 000 EUR şi (iii) durata garanţiei nu depăşeşte 5 ani. Acelaşi lucru se aplică în cazul în care (i) garanţia nu depăşeşte 80 % din împrumutul subiacent; (ii) suma garantată nu depăşeşte 1 125 000 EUR şi (iii) durata garanţiei nu depăşeşte 10 ani.
(15)De exemplu, Comunicarea Comisiei cu privire la aplicarea articolelor 87 şi 88 din Tratatul CE privind ajutoarele de stat sub formă de garanţii (JO C 155, 20.6.2008, p. 10).
(21)În plus, statele membre pot utiliza o metodă pentru calcularea echivalentului subvenţie brută al garanţiei care a fost notificată Comisiei în temeiul unui alt regulament al Comisiei în domeniul ajutoarelor de stat aplicabil la momentul respectiv, şi care a fost acceptată de Comisie ca fiind în concordanţă cu Comunicarea privind garanţiile (16) sau cu orice comunicare ulterioară. Statele membre pot face acest lucru doar dacă metodologia aprobată se referă în mod explicit la tipul de garanţie şi la tipul de operaţiune subiacentă în cauză ca parte a aplicării prezentului regulament.
(16)Comunicarea Comisiei cu privire la aplicarea articolelor 87 şi 88 din Tratatul CE privind ajutoarele de stat sub formă de garanţii (JO C 155, 20.6.2008, p. 10).
(22)În cazul în care ajutoarele de minimis se acordă prin intermediari financiari, statele membre ar trebui să se asigure că aceştia din urmă nu beneficiază de niciun ajutor de stat. Acest lucru se poate realiza, de exemplu, (i) solicitându-se intermediarilor financiari care beneficiază de o garanţie de stat să plătească o primă conformă cu condiţiile de piaţă sau (ii) să transfere integral orice avantaj beneficiarilor finali ori (iii) prin respectarea plafonului de minimis şi a celorlalte condiţii din prezentul regulament şi la nivelul intermediarilor. Pentru a simplifica tratamentul intermediarilor financiari care pun în aplicare scheme de ajutoare de minimis, atunci când statele membre aplică opţiunea (iii), prezentul regulament ar trebui să prevadă o normă clară uşor de aplicat care ia în considerare valoarea totală a împrumuturilor care implică ajutoare de minimis emise de intermediarul financiar pe o perioadă de trei ani. Pe baza experienţei Comisiei, intermediarii financiari care acordă împrumuturi de minimis garantate şi utilizează un mecanism de transfer al avantajului conţinut în garanţie către beneficiarii finali pot fi consideraţi ca primind un echivalent subvenţie brută care nu depăşeşte plafonul de minimis dacă valoarea totală a portofoliului de împrumuturi de minimis garantate este mai mică de 10 milioane EUR sau dacă valoarea totală a portofoliului de împrumuturi de minimis garantate este mai mică de 40 de milioane EUR şi este compusă din împrumuturi individuale de minimis mai mici de 100 000 EUR, cu condiţia ca schema de minimis să fie disponibilă în condiţii egale pentru intermediarii financiari care îşi desfăşoară activitatea în statul membru în cauză.
(23)După ce primeşte o notificare din partea unui stat membru, Comisia ar trebui să examineze dacă o măsură care nu constă într-un grant, într-un împrumut, într-o garanţie ori într-o injecţie de capital sau o măsură de finanţare de risc care ia forma unei investiţii de capital sau de cvasicapital, a unei scutiri fiscale plafonate sau a altor instrumente care prevăd o limită maximă conduce la un echivalent subvenţie brută care nu depăşeşte plafonul de minimis şi care, prin urmare, s-ar putea încadra în domeniul de aplicare al prezentului regulament.
