Capitolul xv - SUPRAVEGHEREA LICITAŢIILOR, MĂSURI DE REMEDIERE ŞI SANCŢIUNI - Regulamentul 2830/17-oct-2023 de completare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului prin stabilirea de norme privind calendarul, administrarea şi alte aspecte ale licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 20 Decembrie 2023
CAPITOLUL XV:SUPRAVEGHEREA LICITAŢIILOR, MĂSURI DE REMEDIERE ŞI SANCŢIUNI
Art. 44: Monitorizarea licitaţiilor
(1)Până la finalul fiecărei luni, o platformă de licitaţie raportează cu privire la organizarea licitaţiilor desfăşurate de aceasta în luna precedentă, în special cu privire la:
a)accesul echitabil şi deschis;
b)transparenţă;
c)formarea preţurilor;
d)aspectele tehnice şi operaţionale ale punerii în aplicare a contractului prin care este desemnată platforma de licitaţie respectivă;
e)relaţia dintre procesele de licitaţie şi piaţa secundară, în ceea ce priveşte informaţiile menţionate la literele (a)-(d);
f)orice dovadă de comportament anticoncurenţial, abuz de piaţă, spălare de bani, finanţare a terorismului sau activitate infracţională, în legătură cu care platforma de licitaţie a fost informată în cursul îndeplinirii sarcinilor sale în temeiul articolului 27 sau al articolului 30;
g)orice încălcare a prezentului regulament sau a articolul 10 alineatul (4) din Directiva 2003/87/CE în legătură cu care platforma de licitaţie a fost informată în cursul îndeplinirii sarcinii sale în temeiul articolului 27 sau al articolului 30 din prezentul regulament;
h)măsurile luate ca urmare a informaţiilor raportate în conformitate cu literele (a)-(g).
În plus, până la data de 31 ianuarie a fiecărui an, platforma de licitaţie prezintă un rezumat şi o analiză a rapoartelor lunare din anul precedent.
(2)Platforma de licitaţie transmite rapoartele şi rezumatul menţionate la alineatul (1) Comisiei, statelor membre care au desemnat-o, autorităţii naţionale competente desemnate în conformitate cu articolul 22 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014 şi ESMA.
(3)Autorităţile contractante relevante monitorizează punerea în aplicare a contractelor de desemnare a platformelor de licitaţie. Statele membre care desemnează o platformă separată de licitaţie notifică Comisiei orice nerespectare, de către platforma de licitaţie respectivă, a contractului prin care este desemnată platforma şi care ar putea avea un impact semnificativ asupra proceselor de licitaţie.
(4)În conformitate cu articolul 10 alineatul (4) din Directiva 2003/87/CE, Comisia publică, în numele statelor membre care participă la acţiunea comună prevăzută la articolul 26 alineatul (1) din prezentul regulament şi al statelor membre care desemnează o platformă separată de licitaţie, rapoarte de sinteză cu privire la informaţiile menţionate la alineatul (1) literele (a)-(h) de la prezentul articol.
(5)Adjudecătorii, platformele de licitaţie, autorităţile naţionale competente care le supraveghează şi ESMA cooperează activ cu Comisia şi între ele şi, la cerere, transmit Comisiei orice informaţii pe care le deţin cu privire la licitaţii şi care sunt necesare în mod rezonabil pentru monitorizarea licitaţiilor.
(6)Autorităţile naţionale competente care supraveghează instituţiile de credit şi firmele de investiţii, autorităţile naţionale competente care supraveghează persoanele autorizate să depună oferte în numele altor persoane în temeiul articolului 18 alineatul (2) şi ESMA cooperează activ cu Comisia, în cadrul propriei sfere de competenţă, atunci când acest lucru este necesar în mod rezonabil pentru monitorizarea licitaţiilor.
(7)La îndeplinirea obligaţiilor care le revin în temeiul alineatelor (5) şi (6), autorităţile naţionale competente ţin seama de considerentele legate de secretul profesional pe care trebuie să le respecte în temeiul dreptului Uniunii.