(24)Comisia are datoria de a se asigura că normele privind ajutoarele de stat sunt respectate şi sunt conforme cu principiul cooperării loiale prevăzut la articolul 4 alineatul (3) din Tratatul privind Uniunea Europeană. Statele membre ar trebui să faciliteze îndeplinirea acestei sarcini prin instituirea instrumentelor necesare pentru a se asigura că valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice în temeiul regulii de minimis nu depăşeşte plafonul global admisibil. Statele membre ar trebui să monitorizeze ajutoarele acordate pentru a se asigura că plafonul stabilit în prezentul regulament nu este depăşit şi că se respectă normele privind cumularea. Pentru a respecta această obligaţie, statele membre ar trebui să furnizeze informaţii complete privind ajutoarele de minimis acordate, într-un registru central la nivel naţional sau la nivelul Uniunii, cel târziu la 1 ianuarie 2026 şi să verifice dacă orice nouă acordare de ajutoare nu depăşeşte plafonul stabilit în prezentul regulament. Registrul central va contribui la reducerea sarcinii administrative pentru întreprinderi. În temeiul prezentului regulament, întreprinderile nu vor mai fi obligate să urmărească şi să declare orice alt ajutor de minimis primit, din moment ce registrul central conţine date pentru o perioadă de 3 ani. În scopul prezentului regulament, controlul respectării plafonului stabilit în prezentul regulament se bazează, în principiu, pe informaţiile incluse în registrul central.
(25)Fiecare stat membru poate institui un registru central naţional. Registrele centrale naţionale existente care îndeplinesc cerinţele stabilite în prezentul regulament pot fi utilizate în continuare. Comisia va institui un registru central la nivelul Uniunii, care poate fi utilizat de statele membre începând cu 1 ianuarie 2026.
(26)Având în vedere că sarcina administrativă şi obstacolele de reglementare constituie o problemă pentru majoritatea IMM-urilor şi că Comisia urmăreşte să reducă cu 25 % sarcina care decurge din cerinţele de raportare (17), orice registru central ar trebui instituit astfel încât să se reducă sarcina administrativă. Bunele practici administrative, cum ar fi cele prevăzute în Regulamentul privind portalul digital unic (18), pot fi utilizate ca referinţă pentru înfiinţarea şi funcţionarea registrului central la nivelul Uniunii şi a registrelor centrale naţionale.
(17)Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor, "Pachetul de măsuri de ajutorare a IMM-urilor" [COM(2023) 535 final].
(18)Regulamentul (UE) 2018/1724 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 octombrie 2018 privind înfiinţarea unui portal digital unic (gateway) pentru a oferi acces la informaţii, la proceduri şi la servicii de asistenţă şi de soluţionare a problemelor şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012 (JO L 295, 21.11.2018, p. 1).
(27)Normele în materie de transparenţă vizează îmbunătăţirea conformităţii, sporirea responsabilităţii, evaluarea inter pares şi, în ultimă instanţă, creşterea eficacităţii cheltuielilor publice. Publicarea, într-un registru central, a numelui beneficiarului ajutorului serveşte interesului legitim al transparenţei prin furnizarea de informaţii publicului cu privire la utilizarea fondurilor statelor membre. Aceasta nu aduce atingere în mod nejustificat dreptului beneficiarilor la protecţia datelor lor cu caracter personal, atât timp cât publicarea în registrul central a datelor cu caracter personal respectă normele UE privind protecţia datelor (19). Statele membre ar trebui să dispună de opţiunea de a pseudonimiza anumite intrări atunci când acest lucru este necesar pentru a respecta normele UE privind protecţia datelor.
(19)Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1); Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţiile, organele, oficiile şi agenţiile Uniunii şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 şi a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39).
(28)Regulamentul ar trebui să stabilească un set de condiţii care să garanteze că orice măsură care intră în domeniul de aplicare al prezentului regulament poate fi considerată ca neavând niciun efect asupra schimburilor comerciale dintre statele membre şi ca nedenaturând sau neameninţând să denatureze concurenţa. Din acest motiv, regulamentul ar trebui să se aplice şi ajutoarelor acordate înainte de intrarea sa în vigoare, cu condiţia să fie îndeplinite toate condiţiile stabilite în regulament. În mod similar, ajutoarele care respectau criteriile prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1407/2013, acordate între 1 ianuarie 2014 şi 31 decembrie 2023, ar trebui să fie considerate ca fiind exceptate de la obligaţia de notificare în temeiul articolului 108 alineatul (3) din tratat.
(29)Având în vedere frecvenţa cu care este necesar, în general, să se revizuiască politica în materie de ajutoare de stat, perioada de aplicare a prezentului regulament ar trebui limitată.
(30)În cazul în care perioada de aplicare a prezentului regulament expiră fără să fi fost prelungită, statele membre ar trebui să beneficieze de o perioadă de adaptare de 6 luni în ceea ce priveşte ajutoarele de minimis care fac obiectul prezentului regulament,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Domeniul de aplicare
(1)Prezentul regulament se aplică ajutoarelor acordate întreprinderilor din toate sectoarele, cu excepţia:
a)ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse pescăreşti şi de acvacultură;
b)ajutoarelor acordate întreprinderilor care desfăşoară activităţi de prelucrare şi comercializare a produselor pescăreşti şi de acvacultură, în cazul în care cuantumul ajutoarelor este stabilit pe baza preţului sau a cantităţii de produse achiziţionate sau introduse pe piaţă;
c)ajutoarelor acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole;
d)ajutoarelor acordate întreprinderilor care desfăşoară activităţi de prelucrare şi comercializare a produselor agricole, în unul din următoarele cazuri:
(i)atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii de produse de acest tip achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
(ii)atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari;
e)ajutoarelor destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, ajutoarelor destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
f)ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a bunurilor şi serviciilor naţionale faţă de bunurile şi serviciile importate.
(2)În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât într-unul din sectoarele menţionate la alineatul (1) literele (a), (b), (c) sau (d), cât şi într-unul sau mai multe din celelalte sectoare incluse în domeniul de aplicare al prezentului regulament sau desfăşoară alte activităţi incluse în domeniul de aplicare al prezentului regulament, prezentul regulament se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare sau activităţi, cu condiţia ca statul membru în cauză să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităţilor sau distincţia între conturi, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare al prezentului regulament nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu prezentul regulament.
Art. 2: Definiţii
(1)În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
a)"produse agricole" înseamnă produsele enumerate în anexa I la tratat, cu excepţia produselor pescăreşti şi de acvacultură care se încadrează în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 1379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (20);
(20)Regulamentul (UE) nr. 1379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1184/2006 şi (CE) nr. 1224/2009 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului (JO L 354, 28.12.2013, p. 1).
b)"producţie agricolă primară" înseamnă producţia de produse ale solului şi ale creşterii animalelor, enumerate în anexa I la tratat, fără a se mai efectua o altă operaţiune de modificare a naturii produselor respective;
c)"prelucrarea produselor agricole" înseamnă orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepţia activităţilor desfăşurate în exploataţiile agricole necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;
d)"comercializare de produse agricole" înseamnă deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători şi a oricărei alte activităţi de pregătire a produsului în vederea primei vânzări; o vânzare efectuată de un producător primar către consumatorii finali este considerată comercializare de produse agricole în cazul în care se desfăşoară în spaţii separate, rezervate acestui scop;
e)"produse pescăreşti şi de acvacultură" înseamnă produsele definite la articolul 5 literele (a) şi (b) din Regulamentul (UE) nr. 1379/2013;
f)"producţia primară de produse pescăreşti şi de acvacultură" înseamnă toate operaţiunile legate de pescuitul, creşterea sau cultivarea organismelor acvatice, precum şi activităţile desfăşurate în ferme sau la bord necesare pentru pregătirea unui animal sau a unei plante pentru prima vânzare, inclusiv tranşarea, filetarea sau congelarea, şi prima vânzare către revânzători sau prelucrători;
g)"prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură" înseamnă toate operaţiunile, inclusiv manipularea, tratarea şi transformarea, efectuate după momentul debarcării - sau al recoltării, în cazul acvaculturii - care au ca rezultat un produs prelucrat, precum şi distribuţia acestuia;
h)"intermediar financiar" înseamnă orice instituţie financiară, indiferent de forma şi de dreptul său de proprietate, care funcţionează pe bază de profit; se consideră că băncile publice de promovare sau instituţiile publice de promovare nu se încadrează în această definiţie în cazul în care acţionează ca autorităţi care acordă ajutorul şi nu există nicio subvenţionare încrucişată a activităţilor întreprinse pe propriul risc şi pe cont propriu.