Art. 45: Monitorizarea relaţiei cu ofertanţii
(1)O platformă de licitaţie monitorizează relaţia cu ofertanţii prin următoarele acţiuni:
a)examinarea minuţioasă a ofertelor depuse pe întreg parcursul relaţiei respective pentru a se asigura că comportamentul de licitare al ofertanţilor corespunde cunoştinţelor pe care le deţine platforma de licitaţie cu privire la clientul respectiv, la activitatea comercială a acestuia şi la profilul său de risc, inclusiv, acolo unde este cazul, la sursa fondurilor;
b)menţinerea unor acorduri şi proceduri eficace pentru monitorizarea periodică a respectării regulilor sale de conduită pe piaţă de către persoanele admise să liciteze în temeiul articolului 18 alineatul (3) şi al articolului 19;
c)monitorizarea tranzacţiilor desfăşurate de persoanele admise să liciteze în temeiul articolului 18 alineatul (3) şi al articolului 19 şi de către persoanele expuse politic, utilizând sistemele proprii pentru a identifica încălcări ale regulilor menţionate la litera (b) de la prezentul paragraf, condiţii de licitare incorecte sau nedisciplinate sau un comportament care poate prezenta suspiciuni de abuz de piaţă.
În cazul unei examinări minuţioase a ofertelor în conformitate cu primul paragraf litera (a), platforma de licitaţie acordă o atenţie deosebită oricărei activităţi pe care o consideră ca prezentând, prin natura sa, o mare probabilitate de a fi legată de spălarea banilor, de finanţarea terorismului sau de activităţi infracţionale.
(2)O platformă de licitaţie se asigură că documentele, datele sau informaţiile pe care le deţine cu privire la un ofertant sunt actualizate. În acest scop, platforma de licitaţie poate:
a)să solicite ofertantului orice informaţii, în temeiul articolului 18 alineatul (3), al articolului 19 alineatul (2) şi al articolului 20 alineatele (5) şi (7), în scopul monitorizării relaţiei cu ofertantul respectiv în urma admiterii sale la licitaţii, pe durata existenţei acestei relaţii şi pe o perioadă de cinci ani de la încheierea admiterii la licitaţii;
b)să solicite unui ofertant să depună din nou o cerere de admitere la licitaţii la intervale regulate;
c)să solicite unui ofertant să notifice prompt platformei de licitaţie în cauză orice modificări ale informaţiilor transmise acesteia în temeiul articolului 18 alineatul (3), al articolului 19 alineatul (2) şi al articolului 20 alineatele (5) şi (7).
(3)O platformă de licitaţie ţine evidenţa următoarelor:
a)cererea de admitere la licitaţii transmisă de un solicitant, în conformitate cu articolul 18 alineatul (3) şi cu articolul 19 alineatul (2), inclusiv orice modificări ale acesteia;
b)verificările efectuate cu privire la:
(i)prelucrarea cererii de admitere la licitaţii transmise, în temeiul articolelor 19, 20 şi 21;
(ii)examinarea minuţioasă şi monitorizarea relaţiei cu ofertantul, în temeiul alineatului (1) literele (a) şi (c);
c)toate informaţiile referitoare la o anumită ofertă depusă de un anumit ofertant în cadrul unei licitaţii, inclusiv orice retragere sau modificare a ofertei respective, în conformitate cu articolul 6 alineatul (3) şi al doilea paragraf şi cu articolul 6 alineatul (4);
d)toate informaţiile privind desfăşurarea fiecărei licitaţii în care un ofertant a depus o ofertă.
(4)O platformă de licitaţie ţine evidenţele menţionate la alineatul (3) atât timp cât un ofertant este admis să liciteze în cadrul licitaţiilor sale şi pe o perioadă de cel puţin 5 ani de la încheierea relaţiei cu ofertantul respectiv.