(2)În sensul prezentului regulament, "întreprindere unică" înseamnă toate întreprinderile între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
a)o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
b)o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
c)o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din actul constitutiv sau din statutul acesteia;
d)o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.
Întreprinderile care întreţin, prin intermediul uneia sau al mai multor întreprinderi, oricare din relaţiile la care se face referire la literele (a)-(d) sunt considerate la rândul lor întreprinderi unice.
Art. 3: Ajutoare de minimis
(1)Se consideră că ajutoarele nu îndeplinesc toate criteriile prevăzute la articolul 107 alineatul (1) din tratat şi, prin urmare, nu fac obiectul obligaţiei de notificare prevăzute la articolul 108 alineatul (3) din tratat în cazul în care îndeplinesc condiţiile prevăzute în prezentul regulament.
(2)Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate per stat membru unei întreprinderi unice nu trebuie să depăşească 300 000 EUR în nicio perioadă de 3 ani.
(3)Ajutoarele de minimis sunt considerate ca fiind acordate în momentul în care se conferă întreprinderii dreptul legal de a beneficia de aceste ajutoare în temeiul legislaţiei naţionale aplicabile, indiferent de data la care ajutoarele de minimis se plătesc întreprinderii respective.
(4)Plafoanele prevăzute la alineatul (2) se aplică indiferent de forma ajutoarelor de minimis sau de obiectivul urmărit prin acestea şi indiferent dacă ajutorul acordat de statul membru este finanţat în totalitate sau parţial din resurse cu originea în Uniune.
(5)În scopul aplicării plafonului prevăzut la alineatul (2), ajutoarele se exprimă ca grant în numerar. Toate sumele utilizate sunt brute, mai precis înainte de deducerea impozitelor sau a taxelor. În cazul în care ajutorul este acordat sub altă formă decât cea a unui grant, valoarea ajutorului este egală cu echivalentul subvenţie brută.
(6)Ajutoarele care pot fi plătite în mai multe tranşe se actualizează la valoarea lor din momentul în care sunt acordate. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor.
(7)În cazul în care, prin acordarea unor noi ajutoare de minimis, s-ar depăşi plafonul relevant prevăzut la alineatul (2), respectivul ajutor nou nu beneficiază de dispoziţiile prezentului regulament.
(8)În cazul fuziunilor sau al achiziţiilor, pentru a se stabili dacă orice nou ajutor de minimis acordat întreprinderii noi sau întreprinderii care achiziţionează depăşeşte plafonul prevăzut la alineatul (2), se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate oricăreia dintre întreprinderile care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziţie rămân legale.
(9)În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de ele, aceasta fiind, în principiu, întreprinderea care preia activităţile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului propriu al noilor întreprinderi la data efectivă a separării.
Art. 4: Calcularea echivalentului subvenţie brută
(1)Prezentul regulament se aplică numai ajutoarelor pentru care este posibilă calcularea ex ante cu exactitate a echivalentului subvenţie brută pentru ajutoare, fără a fi necesară efectuarea unei evaluări a riscurilor ("ajutoare de minimis transparente").
(2)Ajutoarele care constau în granturi sau subvenţionări ale ratei dobânzii sunt considerate ajutoare de minimis transparente.
(3)Ajutoarele care constau în împrumuturi sunt considerate ajutoare de minimis transparente dacă:
a)beneficiarul nu face obiectul unei proceduri de insolvenţă colectivă şi nici nu îndeplineşte criteriile din dreptul naţional pentru a fi supus unei proceduri de insolvenţă colectivă deschise la cererea creditorilor săi. În cazul întreprinderilor mari, beneficiarul trebuie să se afle într-o situaţie comparabilă unui rating de credit de cel puţin "B-" şi fie
b)împrumutul este garantat cu garanţii reale care acoperă cel puţin 50 % din împrumut, iar împrumutul este fie de 1 500 000 EUR pe o perioadă de cinci ani, fie de 750 000 EUR pe o perioadă de 10 ani; dacă un împrumut este mai mic decât aceste sume sau se acordă pentru o perioadă de mai puţin de 5, respectiv 10 ani, echivalentul subvenţie brută al împrumutului se calculează ca procentaj corespunzător din plafonul relevant prevăzut la articolul 3 alineatul (2) din prezentul regulament, fie
c)echivalentul subvenţie brută a fost calculat pe baza ratei de referinţă aplicabile în momentul acordării ajutorului.
(4)Ajutoarele care constau în injecţii de capital sunt considerate ajutoare de minimis transparente numai dacă valoarea totală a injecţiei de capital din sectorul public nu depăşeşte plafonul prevăzut la articolul 3 alineatul (2).
(5)Ajutoarele care constau în măsuri de finanţare de risc care iau forma unor investiţii de capital sau cvasicapital sunt considerate ajutoare de minimis transparente numai dacă, pentru o întreprindere unică, capitalul furnizat nu depăşeşte plafonul prevăzut la articolul 3 alineatul (2).
(6)Ajutoarele care constau în garanţii sunt considerate ajutoare de minimis transparente dacă:
a)beneficiarul nu face obiectul unei proceduri de insolvenţă colectivă şi nici nu îndeplineşte criteriile din dreptul naţional pentru a fi supus unei proceduri de insolvenţă colectivă deschise la cererea creditorilor săi. În cazul întreprinderilor mari, beneficiarul trebuie să se afle într-o situaţie comparabilă unui rating de credit de cel puţin "B-" şi fie
b)garanţia nu depăşeşte în niciun moment 80 % din împrumutul subiacent, pierderile sunt suportate proporţional şi în acelaşi mod de către creditor şi de către garant, recuperările nete generate de recuperarea împrumutului din titlurile de valoare puse la dispoziţie de debitor reduc proporţional pierderile suportate de creditor şi de garant şi fie suma garantată este de 2 250 000 EUR, iar durata garanţiei este de 5 ani, fie suma garantată este de 1 125 000 EUR, iar durata garanţiei este de 10 ani; dacă suma garantată este mai mică decât aceste sume sau garanţia se acordă pentru o perioadă de mai puţin de 5, respectiv 10 ani, echivalentul subvenţie brută al garanţiei se calculează ca procentaj corespunzător din plafonul relevant prevăzut la articolul 3 alineatul (2), fie
c)echivalentul subvenţie brută a fost calculat pe baza primelor "safe-harbour" prevăzute într-o comunicare a Comisiei, fie,
d)înainte de a fi pusă în aplicare:
(i)metoda utilizată pentru calcularea echivalentului subvenţie brută al garanţiei a fost notificată Comisiei în temeiul unui alt regulament al Comisiei din domeniul ajutoarelor de stat aplicabil la acel moment şi a fost acceptată de Comisie ca respectând Comunicarea privind garanţiile sau orice comunicare ulterioară, şi
(ii)metoda respectivă vizează în mod explicit tipul de garanţie şi tipul de operaţiune subiacentă în contextul aplicării prezentului regulament.
(7)Orice ajutor primit de un intermediar financiar care pune în aplicare una sau mai multe scheme de ajutoare de minimis, care trebuie să fie disponibil în condiţii egale pentru intermediarii financiari care îşi desfăşoară activitatea în statul membru în cauză, este considerat ajutor de minimis transparent dacă:
a)intermediarul financiar transferă avantajul primit prin intermediul garanţiilor de stat către beneficiari prin furnizarea de noi împrumuturi prioritare beneficiarilor cu rate ale dobânzii mai scăzute sau cu cerinţe de garanţie mai mici, iar fiecare garanţie nu depăşeşte 80 % din împrumutul subiacent; şi
b)împrumuturile de minimis garantate sunt acordate beneficiarilor care se află într-o situaţie comparabilă cu un rating de credit de cel puţin "B-", iar valoarea totală a acestor împrumuturi este:
(i)de mai puţin de 10 milioane EUR; sau
(ii)de mai puţin de 40 de milioane EUR şi fiecare împrumut individual de minimis garantat nu depăşeşte 100 000 EUR.