Art. 46: Transmiterea unei notificări privind spălarea banilor, finanţarea terorismului sau activităţile infracţionale
(1)Autorităţile naţionale competente menţionate la articolul 48 alineatul (1a) din Directiva (UE) 2015/849 monitorizează şi adoptă măsurile necesare pentru a asigura respectarea de către o platformă de licitaţie a următoarelor:
a)măsurile de precauţie privind clientela menţionate la articolul 19 alineatul (2) litera (e) şi la articolul 20 alineatul (8) din prezentul regulament;
b)obligaţia de a refuza admiterea la licitaţii sau de a revoca sau suspenda orice admitere la licitaţii deja acordată în temeiul articolului 21 alineatele (1) şi (2) din prezentul regulament;
c)cerinţele privind monitorizarea şi păstrarea evidenţelor prevăzute la articolul 45 din prezentul regulament;
d)cerinţele de notificare prevăzute la alineatele (2) şi (3).
Autorităţile naţionale competente au competenţele menţionate la articolul 48 alineatele (2) şi (3) din Directiva (UE) 2015/849.
O platformă de licitaţie poate fi considerată răspunzătoare pentru încălcarea alineatelor (2) şi (3) de la prezentul articol, a articolului 20 alineatele (5) şi (8), a articolului 21 alineatele (1) şi (2) şi a articolului 45 din prezentul regulament. În cazul unor astfel de încălcări se aplică sancţiunile şi măsurile menţionate la articolele 58-62 din Directiva (UE) 2015/849.
(2)O platformă de licitaţie, precum şi directorii şi angajaţii acesteia cooperează pe deplin cu FIU prin luarea cu promptitudine a următoarelor măsuri:
a)informarea cu promptitudine a FIU, din proprie iniţiativă, inclusiv prin transmiterea unui raport către aceasta, în cazul în care au cunoştinţă, suspectează sau au motive întemeiate să suspecteze că orice fonduri legate de licitaţii sunt obţinute din activităţi infracţionale sau au legătură cu finanţarea terorismului, precum şi transmiterea cu promptitudine a unui răspuns la cererile de informaţii suplimentare formulate de FIU în astfel de cazuri;
b)transmiterea directă către FIU, la cererea acesteia, a tuturor informaţiilor necesare pentru îndeplinirea sarcinilor sale.
Se raportează toate tranzacţiile suspecte, inclusiv tentativele de tranzacţii.
(3)Informaţiile menţionate la alineatul (2) se transmit către FIU a statului membru pe teritoriul căruia este situată platforma de licitaţie în cauză.
(4)Statul membru pe teritoriul căruia este situată o platformă de licitaţie desemnată în temeiul prezentului regulament se asigură că platformei de licitaţie respective i se aplică măsurile naţionale de transpunere a articolelor 37, 38, 39 şi 42, a articolului 45 alineatul (1) şi a articolului 46 din Directiva (UE) 2015/849.
Art. 47: Transmiterea unei notificări privind abuzul de piaţă
(1)O platformă de licitaţie raportează autorităţilor naţionale competente, în temeiul Regulamentului (UE) nr. 596/2014, suspiciunile de abuz de piaţă sau de tentativă de abuz de piaţă din partea oricărei persoane admise să liciteze în cadrul licitaţiilor sau a oricărei persoane în numele căreia acţionează persoana admisă să liciteze în cadrul licitaţiilor.
(2)Platforma de licitaţie în cauză notifică Comisiei şi ESMA faptul că a transmis o notificare în temeiul alineatului (1), precizând măsurile de remediere pe care le-a adoptat sau pe care intenţionează să le adopte pentru a contracara abuzul de piaţă sau tentativa de abuz de piaţă menţionată la alineatul respectiv.
Art. 48: Dimensiunea maximă a ofertelor şi alte măsuri de remediere
(1)După consultarea Comisiei şi obţinerea avizului acesteia, o platformă de licitaţie poate impune o dimensiune maximă a ofertelor sau orice alte măsuri de remediere necesare pentru a reduce un risc identificabil, real sau potenţial, de abuz de piaţă, de spălare a banilor, de finanţare a terorismului sau de altă activitate infracţională, precum şi de comportament anticoncurenţial, cu condiţia ca implementarea dimensiunii ofertelor sau a măsurilor de remediere respective să reducă efectiv riscul în cauză. Comisia se poate consulta cu statele membre în cauză şi poate obţine avizul acestora cu privire la propunerea făcută de platforma de licitaţie respectivă. Platforma de licitaţie în cauză ţine cont în cea mai mare măsură de avizul Comisiei.