Dacă un intermediar financiar are o valoare a portofoliului de împrumuturi de minimis mai mică de 10 milioane EUR, astfel cum se prevede la litera (b) punctul (i) sau, respectiv, de 40 de milioane EUR, astfel cum se prevede la litera (b) punctul (ii), echivalentul de subvenţie brută care poate fi atribuit fiecărei sume se calculează ca procentajul corespunzător din plafonul relevant prevăzut la articolul 3 alineatul (2) din prezentul regulament.
(8)Ajutoarele care constau în alte instrumente sunt considerate ajutoare de minimis transparente dacă instrumentul respectiv prevede o limită maximă care garantează că nu se depăşeşte plafonul prevăzut la articolul 3 alineatul (2) din prezentul regulament.
Art. 5: Cumularea
(1)Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezentul regulament pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate Regulamentul (UE) 2023/2832 al Comisiei (21).
(21)Regulamentul (UE) 2023/2832 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general (JO L, 2023/2832, 15.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2832/oj).
(2)Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezentul regulament pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentele (UE) nr. 1408/2013 (22) şi (UE) nr. 717/2014 (23) ale Comisiei în limita plafonului relevant prevăzut la articolul 3 alineatul (2) din prezentul regulament.
(22)Regulamentul (UE) nr. 1408/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis în sectorul agricol (JO L 352, 24.12.2013, p. 9).
(23)Regulamentul (UE) nr. 717/2014 al Comisiei din 27 iunie 2014 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis în sectorul pescuitului şi acvaculturii (JO L 190, 28.6.2014, p. 45).
(3)Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezentul regulament nu se cumulează cu ajutoare de stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile sau cu ajutoare de stat acordate pentru aceeaşi măsură de finanţare de risc dacă o astfel de cumulare ar depăşi intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condiţiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptat(ă) de Comisie. Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru costuri eligibile specifice sau care nu pot fi asociate unor astfel de costuri pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament sau al unei decizii de exceptare pe categorii adoptat(e) de Comisie.
Art. 6: Monitorizare şi raportare
(1)Statele membre se asigură că, începând cu 1 ianuarie 2026, informaţiile privind ajutoarele de minimis acordate sunt înregistrate într-un registru central la nivel naţional sau la nivelul Uniunii. Informaţiile din registrul central conţin identificarea beneficiarului, valoarea ajutorului, data acordării, autoritatea care acordă ajutorul, instrumentul de ajutor şi sectorul implicat pe baza nomenclatorului statistic al activităţilor economice în Uniunea Europeană ("clasificarea NACE"). Registrul central este înfiinţat astfel încât să permită un acces uşor al publicului la informaţii, asigurând în acelaşi timp respectarea normelor Uniunii privind protecţia datelor, inclusiv prin pseudonimizarea anumitor intrări, atunci când acest lucru este necesar.
(2)Statele membre înregistrează informaţiile menţionate la alineatul (1) în registrul central pentru ajutoarele de minimis acordate de toate autorităţile din statul membru în cauză în termen de 20 de zile lucrătoare de la acordarea ajutorului. Astfel de informaţii privind ajutoarele de minimis primite de intermediarii financiari care pun în aplicare scheme de ajutoare de minimis se înregistrează în termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea raportului în temeiul alineatului (5). Statele membre iau măsurile corespunzătoare pentru a asigura acurateţea datelor conţinute în registrul central.
(3)Statele membre păstrează evidenţa informaţiilor înregistrate privind ajutoarele de minimis timp de 10 ani de la data acordării ajutorului.
(4)Un stat membru acordă noi ajutoare de minimis în conformitate cu prezentul regulament numai după ce a verificat că prin noul ajutor de minimis suma totală a ajutoarelor de minimis acordate întreprinderii respective nu depăşeşte plafonul prevăzut la articolul 3 alineatul (2) din prezentul regulament şi că se respectă toate condiţiile prevăzute în prezentul regulament.
(5)Pentru aplicarea alineatului (1), intermediarii financiari care pun în aplicare scheme de ajutoare de minimis raportează trimestrial statului membru valoarea totală a ajutoarelor de minimis primite de aceştia, în termen de 10 zile de la sfârşitul trimestrului. Data acordării este ultima zi a unui trimestru.
(6)Statele membre care utilizează un registru central la nivel naţional transmit Comisiei, până la data de 30 iunie a fiecărui an, date agregate privind ajutoarele de minimis acordate pentru anul precedent. Datele agregate conţin numărul de beneficiari, valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate şi valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate per sector (utilizând "clasificarea NACE"). Primele date se transmit pentru ajutoarele de minimis acordate în perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2026. Statele membre pot prezenta rapoarte Comisiei privind perioadele anterioare în cazul în care sunt disponibile date agregate.
(7)La cererea scrisă a Comisiei, statul membru în cauză îi furnizează acesteia, în termen de 20 de zile lucrătoare sau într-un termen mai lung stabilit în cerere, toate informaţiile pe care Comisia le consideră necesare pentru a evalua dacă au fost respectate condiţiile prevăzute în prezentul regulament, şi în special valoarea totală a ajutorului de minimis primit de o întreprindere în sensul prezentului regulament şi al altor regulamente de minimis.
Art. 7: Dispoziţii tranzitorii
(1)Prezentul regulament se aplică ajutoarelor acordate înainte de intrarea sa în vigoare în cazul în care ajutoarele îndeplinesc toate condiţiile prevăzute în prezentul regulament.
(2)Se consideră că orice ajutor individual de minimis care a fost acordat între 1 ianuarie 2014 şi 31 decembrie 2023 şi care respectă condiţiile prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 1407/2013 nu îndeplineşte toate criteriile prevăzute la articolul 107 alineatul (1) din tratat şi, prin urmare, este scutit de obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat.
(3)La sfârşitul perioadei de valabilitate a prezentului regulament, ajutoarele de minimis care îndeplinesc condiţiile prevăzute în prezentul regulament pot fi acordate în mod valabil pentru o perioadă suplimentară de 6 luni.
(4)Până la momentul în care este creat registrul central şi acoperă o perioadă de 3 ani, în cazul în care statul membru intenţionează să acorde ajutoare de minimis unei întreprinderi în conformitate cu prezentul regulament, acesta informează întreprinderea în cauză în scris sau electronic cu privire la valoarea ajutorului, exprimată în echivalent subvenţie brută, şi la caracterul de minimis al acestuia, făcând trimitere directă la prezentul regulament. În cazul în care se acordă ajutoare de minimis unor întreprinderi diferite, în conformitate cu prezentul regulament, în baza unei scheme şi în cadrul acesteia se acordă întreprinderilor respective ajutoare individuale de valori diferite, statul membru în cauză poate alege să îşi îndeplinească obligaţia sus-menţionată prin informarea întreprinderilor cu privire la o sumă corespunzătoare valorii maxime a ajutorului care se acordă în cadrul schemei respective. În astfel de cazuri, suma fixă se foloseşte pentru a determina dacă este respectat plafonul stabilit la articolul 3 alineatul (2) din prezentul regulament. Înainte de acordarea ajutoarelor, statul membru obţine o declaraţie, pe hârtie sau în format electronic, de la întreprinderea respectivă cu privire la orice alt ajutor de minimis primit în cazul căruia se aplică prezentul regulament sau alte regulamente de minimis în orice perioadă de 3 ani.
Art. 8: Intrare în vigoare şi perioada de aplicare
Prezentul regulament intră în vigoare la 1 ianuarie 2024.
Se aplică până la 31 decembrie 2030.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 13 decembrie 2023.
Pentru Comisie Preşedinta Ursula VON DER LEYEN |
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 15 decembrie 2023