(2)Dimensiunea maximă a ofertelor se exprimă fie ca procent din numărul total al certificatelor de emisii scoase la licitaţie în cadrul oricărei licitaţii date, fie ca procent din numărul total al certificatelor de emisii scoase la licitaţie în oricare an dat, în funcţie de ceea ce consideră platformele de licitaţie că este mai potrivit pentru a reduce riscul de abuz de piaţă.
(3)În sensul prezentului articol, dimensiunea maximă a ofertelor înseamnă numărul maxim de certificate de emisii care pot fi licitate, direct sau indirect, de orice grup de persoane enumerate la articolul 18 alineatul (1) sau (2) care aparţin oricăreia dintre următoarele categorii:
a)aceluiaşi grup de întreprinderi, incluzând orice societate-mamă, filialele acesteia şi întreprinderile afiliate;
b)aceleiaşi grupări comerciale;
c)unei unităţi economice separate cu putere de decizie independentă în cadrul căreia sunt controlate, direct sau indirect, de organisme publice sau de entităţi proprietate de stat.
Art. 49: Reguli de conduită pe piaţă şi alte dispoziţii contractuale
O platformă de licitaţie are dreptul de a întreprinde orice altă acţiune în conformitate cu regulile sale de conduită pe piaţă şi cu alte dispoziţii contractuale în vigoare încheiate, direct sau indirect, cu orice ofertanţi admişi să liciteze în cadrul licitaţiilor, cu condiţia ca o astfel de acţiune să nu contravină dispoziţiilor prevăzute la articolele 44-48 şi să nu le submineze.
Art. 50: Reguli de conduită pentru persoanele autorizate să liciteze în numele altor persoane
(1)Prezentul articol se aplică:
a)persoanelor autorizate să liciteze în temeiul articolului 18 alineatul (2);
b)firmelor de investiţii şi instituţiilor de credit menţionate la articolul 18 alineatul (1) literele (b) şi (c).
(2)Persoanele menţionate la alineatul (1) aplică următoarele reguli de conduită în relaţiile cu clienţii:
a)acceptă instrucţiuni din partea clienţilor lor în termeni comparabili;
b)refuză să liciteze în numele unui client dacă au motive rezonabile să suspecteze un caz de spălare a banilor, de finanţare a terorismului, de activitate infracţională sau de abuz de piaţă, sub rezerva legislaţiei naţionale de transpunere a articolelor 35 şi 39 din Directiva (UE) 2015/849;
c)pot refuza să liciteze în numele unui client dacă au motive rezonabile să suspecteze că acesta nu poate achita certificatele de emisii pentru care doreşte să liciteze;
d)încheie cu clienţii lor un acord scris care nu impune condiţii sau restricţii injuste pentru clientul în cauză şi care prevede toate termenele şi condiţiile referitoare la serviciile oferite, inclusiv în ceea ce priveşte plata şi livrarea certificatelor de emisii;
e)pot solicita clienţilor lor să constituie un depozit prin plata unei sume în avans pentru certificatele de emisii;
f)nu pot limita nejustificat numărul ofertelor pe care le poate depune un client;
g)nu îşi pot împiedica sau restricţiona clienţii să angajeze serviciile altor entităţi eligibile în temeiul articolului 18 alineatul (1) literele (b)-(e) şi al articolului 18 alineatul (2) pentru a licita în numele acestora în cadrul licitaţiilor;
h)ţin seama în mod corespunzător de interesele clienţilor lor;
i)îşi tratează clienţii în mod echitabil, fără discriminare;
j)menţin sisteme şi proceduri interne corespunzătoare pentru a prelucra solicitările din partea clienţilor de a acţiona ca agenţi în cadrul unei licitaţii şi pentru a putea participa efectiv la o licitaţie, în special în ceea ce priveşte depunerea ofertelor în numele clienţilor lor, colectarea plăţilor şi a garanţiilor de la clienţi şi transferarea certificatelor de emisii către clienţii lor;
k)previn dezvăluirea de informaţii confidenţiale de la partea societăţii lor care este responsabilă cu primirea, pregătirea şi depunerea ofertelor în numele clienţilor lor către partea societăţii lor care este responsabilă cu pregătirea şi depunerea ofertelor în nume propriu sau către partea societăţii lor care este responsabilă cu tranzacţionarea în nume propriu pe piaţa secundară;
l)păstrează evidenţa informaţiilor obţinute sau create în calitatea lor de intermediari care gestionează oferte în numele clienţilor lor în cadrul licitaţiilor, pe o perioadă de cinci ani de la data obţinerii sau a generării informaţiilor respective.
Valoarea depozitului menţionat la primul paragraf litera (e) se calculează pe o bază justă şi rezonabilă şi se stabileşte în acordurile menţionate la litera (d) de la paragraful respectiv. Orice parte a depozitului respectiv care nu este utilizată pentru a efectua plata certificatelor de emisii se rambursează clientului într-un termen rezonabil după licitaţie, astfel cum se prevede în acordurile menţionate la primul paragraf litera (d).
(3)Persoanelor menţionate la alineatul (1) li se aplică următoarele reguli de conduită atunci când licitează în nume propriu sau în numele clienţilor lor:
a)furnizează orice informaţie solicitată de orice platformă de licitaţie pe care sunt admise să liciteze;
b)acţionează cu integritate, competenţe rezonabile, atenţie şi diligenţă.
(4)Autorităţile naţionale competente desemnate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 596/2014 şi cu Directiva (UE) 2015/849 de către statele membre în care sunt stabilite persoanele menţionate la alineatul (1) sunt responsabile cu autorizarea acestor persoane să desfăşoare activităţile menţionate la alineatul respectiv, precum şi cu monitorizarea şi aplicarea respectării regulilor de conduită prevăzute la alineatele (2) şi (3), inclusiv gestionarea eventualelor plângeri referitoare la nerespectarea acestor reguli de conduită.
(5)Autorităţile naţionale competente menţionate la alineatul (4) autorizează persoanele menţionate la alineatul (1) numai dacă persoanele respective îndeplinesc toate condiţiile următoare:
a)au o reputaţie suficient de bună şi suficientă experienţă pentru a asigura respectarea întocmai a regulilor de conduită prevăzute la alineatele (2) şi (3);
b)au instituit procedurile şi verificările necesare pentru a gestiona conflictele de interese şi pentru a servi cel mai bine intereselor clienţilor lor;
c)respectă cerinţele Directivei (UE) 2015/849;
d)respectă orice alte măsuri considerate necesare având în vedere natura serviciilor de licitare oferite şi nivelul de sofisticare a clienţilor în cauză din perspectiva profilului lor comercial sau de investitor, precum şi orice evaluare bazată pe riscuri a probabilităţii de spălare a banilor, de finanţare a terorismului sau de activităţi infracţionale.
(6)Autorităţile naţionale competente ale statului membru în care sunt autorizate persoanele menţionate la alineatul (1) monitorizează condiţiile prevăzute la alineatul (5) şi asigură aplicarea acestora. Statul membru se asigură că:
a)autorităţile sale naţionale competente dispun de abilităţi de investigare şi de sancţiuni eficace, proporţionale şi disuasive;
b)se instituie un mecanism de soluţionare a plângerilor şi de retragere a autorizaţiilor în cazul în care persoanele autorizate încalcă obligaţiile care le revin în temeiul autorizaţiei respective;
c)autorităţile sale naţionale competente pot retrage autorizaţia acordată în temeiul alineatului (5) în cazul în care o persoană autorizată a încălcat în mod grav şi sistematic dispoziţiile prevăzute la alineatele (2) şi (3).
(7)Clienţii persoanelor menţionate la alineatul (1) îşi pot adresa eventualele plângeri cu privire la respectarea regulilor de conduită prevăzute la alineatele (2) şi (3) către autorităţile competente menţionate la alineatul (4), în conformitate cu normele de procedură stabilite pentru tratarea plângerilor respective.
(8)Persoanele menţionate la alineatul (1) sunt autorizate, fără alte cerinţe de ordin juridic sau administrativ din partea statelor membre, să ofere servicii de licitare clienţilor menţionaţi la articolul 18 alineatul (3) primul paragraf litera (a).